De nieuwe dressuurproeven, discussiepunt?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

oosterhoff

Re: De nieuwe dressuurproeven, discussiepunt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 09:56

Hmmmm Moeilijk om duidelijk te formuleren wat ik er van vind....

Ik heb eerlijk gezegd ook nog neit helemaal door hoeveel het gaat verschillen van de oude proeven.

Ik ben van mening dat ergens de selectie begint voor de wereldtop. in de wereldtop rijden de beste paarden en de beste ruiters. De beste ruiters zoeken ook de beste paarden uit. Waarom zou het op basis niveau niet hetzelfde mogen zijn. Mijn kwpner kan ook niet met de benen achter de oren draven en ik loop regelmatig te moppenren op het feit dat ik 154 of 155 punten heb en ik vind dat ik wel meer verdiend zou hebben. Ik heb echter nog nooit gevonden dat ik boven die betere paarden/ruiters had moeten staan.

Ik zou ook graag Z rijden maar ik weet dat elk paard zijn beperkingen heeft en het bij de een dus harder zal gaan dan bij de ander. En dat er dus paarden zijn die dat nooit zullen halen. Dit is voor digene verrekte frustrerend (ervaring genoeg) want als je aan wedstrijdsport doet dan heb je zelf wel de mentaliteit om te winnen en vooral om vooruitgang te boeken.

Als je zelf het idee hebt dat je veel vooruitgang hebt geboekt in een jaar en je dat niet terug vind in je punten dan is dit klote.
Ik geef het advies om eens in de 3 maanden eens een proef op te nemen en die aan het einde van het jaar allemaal te bekijken. dan kan je zo zien of het aan jou ligt of aan de jury. Vaak wordt je op die manier met je neus op de feiten gedrukt.

In de dressuursport ben je niet alleen afhankelijk van de jury, maar ook van: De bouw van je lichaam technisch gezien (niet of je mooi bent), je paard, je hoefsmid, je trainer en je groom. (zo kan ik er nog wel wat verzinnen).

Als je heel graag wilt wedstrijdsporten met je paard, zorg er dan voor dat je die sport kiest waar het paard het beste in is, of dat nou western, springen, voltige, endurance, draven of springen is dat maakt niet uit. In de tak waar jou paard het beste in is kan je het verst komen. Als je om welke reden dan ook een andere tak kiest dan moet je er vanuit gaan dat je daar minder progressie in maakt en dat het vaker zal gebeuren dat het moeilijker is, dan anderen, om bovenaan geplaatst te worden.

Ik ben dan ook van mening dat het geen enkele zin heeft om de proeven te veranderen. Omdat het toch zo zal blijven dat de beste winnen (als de juryleden tenminste weten hoe ze moeten jureren)Hoewel ik de verandering op zich helemaal niet gek vind (omdat door deze veranderingen de juryleden weer ff wakker geschud worden. Je zou denken dat daar toch geen verandering voor nodig is???). Misschien is het een idee om twee verschillende proeven te rijden één oude en één nieuwe.

Ik vind overigens wel dat er juryleden beinvloed worden door schoonheid en afstamming. Dat merk je zeker als je weer eens naast zo iemand zit. Toch zijn er ook voldoende die wel weten hoe het hoort. Ik houd helemaal niet van 6jes jury's want zo weet je niet waar je aan moet oefenen. Ik heb liever 155 punten met 7vens en 3en dan allemaal 6jes, maar als die 6 het beeld is dan zal het wel zo zijn en dan is het paard nog niet voldoende afgericht.

Sorry voor het lange verhaal (ik volg het zelf ook al niet helemaal meer)
Kirsten

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 10:20

Tyrza schreef:
Een "duur" paard zal echt niet per definitie beter uit de bus komen.

Zoals al eerder in het topic wordt vermeld: het gaat om de uitvoering, niet alleen het lopen. Alles komt er nu bij kijken:

De aanleuning, de overgang, de voorbereiding hiervan en de gehoorzaamheid.

Ik meen dat bij deze factoren ook de wat minder goed bedeelde paarden toch aardig kunnen scoren?

Ben het helemaal met je eens, zolang het jurycorps tenminste naar de juiste dingen kijkt. Als dat zo is, dan gaan we er alleen maar op vooruit met ons allen.
Ik kan zo al een paar juryleden bedenken bij wie het voor ons een groot voordeel gaat zijn. Maar dat zijn idd mensen die de juiste dingen zien.
En dat soort juryleden laat zich ook niet beinvloeden door een "rare" afstamming of hogere leeftijd
Die laten zich dus idd niet verblinden doordat in elkaargetrokken paard met onzuivere gangen maar wel veel spektakel en uitstraling.

Dat alles integenstelling tot die juryleden waarbij het paard ophoudt achter de schouder.
Over die mensen maak ik me zorgen, omdat ze dus nog 4 punten meer krijgen om de plank mis te slaan.
En helaas, die kom ik nog veel te veel tegen.

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 10:24

@ Oosterhoff

Idd weg met de 5jes en de 6jes. Tenzij ze verdiend zijn natuurlijk .
En niet zoals dit weekend : Een prima middendraf een 6 en een totaal mislukte uitgestrekte draf een 4? (dat mocht zelfs een 0 zijn, niet getoond )

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 10:30

Als je nu door de nieuwe proeven sneller doorstroomd dan loop je wel ergens anders vast. Omdat de top niet meeveranderd

anydale

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 12:12

Tyrza schreef:
Een "duur" paard zal echt niet per definitie beter uit de bus komen.

Zoals al eerder in het topic wordt vermeld: het gaat om de uitvoering, niet alleen het lopen. Alles komt er nu bij kijken:

De aanleuning, de overgang, de voorbereiding hiervan en de gehoorzaamheid.

Ik meen dat bij deze factoren ook de wat minder goed bedeelde paarden toch aardig kunnen scoren?

Ben ik het mee eens, ik hoop ook dat de jury's daar ook echt naar gaan kijken. Ik heb het zelf ondervonden dat je met een minder bedeelt paard heel goed de ''dure'' paarden bij kan houden en zelfs eruit kan rijden. Ik ben heel erg benieuwt naar het nieuwe systeem!

ippolata

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 14:19

komt er dan ook een verplichte bijstoom cursus voor juryleden ofzo? want ik denk dat het succes van de nieuwe proeven en toegankelijkheid voor iedereen grotendeels af gaat hangen van de manier waarop juryleden de proeven interpreteren en er mee omgaan.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 14:24

Pascha schreef:
Goed plan om de afstamming en de geboortedatum van het paard van de coupon weg te laten!! Ik rij met een engels volbloed, met een voor de jury onbekende afstamming (Opera Ghost). Nou, minpunt 1 is dan al binnen...
Ik heb regelmatig geschreven bij juryleden, en voordat een proef begint, vragen de meeste juryleden aan je wat voor afstamming er nu weer in de ring is. En er zijn vaak uitspraken: Goh, al 8 (!!) en nu nog in de L1???
Wat maakt dat nou uit? Ik snap soms echt helemaal niks van dat dressuurgetut......

DAT VIND IK KUL.
Ik heb met een pony tussen de paarden gereden en ben nooit afgerekend.
Ik rij nu met een 9 jarige merrie B-dressuur.
Nou ik kan je vertellen dat ik van de 10 proeven 8 lager heb ingeschat als de jury.
Met schrijven is mij ook echt nog nooit opgevallen dat de leeftijd of afstamming word gevraagd of dat er naar gekeken word.

JollyJumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 09:18

KarinvdM schreef:
cornelie schreef:
En als je de punten niet krijgt is het makkelijk om een jury de schuld te geven, maar eens kritisch naar je eigen rijden kijken doet vaak meer.

Juist! Maar het is nu eenmaal makkelijker om de schuld bij een ander te leggen. Een groot deel van de klagende ruiters is absoluut niet kritisch genoeg naar zich zelf.
Laat je proef eens filmen en kijk daar eens goed naar... en wees daarna eerlijk over/tegen jezelf!

En dat is nou precies waarom veel mensen hun mond houden, om dit soort opmerkingen. Het is inderdaad niet altijd de 'schuld' van de jury als je punten laag zijn. Maar ik heb het hier niet over lage punten, maar over vooroordelen die al voor dat je maar een meter gereden hebt de kop op steken. Als je de ring binnenrijd (dit is mij dus echt vorig jaar gebeurd) en per ongeluk door het open raampje van het juryhok het jurylid tegen de schrijfster hoort zeggen : "o je, weer zo'n boerenknol, dat wordt weer niks natuurlijk..." dan motiveerd dat niet echt, geloof me...
En mijn punten haal ik vanzelf wel, want als Jumper eenmaal begint te lopen kunnen ze meestal ( tja, ook wij hebben wel eens een offday ) toch niet om ons heen.
Ik maak dit soort opmerkingen dus echt niet omdat ik mijn punten niet krijg!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 10:10

Waar ik bang voor ben, en daar had ik het vorige week over met iemand van onze club, dat je een oude garde jury's hebt zitten die bwv al 50 jaar jureren. Kunnen die deze verandering nog aan??? Gaan die nog de moeite nemen om aan die omscholing te beginnen?? En als ze dit doen, gaan ze dan niet alsnog in hun oude manier van jureren door??

Verder lijkt het best positief dit, want idd een paard dat super lopen kan, maar zo scheef is als t maar kan, zou in deze proeven niet horen te winnen en nu wordt dat nog zo verdoezeld, dat deze paarden nog gewoon bovenaan eindigen.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 10:28

Feit blijft dat je niet al je tegenstanders hebt zien rijden en dat je jezelf ook niet ziet rijden. Je kan zelf dan dus nog steeds moeilijk zien of de punten die je krijgt kloppen in verhouding tot de rest.
Ik denk echt dat het heel weinig verschil zal geven in het klassement. Oude of nieuwe proeven het blijft erom gaan dat je paard goed luisterd en goed afgericht is voor een bepaald niveau.

(kan iemand mij anders uitleggen wat nou precies het verschil is? Ik heb er genoeg over gelezen maar ik zie toch het verschil niet zo tussen de nieuwe en de oude proeven, behalve wellicht kwa vorm. En naar mijn mening doet de vorm er totaal niet toe.)

Halthouden afschaffen an het begin vind ik ook onzin. In de b is het helemaal niet belangrijk hoe een paard halthoud belangrijker is dat ie stilstaat, dat kan je lang genoeg trainen voordat je op wedstijd gaat. en als je daar nou net die paar puntjes zou verliezen dan kan ik ook gaan zeuren over de middendraf. Mijn paard staat keurig stil maar met spanning op wedstrijd laat ze nooit een goede middendraf zien. Gaan we dan ook de middendraf afschaffen? lijkt me onzinnig.

Moge de beste winnen!

Kirsten.

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 11:31

Sydney2005 schreef:
Waar ik bang voor ben, en daar had ik het vorige week over met iemand van onze club, dat je een oude garde jury's hebt zitten die bwv al 50 jaar jureren. Kunnen die deze verandering nog aan??? Gaan die nog de moeite nemen om aan die omscholing te beginnen?? En als ze dit doen, gaan ze dan niet alsnog in hun oude manier van jureren door??

Verder lijkt het best positief dit, want idd een paard dat super lopen kan, maar zo scheef is als t maar kan, zou in deze proeven niet horen te winnen en nu wordt dat nog zo verdoezeld, dat deze paarden nog gewoon bovenaan eindigen.

Waarom toch altijd schoppen tegen oudere juryleden?
Je hebt er idd hele beroerde tussen en ook mensen die nog nooit een paard van bovenaf hebben gezien, maar ook hele goede, die al een leven lang
op de juiste manier jureren. Vanuit het goed gaande paard.
Overigens zitten er tussen de niet-ruiter juryleden er ook die het wel goed zien.
Aan de andere kant heb je genoeg jonge juryleden uit de "ruk en trek" familie, die er geen notie van hebben wat een goede aanleuning is en wat zuivere gangen zijn.
Ik kan me nog een discussie op bokt herinneren (en daar waren ook bokkende jury's bij) over welk been in draf het eerst op de grond moet komen. Het voor- of het achterbeen. Kijk, daar maak ik me dus zorgen over.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 11:46

oosterhoff schreef:
Feit blijft dat je niet al je tegenstanders hebt zien rijden en dat je jezelf ook niet ziet rijden. Je kan zelf dan dus nog steeds moeilijk zien of de punten die je krijgt kloppen in verhouding tot de rest.Ik denk echt dat het heel weinig verschil zal geven in het klassement. Oude of nieuwe proeven het blijft erom gaan dat je paard goed luisterd en goed afgericht is voor een bepaald niveau.

Het gaat ook niet om de punten van de tegenstander het gaat om jou punten.
De jury hoort jouw proef niet te verglijken met een andere proef om te zeggen jij hebt 160 punten want jij was iets beter dan die met 158...
Zo gaat het niet.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 12:14

daantjuhhh schreef:
oosterhoff schreef:
Feit blijft dat je niet al je tegenstanders hebt zien rijden en dat je jezelf ook niet ziet rijden. Je kan zelf dan dus nog steeds moeilijk zien of de punten die je krijgt kloppen in verhouding tot de rest.Ik denk echt dat het heel weinig verschil zal geven in het klassement. Oude of nieuwe proeven het blijft erom gaan dat je paard goed luisterd en goed afgericht is voor een bepaald niveau.

Het gaat ook niet om de punten van de tegenstander het gaat om jou punten.
De jury hoort jouw proef niet te verglijken met een andere proef om te zeggen jij hebt 160 punten want jij was iets beter dan die met 158...
Zo gaat het niet.

Misschien heb ik het niet goed uitgelegd maar daar ben ik het helemaal mee eens. maar jij kan als je op je paard zit niet zien hoe je proef eruit ziet. Nou kan het zo zijn dat je wel voelt of het goed gaat of dat het klote gaat en je fans kunnen ook dingen zien maar je kan natuurlijk niet verwachten dat elk jurylid op dezelfde manier beoordeeld. Dat vind ik ook het grootste probleem. De verschillen zijn soms veel te groot. Ze zouden eens wat wedstrijdjes moeten doen in jureren misschien worden ze daar scherp van.

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 13:27

Ik ben gewoon erg benieuwd naar de inhoud van de nieuwe proeven en hoe ze beoordeeld gaan worden. Ik zie het wel .

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 13:46

Ik heb er niks op tegen dat een goed gereden goed dressuurpaard hoger wordt geplaatst dan een goed gereden springpaard/Fjord/Haflinger/Fries/...........(maak de rij maar af) maar wat nu al heel frustrerend is, is als zo'n paard in de proef niks anders doet dan bokken en rondstieren en het beest staat bovenaan met twee of drie winstpunten - en dat gebeurt! Waar ik bang voor ben is met de extra beoordeling van de gangen dat dit nog erger gaat zijn. Dat verschilt natuurlijk van jury tot jury maar je weet van te voren niet wie er zit en ik vind het zelf eigenlijk een beetje kinderachtig om niet te starten bij bepaalde jury's. Maar voor mij is het heel demotiverend om te starten als je ziet dat de beoordeling op niks trekt. Helaas ben ik toch wel een wedstrijdruiter en heb ik geen voldoening aan lang thuis blijven.

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 13:55

Hmmm ik was toch wel van plan om met mijn springgefokte knol leuke dingen te gaan doen in de dressuur .

Barbara_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 14:27

Anoukie schreef:
Hmmm ik was toch wel van plan om met mijn springgefokte knol leuke dingen te gaan doen in de dressuur .

That's the spirit!
Komt helemaal goed Anouk. Hoe is het eigenlijk vorige week gegaan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 14:28

idje schreef:
Sydney2005 schreef:

Waarom toch altijd schoppen tegen oudere juryleden?
Je hebt er idd hele beroerde tussen en ook mensen die nog nooit een paard van bovenaf hebben gezien, maar ook hele goede, die al een leven lang
op de juiste manier jureren. Vanuit het goed gaande paard.
Overigens zitten er tussen de niet-ruiter juryleden er ook die het wel goed zien.
Aan de andere kant heb je genoeg jonge juryleden uit de "ruk en trek" familie, die er geen notie van hebben wat een goede aanleuning is en wat zuivere gangen zijn.
Ik kan me nog een discussie op bokt herinneren (en daar waren ook bokkende jury's bij) over welk been in draf het eerst op de grond moet komen. Het voor- of het achterbeen. Kijk, daar maak ik me dus zorgen over.

Ik schop helemaal niet tegen oude juryleden! Hoe kom je daarbij...
Het is toch logisch dat een jurylid dat al 50 jaar op een manier jureerd waarschijnlijk moeite heeft met deze nieuwe manier van beoordelen. Dat is helemaal niks tegen oude juryleden, maar dat is menselijk en daar maak ik me een beetje zorgen over. Ik heb in bovenstaan stukje helemaal niks negatiefs gezegd over oudere juryleden....

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 21:36

Nou over goede paarden: ik denk als ik voor mijn volgende wedstrijd (l1) Salinero/Lingh/Briar enz enz onder mijn kont geschoven krijg ik nog helemaal niet zeker weten een goede proef neer kan zetten. Toch denk ik dat iedereen het erover eens is dat dit toppaarden zijn. Net als dat als ik mijn paard nu aan een topruiter geef het niet vaststaat dat die een topproef neerzet. In de paardensport gaat het ook om de combinatie; de zogenaamde magische klik.

Zelf het paard met de meest geweldige gangen is te verpesten. Ik heb aardig wat zpaarden en ook wel hoger gezien met een prachtige telgang. Iedere gang is deels verbeterbaar, de draf meer dan stap en galop.

Ik geef toe dat ik een duur superpaard heb, maar daar heb ik nu ook al veel voordeel van. Dus ik denk niet dat dat veel verandert.

Over scheiding fanatiek en recreatie; eigenlijk is die scheiding er toch al een beetje. Op de grote concoursen komen de fantiekere/grotere ruiters en op de kleine kneuterconcoursjes zie je die echt niet verschijnen.

Ik rijd zelf al heel lang liever bij de oude garde. De meesten hebben een meer rijtechnische opleiding gehad en kunnen zien of je paard rijtechnisch loopt. Ik was gek op wijlen mevr. Turksma en ik train bij Nico van Stight die nog steeds jureert (77 als ik het goed heb). Ik vind juist de jongere garde minder commentaar geven (de jury's die ik heb gehad dan).

Kigali word nu toch ook omgeschoold tot dressuurcrack, dus het kan echt wel.

Maar ik wacht die proefjes gewoon af, ik zie het wel en rijd vrolijk verder

Hmm beetje rommelverhaal, ach ik ben gewoon een chaoot

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 20:22

Sydney2005 schreef:

Ik schop helemaal niet tegen oude juryleden! Hoe kom je daarbij...
Het is toch logisch dat een jurylid dat al 50 jaar op een manier jureerd waarschijnlijk moeite heeft met deze nieuwe manier van beoordelen. Dat is helemaal niks tegen oude juryleden, maar dat is menselijk en daar maak ik me een beetje zorgen over. Ik heb in bovenstaan stukje helemaal niks negatiefs gezegd over oudere juryleden....

Dat schoppen was algemeen bedoeld hoor en niet persoonlijk.
Er wordt hier zo vaak geroepen dat de oude garde achter zou lopen, vandaar mijn reactie.
Zoals Joki terecht opmerkt, de goeden van de oude garde hebben vaak idd een grote technische kennis in huis en voor hen is dit "nieuwe" jureren helemaal niets nieuws. De goede 'oudjes' jureren zo al 50 jaar.
Die zijn nu eindelijk weer modern.
Zij zijn nog uit de tijd dat een paard inelkaar trekken zo ongeveer een doodzonde was en je ,als je je handen niet stil hield, na drie keer waarschuwen met de zweep over je handen kreeg.
Tenminste dat deed mijn instructeur.
Hij zei er wel bij "Kijk, dat voelt je paard nu in zijn mond". Je leerde zo wel met stille en gevoelige hand rijden, dat wel.
Die goede man zou in zijn graf omdraaien als hij zou zien dat combinaties zonder bevestigde basis en met rukken en plukken geregeld vrolijk in de winstpunten rijden.
En ook bij de Jonkies zijn er beslist die weten wat er bedoeld wordt, voor hen ook niets nieuws.
Maar zoals ik al zei, al degenen die niet verder kijken dan een hals in de krul, oud EN jong, daar moeten we ons zorgen overmaken.

daydream

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 12:11

ehmmm beetje domme vraag , maar dit hele gedoe betekent dus dat er ook een nieuw proevenboekje komt neem ik aan?

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 13:08

Helemaal goed daydream!

Kathleen_vW

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 13:42

Ik denk dat er inderdaad een splitsing komt tussen de "normale" paarden en de "top" paarden. Als je een paard hebt dat geweldig beweegt (en die zijn meestal van goede hengsten dus ook duur) krijg je op die laatste 9 (!!!) punten gewoon hoge cijfers. Kortom: een normaal paard met doodnormale gangen die de proef goed rijd, krijgt minder punten dat een ruiter die de proef compleet afraffelt, maar waarvan het paard wel mooi loopt! Ik ga straks met Kendi ook problemen krijgen. Ze heeft qua gangen niks speciaals, ze loopt gewoon braaf de proef, ik denk dat het na 1 april helaas niet genoeg meer zal zijn voor het Z1 . Daarnaast ben ik ook van mening dat deze nieuwe regeling niet goed is voor de paardenhandel. Die paarden die niet geweldig bewegen scoren straks niet meer en worden dus veel minder waard. De paarden die goed lopen krijgen veel meer en worden veel meer waard. Er komt dan echt een kloof in prijsklasse en met het overvloed aan paarden wil ik niet weten wat er met de lagere prijsklassepaarden gebeurt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 22:16

Pascha schreef:
Goed plan om de afstamming en de geboortedatum van het paard van de coupon weg te laten!! Ik rij met een engels volbloed, met een voor de jury onbekende afstamming (Opera Ghost). Nou, minpunt 1 is dan al binnen...
Ik heb regelmatig geschreven bij juryleden, en voordat een proef begint, vragen de meeste juryleden aan je wat voor afstamming er nu weer in de ring is. En er zijn vaak uitspraken: Goh, al 8 (!!) en nu nog in de L1???
Wat maakt dat nou uit? Ik snap soms echt helemaal niks van dat dressuurgetut......

Wat een ontzettende onzin, misschien moet jij dan iets aan je rijstijl verbeteren! Ik heb een paard zonder papieren, ik dacht in het begin ook altijd zo, tuurlijk sommige jury's zijn ook echt zo, maar die zijn meestal in de minderheid! Toevallig heb ik een paard zonder papieren, hij is 12 jaar.. ik ben in Januari gaan starten (omdat ik er zo'n dik 4 jaar over gedaan heb hem normaal op 4 benen te laten lopen) in de B, daar zijn we vrij snel doorheen gegaan, ben toen geselecteerd voor de kampioenschappen zuid-holland, en ben uiteindelijk 4e geworden. Zolang jou paard rijtechnisch en kwa beweging een mooie nette proef neerzet, kunnen ze jou daar verder niet op afrekenen.

Nu even Ontopic...

Ik vind dit topic een typisch voorbeeld van "Ergens de klok horen luiden....('...').... ) Niemand weet nog eigenlijk wat er verwacht word, hoe de nieuwe proeven worden, er kan alleen gespeculeerd worden.

Als ik zo eens snel mijn blik over het artikel in de Paard&Sport lees, moet het dus de bedoeling worden dat er meer word gekeken naar de kwaliteit van het rijden algemeen. Als jou kwaliteit van rijden goed is, zal je paard zich ook goed bewegen onder jou, of je nu een duur of goedkoop paard hebt. Ik zal eens een voorbeeld aan mezelf nemen, als ik gestressed ben, loopt mijn paard daar na, ben ik super relaxed, loopt hij ook super relaxed. Dus als jij als wedstrijdruiter ambities hebt, om zo snel mogelijk doorgetrokken je paard de nivo's door te krijgen om door te verkopen, heb je denk ik meer pech in het nieuwe "seizoen". Zoals een paar mensen als eerder beschreven, als jij je paard gewoon goed aanrijd, met een goede aanleuning, soepel door het lijf, en loopt ook nog eens zijn proefje, moet er toch niet zo heel veel veranderen?

Maar mocht het zo zijn dat de duurdere paarden met exlcusieve gangen alleen maar gaan winnen, is het eind denk ik behoorlijk zoek.
Ik dacht trouwens ook ergens te lezen, dat ze speciale proeven voor jongere paarden willen gaan inlassen. Dit vind ik opzich wel weer een goed punt! Maar dan heb ik het voornamelijk over de ruiters met jonge paarden, die dus de bedoeling hebben hoger te starten dan bv Z2..

Ach het is afwachten... ik denk niet dat er eigenlijk zo heel veel zal veranderen, over een poosje is het niet meer dan gewoon. Net zoals je nu 10 winst moet halen om over te gaan ipv 5.

Misschien is dat ook wel de reden dat je nu zoveel foute paarden in de Z ziet rijden... daar makkelijk terecht gekomen met die 5 winst...

Melf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 09:29

Hm. Afgelopen zaterdag was ik op een wedstrijd waar de jury bij de prijsuitreiking het woord nam. Hij gaf aan dat op weg naar de nieuwe proeven jury's steeds meer moeten gaan jureren als in het 'nieuwe' systeem. Zo zouden zowel ruiters als jury's langzaam kunnen wennen aan de nieuwe beoordeling. Dit had hij die avond dan ook gedaan. Wat bleek? Met mijn 'zuivere springpaard' kon ik prima meekomen met de 'dressuurcrack's'. Ik maak me niet zo druk om al die veranderingen. Het komt wel goed, en waarschijnlijk zijn we er zo aan gewend.