Hebben jullie nare ervaringen met jury's????

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Neverhere

Re: Hebben jullie nare ervaringen met jury's????

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 10:17

Chrystal-gek schreef:
Telt het ook mee als nare ervaring als de jury halverwege de proef zegt dat je net zo goed kan stoppen?

Hahahaa, sorry mag misschien niet lachen maar hemeltjelief wat heb je dán in vredesnaam wel niet uitgespookt?

GeJe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 10:31

Liiszle schreef:
.. ze stond met tranen in haar ogen..

Het enige waar ik tranen van in mijn ogen krijg tijdens een concours is toch echt het vaak bedroevende niveau in combinatie met een gebrek aan zelfkennis. Nogmaals: een jurylid ziet alleen de proef op dát moment en weet dus niet dat er een hele voorgeschiedenis aan jouw paard of pony hangt. Als het op dat moment gewoon niet goed genoeg gaat, krijg je een lager cijfer. Kwestie goed naar je eigen beperkingen kijken,trainen met goede instructie en vooral plezier houden in het rijden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 10:38

Dat vind ik nu ook geje

Maar mensen denken te vaak dat ze een geweldige proef rijden of ze zeggen, maar hij is al zo verbeterd een half jaar terug kon ik hem niet eens rond krijgen.
dat is dan idd erg knap dat je hem nu wel rond krijgt, maar niet genoeg voor goede punten.

Een jury heeft ook eens gebeld in mijn proef, dat ik beter op dat punt weer overnieuw kon beginnen, want het was z'n rommeltje

en ja, ik was erg boos...

op Kawa,

die het vertikte richting 1 plek te gaan omdat daar kabouters zaten en hij meer op 2 pootjes stond dan op 1.
Toen heb ik hem in de proef eens ff laten weten dat ik dat niet accepteerde

Toen ik daarmee klaar was ging ik verder waar ik gebleven was, maar volgens de jury was een paar onderdelen eerder beter

En snif, ik had lage punten, moet ik nu boos zijn op de jury, omdat ik het erg knap vond omdat hij later er wel langs liep?

Ow ja, was niet eens laatste
Heel veel paarden zagen in die bak kabouters en er werd enorm slecht gereden

Ptries

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 11:10

Effy schreef:
Overigens heb ik verder nooit problemen gehad met deze jury en vond ik haar altijd wel aardig, maar nu ik weet hoe ze echt in elkaar steekt hoef ik door haar niet meer gejureerd te worden.

Misschien was ze bang voor geklets als ze je hoge punten had gegeven, omdat jullie elkaar kennen.

Pipsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 12:48

Ptries schreef:
Effy schreef:
Overigens heb ik verder nooit problemen gehad met deze jury en vond ik haar altijd wel aardig, maar nu ik weet hoe ze echt in elkaar steekt hoef ik door haar niet meer gejureerd te worden.

Misschien was ze bang voor geklets als ze je hoge punten had gegeven, omdat jullie elkaar kennen.

Denk ook dat het dat geweest moet zijn. Is ook wel begrijpelijk, maar je moet als jury wel gewoon eerlijk blijven natuurlijk.

Het leek mij altijd erg leuk om nog eens zo'n cursus te gaan doen. Maar als je er goed over nadenkt is het gewoon hartstikke moeilijk. Je moet soms iets van 30 combinaties jureren! Dus je moet bijna 4 uren in opperste concenratie blijven zonder pauze.....Lijkt mij best moeilijk.

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 13:28

ranna schreef:
Chrystal-gek schreef:
Telt het ook mee als nare ervaring als de jury halverwege de proef zegt dat je net zo goed kan stoppen?

Hahahaa, sorry mag misschien niet lachen maar hemeltjelief wat heb je dán in vredesnaam wel niet uitgespookt?

Dat was dus het probleem , weinig uitgespookt al dacht de pony wel dat er een hele grote spook was. De foyer 'hing' boven de bak bij C en de jury en de pony wou absoluut niet die kant op, maar wel heel graag richting de uitgang .
Het was niet eventjes er doorheen rijden, het was de hele proef zo.
En toen zei de jury op een gegeven moment dat ik wel mocht stoppen.
Maar dat heb ik niet gedaan, heb de proef uitgereden zo goed en kwaad als het ging.
Puntenaantal kan ik mij niet eens meer herinneren (al was die voor zo'n bar slechte proef nog niet eens zo heel laag geloof ik)

GeJe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 13:32

Kreeg zojuist de resultaten door van ons eigen paard die vanochtend op wedstrijd was. Helaas was 'ie de eerste proef wat nerveus en drammerig en heeft nogal wat foutjes gemaakt.. toch 159 punten. De tweede proef ging dus stukken lekkerder... 143 ?!. Weinig of geen commentaar. Na afloop van de rubriek is de ruiter naar de jury toegegaan en heeft alsnog om commentaar gevraagd. "het moest allemaal ietsjes beter... en een 5 is bij de knhs voldoende" ... het zwakste argument was nog wel dat ze kon zien dat het paard al veel verder geschoold was.... ja, nou en!
Helaas bekeek deze mevrouw dus niet puur wat ze in de ring zalg maar dacht ze waarschijnlijk dit ZZ licht paard eens op z'n nummer te zetten in de B.. jammer van de dag, volgende keer weer een kans.

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 13:38

Kan voor mezelf niks bedenken, maar weet nog dat ik bij iemand ging kijken en haar man zou voorlezen. Nu wilde de jury nog voor de proef de papieren zien maar die lagen helaas in de auto.
Nu heeft die man behoorlijke reuma en zo'n stuk lopen is voor hem niet gemakkelijk en vooral pijnlijk.
Waarop de jury zegt: "Zeg, loop eens een beetje door, mankeert er wat aan je benen!"
En het is niet zo dat hij gewoon langzaam loopt, van afstand zie je heel duidelijk dat hem echt iets mankeert. Zoo asociaal!

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 15:31

Citaat:
GeJe schreef:
Kreeg zojuist de resultaten door van ons eigen paard die vanochtend op wedstrijd was. Helaas was 'ie de eerste proef wat nerveus en drammerig en heeft nogal wat foutjes gemaakt.. toch 159 punten. De tweede proef ging dus stukken lekkerder... 143 ?!. Weinig of geen commentaar.

Ik zweer je, die 2 jury's hadden wij een paar maanden geleden op de kringwedstrijd in Gorredijk. De slechte, gespannen proef 152 met veel opmerkingen en aanbevelingen, prima.

voor de 2e proef even afgestapt, aan de hand laten meelopen, even relaxen met een fantastisch resultaat, alle swung weer terug in dat babylijf, mooi ontspannen door de proef, en dus 142 punten, met als commentaar: Volte? en middendraf? verder niks.

Sorrie voor je collega, maar ik denk dat daar geen 10 bijscholingen aan besteed zijn, die leert het w.s. nooit meer.

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 15:52

Nog even wat van mijn kant.

Ik heb ook een keer een proef gereden waarbij de pony alleen maar aan het bokken was. Bijna bij elk onderdeel schoot hij weg in galop en bokte. De proef was dus gewoonweg flut........

Het meisje wat voor mij reed, reed een nette proef waar weinig fout ging, het had mss wat flitsender gemogen maar toch het was B.

Ik kreeg het hoge punten aantal van 149. (130 was hoog genoeg geweest voor zo'n proef. ) en het meisje voor mij kreeg 150.......

Dan klopt er toch iets niet.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 16:06

Of wel, jij krijgt 5en wegens ongehoorzaam(tis B)
En dat meisje voor je, krijgt 5en wegens niet nageeflijk of achter de teugel of zo stijf als een plank, noem maar op.

blupie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 16:09

ik rij op mijn fjord en haflinger af en toe een wedstrijdje maar toen ik nog jonger was een jaar of 10 zei de jruy een keer tegen mij dat het iets sloompjes was maar ja dat ligt aan het ras he ik was egt zo boos en nu merk ik nog wel eens dat ze op het ras jureeren

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 16:14

Nou... Een paar jaar geleden reed ik met mijn schimmeltje Ramon een proef in de stromende regen. Dat was echt heel moeilijk voor mij. Ik was nog echt een mini meisje en Ramon was (en is) verschrikkelijk lui.
Elke proef liep hij wel 2x de ring uit en hij liep zo sloom dat jury's zich vaak afvroegen waarom ik de zweep niet eens een keer keihard gebruikte.

Ik zag dus behoorlijk tegen de proef op, maar eigenlijk ging het best goed voor mijn doen.

Kom ik bij de jury, zegt de man: "Meisje, je zit er op als een aap."

Nou. Bedankt.
Daar heb ik echt wat aan.

Bovendien was mijn houding toen nog niet verpest.

En dan sta je daar...
Verder kreeg ik helemaal geen commentaar.

Voor allebei de proeven had ik 160, wat een wereldprestatie voor mij was en ik had met beide proeven een prijs.

Maar "Je zit er op als een aap." is niet fijn om te horen.

Pipsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 16:31

_MaanMeisje_ schreef:
Nou... Een paar jaar geleden reed ik met mijn schimmeltje Ramon een proef in de stromende regen. Dat was echt heel moeilijk voor mij. Ik was nog echt een mini meisje en Ramon was (en is) verschrikkelijk lui.
Elke proef liep hij wel 2x de ring uit en hij liep zo sloom dat jury's zich vaak afvroegen waarom ik de zweep niet eens een keer keihard gebruikte.

Ik zag dus behoorlijk tegen de proef op, maar eigenlijk ging het best goed voor mijn doen.

Kom ik bij de jury, zegt de man: "Meisje, je zit er op als een aap."

Nou. Bedankt.
Daar heb ik echt wat aan.

Bovendien was mijn houding toen nog niet verpest.

En dan sta je daar...
Verder kreeg ik helemaal geen commentaar.

Voor allebei de proeven had ik 160, wat een wereldprestatie voor mij was en ik had met beide proeven een prijs.

Maar "Je zit er op als een aap." is niet fijn om te horen.

Het is voor jou natuurlijk niet leuk om te horen, maar ik moest eigenlijk wel lachen toen ik het las. Jij kunt er achteraf ook wel om lachen neem ik aan? Wat had je op houding en zit?

Barbara_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 16:36

Ik heb vandaag op Oud-Beyerland nog een hele discussie gehad met een jury. Wat een vent zeg...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 16:39

Hmm, zo'n jury waar ik bij heb geschreven had ook constant opmerkingen over bepaalde rassen enzo. Ik schreef bij de L2, was de laatste L-ring, naast ons was de M1 bezig. Er was vrij veel uitval bij ons in de ring, dus dan gingen we maar wat naar andere paarden krijgen. Toen reed er toch een Fries in de M1... Die vrouw bij wie ik schreef kon dat dus gewoon niet snappen. Want een Fries hoorde schijnbaar voor de koets en niet op een wedstrijd, laat staan in de M1, want een Fries kan niet strekken.

En ook opmerkingen over iemand die met een Fjord startte... Tsja, ieder zijn eigen smaak, toch?

Later startte bij ons in de ring een Arabier en toen was dat óók alweer niets.

Pff.

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 16:45

amondi schreef:
Of wel, jij krijgt 5en wegens ongehoorzaam(tis B)
En dat meisje voor je, krijgt 5en wegens niet nageeflijk of achter de teugel of zo stijf als een plank, noem maar op.

Ja... Maar het is raar dat ik 1 puntje minder kreeg terwijl mijn proef nergens op leek.

Waarom ik dan 149 krijg voor maar halve figuren rijden, verzet en soms niet eens wat tonen.

Sjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 18:01

Ik heb wel eens geschreven bij een jurylid, en het is gewoon heel moeilijk, maar aan de andere kant ook weer niet. Ik heb wel eens een discussie gehad met een jurylid over de contragalop. Zo moest je dus bv. AX halve grote links, XC halve grote volte rechts, tweede boog in contragalop. De ene deed inderdaad het figuur, de ander stak gewoon recht over. Die tweede kreeg toch een hoger punt. Ik zei: dat klopt toch niet. Hij: ja maar paard blijft wel goed doorspringen. Ik: ja maar de wending die die persoon maakt is veel makkelijker, dus daarom ziet het er ook mooier uit (en is het beter). Ik kon de man helaas niet overtuigen.

Verder vind ik wel dat de jury te vaak wordt afgezeken, het ligt ALTIJD aan de jury. Dat is jammer....want meestal is dat dus niet zo.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 18:45

Er is ook een jury die ik niet meer hoef te zien.. Verschrikkelijk! In delfzijl heb ik echt een súper proef neergezet... en alles was súper was werd een 6 en de rest een 5 of meestal een 4... We waren met z'n 3-en in die ring en niemand had een winstpunt.. het hoogste was 148... (en eerlijk gezegd vond ik niet dat zij het netste reed...) Als ik van tevoren weet dat ik die jury heb, ga ik niet meer naar concour hoor... dan zeg ik wel af. Dat is iedereen keer zo'n domper op zo'n fijn gevoel..