B-dressuur commentaar op protocol

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kafue

Re: B-dressuur commentaar op protocol

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 21:45

Needje schreef:
Maar sommige jury's zien het wel als onregelmatig. Ik heb een paard dat moeilijk stapt, wordt druk met z'n hoofd enzo, en vergeet dan z'n passen allemaal hetzelfde te maken. De ene keer krijg ik idd tactfouten, en de andere keer staat er onregelmatig.
(gaat de laatste tijd gelukkig steeds beter) Overigens dan wel een 7 krijgen voor de zuiverheid van de gangen. Knap als een paard onregelmatig loopt....

Taktfouten hebben natuurlijk wel iets gemeen met onregelmatigheden maar je kunt duidelijk het verschil tussen taktfouten in de trand van schuld van ruiter door belemmering van de gang zien en taktgouten in de trand van probleem ligt aan het paard.

Als jouw paard moeite heeft met de stap en die dan moeilijk wordt in zijn hoofd die moet je vrij laten en niet teveel proberen te dwingen. Een stap is niet te dwingen die moet je zoveel mogelijk vrij laten gaan. Slechte stap hoeft overigens nog neit te betekenen dat de zuiverheid van de gangen slecht is. draf en galop kunnen prima zijn en stap voor het doen van het paard ook. In onregelmatigheid is het idd zo dat daar geen voldoende zou moeten staan.
Maar ik moet eerlijk bekennen dat ik op mijn laatste wedstrijd ook een 7 en een 6 scoorde voor de zuiverheid van de gangen terwijl mijn paard zelfs kreupel was.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-05 23:50

@Daantjuhh: Als ik het er mee eens zou zijn dat men zulke termen gebruikt in de B bij kids dan was ik dit topic niet gestart

Kafue schreef:
Alane takt is niet hetzelfde als onregelmatig. Onregelmatig lopen is een gezegde wat wordt gebruikt om aan te geven dat een paard niet helemaal rad gaat oftewel kreupelt, een reden tot uitlsuiting uit de dressuurring.

Het gaat niet om een gezegde ergens waar vandaan wat ook iets anders zou kunnen betekenen .... takt = ritme geen takt = geen ritme = geen regelmaat

Effy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 14:18

Alane schreef:
Kafue schreef:
Is gewoon belangrijk. En in plaats van op de jury af te geven kun je ook je achter de oren krabben en denken he ik wil weten wat dat betekend.

Die jury kan zich ook afvragen waarom hebben die B ruiters die boeken nodig????
Ben ik niet duidelijk genoeg?
een kind van 12 op een D-pony en een kind van 12 op een D-pony kan een wereld van verschil zijn.. ze hebben geen van beide een stempel voor hun hoofd...de 1 rijd mischien al 8 jaar en de ander 8 weken...
Of krijg je die boeken bij aanvraag van een startkaart?????

Je gaat pas op wedstrijd als je er klaar voor bent. Als dat inhoudt dat je deze begrippen moet kennen, dan vragen jij of je kind daarnaar in de les. Er zijn zat kinderen van 12 die die begrippen wel kennen. Zijn deze kinderen dan buitengewoon slim, of hebben ze misschien een keer een duidelijke uitleg gehad van hun instructeur of ouders?

Ik vind niet dat je van een jury kan verwachten dat hij/zij de dingen simpel op laat schrijven omdat het kind het anders niet snapt. Bixie en FNRS is wat anders, maar is jouw kind 'groot' genoeg om aan de echte wedstrijden mee te doen, dan is het kind ook 'groot' genoeg om de daarbij behorende begrippen te leren.

pearl_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 16:30

Kafue hoe komt het dan dat de kinderen in Duitsland soms nog met een slof of elastic hun proef rijden..

Maar jij weet het allemaal wel heel mooi te brengen bij een ander, als het om het commentaar op jou eigen proef gaat... Nou dan ben je niet meer te stoppen en verklaar je precies het omgekeerde dan dat je nu weer hier zit te verklaren....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 17:21

ach, sommige jurys zijn echt scheel
Die zien niet het verschil tussen geheel gespannen paard, zo strak als een plank en dan liever in galop de bak uitsjeest.
Die je dan natuurlijk bij je moet houden en ook nog in een houdinkje moet trekken en er een appuyement uit moet zien te persen
(zie je het al voor je hoe mooi dat zal gaan? )
En die zeggen dan ook dat je op een kreupele zit

Dus helaas, niet elke juryy is bekwaam verschil te zien, waarom een paard niet helemaal zijn pas mooi afmaakt.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 18:49

pearl_tje schreef:
Kafue hoe komt het dan dat de kinderen in Duitsland soms nog met een slof of elastic hun proef rijden..

Maar jij weet het allemaal wel heel mooi te brengen bij een ander, als het om het commentaar op jou eigen proef gaat... Nou dan ben je niet meer te stoppen en verklaar je precies het omgekeerde dan dat je nu weer hier zit te verklaren....

In duitsland mag er bij het kleine reitabzeichen met een wiener zugel of een stootteugel gereden worden, niet met slofteugel die is verboden. Het abzeichen doe je voordat je op wedstrijd gaat. Sterker nog als 12 jarige mag je niet eens op wedstrrijd als je dat neit hebt.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 18:52

Alane schreef:
@Daantjuhh: Als ik het er mee eens zou zijn dat men zulke termen gebruikt in de B bij kids dan was ik dit topic niet gestart

Kafue schreef:
Alane takt is niet hetzelfde als onregelmatig. Onregelmatig lopen is een gezegde wat wordt gebruikt om aan te geven dat een paard niet helemaal rad gaat oftewel kreupelt, een reden tot uitlsuiting uit de dressuurring.

Het gaat niet om een gezegde ergens waar vandaan wat ook iets anders zou kunnen betekenen .... takt = ritme geen takt = geen ritme = geen regelmaat

Denk je niet dat als de jury de takfout nu onregelmatigheidsfout gaat noemen dat je verderop vastslaat? Bovendien stel dat een ander het gezegde oregelmatig verwoord in kreupel? Dan heb je mooi een kreupel paard in de proef gehad.
Nee de benamingen takt, schwung, aanleuning stelling en dergelijke die meot je niet gaan vertalen of makkelijker omschrijven. Die woorden betekenen een hele zin en de vertaling staat in ieder proevenboekje beschreven

joor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 19:46

nou dat commentaar van die jury is keurig!
ik ben zelf ook jury als je toch bij elk ondrdeel commentaar moet geven in een 12 jarige kindertaal kan je wel een half uur uitrekken voor die proef.
ik neem aan dat ieder kind ie wedstrijd rijdt een instructeur ofinstructrische heeft zo niet snap ik al niet wat een kind dat op wedstrijd doet.
die uitleg kan je instructrische echt wel geven.
en in een gebroken lijn moet ook een b pony buigen.
Daar is dieoefening voor en niet om hem door je binnenbeen heen te laten vallen.
elk onderdeel ook bij de B pony's heeft een doel.
Geloof mij maar ik jureer regelmatig.
Joor.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-05 23:47

Kafue schreef:
Denk je niet dat als de jury de takfout nu onregelmatigheidsfout gaat noemen dat je verderop vastslaat? Bovendien stel dat een ander het gezegde oregelmatig verwoord in kreupel? Dan heb je mooi een kreupel paard in de proef gehad.
Nee de benamingen takt, schwung, aanleuning stelling en dergelijke die meot je niet gaan vertalen of makkelijker omschrijven. Die woorden betekenen een hele zin en de vertaling staat in ieder proevenboekje beschreven

Nee dat denk ik dus niet..... mischien handig dat je de KNHS reglementen eens doorleest en zo de termen ook leert kennen

KNHS displine dressuur reglement schreef:
2. Deze ontwikkeling wordt zichtbaar door:
2.1 de ongedwongenheid en
regelmaat
van de gangen,

Zijn stap is regelmatig, vrij en ontspannen. Zijn draf is regelmatig, vrij, soepel, krachtig en actief. Zijn
galop is
regelmatig
, licht en gecadanceerd.

Onder takt wordt de
exacte regelmaat
van de beweging verstaan;

De kwaliteit van de draf wordt beoordeeld naar de totaalindruk, de
regelmaat
van de bewegingen

bron: www.KNHS.nl

Ik heb het mijn dochter wel uitgelegd, en dingen simpel verwoorden hoeft geen encyclopedie te zijn op een coupon... dan is het nog niet simpel.

@Joor: Het is geen directe kritiek op de jury eerder een opmerking/vraag.
en ik ben echt niet de enige ouder hiermee...

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 23:55

@Alane, zo moeilijk is het idd niet, als die dingen staan in het dressuurpreven boekje beschreven, vooral blz 56 wie wedstrijden wil rijden op welk niveau dan ook doet er verstandig aan het gevraagde theorie te kennen.
Nu je dus dacht an he wat is takt wordt je gedwongen te kijken en te lezen en daardoor te leren en dus je te verbeteren.
Eigelijk dire maal hoera voor de jury die je weer verder heeft gezet in de sport.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 07:40

Ik heb enkele weken geleden een B proef gereden met mijn pony waarmee ik meestal wel 2 winst reed in de B. De proef die ik reed ging netjes voor mijn gevoel, en volgens iedereen die stond te kijken ook. Kreeg reacties als 'zeker 2 keer winst vandaag!'
Maar toen ik mijn protocol terugkreeg had ik 157 en je raad nóóit watvoor commentaar.....

Er stond o.a. op:
Meer lengtebuiging
Pony mag meer strekken (euh,het is toch MIDDENdraf in de B?)

En als klap op de vuurpijl:
Pony mag meer verzameld gereden worden!

Ik stond echt met mijn mond open te kijken!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 09:27

Meer strekken
dan word er simpelweg meer verruimen bedoeld
En meer verzameld betekend dat hij meer horizontaal gereden mag worden, dat hij nu te veel op de voorhand loopt.
En dat hij wellicht in 2 stukken loopt
Dus niet van achteruit en ja daar begint het in de B toch al mee

Lengte buiging spreekt voor zich lijkt me.

Niks geen verkeerd commentaar
andere woordkeuze zou makkelijker zijn, maar dat niet iedere jury daar even handig in is , dat kan.

En dat je anders hogere punten hebt, dat kan.
De 1 kijkt gewoon naar wat andere punten dan de ander.
Niks mis mee.

pearl_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 15:03

Nou Kafue, wat is dan volgens jou de gevraagde theorie?????

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-05 15:04

Kafue schreef:
@Alane, zo moeilijk is het idd niet, als die dingen staan in het dressuurpreven boekje beschreven, vooral blz 56 wie wedstrijden wil rijden op welk niveau dan ook doet er verstandig aan het gevraagde theorie te kennen.
Nu je dus dacht an he wat is takt wordt je gedwongen te kijken en te lezen en daardoor te leren en dus je te verbeteren.
Eigelijk dire maal hoera voor de jury die je weer verder heeft gezet in de sport.

Ik rijd al jaren geen wedstrijden meer.... dus zover het lezen cq leren van de theorie.... het gaat er niet om wat ik weet maar wat de kids lezen op de coupon.
en helaas geen 3 X hoera voor de jury .. een veldonderzoekje heeft mij geleerd dat de meesten de moeite niet meer nemen het commentaar te lezen omdat deze onbegrijpelijk/moeilijk is, daarnaast spreekt men in het dressuurproevenboekje bijv. van regelmaat en niet van takt.

Soldier

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 01:33

[/quote]

[/quote]

Hoe kom je er ign bij om onregelmatigheid met kreupelheid te vergelijken !

Een kreupel paard zal inderdaad onregelmatig lopen, maar een onregelmatig lopend paard hoeft per definitie niet kreupel te zijn !

Om het maar even simpel uit te leggen:

Als jij je enkel verzwikt ga je hinken met 1 been...dan ben je zgn kreupel.
Heb je bv rechts onder in je rug erge pijn dan kan het zijn dat je het ene been makkelijker vooruit beweegt dan het andere...onregelmatig dus !

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 09:44

en wat is dan het verschil daarin volgens jou? Beide gevallen worden door pijn veroorzaakt.

Zoals ik het op de jurycursus ooit heb geleerder betekent regelmaat dat alle passen van het paard hetzelfde zijn en tact is of het paard zijn benen neerzet conform de beenzetting van de gang.

Een paard kan dus 4 tact galopperen of telgangen (beide tactfouten) maar daarin wel regelmatig lopen.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 10:50

pearl_tje schreef:
Nou Kafue, wat is dan volgens jou de gevraagde theorie?????

Het dressuurproevenboekje, weet wat er gevraagd wordt en zorg dat je een klasse hoger rijd thuis dan dat je op de wedstrijd start. Lijkt me vrij logisch.
Theorie met uitleg staat in het proevenboekje beschreven dat wordt er gevraagd. En bij iedere klasse staat een duidelijke omschrijving.

Renate12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 10:56

Alane schreef:
op een aantal dressuurcoupons staat het volgende commentaar (en ik weet dat het opbouwende kritiek/commentaar is, maar toch) van verschillende coupons geplukt. Het gaat om B-dressuur bij de pony's.
denk aan tact en regelmaat
denk om stelling
tact verlies
stelling
meer neerwaarts
meer stelling en buiging
let op stelling
teveel met handen en been.

Wordt het gevraagde nivo steeds hoger of ligt dat aan mij?

volgensmij is dit gewoon de basis...
denk dat dit een van de beste jury's is die je kunt krijgen. is volledig, bereid je voor op de L1 waar dit soort zaken toch wel redelijk voor elkaar moeten zijn.

Renate12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 11:00

Nathalie schreef:
Ik heb enkele weken geleden een B proef gereden met mijn pony waarmee ik meestal wel 2 winst reed in de B. De proef die ik reed ging netjes voor mijn gevoel, en volgens iedereen die stond te kijken ook. Kreeg reacties als 'zeker 2 keer winst vandaag!'
Maar toen ik mijn protocol terugkreeg had ik 157 en je raad nóóit watvoor commentaar.....

Er stond o.a. op:
Meer lengtebuiging

misschien kun je het ook eens van de zonnige kant bekijken in plaats van meteen weer je vol op je jury te storten. de jury weet het nog altijd beter dan jij

het is inderdaad middendraf in de b, maar misschien verruimt jou pony wel helemaal niét. dan moet hij dus meer strekken.
en misschien loopt jou pony inderdaad wel zo uit elkaar dat je hem inderdaad meer moet verzamelen.

verbeter de wereld, begin bij jezelf;)

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 11:04

Bij ons noemen we iets al heel snel Taktfehler. De ruiter die het paard dermate hindert met zijn strenge hand dat hij teugelkreupelheid veroorzaakt, dan praten wij al snel over taktfehler. Het paard wordt niet in staat gesteld zuiver in zijn eigen ritme naar voren weg te lopen en wordt gehindert om zijn passen even groot naar voren weg te zetten.

Maar neem je de proef maar eens op de som en roep als je vandaag met meer paardevrienden samen bent maar eens op stal Help mijn paard loopt onregelmatig.

Ik ben benieuwd. En roep dan laten oh nee het was een taktfout
Bekijk maar eens het verschil in de reaktie.
Ik heb liever dat de jury zegt je had wat taktfouten in de proef zitten dan dat die zegt jouw paard loopt onregelmatig.

Maar goed hierin verschillen de meningen heel duidelijk zie ik wel weer.

Een jury is ook maar een jury en als je je niet kunt vinden in het commentaar van de jury dan kun je altijd nog besluiten om niet te starten, uitleg te vragen, een goed boek met gevraagde dingen te lezen, of de kritiek naast je neer te leggen.
Het commentaar op betreffende proef was keurig en begrijpelijk mits je je verdiept in de stof. En dat verdiepen is niet de taak van de jury die beoordeeld alleen het gereden zijnde niet meer en niet minder en geeft eventueel kommentaar op de coupon waar de ruiter mee verder kan. En als die ruiter dan eerst even in het boekje moet lezen wat dingen betekenen daty hiondert dan niet en daar hoef je je niet voor te schamen maar geef het aub dan niet de jury op de kop die hebben alleen gedaan waarvoor ze gevraagd zijn en dat is de momentopname van de dag beoordelen.

En daarom zou het helemaal niet verkeerd zijn als je eerst examen moest doen in basiusbegrippen alvorens dat je mag gaan starten op de wedstrijd levert een hoop minder frustaties op.

Renate12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 11:10

helemaal mee eens:)

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-05 22:44

Kafue schreef:
een taktfout

taktfout en taktverlies.... regelement discipline spreekt helaas toch in 1 zin van takt alszijnde regelmaat...
Het dressuurproevenboekje spreekt helemaal niet over takt maar regelmaat....
Daarnaast spreekt het reglement van de KNHS nergens over onregelmatig alszijnde kreupel
En heb je dus daar het probleem van de ene zegt dit en de andere zegt dat en wie weet wat er bedoelt wordt en dan al helemaal als je de proef niet gezien hebt.

Kafue schreef:
Bekijk maar eens het verschil in de reaktie.
Ik heb liever dat de jury zegt je had wat taktfouten in de proef zitten dan dat die zegt jouw paard loopt onregelmatig.

Dat is het probleem ze zeggen het niet (kun je om uitleg vragen
Vóór A teugels op maat maken.... geschreven commentaar taktverlies (pony moest mesten loopt dus onregelmatig )

Kafue schreef:
Een jury is ook maar een jury en als je je niet kunt vinden in het commentaar van de jury dan kun je altijd nog besluiten om niet te starten, uitleg te vragen, een goed boek met gevraagde dingen te lezen, of de kritiek naast je neer te leggen.

Het gaaat niet om de kritiek het commentaar op zich maar hoe het verwoord wordt en dat is dus het grote verschil....

Kafue schreef:
Het commentaar op betreffende proef was keurig en begrijpelijk mits je je verdiept in de stof.

Moet uje mischien ook eens doen dan weet je dus dat die termen ook eenvoudige kunnen

Kafue schreef:
En dat verdiepen is niet de taak van de jury die beoordeeld alleen het gereden zijnde niet meer en niet minder en geeft eventueel kommentaar op de coupon waar de ruiter mee verder kan.

Moet je het commentaar wel snappen... is die te moeilijk (en ik praat nog steeds over kids) dan is het resultaat dat het commentaar dadelijk door niemand meer gelezen wordt.. en dat is dus wat ik jammer vind.. Dan wordt opbouwende bedoeld commentaar gezien als afkrakend omdat het kind de term niet kent... en dan kan inderdaad de instructrice wel de termen gaan uitleggen maar á 5 kids per lesuur en 4 termen komt er van de praktijk weinig terecht...

Kafue schreef:
En als die ruiter dan eerst even in het boekje moet lezen wat dingen betekenen daty hiondert dan niet en daar hoef je je niet voor te schamen maar geef het aub dan niet de jury op de kop die hebben alleen gedaan waarvoor ze gevraagd zijn en dat is de momentopname van de dag beoordelen.

Niemand geeft iemand wat op de kop.... het viel mij op.
Dat ik het heb over hoog nivo bedoelde ik niet het rijden op zich maar dus theoretisch een hoger nivo.

Kafue schreef:
En daarom zou het helemaal niet verkeerd zijn als je eerst examen moest doen in basiusbegrippen alvorens dat je mag gaan starten op de wedstrijd levert een hoop minder frustaties op.

Ja hoor kids van 7 jaar die meerdere talen moeten beheersen omdat de jury niet bereid is om envoudig iets op te schrijven?
Takt is geen nederlands woord, taktverlies ook niet. (tact wel maar dat is diplomatie, mischien diplomatieke manier van beenzetting ??? )
En zo zijn er tig van woorden overgenomen uit andere talen waarvan velen niet eens de betekenis weten

@Kafue:
teugelkreupel = theorie: ongelijke druk op de teugel waardoor verkramping op kan treden van de rugspier waardoor ONREGELMATIGheid in de beweging gezien kan worden.

definitie takt (dan heb ik het nog niet over taCt zoals het op de coupons staat:
wat is dan takt?
taktverlies?
taktfout?

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 23:27

Renate12 schreef:
Nathalie schreef:

Er stond o.a. op:
Meer lengtebuiging

misschien kun je het ook eens van de zonnige kant bekijken in plaats van meteen weer je vol op je jury te storten. de jury weet het nog altijd beter dan jij

het is inderdaad middendraf in de b, maar misschien verruimt jou pony wel helemaal niét. dan moet hij dus meer strekken.
en misschien loopt jou pony inderdaad wel zo uit elkaar dat je hem inderdaad meer moet verzamelen.

verbeter de wereld, begin bij jezelf;)

Als het nou zo was, dan had ik er ook niks over gezegd.
Maar dat is dus absoluut niet het geval.
Als je mijn pony vergelijkt met andere pony's in mijn klasse, springt de mijne er echt tussenuit, daar ben ik eerlijk in en ik wil ook niet opscheppen.
Hij loopt absoluut niet uit elkaar gevallen of op de voorhand, en middendraf heb ik altijd 8-en voor en soms zelfs 9's voor!

Ik zeg eerlijk, mijn pony heeft Z gelopen dus is gewoon makkelijk verzamelt te rijden en daardoor komt de middendraf er ook echt uit. Tuurlijk hebben we proeven dat het minder is, maar toen ging het toch echt goed.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 23:33

Nogmaals somige dingen moet je niet perse willen vertalen in begrijpelijk nederlands, sommige dingen zijn namelijk niet vertaalbaar.

Takt, tja makkelijk gezegt als de pony in een gelijke snelheid evengrote passen neemt in de gang waarin hij op dat moment loopt.
Taktverlies het moment dat het paard verstoord wordt in zijn ritme en daardoor de passen niet meer evengroot kan nemen en daardoor of van snelheid veranderd of geen evengroote passen meer neemt. of een combinaite van beide.
Taktfout is het moment dat het paard niet meer in takt loopt.

Tjee en in de uitleg staan alweer d9ik drie moelijke woorden.Een zevenjarige die perse wedstrijden wil rijden of moet rijden van Pa en ma die moet zich maar verdiepen in de materie.
Bij ons lopen zesjarigen die speken vloeiend Duits en Nederlands. Moeilijk welnee die kleintjes hebben daar een enorm gevoel voor.

Sommige dingen zijn gewoonweg niet vertaalbaar neem nu Schwung, Piaffe, Pirouette, Appuyement, basculeren, bandage.
Mischien dat de proeven straks beter op de computer uitgewerkt kunnen worden en uitgeprint dan kan de jury meer commentaar geven.
En als we dan toch bezig zijn als de jury daarna even een clinic kan geven
Nee dat is de taak van de instructie, mischien pribveles een optie? Of een theorieles afspreken met de instructeur.

Soldier

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 23:47

Lielle schreef:
en wat is dan het verschil daarin volgens jou? Beide gevallen worden door pijn veroorzaakt.

Zoals ik het op de jurycursus ooit heb geleerder betekent regelmaat dat alle passen van het paard hetzelfde zijn en tact is of het paard zijn benen neerzet conform de beenzetting van de gang.

Een paard kan dus 4 tact galopperen of telgangen (beide tactfouten) maar daarin wel regelmatig lopen.

Betekent het dat wanneer iets wordt veroorzaakt door pijn dat dat kreupelheid genoemd mag worden ? Begrijp je stelling niet helemaal !

Maar goed, zoals jezelf al geleerd hebt heeft regelmaat te maken met "het conform neerzetten van de beenzetting in desbetreffende gang" of de "gelijkheid van de passen". wanneer dit niet het geval is spreekt je van "onregelmatigheid" of "tact" fouten.

En nu opgelet: De onregelmatigheid kan veroorzaakt worden door kreupelheid ! Maar "onregelmatig zijn" is dus per definitie GEEN kreupelheid daar het ook verzoorzaakt kan worden door bv het scheefrijden van een paard. In dat geval zal een paard meestal achter onregelmatig lopen wat zich uit in het niet conform neerzetten van de beenzetting in bepaalde gangen en/of ongelijkheid in de passen. Bij kreupelheid zal het paard meestal de pas niet afmaken door het ene been sneller terug te trekken dan het andere door directe pijn aan dat been !

Helaas wordt onregelmatigheid al snel kreupelheid genoemd. Het zijn echter 2 compleet verschillende dingen die je slechts kunt benoemen waneer je daar ervaren in bent. De meeste juryleden zien het niet eens !!!