Kafue schreef: een taktfout
taktfout en taktverlies.... regelement discipline spreekt helaas toch in 1 zin van takt alszijnde regelmaat...
Het dressuurproevenboekje spreekt helemaal niet over takt maar regelmaat....
Daarnaast spreekt het reglement van de KNHS nergens over onregelmatig alszijnde kreupel 
En heb je dus daar het probleem van de ene zegt dit en de andere zegt dat en wie weet wat er bedoelt wordt en dan al helemaal als je de proef niet gezien hebt.
Kafue schreef:Bekijk maar eens het verschil in de reaktie.
Ik heb liever dat de jury zegt je had wat taktfouten in de proef zitten dan dat die zegt jouw paard loopt onregelmatig.
Dat is het probleem ze zeggen het niet (kun je om uitleg vragen
Vóór A teugels op maat maken.... geschreven commentaar taktverlies (pony moest mesten
loopt dus onregelmatig )
Kafue schreef:Een jury is ook maar een jury en als je je niet kunt vinden in het commentaar van de jury dan kun je altijd nog besluiten om niet te starten, uitleg te vragen, een goed boek met gevraagde dingen te lezen, of de kritiek naast je neer te leggen.
Het gaaat niet om de kritiek het commentaar op zich maar hoe het verwoord wordt en dat is dus het grote verschil....
Kafue schreef:Het commentaar op betreffende proef was keurig en begrijpelijk mits je je verdiept in de stof.
Moet uje mischien ook eens doen dan weet je dus dat die termen ook eenvoudige kunnen 
Kafue schreef:En dat verdiepen is niet de taak van de jury die beoordeeld alleen het gereden zijnde niet meer en niet minder en geeft eventueel kommentaar op de coupon waar de ruiter mee verder kan.
Moet je het commentaar wel snappen... is die te moeilijk (en ik praat nog steeds over kids) dan is het resultaat dat het commentaar dadelijk door niemand meer gelezen wordt.. en dat is dus wat ik jammer vind.. Dan wordt opbouwende bedoeld commentaar gezien als afkrakend omdat het kind de term niet kent... en dan kan inderdaad de instructrice wel de termen gaan uitleggen maar á 5 kids per lesuur en 4 termen komt er van de praktijk weinig terecht...
Kafue schreef: En als die ruiter dan eerst even in het boekje moet lezen wat dingen betekenen daty hiondert dan niet en daar hoef je je niet voor te schamen maar geef het aub dan niet de jury op de kop die hebben alleen gedaan waarvoor ze gevraagd zijn en dat is de momentopname van de dag beoordelen.
Niemand geeft iemand wat op de kop.... het viel mij op.
Dat ik het heb over hoog nivo bedoelde ik niet het rijden op zich maar dus theoretisch een hoger nivo.
Kafue schreef:En daarom zou het helemaal niet verkeerd zijn als je eerst examen moest doen in basiusbegrippen alvorens dat je mag gaan starten op de wedstrijd levert een hoop minder frustaties op.
Ja hoor kids van 7 jaar die meerdere talen moeten beheersen omdat de jury niet bereid is om envoudig iets op te schrijven?
Takt is geen nederlands woord, taktverlies ook niet. (tact wel maar dat is diplomatie, mischien diplomatieke manier van beenzetting ??? )
En zo zijn er tig van woorden overgenomen uit andere talen waarvan velen niet eens de betekenis weten
@Kafue:
teugelkreupel = theorie: ongelijke druk op de teugel waardoor verkramping op kan treden van de rugspier waardoor ONREGELMATIGheid in de beweging gezien kan worden.
definitie takt (dan heb ik het nog niet over taCt zoals het op de coupons staat:
wat is dan takt?
taktverlies?
taktfout?