stang en trens meer statussymbool

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoukie

Re: stang en trens meer statussymbool

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 10:18

Ik heb zelfs Z proeven moeten rijden zonder zadel , maar wél met S&T . Handicap klasse, onderlinge wedstrijd op mijn stal. Ben ik nu een bikkel of een dierenmishandelaar ?

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-05 10:22

Ik vind het wel bikkel hoor!

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 10:32

Jaja Anoukie, en dan zeker om te blijven zitten aan de stang blijven hangen

Yokie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 10:34

Nee, Anoukie vlocht in met elastieken; dat geeft van die mooie handgreepjes

Sue_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 11:07

Als we het dan toch over het verbieden van S&T gaan hebben vind ik dat we die regel flink moeten doortrekken.
Dus vanaf de B-dressuur alleen maar trensjes (enkel of dubbel gebroken) en nix anders. En als het ff kan een soort shocktherapie. Een apparaatje tussen teugels en bit. Als je dan te hard trekt krijg je een stroomstoot! }>

Binnenkort start ik weer Z1. Met S&T. Waarom?? Omdat mijn paard daar fijner op loopt. (dit wil niet zeggen dat hij op trens slecht loopt) Het beeld is mooier en vriendelijker. En dat willen we toch bereiken?? Verder rijd ik maar 1 keer per week op de S&T, waar (vind ik) niets op aan te merken is. Zolang de ruiters/amazones alles op een paardvriendelijke manier doen mogen ze van mij elk bit erin hangen.

Een stangloos Z proefje vind ik een beetje overdreven. Als het goed is hebben de meeste ruiters de B t/m M2 al doorlopen met trens. Die hebben in principe al wel bewezen dat ze met trens kunnen rijden.
En natuurlijk zitten er een paar ruiters/amazones tussen die met rukken, plukken en schoppen geheel onterecht toch nog dikke winstpunten rijden. Maar is er dan niet iets mis met de betreffende jury??

Ach.. zo blijven er nog talloze discussies over. Komt toch vaak op wel of niet kunnen rijden van de ruiters/amazones neer. En daar kan ik soms ook wel wat verdrietig van worden.

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 11:18

Ik reed natuurlijk vol op mn stang, anders bleef ik niet zitten. Die elastieken is een goede tip Yokie, dat doe ik de volgende keer .

Nee zonder gekheid, ik vind S&T echt heel prettig rijden, maar ik meen het ook serieus dat ik graag 2 teugels in mn handen heb.

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-05 11:21

Suepergirl en dan vinden ze mij sarcastisch:P!

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 11:29

Ach een beetje humor moet kunnen toch? Ik heb niet zo'n moeite om zonder zadel te rijden (mits de schoft niet te hoog is ) en ik rijd ook prima op mijn trens. Alleen verplicht zonder S&T rijden in het Z, nee daar ben ik niet voor. Er zullen altijd mensen zijn die "paardonvriendelijk" rijden, maar dat zullen ze dan ook doen op de trens, daar hebben ze de stang niet voor nodig.

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 11:40

Anoukie schreef:
Ik reed natuurlijk vol op mn stang, anders bleef ik niet zitten. Die elastieken is een goede tip Yokie, dat doe ik de volgende keer .

Nee zonder gekheid, ik vind S&T echt heel prettig rijden, maar ik meen het ook serieus dat ik graag 2 teugels in mn handen heb.

Nou, ik ben dus net aan het oefenen met S&T te rijden. Die bitten zijn voor mn paard niet zo'n probleem, maar ik heb echt dikke ruzie met mijn stangteugel Helft van de tijd hangt ie los te klapperen, de andere helft gebruik ik hem tegelijk met mijn trensteugel en dat is nou ook niet bepaald de bedoeling Pff...met trens rijden was toch een stukkie minder gedoe voor mij

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 11:46

Ik hield mijn stang onder mn pink, ik had mn teugels dus niet gekruisd. Zo rijd ik ook als ik met slof rijd. Ik werk het meest in met de teugel achter mn ringvinger, met mn pink kan ik een teugel makkelijker ontspannen laten vieren. Misschien een idee voor jou?

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 11:53

Ga ik eens proberen, tot nu toe had ik ze gekruist met de stang tussen ring- en middelvinger en de trens tussen pink en ringvinger.

Didtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 14:05

ja ik ben het met je eens
jury's mogen er soms wat beter op letten dat ruiters niet zo trekken
zelfs met S&T doen SOMMIGE ruiters het nog

ze mogen wel de instelling krijgen als in duitsland
helemaal mee eens

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 14:18

Ik zeg nergens dat ze de instelling mogen krijgen zoals in Duitsland (sterker nog, ik ben het absoluut niet met je eens , daar wordt paardrijdend Nederland echt niet beter van hoor ).

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 14:34

wahahaha dat gezeik met die teugels had ik ook. Ik had ze gekruisd )om zeker te weten dat ik er niet ongewenst aan kwam) en zolang ze daar bleven was er geen probleem. Zodra ik ze een beetje korter moest nemen had ik een probleem. Kijken naar die dingen en dan op maat maken..... Nog een keer aanpassen..... kijken ehm.... ja nu zit het weer..... en dat allemaal tijdens het draven/ gelopperen. Wat dat betreft mag ik er ook wel vaker mee gaan rijden want dat kun je natuurlijk niet hebben.

Over die horizontale stangen die iedereen schijnt te zien, dat is toch ook een beetje afhankelijk van hoe strak je je kinketting hebt? Hoe losser hoe makkelijker je stang kantelt? wil alleen niet perse zeggen dat het paard dan ook zoveel mee kracht in zijn mond voelt.

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-05 14:43

Wat is er mis met het Duitse systeem? Paarden worden daar eerder aan s&t gewend. Je ziet er weinig stangen incorrect gebruikt net als onderhalzen. Verder is het Duitse topkader veel breder dan in Nederland. Die proeven zijn duidelijk moeilijker dan in Nederland (ja ik spreek uit ervaring) en ze komen toch verder. Jury's letten daar streng op correct gereden paaarden en durven er nog wat van te zeggen. Daar wordt naar mijn idee meer zorg gedragen voor de paardensport dan hier!

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 16:03

Joki, "paarden" en "je ziet er" zijn nogal globaal en niet representatief voor alle ruiters/amazones. Evenals je dat niet kunt zeggen, zoals jij hebt gedaan in het begin van het topic, dat de ruiters hier in Nederland niet correct met een s&t kunnen rijden. Zat die het wel kunnen, alleen de mensen die het niet goed doen blijven hangen. Ik durf te wedden dat er in Duitsland of waar dan ook ter wereld ook zat paarden lopen met een te strakke kinketting, opengesperde mond of trekkende ruiters.

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-05 16:06

Ik denk dat er vast ook wel zat paarden rondlopen die er minder aan toe zijn dan het gemiddelde, maar ik vind over het algemeen het niveau van de paardensport duidelijk hoger liggen. Daarbij is het niveau van de proeven ook duidelijk moeilijker en van de paardenopleidingen. Dus ik zeg niet dat ze er niet zijn, maar toch blijf ik bij mijn standpunt als duitsopgevoede ruiter dat het duitse systeem een hoger niveau van paardensport geeft. Alleen moeten ze echt afleren al hun kuren met Peter en de wolf muziek te rijden!

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 16:07

pol013 schreef:

Over die horizontale stangen die iedereen schijnt te zien, dat is toch ook een beetje afhankelijk van hoe strak je je kinketting hebt? Hoe losser hoe makkelijker je stang kantelt? wil alleen niet perse zeggen dat het paard dan ook zoveel mee kracht in zijn mond voelt.

Idd, de eerste foto die ik heb van patos met S&T staat de stang ook horizontaal, maar dat had er meer mee te maken dat we de kinketting gewoon zonder te passen maar even op het laatste gaatje hadden gedaan. Dan hoef je maar aan de teugels te komen en de stang staat horizontaal, dat kun je beter hebben dan ruiters die de kinketting flink strak doen. Ziet er leuk uit voor het plaatje, maar binnen in de paardenmond is het toch wat minder grappig.

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-05 16:38

Anoukie wil jij nog een kur op die muziek? wow die van Anky zijn toch qua muziek iig altijd ene stuk spectaculairder

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 16:38

Joki schreef:
Alleen moeten ze echt afleren al hun kuren met Peter en de wolf muziek te rijden!

Stuur ze maar door naar ons .

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 16:55

Joki schreef:
Anoukie wil jij nog een kur op die muziek? wow die van Anky zijn toch qua muziek iig altijd ene stuk spectaculairder

Nee nee, stuur die ruiters/amazones maar door naar ons, dan maken we een nieuwe kur voor ze. Onze site is ook in het Duits vertaald (zie profiel) .

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-05 17:06

Ow was al bang, ik wordt echt gestoord van Peter en de wolfkuren.

Sue_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 08:34

Joki schreef:
Suepergirl en dan vinden ze mij sarcastisch:P!

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-05 22:49

Maar kunnen we niet in plaats van de duitse ruiters een nieuwe kur te geven zorgen dat we zelf op hun niveau komen van paardensport? En dan natuurlijk wel met een origineel muziekje