Jury's nu strenger dan 'vroeger'?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lielle

Re: Jury's nu strenger dan 'vroeger'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 15:20

En hoe doe jij dat met schimmel? als ervaringdeskundige?

GeJe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 15:21

Inderdaad CGJ... iemand die zich wezenloos heeft lopen poetsen (of dit heeft laten doen....) moet inderdaad wel wat meer gewaardeerd worden dan "de knol met piekhaar en het meisje met de verwassen broek" .... Ik ben het wel met je eens dat dat laatste punt geen verschil maakt.... je moet gewoon goed rijden!

WestBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 15:37

Het totaalbeeld moet er netjes uitzien, dus een schimmel moet wit zijn. *dan moet je maar niet voor een schimmel kiezen*

Zoals ik al zei: de een heeft meer werk dan de ander, maar het leven is nu eenmaal oneerlijk.

moi89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 15:38

IK vind zelf dat de jury best streng mag zijn met het geven van punten.
Wat heb je er aan als je naar L1 gaat en je paard nog niet eens netjes aan de teugel kan rijden.
Wel vindt ik dat er bij pony`s soepeler wordt gerekend maar dat is natuurlijk wel logisch! Haha!

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 16:05

GeJe schreef:
Inderdaad CGJ... iemand die zich wezenloos heeft lopen poetsen (of dit heeft laten doen....) moet inderdaad wel wat meer gewaardeerd worden dan "de knol met piekhaar en het meisje met de verwassen broek" .... Ik ben het wel met je eens dat dat laatste punt geen verschil maakt.... je moet gewoon goed rijden!

ander voorbeeld (ja ik maak het nu iets lastiger)

Amazone A, van 8 jaar oud met mooi blonde paardenstaart en onbevangen trotse glimlach, komt met een SPIERWIT akelig mooi schoon schimmeltje (Welsh A) de baan in.......... die krijgt van jullie dan die ultieme 9 of 10........

Amzone X van 15 jaar, nogal behept met acné (maar door de clearasil-ontsmetting wellicht nog schoner dan amazone A) en een lichaam waarmee ze zich op deze leeftijd niet echt goed raad weet in die veel te nauwe clubtrui, komt met een bruinschimmel de baan in die even mooi schoongedoucht is, maar ook nog een ramskop heeft en een bruinachtige staart. Tot overmaat van ramp heeft dit paard ook nog de neiging om wat meer met zijn staart te zwiepen dan het schimmeltje van A, wat overigens aan de verzorging niet af doet.

Wedden dat amazone X die 9 of die 10 NOOIT krijgt...............
Die krijgt dan natuurlijk een magere 6.

En dit soort vergisingen wil ik niet op mijn geweten hebben. Dan maar standaard allemaal een 7.

En inderdaad........ van mij mag dat cijfer er gelijk af. Het cijfer voor de verzorging zit namelijk al opgesloten in de andere 25 cijfers........... en dressuur was al subjectief genoeg. Dan hoeft dit er niet óók nog eens bij........

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 16:08

In mijn geval krijgt biede combinaties als ze netjes hebben gepotest en ingevlochten dus een 8. Niet ingevlochten = een 7, verdere aanmerkingen (vies dekje etc) 6 of minder.

WestBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 16:10

Je mag toch geen punten aftrekken wegens niet-vlechten? Het is niet verplicht te vlechten, mits de manen netjes handbreedte getrokken, schoon zijn en naar rechts hangen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 16:11

er staat een voorkeur voor presentatie in het dressuurboekje en daarin staat vlechten bovenaan. Lijkt me dat dat meer punten oplevert.

WestBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 16:14

Dacht dat ze in willekeure volgorde genoemd werden, met vlechten toevallig bovenaan Knipoog

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 16:15

nee, er staat iets bij als volgorde van voorkeur.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 16:16

Lielle schreef:
er staat een voorkeur voor presentatie in het dressuurboekje en daarin staat vlechten bovenaan. Lijkt me dat dat meer punten oplevert.

Even wat moelijker:

* hoe vlechten (klein of groot)
* kuif ook invlechten?
* oneven aantal?
* links of alleen naar rechts
* plakband, elastiek, of piktouw
* allemaal op dezelfde afstand, of variabel
* omhoog gevlochten of hangend
* hengstenvlecht alléén bij een Friese hengst of ook KWPNner-type?
* wat bij een fjord?
* wat bij een pony met manenschurft (kan die amazone toch ook niks aan doen?)

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 16:17

Ik heb zelf afgelopen zondag voor het eerst een officieele wedstrijd gereden, in de B en 2 proefjes gereden (ik rij dus met een pony bij de paarden).
Eerste proefje werd ik de hemel ingeprezen en haalde 167 punten en derde plaats. (terwijl ze in de middendraf nog in galop overging 1 keertje, hier hadden we dan ook een 4 voor hoor) Ook kwam ik iets naast de a-c lijn binnen, maar omdat de rest goed was (commentaar was "h.h. zeer correct) kreeg ik evengoed nog een 7. Verder had ik nog 8en voor het halsstrekken en het gemiddelde was wel rond de 7.

Tweede proefje had ik ook het gevoel alsof we beoordeeld werden als Anky en Salinero We hadden uiteindelijk 152 punten. Voor alles waar ik in het eerste proefje 7s en 8en voor had had ik daar 5en en 6en (soms zelfs 4en).
Ook aan het eind die 4 beoordelingen had ik overal 7s bij de eerste en 5en en 6en bij de tweede. Toen kwamen er hele andere dingen naar voren als 'impuls' en dat ze kort werd in haar nek.
Nou was mijn pony zeker erg heet in de tweede proef, maar verschil van 15 punten vond ik wel erg hoog hoor. Er zaten zeker wat foutjes in, maar over het algemeen was ze erg braaf en gehoorzaam...
Plus dat ik op een lange zijde op het verkeerde been heb gereden (kwam ik iets laat achter Bloos ) is nergens genoteerd Verward

Jury sport he Haha!

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 16:18

Nieuw probleem:

Sinds kort zie ik Friesen op concours die over het hele lichaam "bespoten" zijn met glitter-dingetjes.
Volgens mij mag dat niet (je mag een paard ook geen rood strikje in zijn staart doen).

Waar gaan we héén?........... Verward

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 16:22

* hoe vlechten (klein of groot)
irrelevant
* kuif ook invlechten?
irrelevant
* oneven aantal?
irrelevant
* links of alleen naar rechts
irrelevant
* plakband, elastiek, of piktouw
irrelevant
* allemaal op dezelfde afstand, of variabel
als er extreem slordig gevlochten is zal ik een opmerking maken, zal niet snel punten aftrekken.
* omhoog gevlochten of hangend
irrelevant
* hengstenvlecht alléén bij een Friese hengst of ook KWPNner-type?
eigenlijk alleen bij speciale rassen, maar die is lastiger.

* wat bij een fjord?
wat staat er in het boekje? Volgens mij rastypisch voorstellen, dus niet vlechten, maar wel netjes in een boog geknipt.

* wat bij een pony met manenschurft (kan die amazone toch ook niks aan doen?
hangt er vanaf hoe dat eruit ziet. Ook lastig geval. Maar onder de zes zul je al niet snel uitkomt, dus nog altijd op dat wp Knipoog

Ik zal vanavond de teksten in het boekje erbij pakken.

Kaatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 16:33

Volgens mij mag een rood lint of strik in de staart wél, als aanduiding dat het paard slaat.
Andere kleuren/kralen/glittertjes/ruches/whatever-poppenspullen zijn idd niet toegestaan.

Kaatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 16:36

Vergeet de post van hierboven maar. Had CGJ's post niet goed gelezen en was iétsje te enthousiast. Koe

En dan te bedenken dat ik morgen examen moet afleggen in zo'n toestand Haha!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 16:37

CGJ12 schreef:
Nieuw probleem:

Sinds kort zie ik Friesen op concours die over het hele lichaam "bespoten" zijn met glitter-dingetjes.
Volgens mij mag dat niet (je mag een paard ook geen rood strikje in zijn staart doen).

Waar gaan we héén?........... Verward

Bloos! met de cross hebben mijn paarden een mooi rood glittersterretje op hun schouder Haha!

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 16:51

Lielle schreef:
Bloos! met de cross hebben mijn paarden een mooi rood glittersterretje op hun schouder Haha!

ik vindt crossen zeer wreed..............

(niet slaan!!!! grinnik..........)

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 16:57

CGJ12 schreef:

(niet slaan!!!! grinnik..........)

Whoosh!

Mexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-05 17:23

Lielle schreef:

Bij een Fries hoef je volgens het boekje niet te vlechten. Toch hoor ik vaak dat jury's een punt aftrekken als een Fries met losse manen de ring binnen komt. Wat is daar dan de reden voor en doe jij dat ook?
(zelf vlecht ik mijn Fries wel altijd, aangezien mijn handen anders in de knoop komen met de manen en ik vind het mooi dat je dan de hele hals kan zien)

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 17:25

Maar wat nou als mijn paard een keurige kortgeknipte manenkam heeft waar geen vlechten inkunnen?

Ziet er misschien net zo netjes uit, als vlechtjes, ik ben er ook een hele tijd me bezig om het goed te krijgen. Krijg ik daar dan ook aftrek voor?
Weird.
Ik geloof dat ik mijn haar en de manen van mijn paard maar moet laten groeien om de heren en dames juryleden tevreden te stellen als ik ooit nog mocht gaan starten

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 17:32

acné
Doet er niet toe (als iemand dat ooit tegen mij gezegd had een paar jaar geleden dan had hij zijn cursus ' hoe ga ik om met agressie op concours' heel hard nodig gehad!)

en een lichaam waarmee ze zich op deze leeftijd niet echt goed raad weet
Zit ze netjes rechtop?

in die veel te nauwe clubtrui,
Is de trui schoon en toonbaar?

komt met een bruinschimmel de baan in die even mooi schoongedoucht is,
Is het paard schoon?

maar ook nog een ramskop heeft en een bruinachtige staart.
Is de straart netjes recht afgeknipt op de juiste lengte? is het hoofdstal en het bit wat aan die ramskop zitten netjes gepoetst?

Jij haalt hier punten aan die niet eens in het boekje staan. daar staan dingen in als hoe het paard getoiletterd moet zijn en waar je kleding aan moet voldoen.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 17:33

Nee, uit dit voorbeeld blijkt dat ook jury's niet aan persoonlijke smaak ontkomen.
Je hebt de neiging om een aantrekkelijker plaatje hoger te waarderen dan een minder aantrekkelijke combinatie.
Vandaar dat ik me de keus om elke combi een 7 te geven wel kan voorstellen.
ween klein blond engeltje met een schattig welshje heeft dan geen voordeel op die uit zn krachten gegroeide puber met een minder sjiek paard.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 18:22

Afbeelding

Als Saskia deze bos in een Coby knot moet doen, dan mogen we wel naar een kapper voor de wedstrijd!

Netjes samengebonden( dubbelgeslagen vlecht) moet m.i. goed genoeg zijn, geen discriminatie van de dikharigen!

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 19:29

Maar alle gekheid op een stokje, ik vind jury's over het algemeen zeer terzake kundig Vingers aflikken , als ze wat gedurfder gaan punten ben ik bijna helemaal tevreden, alleen...

Ik denk dat veel mensen struikelen over het beleid van het KNHS in de lagere klassen.
Niet 1, niet 5, maar 10 juryleden moeten jou goed genoeg vinden voor je promoveert.
Wij hebben hier nog streekwedstrijden, maar in regio's waar dat niet zo is moet je dus wel heel erg veel op concours( met bijbehorende kosten) voordat je L kunt starten.

De bullshit dat je jonge paarden wil beschermen slaat nergens op, veel mensen gaan nu vaker op concours om de heilige 10 vol te krijgen.

En dat is dan wel jammer, de lat ligt en hoger en ook nog veel verder weg dan vroeger. KASSA!
Denk daaraan jury's als je 155 punten schrijft! Je maakt een ruiter gelukkig als je het naar boven af kunt ronden, denk aan de B van beginner.

En als je maar 5 promotie punten nodig hebt, kun je dus ook veel meer thuis gaan oefenen voor je weer zo nodig op wedstrijd moet.