Fries geen dressuur paard???

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Chartje

Re: Fries geen dressuur paard???

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 16:34

runningkawa schreef:
Nogmaals, lezen aub!! zeg ik nergens dat friezen voor de kar zijn!
dat zei 1 persoon en dat was ik niet!!

Ik vind het zelfs schitterende dieren, die wel degelijk goede kwaliteiten hebben, maar wel op een ander vlak dan de meeste wpn-ers.

ook de fries op het plaatje strekt niet
drukt de rug weg en heeft geen dragend achterbeen.
Dat doen ook genoeg kwpners hoor, maar die vallen bij mij dan niet in de groep goede kwpn-ers en al helemaal niet in de groep goed gereden.

Sorry dat had ik niet goed gelezen. Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 16:39

Het ergste is, dat ik dat vaker gezegd heb Verdrietig

maar is goed hoor Lachen

Kehylan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-05 17:45

Er zijn gewoon veel verschillende meningen over Friezen..

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 18:25

Zelf rij ik ook op een Fries. Het arme beest ziet er voor de kar echt niet uit hoor! En nog nooit gemerkt dat de jury discrimineert want meestal eindig ik bij de eerste 3 op een wedstrijd.

Horsedances

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 23:28

In dit topic lees ik vaak ; Friezen worden niet gefokt voor dressuur, maar daar is al jaren geleden verandering in gekomen. Niet alleen in Nederland maar vooral in Amerika is er door de fokkers heel veel aandacht besteed aan dressuurgerichtheid. In Amerika worden ze ook heel veel gebruikt om te kruisen met ander soorten, met soms verbluffende resultaten.

Helaas moeten de mensen die friezen rijden ook nog vaak een aantal vooroordelen (ook bij sommige jury's) overwinnen, maar dat moest Raphael Soto met Invasor destijds ook. Dus het zal best goed komen.

Op mijn website vindt je diverse GrandPrix-proeven van Goffert.

http://www.horsedances.net/2001StartBelindakeuzes.html

Je moet wel wat geduld hebben met het downloaden, want het is normaal ontzettend druk op deze site

45u

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 11:21

:)
Laatst bijgewerkt door 45u op 10-03-22 14:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 11:26

Nou zal ik wel gewurgd worden, maar ik vind ze zo:
Afbeelding

Toch echt op hun mooist!

*zoekt dekking*

Knipoog

45u

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 12:37

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 15:57

vonneke schreef:
Fries paard moet voor de kar.
Vind het geen gezicht als ik mensen met die beesten door de ring zie hobbelen.

Voor de kar vind ik ze geweldig en daar horen ze ook vind ik.

Hier in brabant zie je ze (gelukkig) nog niet zoveel op concour.

ben ik het helemaal mee eens, vind het prachtige paarden, maar niet voor dressuur. meer voor shows en voor de koets. maar heb dit al eerder eens op bokt gezet, en waren sommige mensen niet zo blij mee, maar het blijft een kwestie van mening.

45u

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 16:01

Mariesophia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 16:46

Beste bokkers, wat is nu de conclusie en het antwoord opde oorspronkelijke vraag ?
Een fries is een karrepeerd mits goed gereden?

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 17:49

Er is geen goed antwoord op de vraag.
Dit is voor iedereen persoonlijk.

De ene vindt dat de fries straks Anky en Edward van de troon slaan.
De ander vindt ze alleen geschikt voor het aangespannen werk.

Daarbij vraag ik me af, wanneer ben je een dressuurpaard? Is dat vanaf de L, of is dat pas in de Grand Prix?
Ik vind, net als RunningKawa, dat ieder gezond paard het traject dressuur tot en met de Z moet kunnen uitlopen. Maar niet ieder paard is een dressuurpaard, dus dan zou de grens voor dressuurpaard hoger liggen.

Aangezien je in de klassen boven de Z (nog) maar weinig friesen ziet die het niet verkeerd doen, denk ik dat het friese ras nog niet klaar is om als Dressuurpaard bestempelt te worden. Misschien dat hier verandering inkomt, in de loop van de tijd. Wie durft het te zeggen?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 18:00

conclusie: dat die friezeneigenaars bijzonder rap aangebrand zijn Clown (sorry kon het niet laten) Blijf erbij dat ik het niet echt een zicht vind (friezen in de ring) prachtige beesten voor shows en dergelijke, maar om echt hoge proeven te rijden vind ik ze niet de juiste uitstraling hebben Lachen het zijn gewoon showpaarden vind ik

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 18:13

Als je je Fries goed voor elkaar hebt, krijg je je punten wel Knipoog
Sommige mensen vinden Friezen nou eenmaal geweldig en sommige houden er helemaal niet van, zou niet goed zijn als iedereen dezelfde smaak had Vork
Ik heb zelf nooit problemen gehad bij juryleden als ik met m'n Fries de ring binnenkwam, eindigde toch bijna altijd bovenaan.
Vaak moeten de mensen die zo'n commentaar op een jurylid hebben, maar eens naar hun eigen rijden kijken, niet zo snel aangebrand zijn en iets gaan doen met dat commentaar!!
Niet iedere Fries is een dressuurpaard, maar ook niet iedere KWPNer is een dressuurpaard Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 20:06

Citaat:
Daarbij vraag ik me af, wanneer ben je een dressuurpaard? Is dat vanaf de L, of is dat pas in de Grand Prix?
Ik vind, net als RunningKawa, dat ieder gezond paard het traject dressuur tot en met de Z moet kunnen uitlopen. Maar niet ieder paard is een dressuurpaard, dus dan zou de grens voor dressuurpaard hoger liggen

Mijn kwpn-er heeft Z met winst
En toch is het geen dressuurpaard, maar een paard dat dressuur loopt Lachen
Imo een heel verschil Lachen

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 21:27

Ik denk dat het punt is dat voor iedereen het doel anders ligt. Ik rijdt op dit moment een fries en denk dat het een heel aardig dressuurpaard is. Ze kan in ieder geval heel makkelijk naar het Z lopen en ik denk nu dat ze nog wel een stapje verder kan maar aangezien ze pas 4 jaar is moeten we dat maar afwachten.

Ondanks dat ik het een heel goed paard vind zou ik er nooit voor kiezen om een fries te kopen voor dressuurwerk want voor het geld wat deze zou moeten kosten koop ik een hele aparte kwpn'er.

Maar iedereen moet zijn eigen ding doen ik wordt alleen altijd zo moe van mensen die slecht rijden en dan vervolgens roepen dat ze lage punten krijgen omdat ze op een fries/ fjord/ bonte rijden. (doorhalen wat niet van toepassing is.

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 22:25

Er wordt hier gezegd dat de friezen meer dressuur gefokt worden, maar toch als ik op keuringen kom zijn er weinig die een goede stap bezitten.
Ook zie ik regelmatig veel paarden met heel erge weke ruggen en met een weinig dragend achterbeen.
Dat mis ik in een fries als dressuur paard.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 11:29

runningkawa schreef:
Mijn kwpn-er heeft Z met winst
En toch is het geen dressuurpaard, maar een paard dat dressuur loopt Lachen
Imo een heel verschil Lachen

Maar wanneer is een paard dan een dressuurpaard?

Zolang je daar niet overuit ben, kan je dus ook weinig melden over de fries en zijn naam 'dressuurpaard'. Lijkt mij tenminste.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 11:59

Ik ben daar best overuit hoor Lachen

Een paard wat soepel en los door zijn lijf loopt met tact, regelmaat en een sterk ondertredend achterbeen

Paarden die ook met gemak verder dan de Z2 kunnen komen.
Die dat eigenlijk met 1 hoefje in de neus doen Haha!

45u

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 12:13

Laatst bijgewerkt door 45u op 10-03-22 14:32, in het totaal 1 keer bewerkt

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 20:58

Ik hoop het ook voor je Japke want dit is zonde.
Als ze namelijk die punten verbeteren, denk ik dat je al meer dr.paard hebt.

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 09:37

Japke_Z schreef:
dat komt doordat er nog te veel met het boekje gekeurd wordt, de jury kijkt eerst naar de afstamming en daarna pas naar het paard zelf. Kijk maar naar Adel, die is afgekeurd en loopt GP......
de fokkers zien nu zelf wel in dat een dressuur gefokte fries met derde premie beter verkoopt dan een fokmerrie met eerste premie en een doorgezakte rug.
hoop dat het stamboek ook eens wat meer gaat kijken naar bruikbaarheid en wat minder naar de afstamming.....

en snel want ik heb hier een prachtige sportieve twenter staan.......

Dat heb je niet alleen bij de Friezen hoor Japke.
Dat heb je bij de meeste zo niet alle RASfokkerijen.
Ons Arabje (M1+winst bij de paarden), onze Welshcob (binnen 1jaar van niets naar M2+winst bij de paarden)en 1 van onze Welsh-Btjes (Z1+winst, meervoudig regionaal kampioen), stuk voor stuk goede sportbeestjes, die erg veel gewonnen hebben.
Maar kom je op een keuring, dan loop je ergens achteraan terwijl een dier dat je voor de sport nog niet cadeau zou willen hebben kampioen wordt.
Rastypischheid gaat dan voor sportaanleg.
En in die optiek is er nog wat voor te zeggen ook.
Wij gebruikers hebben nu eenmaal een andere manier van kijken, dan de genen die een RAS proberen te bewaren en te verbeteren.

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 10:20

Grote vraag die daaruit wel naar voren komt is: Kun je een Fries rastypisch houden - en dat is naar mijn mening barok - en tegelijk de bewegingen van een sportpaard krijgen?

Ik denk dat als je een SPORTpaard wilt hebben je in beginsel geen barok paard moet nemen. Die hebben door hun bouw vaak te veel moeite met lengtebuiging en verruimingen op hoog niveau. Je kunt er prima Z mee rijden, maar zoals al eerder aangegeven: dat maakt een paard nog geen SPORTpaard.

Wat je nu ziet bij de fries is dat er een dressuurgerichte fries wordt gefokt die qua uiterlijk eigenlijk niet meer is dan een zwarte KWPN-er met een hoop behang. Ja, die zijn vaak beter geschikt voor het dressuurwerk. Maar ik vindt dat doodzonde.

Je koopt een ras als een lipizzaner, fries, andalusier enz OMDAT hij een barokke uitstraling en bouw heeft met de geschiedenis die daar bij hoort. De beperkingen die daarbij komen voor de sport ken je. Als je graag een sportpaard wilt dan zul je of heel goed moeten zoeken binnen die rassen - want ze zijn er natuurlijk wel - maar beter kun je gewoon een paard zoeken die gewoon geschikt is voor de sport. En dan zul je niet snel uitkomen bij een barok ras.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 10:24

Goh, wat een reacties...
Ik vind bepaalde Friezen een enorme uitstraling hebben... Ook zitten er veel Friezen tussen dus prachtige ruime bewegingen hebben en goed kunnen strekken.
En ieder paard moet een winstpuntwaardige B-proef kunnen rijden. Maar bij ins in de Regio is 1 jurylid waar je met een prachtige, netjes afgewerkte proef, met een mooi nagevelijk en actief aan de hulpen staande fries zelden een winstpunt haalt...

Waarom? Ze geeft vrijwel geen 7ens... Ookal rijd je super netjes... Je kunt je dus geen enkele misser veroorloven terwijl als je met een chique KWPN-er of NRPS-er (ook pony NRPS Knipoog ) bij haar in de ring komt, je die wel krijgt...
Ze heeft letterlijk gezegd dat Friezen voor de kar/koets horen.

Tja, dat mag je vinden, maar als iemand in de B gewoon een nette proef toont, het paard fijn loopt en aan de hulpen is en die enkele passen ook echt verruimt van de middendraf... Dan moet je gewoon goede punten halen.
En als de proef goed gaat, maar je hebt een enkel onderdeel dat net iets minder gaat, dan is 147/149 toch wel een erg verdrietige score...
Vooral als dat foutje bij een ander type paard graag vergeven wordt...

Dit is niet bij 1 persoon, maar dit heb ik zien gebeuren bij een handvol mensen die ik ken, en gehoord van mensen die ik niet persoonlijk ken.
Dan valt het toch wel op als je twee proeven rijd dat 1 van je proeven eind 140 is en de andere proef (als die hetzelfde gereden is) boven de 160 of zelfs 170 punten... Lips are sealed

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 10:59

laurae schreef:
Grote vraag die daaruit wel naar voren komt is: Kun je een Fries rastypisch houden - en dat is naar mijn mening barok - en tegelijk de bewegingen van een sportpaard krijgen?

Ik denk dat als je een SPORTpaard wilt hebben je in beginsel geen barok paard moet nemen. Die hebben door hun bouw vaak te veel moeite met lengtebuiging en verruimingen op hoog niveau. Je kunt er prima Z mee rijden, maar zoals al eerder aangegeven: dat maakt een paard nog geen SPORTpaard.

Wat je nu ziet bij de fries is dat er een dressuurgerichte fries wordt gefokt die qua uiterlijk eigenlijk niet meer is dan een zwarte KWPN-er met een hoop behang. Ja, die zijn vaak beter geschikt voor het dressuurwerk. Maar ik vindt dat doodzonde.

Je koopt een ras als een lipizzaner, fries, andalusier enz OMDAT hij een barokke uitstraling en bouw heeft met de geschiedenis die daar bij hoort. De beperkingen die daarbij komen voor de sport ken je. Als je graag een sportpaard wilt dan zul je of heel goed moeten zoeken binnen die rassen - want ze zijn er natuurlijk wel - maar beter kun je gewoon een paard zoeken die gewoon geschikt is voor de sport. En dan zul je niet snel uitkomen bij een barok ras.

Dat is dus idd het spanningsveld tussen Rasfokkerijen en sport.
Persoonlijk vind ik dat je een ras binnen de rastypische eigenschappen moet verbeteren en niet aanpassen aan mode.
Ik heb er dan ook geen moeite mee om met mijn Gebruikspaardjes achteraan te lopen op de keuring.
Dat is een keuze die je maakt, als je voor een bepaald ras kiest EN sport.
Je hebt gelijk dat een barok type meestal minder ruim uitstrekt (uitzonderingen daargelaten) en minder buigzaam is in de lengte. Daarbij willen sommige Barokrassen nogwel eens onregelmatig draven. Maar daartegenover staat, dat ze in de verzameling vaak onverslaanbaar zijn.
Het is dus maar net waar binnen de sport het zwaartepunt ligt. (Mode?)