Wat mag een jurylid zeggen mbt gewicht ruiter/amazone

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Wat mag een jurylid zeggen mbt gewicht ruiter/amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 12:08

Ik denk dat het gewicht ook niet het belangrijkste is. Iemand van 90 kilo die mooi met de beweging meezit zal geen enkel probleem vormen, iemand van 90 kilo die er een lekker tegenin zit te rijden is veel erger.

tenminste dat is mijn visie

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 12:12

Dat is een goede vraag!
Ik heb wel eens meegemaakt dat een vriendin (die echt heel dik is) op haar coupon kreeg te lezen: Ga eens op zoek naar een groter paard. Ze had een nette proef gereden (met fjord) maar kreeg 148 punten. Ze vonden achteraf (nagevraagd) haar veel te groot voor die pony. Eerlijk gezegd was het ook geen gezicht, maar de pony liep netjes en ontspannen en kon haar makkelijk houden!

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 12:14

Ik ben zelf ook neit een van lichtsten op deze aardbol... ahum.. maar ik ik wil hier slecht 2 dingen over zeggen:
Feit is dat ikzelf soms door mijn gewicht wordt belemmerd.. Ik heb het er met mijn instructrice over gehad, en zij bevestigde mijn vermoeden.. Ik heb kapstokjes en vreselijk veel moeite mijn tenen rechtuit te houden.. Dit komt simpelweg voort uit het feit dat mijn bovenbenen dikker zijn dan mijn kuiten, en ik mijn benen daardoor automatisch naar buiten draai.. Can't help it.... Ook het zitten is wat moeilijker.

Ik ben de afgelopen 2 jaar behoorlijk wat aangekomen ivm met depressie etc, en zit nu vér boven mijn gewenste gewicht..
Sinds kort ben ik er streng mee bezig, noodzakelijk om medische redenen (slechte rug en scheuerman) maar ook omdat ik me slanker prettiger voel en meer kan doen, het feit dat het helpt bij het rijden is erg mooi, haha... (Offtopic maar ter illustratie: nu 5 kilo eraf, nog 20 tot 25 te gaan.. pfff)

Dit verhaal om maar even duidelijk te maken dat als ík nu een opemerking zou krijgen over mijn gewicht, ik lichtelijk uit mijn stekker zou gaan tegenover de jury... Ik ben er goed mee bezig, heb er moeite mee, maar dat is normaal..
En het heeft gewoon een psychische oorzaak, een opmerking krijgen zou voor mij daarom een eventuele terugval kunnen betekenen...

Verder ken ik een voorbeeld: op de stal waar ik eerst stond reed een meisje wat misschien 60 kg woog, maar ook daadwerkelijk als 60 kg lood in een zadel rond reed, het paard kreeg er zelfs rugproblemen van.. Een mevrouw die 100 woog was, ondanks haar gewicht, een veel prettiger beeld om naar te kijken...

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 12:36

Dat van die absolute gewichten vind ik ook onzin.
Ik heb ook niet een idee dat een paard daar nu zóveel last van heeft. Ter illustratie: in bepaalde landen lopen kleine mini-ezeltjes zo met 250 kilo op hun rug........

Maar natuurlijk wil het oog ook wat. Als je zo (zeg maar vanaf M-dresuur) bezig bent met rijden, dan mag je best van jezelf verwachten dat het plaatje er een béétje uitziet vind ik.

Tenslotte gooi ik mijn paard ook zwaar op de lijn als ie te vet wordt. No excuse...
Maar als een ponyruitertje met een mega-vette shet zijn B-proefje rijdt vind ik het allemaal prima, maar in de M ring moet je deze vorm van kritiek toch kunnen verdragen vind ik.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 12:37

Je beschrijft dat je je tenen niet recht kunt houden doordat je bovenbenen dikker zijn dan je kuiten. Maar dat is toch bij iedereen zo... ik heb tenminste nog nooit iemand gezien die dikkere kuiten als bovenbenen heeft (die tenminste geen lichamelijk gebrak had) Knipoog
Mijn bovenbenen zijn ook een stuk dikker dan mijn kuiten (ik ben 1.60 m kort en weeg 80 kilo ongeveer) en ik heb er geen moeite mee, om mijn tenen recht te houden. Zeker niet om kritiek op je te leveren hoor! Ik vind het echt heel knap dat je aan het afvallen bent! (ik heb me er nog niet toe kunnen zetten...) En ga vooral zo door!
Maar ik snap het niet zo goed... Gaaaap

Chronos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-05 12:50

Het plaatje is best netjes gewoon alles netjes voor elkaar paard ziet er netjes uit ik ook en kleding wat gewoon ruim zit dus...

Liezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 13:08

met die bovenbenen heb ik misschien niet goed beschreven, maar ik heb een apart figuur, haha..
laat ik het zo zeggen: ik heb brede heupen, dikke bovenbenen en een dikke kont, voor de rest is allemaal niet zo schokkend.. Maar mijn 'middendeel' is 'nogal gezet' haha... Mijn bovenbenen steken dus duidelijk af tegeover mijn kuiten om het zo maar te zeggen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 14:04

Citaat:
Maar natuurlijk wil het oog ook wat. Als je zo (zeg maar vanaf M-dresuur) bezig bent met rijden, dan mag je best van jezelf verwachten dat het plaatje er een béétje uitziet vind ik

B tot Z2 is basis
Met amateur ruiters (of eigenlijk dat was ooit, van mij mogen de beroepsruiters er dus ook uit geflikkerd worden, maar das's een ander ondwerwerp Lachen )
Met dus ruiters die voor hun hobbie wat rond hobbelen en een wedstrijdje mee pikken.
Dat je zoiets zegt buiten het basis nivo, kan ik begrijpen.

Verder denk ik dat de meeste wat dikkere mensen echt geen iel paardje kopen.
Ik ben ook op zoek naar een paard en ik zag een geweldig lopende Jazz X partout.
Maar heb hem laten staan voor mijn dikke kont (al ben ik nog lang geen 100 kilo)
Denk dat de meeste dat wel doen.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 14:23

Ach je hebt er altijd van die bemoeials bij. Gewoon lief glimlachen, zal het er eens met mijn instructeur over hebben Ja , goed dat U het zegt. (nou is dat in dit geval niet echt van toepassing). En het ene oor in andere oor uit. Natuurlijk er word vaak ook wel iets nuttigs gezegd (en dan luister ik wel hoor), maar de discussie echt aangaan met een jury doe ik nooit. Ze willen toch allemaal net iets anders zien vaak. Verder vind ik het niet bepaald netjes van een jury om zo'n opmerking te maken. Als het nou echt de spuigaten uit zou lopen zou iemand heel subtiel iets kunnen zeggen. Maar op de foto vind ik het echt allemaal wel meevallen.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 14:25

Ik vind het echt schandalig! Ook al denkt een jury dat, dan zeg je dat niet, niet op zo'n manier in ieder geval. Geef iemand tips, probeer op een opbouwende manier iemand op weg te helpen, maar stamp iemand niet de grond in! Bah!

En discussie met een jurylid?? Nooit doen, schouders ophalen en wegrijden......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 14:30

Dat is idd het beste
En de knhs inlichten heeft ook geen nut, die trekken partij voor de jury

Chronos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-05 14:37

runningkawa schreef:
Dat is idd het beste

Ten alle tijden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 14:38

Chronos schreef:
runningkawa schreef:
Dat is idd het beste

Ten alle tijden...

En denk stiekem dat ze daar groot gelijk in hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 14:45

Daar ben ik het niet mee eens Haha!
Want er zijn gevallen dat ze enorm in ongelijk staan.
En niet eens qua punten hun argumenten hard maken.

En wie kent een paard het beste??

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 14:49

runningkawa schreef:
B tot Z2 is basis

Dat is een kwestie van definiëring........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 14:52

het is toch de B van basis of wast beginner Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 14:54

Is dat geen basis dan?

zover ik weet is het gewoon basis sport, zo staat het ook overal vermeld Lachen

B staat voor beginnend, aldus het proevenboekje Lachen

Edit, daar staat ook nog op bladzijde 1
Bij alle logo's van de voorheen verschillende bonden

Afdeling
Basiswedstrijdsport
Nederlandse hippische sportbond

hananya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 15:18

Ik vindt de M en de Z dressuur niet meer de basis die voor ieder die eens "een wedstrijdje mee wil pikken" weggelegd. Hier moet hard voor getraind worden en daar heb je ook een behoorlijk paard voor nodig. Wanneer je je paard een Z proef door wil sturen ( en daarin een winstpunt wilt halen...) zul je toch moeten zorgen dat je je paard niet in de weg zit. En of je je paard nu in de weg zit door overgewicht, een verkeerde houding of om één of andere reden maakt dan niet uit. Een jury moet dit dan toch beoordelen. Déze moet je die winstpunt geven. Wanneer hij/zij jouw proef niet winstpuntwaardig vindt is dat jammer, maar moet je je er maar bij neerleggen. Ik zou het op zo'n moment iig wel aardig vinden als zo'n jury mij dan nog uitleg geeft wat er volgens hem/haar moet veranderen. (om dat mooie plaatje wel te krijgen... Knipoog )

Daar komt bij dat sommige ruiters hun paarden helemaal niet kennen en sommige problemen niet kunnen / willen zien!
Dan is het toch maar fijn dat er een jury zit die wel tekst en uitleg geeft ipv alleen maar een rijtje lage punten, toch?

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 16:32

hananya schreef:
Daar komt bij dat sommige ruiters hun paarden helemaal niet kennen en sommige problemen niet kunnen / willen zien!
Dan is het toch maar fijn dat er een jury zit die wel tekst en uitleg geeft ipv alleen maar een rijtje lage punten, toch?

Ik heb ook wel eens een amazone in de ring gehad waarbij is tegen de schrijfster zei: "Zie jij nog een zadel? ik niet..........."
En die amazone zich maar afvragen hoe ze maar 133 punten in de M2 kwam.......

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 16:36

Heb je het toen ook tegen die dame in kwestie gezegd CGJ?

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 16:51

Anoukie schreef:
Heb je het toen ook tegen die dame in kwestie gezegd CGJ?

Ik kijk wel uit!
Zoiets op bokt zetten vraagt al leeuwenmoed.......... Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 16:55

Met elk gezond paard haal je wp's in de Z
En idd, dan moet je niet in de weg zitten of wat ook. Maar het hoeft niet altijd zo te ziijn als je dik bent denk ik. (ken zowel een dik persoon die zeker weten het paard niet belast, mar ook een dik persoon die het wel doet, maar zeker weten met 40 kg minder het ook nog doet)

Maar dat verschrikkelijk hard trainen vind ik persoonlijk ook wel weer meevallen.
Ik vind dus M en Z echt nog wel bij de basis horen. (Zoals omschreven in het proevenboekje)

En zouden er ruiters zijn die hun paard niet kennen?
In de B en L misschien nog wel, maar daarna denk dat je dat toch wel weet??
Of ben ikzelf te lief voor mijn paardje dat ik denk dat andere dat ook wel zijn?? Haha!

Applebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 17:15

hmm, moeilijk hoor. Aan de ene kant vind ik het vreselijk om gevoelens van mensen te kwetsen. Ik bedoel, dikke mensen weten zelf ook wel dat ze te dik zijn en gaan zich alleen maar ellendiger voelen als andere mensen dat benadrukken.

Maar dan aan de andere kant: dit is wel een sport. In geen enkele andere sport kun je een goede prestatie neerzetten als je grof overgewicht bent (uitzondering dammen Haha! ). Ik neem mijn sport (dressuur rijden) heel serieus en zorg dat ik goed in vorm ben, zowel qua gewicht als conditie. Feit is dat je op deze manier gewoon een betere prestatie kunt leveren. Als ik (veel) te dik was geweest dan had ik hoogst waarschijnlijk geen wedstrijden gereden.

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 17:17

Ik vind het eerlijk gezegd echt geen gezicht als iemand veel te dik is en op een paard zit. Als het totaalbeeld daarmee wordt verstoord, vind ik dat een jury er echt iets van mag zegen. De combinatie wordt beoordeeld. Als het paard te vet of te mager is hoort de ruiter dat ook te weten. Dan kun je er iets aan doen. Naar mijn idee ziet het er echt niet uit. Te krappe jasjes, opbollende kuiten boven de rijlaarzen, of rijlaarzen die niet dicht kunnen, billen die over het zadel heen puilen, opgeblazen, knalrode gezichten.. ik krijg het er benauwd van. Regelmatig zie ik mensen op concours die echt veeel te dik zijn. Waarom mag je daar niets van zeggen? Ik vind dat er te vaak veel te omzichtig wordt gedaan. Gewoon iets aan doen. Vanzelf weggaan doet het in ieder geval niet.

Overgewicht is iets waar we met z'n allen steeds vaker iets mee te maken krijgen. Hartstikke ongezond! Ik zie in ieder geval liever een slanke ruiter of amazone dan een veel te dikke. Dat zal zich neem ik aan ook wel vertalen in punten. Een jurylid is ook maar een mens..

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 17:21

Op het Pinksterconcours in Kaatsheuvel startte een jonge springruiter die echt veeel te dik was. Ik had medelijden met het paard. Bij het neerkomen moeten die 50 kilo overgewicht toch wel meetellen.
De begeleider was ook niet een van de slanksten... Toch een taak voor de ouders hoor! Bij mij gaan ze echt op dieet! Zowel mens als dier.. Clown