Fitzroy schreef:@Vippie: toevallig heb ik de syllabus voor juryleden nu voor me.
Onjuistheden bij de verzorging:
* het paard is niet in wedstrijdconditie, schraal, dik in het haar , vertoont een door de zon verbrande vacht
en dan nog 15 andere punten.
Wedstrijdconditie noem ik niet een paard wiens lange winterharen kletsnat van het zweet zijn bij het rijden in een binnenbak.
Mijn paard staat overigens ook in een buitenbox en is onder normale omstandigheden geschoren. Gewoon een extra deken op.
Wil je dat niet, prima, maar dan kies je er zelf voor om een punt lager te scoren bij de verzorging.
En laten we eerlijk zijn: het is wel erg triest met ieders rijkunst gesteld als je winstpunten afhankelijk zijn van het onderdeel verzorging.
Tjonge, dus als je je paard op een voor het dier zo prettig mogelijke manier wilt houden (en voor mij is dat zo veel mogelijk buiten en dan zonder toestanden als dekens, halsters, beenbeschermers en wat je nog meer kunt bedenken) dan kan hij dus volgens de KNHS nooit in wedstrijdconditie zijn.
Want op zo'n manier is het zomers onmogelijk om een niet verkleurde vacht te tonen. Dat kan alleen met dekens of met binnenhouden of desnoods alleen inhet donker naar buiten.
Scheren hebben we dit jaar voor het eerst gedaan.
De een bleef echt helemaal kaal onder zijn deken, maar kreeg super lange haren op zijn hals.
Onder de door "scheerkenners" geadviseerde extra deken, stond hij te zweten als een oordeel. Lijkt me ook niet gezond.
De ander kreeg warmteuitslag en eczeem onder een vrij dunne deken.
Bovendien groeiden zijn dekharen niet aan, maar kreeg hij wel overal superlange, stugge windharen op zijn lijf. Het leek wel een varken.
De DA adviseerde de deken zo snel mogelijk af te doen.
Allemaal geen goede punten voor de beoordeling van de verzorging.
En wat doe je met een paard met een berenconditie, dat zo ongeveer al begint te zweten als je hem opzadelt?
Zo-een die zonder te hijgen kilometers achterelkaar kan galopperen, nooit moe is maar waarvan het water afstroomt? Ook geen wedstrijdconditie!!!
Of met dat paard dat net een marathonloper is, ook niet moe te krijgen, super fit maar mager en met alle voer ter wereld niet mollig te krijgen?
Was het niet zo dat welzijn bij de KNHS een speerpunt was??