Storen aan slechte verzorging tijdens wedstrijden....

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Pava

Re: Storen aan slecht verzorging tijdens wedstrijden....

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 19:30

Cassidy schreef:
Barbara_m schreef:
Iedereen die voor dressuur kiest; wanneer je op concours gaat hoor alles er top top uit te zien. Wanneer je hier geen zin in hebt, of je vindt het onzin... Misschien toch maar een andere sport kiezen???

Iedereen die er voor kiest om door middel van de verzorging boven op dat trapje te komen staan ipv door rijkunst: toch maar een andere sport kiezen?

Tssss, dáár gaat het hier toch helemaal niet om. Als je ervoor kiest om een dressuurproef te rijden voor de jury, dan weet je dat het erbij hoort om een netjes verzorgd in de ring te verschijnen. Ik zou toch ook raar opkijken als ik netjes verzorgd de ring uit kom en dan blijkt dat de jury in een campingsmoking zit te jureren..

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 19:46

maar om die analogie van de campingsmoking maar te blijven gebruiken:
er is een wereld van verschil tussen een volkomen in de make up zittende mevrouw met doorgevlochten haren met witte laarsjes en merkkleding aan en ieder niet passend haartje weggeepileerd en de natuurlijke schoonheid van een gezonde goedgeklede, goedverzorgde, schone, plezierig lachende jury in een leuke jurk/rok/broek. Ik ga persoonlijk voor het laatste.

En ik heb wel eens het idee dat in de dressuur het plaatje meer telt dan het welzijn van het dier waar het allemaal om gaat. Gewoon die extra deken om bij een geschoren paard is aan mij bijvoorbeeld niet besteed. Je maakt daar mijn paard in ieder geval niet blij mee. Die staat nu weer zonder deken buiten (kan omdat ze niet geschoren is) en is ontzettend blij dat ze van de deken af is en weer in de drekkigste plek van de wei kan rollen. Kost mij wel weer wat extra poetsen, maar dat heb ik er graag voor over.

Ik vind het geen probleem om dagelijks mij donkerbruine, soms grijs lijkende paard, weer glimmend te borstelen. Dat is dus heel wat anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 20:13

Ook de paarden die ik reed stonden de hele dag in de wei.
De ene met 1 dekentje, de ander idd met 3 door de geschoren vacht.
Maar ze stonden allemaal in groepsverband buiten in weer en wind.
Toch kwamen ze glimmend op concours aan.
Dat hoeft dus helemaal niets met elkaar te maken te hebben.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 20:21

nee dat hoeft niks met elkaar te maken te hebben kawa. Het is meer dat ik liever mijn paard niet onder zoveel dekens zet en haar ook niet gauw zal scheren. Maar nogmaals. Ik heb makkelijk praten want ze zit altijd dun in het haar. Ze krijgt alleen een paar van die beertje haren aan haar bovenbenen achter.

Pasha

Re: Storen aan slecht verzorging tijdens wedstrijden....

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 20:50

Fitzroy schreef:
Waar ik me dus wel aan erger is ongeschoren teddyberen in de winter. Die geef ik dus wel een punt lager want ook dat staat in het reglement: wedstrijdconditie van het paard waaronder een gladde glimmende vacht hoort.

Dit vind ik dan weer niet helemaal eerlijk.
Ik zelf heb dit jaar lang nagedacht of ik mijn pony wou scheren.. uiteindlijk besloten om dit te doen.. Draaide ze helemaal door. Dus geen geschoren pony voor mij.
Op wedstrijd was ze na een half uurtje dus ook echt helemaal bezweet!

Maar niet iedereen heeft de perfecte stal en sommige ponys staan gewoon in de wei.. net zoals die van mij dus dat vachtje kan ze goed gebruiken!
Toch vallen bij ons de jury leden er gelukkig niet over. Ik zou het wel kinderachtig vinden want sommige ponys kunnen gewoon niet geschoren worden.
Maargoed dan nog dat ene puntje meer of minder als daar je wp van af moet hangen zou het ook niet helemaal goed zijn Knipoog

Pasha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 20:54

mzz oke volgende x lees ik eerst wel ff het hele topic voordat ik een reactie plaats Tong uitsteken
Zie dat hier al over werd gediscuseerd magoed dan nog mijn mening Knipoog

Anoniem

Re: Storen aan slechte verzorging tijdens wedstrijden....

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 21:02

pacha
Mijn paard stond ook de hele dag in de wei en was ook geschoren. En stond in houten open stal.
En uiteindelijk is elk paard te scheren Haha!

En als ik met een dikke vacht paard aan zou komen, vind ik het normaal een minder verzoringspunt te krijgen.
dat is dan waar je voor kiest of niet.

Pasha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 21:09

haha ja nja we hadden die van mij al verdoofd en een praam op en nog sloeg ze door Tong uitsteken.. Dan houdt het voor mij op...

maargoed dat terzijde Tong uitsteken
Als het paard er verder goed uit ziet, benen en staart gewassen vind ik dat ze ook die 8 verdienen.. want dan doen ze er dus wel degenlijk wat aan..

En als je je paard scheert moet je toch beter opletten en meerdere dekens op liggen en als je als ponyruiter toch veel zelf moet doen.. wordt dit al gauw lastig..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 21:10

Citaat:
en als je als ponyruiter toch veel zelf moet doen.. wordt dit al gauw lastig

dat snap ik ff niet?

Pasha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 21:14

Zelf voor je spullen zorgen, dus zelf dekens enz moet aanschaffen.. koop je er toch liever 1 dan meteen 3 snappie Clown

Liza_vL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 21:36

Ik heb toch eigenlijk altijd een schonen netjes geknipt en ingevlochte pony, zelfs in de winter. Vraag me niet hoe ik het voor elkaar krijg. Nagelbijten / Gniffelen

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-05 22:12

Uiteindelijk gaat het mij er niet om precies hoe netjes iemand eruit ziet (geschoren of ongeschoren om een voorbeeld te noemen), maar als je maar ziet dat er aandacht en tijd is aan besteed!!
En daar stoor ik me wel eens aan....

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 22:44

Mijn paard glanst altijd,terwijl ie niet geschoren is..en nu ook lekker zonder deken staat,het is vaak ook een kwestie van voer,huivesting en of ie lekker in z'n vel zit..het is idd belangrijk dat er aandacht en tijd aan besteed is..ik vindt het b.v. leuk om met een paard te komen wat er tip top uitziet..maar niet d.m.v. scheren tastharen weghalen en staart opscheren..

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 23:31

Anya, in jouw geval is scheren natuurlijk niet nodig.
Ik had het over ongeschoren teddyberen die druipend van het zweet de ring in komen.
Ongeveer zoals Fitz er een paar weken geleden uit zag Tong uitsteken
Met zo'n paard zou ik me dus niet durven vertonen. Ik vind het nl. ook in het kader van het welzijn van het paard niet eerlijk om van zo'n dikke teddybeer wel te verlangen dat hij het losrijden en 2 proeven volhoudt. En dan praat ik dus niet meer over een plaatje.

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 23:45

Hmmm volgens mij ben ik dan ook een slons Bloos!

Want ik knip alleen de lange baardharen weg en uitstekende plukken uit zijn oren (en dat alleen in de zomer)

Maar Moos is altijd super netjes gevlochten, staart uitgekamd, net wit dekje, zijn voetjes zijn uit zichzelf wit Verward Haha! en hij glanst zomer en winter als een spiegel Haha!

Toch heb ik altijd een 8, tenzij de jury iedereen een 7 geeft. Daar hoef je echt niet alles voor weg te knippen/scheren. En ik schaam me er zeker niet voor om met sokken te verschijnen. Het gaat tenslotte om het rijden. En tegen een mooi glimmend en gelukkig ogend paard kan geen opgeschoren beentje tegenop.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 00:05

ikz org er altijd voor dat het tuig er netjes uitziet, manen/staart/benen netjes bijgewerkt en ingevlochten zijn en vaak is de bak wat modderig (winter) maar dan wordt er rekening mee gehouden met punten. De keur om de pony te scheren heb ik niet. het is namelijk niet helemaal mijn eigen pony en kan daar dus niet in mijn eentje over beslissen. verder is het net een uitvergrote shetlanden en heeft hij een dikke vacht in de winter en staat zonder deken (manegepony hè, scheelt extra moeite). Dus ik denkd dat er met de mensen die hun pony/paard niet hebben geschoren rekening moet worden gehouden voordat je gelijk je eraan gaat ergeren, sommigen hebben gewoon weinig invloed.

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-05 08:47

Dat sommige weinig invloed er op hebben, kan de jury er niet aan af zien....

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 08:53

en om eerlijk te zijn, dat lijkt me ook niet nodig. Een jury moet gewoon beoordelen wat hij ziet, en niet wat alle achtergronden en verhalen eromheen zijn. Zo ben ik het dus ook niet helemaal eens met een punt meer voor een schimmel. Als ik zelf moet heel hard werken om mijn paard een goede middendraf te laten zien, krijg ik daar toch ook niet een hoger punt voor omdat ik er zoveel moeite voor doe.

Liza_vL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 09:52

Lielle ik vind dat je gelijk hebt hoor, ik heb zelf een schimmel en besteed er heel veel tijd in hem schoon te krijgen. Maar dat zou oneerlijk zijn tegenover de rest, die hebben gewoon mazzel dat vieze vlekken minder opvallen.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 10:06

Ik irriteer me thuis al aan riempjes die niet door passantjes zitten, vieze dekjes en modder op m'n laarzen, laat staan op wedstrijd! Voor ik de ring in gaat nemen we even 5 minuten om alles op orde te brengen (mijn knotje goed, plastron recht, staart nog even 'losschudden' enz.) Ik wil gewoon m'n spullen netjes voor elkaar hebben, en het paard ook. Thuis gewoon netjes, en op wedstrijd 'tiptop'. Dat hoort er bij en ik vind het niet vervelend, maar dat is misschien ook omdat ik het al goed bij hou en dus niet uren bezig ben omdat ik zonodig netjes op wedstrijd wil.

Tijd geleden in een modderbak losgereden, maar we hebben nog wel een slang gevonden om de benen even af te spuiten vóór we de ring in moesten. In principe is een modderbak overmacht, maar áls die slang er dan ligt, ik pak 'm hoor Haha!. Zelfde geldt voor de onderkant/randje zool van de laarzen. Ja, dat kun je pas schoonmaken als je erop zit, maar dat is toch een kleine moeite? Zitten en doek erover, klaar...

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 10:24

Met verbijstering las ik de rest van het topic door, na op het eerste blad al toegegeven te hebben een slons te zijn. Waar halen jullie de tijd vandaan???? Ergens in dit topic somt iemand zijn voorbereiding op, die duurt meerdere dagen!! Ik vind wedstrijd rijden onwijs leuk en gezellig maar dat moet het voor mij ook wel blijven en als ik dan drie dagen bezig ben om voor te bereiden, dan heb ik helemaal geen tijd meer om te starten......

Ik moet morgen examen doen voor de ORUN cursus, en iedereen is daar al dagen op tilt over, want ja ze moeten er piekfijn uitzien. Ik haal er vanavond na het rijden nog een borstel over en vlecht m in, maar trek m mooi morgenochtend om half acht van stal zonder er verder iets aan te doen! Ik vraag me werkelijk af of mijn paard morgen tijdens het examen uitblinkt in het niet "blinken"......denk t niet! En als ik zak zal dat ook zeker niet zijn omdat mijn laarzen niet hard genoeg glimmen maar omdat ik niet goed genoeg gereden heb!

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 10:58

@Daffodil, hangt ervanaf wat voor 'systeempje' je hebt... Knipoog

- Meteen na de wedstrijd worden dekje en bandages gewassen, als ze droog zijn leg ik ze meteen apart en dus klaar voor de wedstrijd.
- Witte kleding wordt gewassen, jasje en cap worden gefatsoeneerd en alles wordt met elkaar weggehangen, ligt dus ook klaar.
- Ik haal om de dag (ongeveer) al een doekje met Rapide Lederdressing over m'n zadel, singel en hoofdstel, dat blijft dus tussen de wedstrijden door ook gewoon schoon, en daar heb ik niet veel extra werk aan.
- Laarzen wordt door de weeks wel eens een doekje over gehaald, maar daar heb ik toch het meeste werk aan voor de wedstrijd (bij elkaar zo'n 20 min).
- Heb een beautycase met daarin alle spulletjes die mee moeten, die hoef ik dus ook niet bij elkaar zoeken voor de wedstrijd.
- Paard wordt dag van te voren gewassen (als ze erg 'grijzig' of 'stoffig' is) of er gaat een laag Equistar op. Dag zelf gewoon poetsen en klaar.
- Staart wordt door de week ook al bijgehouden en zit een dosis antiklit in, dus even een borstel erdoor en klaar.
- Vlechten met naald en draad, je wordt er steeds handiger in en ben met 20 min klaar.
- Ze wordt zowiezo al regelmatig opgeschoren, dus daar hoef ik me niet druk om te maken vlak voor een wedstrijd.

Ik denk dat ik op de dag zelf zo'n kleine 2 uur werk heb, vooral omdat je een soort 'routine' krijgt en ik hoef niet naar spullen te zoeken o.i.d. Ben er altijd wel ruim van te voren, als ze nog niet de stal uit is geweest stap ik altijd even aan de hand en ik haat haasten. De tijd die ik er doordeweeks aan besteed heeft niks met de wedstrijden te maken, dat doe ik ook zonder wedstrijden op het programma.

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 12:28

Fitzroy schreef:
@Vippie: toevallig heb ik de syllabus voor juryleden nu voor me.

Onjuistheden bij de verzorging:
* het paard is niet in wedstrijdconditie, schraal, dik in het haar , vertoont een door de zon verbrande vacht
en dan nog 15 andere punten.

Wedstrijdconditie noem ik niet een paard wiens lange winterharen kletsnat van het zweet zijn bij het rijden in een binnenbak.

Mijn paard staat overigens ook in een buitenbox en is onder normale omstandigheden geschoren. Gewoon een extra deken op.
Wil je dat niet, prima, maar dan kies je er zelf voor om een punt lager te scoren bij de verzorging.

En laten we eerlijk zijn: het is wel erg triest met ieders rijkunst gesteld als je winstpunten afhankelijk zijn van het onderdeel verzorging.

Tjonge, dus als je je paard op een voor het dier zo prettig mogelijke manier wilt houden (en voor mij is dat zo veel mogelijk buiten en dan zonder toestanden als dekens, halsters, beenbeschermers en wat je nog meer kunt bedenken) dan kan hij dus volgens de KNHS nooit in wedstrijdconditie zijn.
Want op zo'n manier is het zomers onmogelijk om een niet verkleurde vacht te tonen. Dat kan alleen met dekens of met binnenhouden of desnoods alleen inhet donker naar buiten.
Scheren hebben we dit jaar voor het eerst gedaan.
De een bleef echt helemaal kaal onder zijn deken, maar kreeg super lange haren op zijn hals.
Onder de door "scheerkenners" geadviseerde extra deken, stond hij te zweten als een oordeel. Lijkt me ook niet gezond.
De ander kreeg warmteuitslag en eczeem onder een vrij dunne deken.
Bovendien groeiden zijn dekharen niet aan, maar kreeg hij wel overal superlange, stugge windharen op zijn lijf. Het leek wel een varken. Haha!
De DA adviseerde de deken zo snel mogelijk af te doen.
Allemaal geen goede punten voor de beoordeling van de verzorging.

En wat doe je met een paard met een berenconditie, dat zo ongeveer al begint te zweten als je hem opzadelt?
Zo-een die zonder te hijgen kilometers achterelkaar kan galopperen, nooit moe is maar waarvan het water afstroomt? Ook geen wedstrijdconditie!!!
Of met dat paard dat net een marathonloper is, ook niet moe te krijgen, super fit maar mager en met alle voer ter wereld niet mollig te krijgen?

Was het niet zo dat welzijn bij de KNHS een speerpunt was??

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 12:40

hee Liza,daarom koop ik geen schimmel ;-} grapje..ik vindt dat je een paard pas hoeft te scheren als ie op topniveau loopt en onder felle hete lampen moet presteren..anders kun je veel beter kijken hoe je hem door z'n lange haar heenkrijgt..b.v. lijnzaadolie door het voer doen..

Angie_Uresca

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 12:43

Ik zorg ook altijd dat mijn paard er netjes uitziet en ik ook.
Maar als een jury iedere combi het zelfde cijfer geeft dan zijn er altijd mensen die denken de volgende keer doe ik er niet zoveel moeite voor.