Hoeveel punten voor het uiterlijk?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 10:00

Verzorging heeft m.i eigenlijk niks met vlechten en mooie kleren te maken. Het paard moet in goede wedstrijd conditie zijn, hoeven correct en op tijd naar de smid. Natuurlijke glans en niet uit een fles. Combinatie paard/ruiter goed in verhouding( niet een grote zware meid op een ielig arabiertje, of een paard van 1.75 met een propje van 1.60m erop). Halsspieren correct getraint, niet te vet of te mager. De vacht in wedstrijdconditie en niet in juninog een dikke wintervacht, etc etc, maar helaas ik ben geen jury.
Pas als ze alle poespas aan de kant zetten en op de dingen gaan letten die echt van belang zijn dan heeft zo'n punt enige waarde. Nu telt het cijfer verzorging( vaak natte vinger werk) net zo hard mee als b.v. een overgang van middengalop terug naar arbeidsgalop. En dat is vreemd, zeker als ik hier lees dat mensen een hoger punt kunnen scoren met een gewassen schimmel die ze niet kunnen scoren met een gewassen vos.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 12:25

MissSisa schreef:
Scheer zijn snor haren.

Nou en dan.........heb je een 8 of een 9 Haha!

Is dat niet verboden snorharen scheren, mijn instructrice die ook jureert zegt altijd dat ze minimaal een bepaalde lengte moeten hebben. Ook wel logisch eigenlijk. Ik heb een keer zijn snorharen afgeschoren en toen was duidelijk te merkrn dat hij vaker zijn neus stootte. Zitten er toch niet voor niets....

Mariek_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-04 15:58

Fleurtje100 schreef:
Is dat niet verboden snorharen scheren, mijn instructrice die ook jureert zegt altijd dat ze minimaal een bepaalde lengte moeten hebben. Ook wel logisch eigenlijk. Ik heb een keer zijn snorharen afgeschoren en toen was duidelijk te merkrn dat hij vaker zijn neus stootte. Zitten er toch niet voor niets....

Verboden?! nooit van gehoord..kan aan mij liggen hoor, maar op de keuring van onze Friezen schoren ze de snorharen dr ook af. En we hadden haar naar een stal gebracht waar ze er echt wel wat van af weten...
Mja, ze zullen er wel niet voor niets zitten idd. Alleen kheb er niks van gemerkt dat ze er last van had ofzo..

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 16:04

Fleurtje100 schreef:

Nee, joh, je mishandelt je paard er niet mee. Mijn pony heeft ogen om te kijken en heeft zn neus daar door ng nooit gestoten dus het zal wel mee vallen.

Pugi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 16:34

MissSisa schreef:
Nee, joh, je mishandelt je paard er niet mee. Mijn pony heeft ogen om te kijken en heeft zn neus daar door ng nooit gestoten dus het zal wel mee vallen.

Voor straf weer terug in de boeken jongedame.
Die TASTharen zitten er niet voor niets.
Een paard gebruikt ze om voorwerpen mee af te tasten erg belangrijk voor een paard.
Ik knip ze ook af maar laat ongeveer 2 cm. staan.

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 17:53

eeeeej,

eigenlijk vind ik dat het niet uimaakt of je een schimmel hebt of niet.

ik heb wel eens een 5 gehad voor de verzorging.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 13:32

toen ik nog met mn schimmeltje reed kreeg ik altijd hele hoge punten voor verzorging, net genoeg dat het 156 punten opleverde, hahaha! Haha!

Wij scheren de snorharen niet, laat ze die maar lekker houden. Ze kunnen vast wel zonder, maar ik krijg er nooit commentaar op als ik ze laat zitten, laat staan lagere verzorginspunten.

AL_A

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 13:37

Ik heb meestal een 8 of 9... En bij ons is het heus niet altijd hetzelfde,
Je moet er echt je best voor doen... Clown

Rachel_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 13:37

ik heb met mijn bonte ponytje een 5 gehad voor uiterlijk,
terwijl je ogen gewoon pijn deden zo schoon die was.
dus ik naar hem toe en vragen waarom die 5!
zei die jah ik hou niet van bonteponys Verward

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 14:48

Ik heb ook wel een geschreven bij een jury die het als compensatiepunt gebruikte. Hij keek dan of hij bijvoorbeeld op een ex-aquo uitkwam en gaf dan juist een 8 ipv een 7 of juist een 6.
Of als iemand op 155 uitkwam kreeg die een 8 zodat 156 het totaal werd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 14:55

Aangespannen heb ik meestal een 9 en onder het zadel meestal een 7 of een 8.
Onder het zadel heb ik nog nooit een 9 gehad, denk dat dat meer standaard cijfers zijn terwijl ze met het aangespannen rijden veel meer kijken naar de combinatie van kleding/tuig/wagen/paard.

Melanie15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 21:07

Ik was een keer op een wedstrijd en toen had een meisje een 9 voor haar verzorging, zodat zij de 1e prijs kreeg. Ik denk dat ze er dan misschien heel soms naar kijken Tong uitsteken