Pony's hoger dan Z2? KNHS antwoordt:

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 01:25

met het meten halen ze er 1 cm ofzo vanaf als de pony op ijzers staat Knipoog

iig de keren dat mijn pony is gemeten werd er gemeten hoe dik t ijzer was, en dat werd van de schofthoogte afgehaald.... dus die truc zal niet werken

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 09:18

schaapjuh"]
Weet jij mss hoe die Duitse bond heet? Lachen
[/quote]

Is dat niet de Deutsche Reiterliche Vereinigung (FN)? http://www.fn-dokr.de/

Ik vind het wel positief dat NL in deze de regelgeving van de FEI gaat volgen. Aan de andere kant blijven dan nog steeds dieren onder de 1.48 uitgesloten van internationale wedstrijden en dat is IMO jammer. Want ook onder de 1.48 bevinden zich ongetwijfeld dieren die zich kunnen meten met de 'grotere jongens'. Alleen is dat niet iets wat je de KNHS kunt verwijten, dat is iets waar de FEI over gaat.

[quote="Mirranda schreef:
Ik snap best dat de KNHS geen C-pony in de hogere klassen wil, maar volwassenen rijden niet op C-pony's. Daar zijn ze echt een beetje te groot voor.

Ik ken iemand van 35 die met haar C-pony van 1.36 in het M2 rijdt bij de paarden. Deze pony is ooit Z2 geweest bij de pony's met een jonge amazone en toen deze ermee stopte, is de eigenares het dier zelf gaan uitbrengen. En met succes, ze rijden winst en mogen inmiddels Z1 starten (ze zijn er even uit geweest vanwege een blessure door een ongelukje).

Nu scheelt het dat deze amazone niet zo lang is en daardoor is het 'voor het plaatje' (waar in het in de dressuur toch vaak om draait) niet storend. Zij kan ook op een normale manier haar hulpen laten inwerken. Het argument dat volwassenen te groot zijn voor C-pony's en dat volwassenen niet op C-pony's rijden, is IMO dus een non-argument. Knipoog

Kaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 12:17

Krijgen we dan fijn gezeur met mensen die hun kleine paardjes te lang op de hoeven laten staan om maar aan die maat te komen? Proberen van die te hoge smalle voeten te laten groeien?

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 12:54

Hahah.. wat je bij die Americaanse tuigers ziet....

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 16:58

Kaya schreef:
Krijgen we dan fijn gezeur met mensen die hun kleine paardjes te lang op de hoeven laten staan om maar aan die maat te komen? Proberen van die te hoge smalle voeten te laten groeien?

dat zie je idd vaak....maar wat je hier nog veel vaker ziet zijn flinke E-pony's die erg kort worden bekapt om maar ingemeten te worden als E-pony Scheve mond
zelfde geldt trouwens ook voor iemand die supergoede D-pony's heeft, en ze ook graag als D-pony wil houden ipv als kleine E pony, die laat ze ook kort bekappen als het weer tijd is om te meten Scheve mond

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 18:02

Karin schreef:
Ik ken iemand van 35 die met haar C-pony van 1.36 in het M2 rijdt bij de paarden.

Zus van Bart de Graaf zeker........... Haha!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 19:43

Misschien ben je haar wel eens tegengekomen op een wedstrijd, CGJ12. Ze woont namelijk in Drenthe. Haha!

En nee, voor zover ik weet geen familie van BdG.

Kitty1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 23:53

Zal het dan zo gaan dat ze met de meetlat gaan staan bij de ingang? Dat heb ik nog nooit gezien bij zz rubrieken. Maar dat wordt natuurlijk anders als er pony's gaan starten! Ik ga gauw mijn haf precies opmeten, want ik heb zeker de ambities om hoger te starten en ik wil geen ander paard! Volgens mij haalt ze het precies..

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 00:32

Het zal vast wel zo zijn dat er bij twijfelgevallen (en je kunt heus wel schatten of een paard onder de 1.50m is) inderdaad iemand met de meetlat klaarstaat.

Toen ik van de zomer met mijn proef klaar was, werd ik ook opgewacht door een afgevaardigde van de ZZGP om mij te begeleiden naar mijn dopingcontrole (die bij diverse deelnemers uren duurde, omdat de nood niet hoog was).

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-04 02:59

Kunnen we niet gaan actie voeren ofzo Tong uitsteken Zodat ook de kleinere pony's tussen de paarden hoger kunnen komen?
Stokmaatdiscriminatie Schijnheilig Boos!

die van mij mist net 1 cm Boos! moet nog officieel gemeten worden, mss red ie 't net

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 08:18

schaapjuh schreef:
Kunnen we niet gaan actie voeren ofzo Tong uitsteken Zodat ook de kleinere pony's tussen de paarden hoger kunnen komen?
Stokmaatdiscriminatie Schijnheilig Boos!

die van mij mist net 1 cm Boos! moet nog officieel gemeten worden, mss red ie 't net

Eigenlijk ben ik ook voor volledig vrijgeven. Wat kan het de ZZGP nou schelen of er een Welsh-K of Haflinger mee rijdt van 1.48m of voor mijn part 1.30m, als de oefeningen correct worden uitgevoerd maakt de hoogte toch niet uit? Dan zouden ze wel kunnen stellen dat je b.v. niet internationaal kunt worden afgevaardigd(i.v.m. fei regels) of in een wedstrijdkader kunt worden opgenomen. Wij hebben ons nationaal toch nooit iets aangetrokken van FEI regels( E-pony's bestaan niet)

Hoe zit het bij springen? Daar is toch ook geen limiet voor de schofthoogte? Was het niet Nelson Pessoa die de wereldbeker won met een pony?
Misschien is actie wat voorbarig, maar gezien de ervating met de dressuurhoed, kun je er niet vroeg genoeg bijzijn.

Een ander probleem is de z2 ponyruiter van 14 jaar die geen nieuwe pony kan of wil kopen, die rijdt nog 4 jaar dezelfde rondjes of moet over naar de paarden. Kan er niet een ZZGP klasse komen voor pony's?

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 11:17

Ik vind dat wel een goed idee. Er zijn zat pony's die met de juiste ruiter de kwaliteiten hebben om hoger in de sport te starten.

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 11:54

Maar als ik het dus goed begrijp, gaat als ze het met elkaar eens zijn, de regel in, dat je per april 2006 met een pony van min.1.49 + ijzers mag starten hoger dan dan de Z2?!

Dat zou voor mij erg goed nieuws zijn, aangezien ik een jonge Painted Black heb staan, die goed kan bewegen, maar niet groot zal worden!
Jippie! (hoop ik) ach, we hebben nog genoeg tijd......

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-04 15:59

fresco schreef:
Maar als ik het dus goed begrijp, gaat als ze het met elkaar eens zijn, de regel in, dat je per april 2006 met een pony van min.1.49 + ijzers mag starten hoger dan dan de Z2?!

Die regel was er al Knipoog Zie het antwoord van de KNHS in mn eerste berichtje

MoonWencke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 12:58

Het is wel allemaal vaag zeg Verward Zou natuurlijk wel leuk zijn als je ook
met pony's in de ZZ-klasse kunt starten Zou hier dan ook nog een
bepaalde schofthoogte aan vast zitten?

Saar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 15:00

Binnenkort komen ze bij ons op de rijvereniging een officiele ponymeting doen. Ik denk dat ik Saar dan ook maar eens laat meten

Voor het stamboek is ze op driejarige leeftijd op 1.46 gemeten en volgens mij is ze nu wel een stuk groter. Dus ik ben benieuwd. Niet dat ik al aan de ZZ-licht toe ben, ik betwijfel eigenlijk of ik ooit zo ver zal komen (ben nu L2 Schijnheilig). Maar het is gewoon leuk om te weten dat het niet ophoud na de Z2 Haha!

Sullie97

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 15:11

Daar ben ik het helemaal mee eens. Ik heb namelijk een E-pony van ruim 1.56 m. en het is toch een leuk idee dat het dan niet bij de Z2 afgelopen is.

miisshOrse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 15:17

even een vraag: mogen E pony's nou wel of niet hoger als het Z rijde???

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 15:19

Als je goed leest, zie je dat dat misschien vanaf 1 april 2006 mag:

Citaat:
De FEI heeft ons laten weten dat zij per 1 januari 2005 onder andere te volgende wijzigingen doorgevoert:
Article 442:
Horses of any origin may take part in one competition per day, provided they are aged 6 years and over (7 years an over for Grand Prix including GPS+GP Freestyle Test), and have a height at the withers exceeding 149cms including shoes.

De Disciplinecommissie Dressuur is voornemens om de wijziging in het FEI-reglement over te nemen. Dit wil dus zeggen dat zij een positief advies zal geven aan het bestuur om paarden (E-pony's) vanaf een stokmaat van 1.48m zonder ijzers (1.49m met ijzers) toe te staan in de klassen ZZ-licht en hoger.

Wanneer het advies wordt overgenomen, gaat deze regel per 1 april 2006 van kracht.

(...)

Met vriendelijke groet,

.......
KNHS

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 16:36

schaapjuh schreef:
Dus officieel gezien mocht ze zowiezo niet starten, maar blijkbaar accepteerde de FEI deze combinatie wél. Maar waarom..?
Verschillende regels in verschillende landen...terwijl de FEI de wereld overkoepelde paardensportbond is....dan zouden er toch dezelfde regels moeten gelden..?!

nee dat is niet zo..

wat er nationaal gebeurd of verordend wordt daar gaat de FEI niet over..

zo ook de kwestie helm in de Z2 t/m ZZ-Z.

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-04 17:42

Gerrie schreef:
nee dat is niet zo..

wat er nationaal gebeurd of verordend wordt daar gaat de FEI niet over..

zo ook de kwestie helm in de Z2 t/m ZZ-Z.

Dus als ik 't goed begrijp stelt de FEI regels vast over de gehele wereld, maar mag een land op zich hier weer vanaf wijken? Dus dat betekend dat de KNHS (als ze 't zouden willen..) pony's onder de 1.48m mogen toelaten, ongeacht of de FEI het wenselijk vind of niet? Nu nog de KNHS overhalen.. Tong uitsteken

Maericken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 19:12

Renske20 schreef:
met het meten halen ze er 1 cm ofzo vanaf als de pony op ijzers staat Knipoog

iig de keren dat mijn pony is gemeten werd er gemeten hoe dik t ijzer was, en dat werd van de schofthoogte afgehaald.... dus die truc zal niet werken

Dat staat er toch niet, er staat duidelijk 149 MET ijzers...

Kitty1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 10:45

Ik hoorde dat 1.48 m, waar de KNHS waarschijnlijk vanuit wil gaan, een engelse maat is en dat dit omgerekend 1.47,2 m moet zijn! Weet hier iemand wat vanaf?

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-04 11:01

Maericken schreef:
Dat staat er toch niet, er staat duidelijk 149 MET ijzers...

En als je nou een onbeslagen pony hebt Tong uitsteken

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 11:24

schaapjuh schreef:
Dus als ik 't goed begrijp stelt de FEI regels vast over de gehele wereld, maar mag een land op zich hier weer vanaf wijken? Dus dat betekend dat de KNHS (als ze 't zouden willen..) pony's onder de 1.48m mogen toelaten, ongeacht of de FEI het wenselijk vind of niet? Nu nog de KNHS overhalen.. Tong uitsteken

inderdaad