paard in de B nagevelijk lopen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 22:54

RanouK schreef:
Jah erg raar Verward
Die twee zijn niet vanelkaar te scheiden.
Ik gaf MMG21 ook niet gelijk, ik probeerde meer in haar 'taal' vertalen Haha! , maar helaas ook niet succesvol...

Nee niet echt. Blijf jij nou maar gewoon bij je Nederlands Knipoog

RanouK

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 22:56

VValar schreef:
Nee niet echt. Blijf jij nou maar gewoon bij het Nederlands of je 'Belgisch Nederlands' Knipoog

Hou jij je maar bij een enkelpost. Clown
Het is meer een mengeling van Nederlands, Duits, Antwerps (Vlaams),...
Maar ik geloof wel dat ik nog een beetje verstaanbaar ben. Haha!

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 23:49

RanouK schreef:
Hou jij je maar bij een enkelpost. Clown
Het is meer een mengeling van Nederlands, Duits, Antwerps (Vlaams),...
Maar ik geloof wel dat ik nog een beetje verstaanbaar ben. Haha!

Ik vind je tekst die je onder je woonplaats hebt vermeld wel erg toepasselijk: Het land waar men 'Nederlands' praat dat Nederlanders niet verstaan *Vlaanderen*

Jaaaja >;)

WWWiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 00:37

MMG21 schreef:
In de B-dressur moet je paard wel nageeflijk lopen maar het paard hoeft niet aan de teugel te lopen.... Lachen

Ja, ja hier komt ie dan, de officiële bewoording uit de lesstof opleiding juryleden dressuur:

Citaat:
Nageeflijk= wanneer het paard in de hand gesteld is, het is in de hand gesteld, wanneer de hals, afhankelijk van de graad van africhting en de mate van verzameling, meer of minder opgericht en gewelfd is.
Het paard toont daarbij gehoorzaamheid, met een licht en soepel contact van de teugel en algehele ontspanneheid, het draagt het hoofd daarbij recht met de neus, in het algemeen iets voor de loodlijn. Het nekgewricht blijft daarbij soepel en de nek het hoogste punt van de hals, het paard toont geen enkele weerstand t.o.v. zijn ruiter

Citaat:
Aan de teugel= het paard beweegt zich op de rechte lijn recht, in de wending licht gebogen volgens het beloop van de wending, kalm, gehoorzaam, harmonisch,ongedwongenen met een beheerste drang naar voren, verband houdend met de graad van africhting is de achterhand meer of minder ondergebracht, de hals meer of minder opwaarts gebogen, de nek meer of minder gebogen, zijn de teugels gelijkmatig gespannen, waarbij het paard het bit aan beide kanten gelijkmatig aanneemt

En na het lezen hiervan snappen we het natuurlijk direct hoe het nu zit Haha!

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 00:43

Kan je het nog vertalen naar het Belgisch ? Haha!

WWWiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 00:48

Belgisch? dat is toch i.p.v. je u?

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 10:20

WWWiske schreef:
En na het lezen hiervan snappen we het natuurlijk direct hoe het nu zit Haha!

Ik herken hem nog! Die heb ik toen maar gewoon knal van buiten geleerd voor het geval ze t zouden vragen. Ik durfde het risico niet te nemen om dat met eigen woorden anders uit te gaan leggen. Haha!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 10:22

ik ook, en mijn examen is ruim 10 jaar geleden Bloos!

WWWiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 10:32

Scum schreef:
Ik herken hem nog! Die heb ik toen maar gewoon knal van buiten geleerd voor het geval ze t zouden vragen. Ik durfde het risico niet te nemen om dat met eigen woorden anders uit te gaan leggen. Haha!

anders krijg je zo'n discussie als dit topic Haha!

RanouK

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 22:22

VValar schreef:
Kan je het nog vertalen naar het Belgisch ? Haha!

Wat voor Belgisch?
Frans, Waals, Vlaams, Limburg, Plat Liers, Antwerpers, Oost Vlaams,..
Elke regio heeft zo zijn taal.

dutchgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 22:33

ik denk dat sommige jury leden hun les stof nog maar een uit de kast moeten halen. reed laatst met een 3 jarige hengst in de B stond er op mijn protocol meer berg op waarts(volgens mij hebben we het dan ook over verzameling) en komt dat in de B niet voor en ik vind dat jury leden zelf ook actief in de sport moeten zijn en niet al tien jaar of langer niet meer op een paarden rug gezeten hebben.Want ik snap tegenwoordig weinig van de jury leden en ik zie toch veel paarden die in elkaar getroken worden waar geen sprake meer is van balans tact en regelmaat maar wel dikke winst punten rijden dus ik weet niet meer wat jury leden willen zien

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 22:34

meer berg opwaarts kan ook een andere vertaling zijn voor
je paard loopt teveel op de voorhand en moet horizontaler lopen.
En dat moet in de B wel Lachen

WWWiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 22:39

Ja je hebt natuurlijk wel eens van die "zand duikers" maar "meer berg op" vind ik persoonlijk voor de B niet echt gepast, "op de voorhand" zou dan inderdaad wat toepasselijker zijn, als ie dat tenminste was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 22:41

Het is maar hoe je het formuleert

WWWiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 22:53

ja, klopt, daar heb je ook helemaal gelijk in, het is toch hetzelfde, alleen: het meer berg op, gebruik ik persoonlijk eigenlijk niet, ik denk dat al die verschillende jury's zo toch hun eigen "taaltje" ontwikkelen, in de basis noem je het taktfouten, in de ZZGP heet het opeens "uit balans" maar inderdaad, t is maar hoe je het formuleert.

Pikolino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 23:26

daar ben ik het helemaal mee eens! Schijnheilig
de B staat niet voor niets voor begginnend/basis
en niet voor beste der beste een paar moet inderdaad gewoon
ontspannnen lopen en het bit aan nemen

als je paard
*netjes in de goede galop aanspringt
*de oefeningen kan rijden die gevraagt worden
*en kan stil staan

dan hoor je al gouw een winstpunt te krijgen

zie ook proevenboekje
de inleiding: een bladzijde voor de B proeven

MMG21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 23:31

Dus ik had wel een beetje gelijk... Haha! maar ik kon et niet zo goed verwoorden... wwwiske bedankt he

WWWiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 09:35

MMG21"]
Dus ik had wel een beetje gelijk... Haha! maar ik kon et niet zo goed verwoorden... wwwiske bedankt he
[/quote]

[quote="MMG21 schreef:
In de B-dressur moet je paard wel nageeflijk lopen maar het paard hoeft niet aan de teugel te lopen.... Lachen

Ik weet niet hoe je mijn "kijk" hierop interpreteert, maar bovenstaande uitspraak vind ik nog steeds een Verward uitspraak, het nageeflijk zijn, ligt in het verlengde van het aan de teugel zijn, ja afhankelijk van de graad van africhting, maar dat een paard in de B niet aan de teugel zou hoeven te lopen, ben ik het toch niet mee eens.

WWWiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 09:49

steffie4ever schreef:
daar ben ik het helemaal mee eens! Schijnheilig
de B staat niet voor niets voor begginnend/basis
en niet voor beste der beste een paar moet inderdaad gewoon
ontspannnen lopen en het bit aan nemen

als je paard
*netjes in de goede galop aanspringt
*de oefeningen kan rijden die gevraagt worden
*en kan stil staan

dan hoor je al gouw een winstpunt te krijgen

zie ook proevenboekje
de inleiding: een bladzijde voor de B proeven

En wat denk je van:

geen verzet hebben?
stelling?
buiging?
recht richten?
goede overgangen?
niet uitzwaaien in de wendingen?
nageeflijk zijn ( naar de graad van africhting!!!!)
geen taktfouten hebben!!!!!! ( in balans zijn Haha! )

en zo zijn er nog wel wat die je vergeten bent Knipoog

Pikolino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 22:27

jah dat klopt idd
wask vergeten Verward

(* en sommige maar denken dat je alleen maar op je kont hoef te zitten en verder nix Tong uitsteken *)

WWWiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 22:35

Op je kont zitten is altijd nog beter dan op je dijen hangen Haha!

Femmes86

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 16:33

Tsja als je naar wat jaartjes terug kijkt..een paard in de B moest lekker tussen 2 teugels lopen en de figuren wat netjes rijden en niet als een idioot door de bak sjeezen.
Maar tegenwoordig moet een paard in de b de juiste stelling/buiging hebben, nageeflijk zijn, niet tegen de hand, in aanleuning en gesloten stil staan, geen tempoverlies hebben, vloeiende overgangen maken, goed verruimen, met lange teugel hoofd ook daadwerkelijk op kniehoogte hebben, het geheel moet bevestigt zijn etc. etc.

Aan de ene kant is het goed dat jury's strenger worden op dit soort dingen, aan de andere kant wordt er van een paard teveel gevraagd in d B.

Maar goed, het blijft een jury sport en ga er inderdaad maar van uit dat je paard nageeflijk moet lopen. Sommige jury's zijn met een ontspannen lopend paard al tevreden, maar dit zie je zelden. Misschien terecht, misschien onterecht..tis maar net hoe je et bekijkt.

Ik bedoel als je echt wat verder wilt komen in de paardensport dan zorg je voor een goed basis en dan gaat je paard wel aan de teugel lopen en kun je een hardstikke goede B proef rijden met winstpunten. And let's just face it...een winstpunt krijg je gewoon niet meer met een paard dat lekker naar de sterretjes loopt te kijken maar verder wel zun rondjes goed loopt.

Aan de andere kant is de B een "beginners" proef en kun je niet verwachten dat je paard eigenlijk al M1 niveau o.i.d loopt. Als we zo gaan beginnen dan kunnen we met zun allen wel gaan stoppen bij wijze van spreken!

Persoonlijk vind ik dat een paard nageeflijk moet zijn in een B proef, maar best es even een stukje tegen de hand mag zijn aangezien je dit meestal 3 stappen later wel weer opgelost kunt hebben.
Een jury in Kollum gaf dit weekend een 1 op een onderdeel omdat een paard een beetje uit de grote volte liep (maar niet begon te ouwehoeren), een andere jury had daar waarschijnlijk een 4 opgegeven.

Laten we nou gewoon kijken naar de feiten. De jury's van tegenwoordig willen gewoon een nageeflijk paard zien lopen. Als we daar nou in eerste instantie van uitgaan, laten we ons daar dan op gaan concentreren. En ja dan krijg je misschien bij de 1e jury een winstpunt en bij de andere jury niet (want wat verstaan verschillende jury's onder nageeflijkheid..precies ja..)..who gives a * ..uiteindelijk kom je er dan tenminste wel. In ieder geval veel sneller dan met een paard dat lekker zun rondje loopt maar totaal niet nageeflijk is.

jeanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 17:43

En dat is nu net de reden dat ik alleen maar onderling start. Mijn Tinker loopt niet de gehele proef nageeflijk en met kleine stukjes ben ik al tevreden OK dan! .

Niffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 17:56

ach ja dressuur blijft een jury sport.. wat de enen jury wel waardeert, waardeert de ander helemaal niet. Dit vind ik echter niet positief want de laaste tijd verschillen de meningen van jury's wel heel erg. Wat mij betreft mogen alle jury's opnieuw op jurycursus en stellen ze dan eens duidelijke jury regels samen!!!

Pikolino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 18:01

ja dat vind ik ook! het is gewoon goed of het is fout niks er tussen in!