RanouK schreef:Jah erg raar![]()
Die twee zijn niet vanelkaar te scheiden.
Ik gaf MMG21 ook niet gelijk, ik probeerde meer in haar 'taal' vertalen, maar helaas ook niet succesvol...
Nee niet echt. Blijf jij nou maar gewoon bij je Nederlands

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
RanouK schreef:Hou jij je maar bij een enkelpost.![]()
Het is meer een mengeling van Nederlands, Duits, Antwerps (Vlaams),...
Maar ik geloof wel dat ik nog een beetje verstaanbaar ben.
MMG21 schreef:In de B-dressur moet je paard wel nageeflijk lopen maar het paard hoeft niet aan de teugel te lopen....
Citaat:Nageeflijk= wanneer het paard in de hand gesteld is, het is in de hand gesteld, wanneer de hals, afhankelijk van de graad van africhting en de mate van verzameling, meer of minder opgericht en gewelfd is.
Het paard toont daarbij gehoorzaamheid, met een licht en soepel contact van de teugel en algehele ontspanneheid, het draagt het hoofd daarbij recht met de neus, in het algemeen iets voor de loodlijn. Het nekgewricht blijft daarbij soepel en de nek het hoogste punt van de hals, het paard toont geen enkele weerstand t.o.v. zijn ruiter
Citaat:Aan de teugel= het paard beweegt zich op de rechte lijn recht, in de wending licht gebogen volgens het beloop van de wending, kalm, gehoorzaam, harmonisch,ongedwongenen met een beheerste drang naar voren, verband houdend met de graad van africhting is de achterhand meer of minder ondergebracht, de hals meer of minder opwaarts gebogen, de nek meer of minder gebogen, zijn de teugels gelijkmatig gespannen, waarbij het paard het bit aan beide kanten gelijkmatig aanneemt
MMG21"]
Dus ik had wel een beetje gelijk...maar ik kon et niet zo goed verwoorden... wwwiske bedankt he
[/quote]
[quote="MMG21 schreef:In de B-dressur moet je paard wel nageeflijk lopen maar het paard hoeft niet aan de teugel te lopen....
steffie4ever schreef:daar ben ik het helemaal mee eens!![]()
de B staat niet voor niets voor begginnend/basis
en niet voor beste der beste een paar moet inderdaad gewoon
ontspannnen lopen en het bit aan nemen![]()
als je paard
*netjes in de goede galop aanspringt
*de oefeningen kan rijden die gevraagt worden
*en kan stil staan
dan hoor je al gouw een winstpunt te krijgen
zie ook proevenboekje
de inleiding: een bladzijde voor de B proeven