strenge jury = goede jury ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

YvonneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 20:07

Laatst had ik een wedstrijd bij mij in het dorp. Het was een kleine groep (8 L2 deelnemers) na onze groep was de wedstrijd afgelopen. Ik had mijn paard inmiddels afgezadeld en zat met mijn moeder aan de bar wat te drinken. Zat er een vrouw aan de bar die als 1 van de eersten reed in de L2. Ze mopperde dus gigantisch op de jury en om het feit dat ze bijna wanhopig was omdat ze nooit een winstpunt kreeg in de L2. Op een gegeven moment betrok ze ons in het gesprek en zei ik tegen dr van de wedstrijd is zo afgelopen, waarom vraag je de jury niet!
Dit wou ze niet, omdat ze het idee had dat de jury dat lastig en vervelend zou vinden. Ik zei toen, nee heb je ja kun je krijgen. Als ik het niet eens ben met mijn punten en ik zie toevallig de jury nog. Dan ga ik (uiteraard op een fatsoenlijke manier) toch vragen waar verbetering mogelijk is en wat ik het beste kan doen.

Vond het best jammer, die vrouw zat daar maar wanhopig te zijn en ze liet de kop al zo hangen dat ze de jury niet eens meer wou vragen.

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 21:53

Een strenge jury kan heel okee zijn, mits rechtvaardig.

Afgelopen zondag had ik een Sinterklaas in mijn 1e proef en een 456hogerindekrul mevrouw in de 2e proef.
Ik wil best een 1 of een 2 als ik dat verdien, maar ook graag een 8 voor iets wat echt goed is. En normaal commentaar, niet "meer verzamelen" in de L2 Boos!
Heel jammer, maar ik trek me er eigenlijk niet zoveel van aan. Kheb zelf fijn gereden (nou ja, met losrijden dan Schijnheilig ) en mijn dwaas was redelijk braaf (na de 2e proef Schijnheilig ).
Dan ga ik met een tevreden gevoel naar huis!

Maar wat een meisje bij mij op stal trof was echt belachelijk. Commentaar als "je pony kan heel goed uitstrekken, maar niet met jou erop" (een 4 ), "je pony heeft een stok in zijn nek" en dat soort dingen.
Deze vrolijke meneer heb ik ook weleens gehad in de M1 geloof ik, en kreeg commentaar als "dit is geen arbeidsdraf, dit is gelummel" en "zet dat beest maar voor de kar" (pony liep normaal rond de 170 punten!).

Dat vind ik ronduit belachelijk. Ook al is het nog zo slecht, probeer een beetje opbouwend commentaar te geven.

Degene die graag wil weten welk jurylid dit is, naam en nummer zijn via PB te verkrijgen Haha!

kadans16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 22:19

Missouri schreef:
Een strenge jury kan heel okee zijn, mits rechtvaardig.

Maar wat een meisje bij mij op stal trof was echt belachelijk. Commentaar als "je pony kan heel goed uitstrekken, maar niet met jou erop" (een 4 ), "je pony heeft een stok in zijn nek" en dat soort dingen.
Deze vrolijke meneer heb ik ook weleens gehad in de M1 geloof ik, en kreeg commentaar als "dit is geen arbeidsdraf, dit is gelummel" en "zet dat beest maar voor de kar" (pony liep normaal rond de 170 punten!).

Woej Wow! dat is niet mis.Ik denk niet dat ik ooit nog de ring in zou durven na zo'n commentaar

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 07:39

OmarLinosa schreef:
heey randy,

vroeg me af wat voor reacties je krijgt op zzgp wedstrijden. En ben natuurlijk erg benieuwd wat voor punten je rijdt???

Stuur je een PB....

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 08:58

YvonneS schreef:
Zat er een vrouw aan de bar die als 1 van de eersten reed in de L2. Ze mopperde dus gigantisch op de jury en om het feit dat ze bijna wanhopig was omdat ze nooit een winstpunt kreeg in de L2. Op een gegeven moment betrok ze ons in het gesprek en zei ik tegen dr van de wedstrijd is zo afgelopen, waarom vraag je de jury niet!

In een dergelijk geval is dat ook zinloos.
Ze gaf zelf al aan bij geen enkele jury een winstpunt te rijden.

Mocht het voorkomen dat je gemiddeld altijd winstpunten rijdt, maar juist bij die éne jury NOOIT, dan kun je het rustig even een keer vragen...........

Maar in het geval je NOOIT een winstpunt rijdt moet je het maar vragen aan je instructie en ernstig overwegen om:
a: een ander paard te kopen
b: te stoppen met rijden
c: je neer te leggen bij de feiten
d: recreant worden
e: andere instructie regelen
etc etc .........

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 09:02

Missouri schreef:

Dat vind ik ronduit belachelijk. Ook al is het nog zo slecht, probeer een beetje opbouwend commentaar te geven.

Degene die graag wil weten welk jurylid dit is, naam en nummer zijn via PB te verkrijgen Haha!

Dat vind ik idd belachelijk! Beetje opbouwend mag wel maar dit is geen commentaar dit is afzeiken! Dat kan ik ook wel en nog wel zonder jury cursus!!!!

Dit kan echt niet vind ik!

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 09:09

cursusje didactiek........

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 09:11

Zoals er mensen zijn die niet naar de jury toe durven te gaan, zijn er idd helaas ook wel juryleden die denken dat ze het uitgevonden hebben..... (of zich in ieder geval zo gedragen qua gedrag en uitspraken)

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 09:16

Randy01 schreef:
Zoals er mensen zijn die niet naar de jury toe durven te gaan, zijn er idd helaas ook wel juryleden die denken dat ze het uitgevonden hebben..... (of zich in ieder geval zo gedragen qua gedrag en uitspraken)

Zolang die jury er maar niet elk weekend zit, maar hoogstens een paar keer per jaar is er weinig aan de hand........ Knipoog

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 09:21

CGJ12 schreef:
Zolang die jury er maar niet elk weekend zit, maar hoogstens een paar keer per jaar is er weinig aan de hand........ Knipoog

Ja, en als je nét dat weekend daar niet start, heb je helemaal mazzel. Jammer genoeg weet ik meer dan 1 van deze juryleden op te noemen die zo'n uitstraling hebben. Die maken de drempel om naar ze toe te stappen gewoon erg hoog....
Voor de geroutineerde wedstrijdruiter moet dit niets uitmaken maar iemand die 'net komt kijken' durft echt niet naar zo'n jurylid toe te gaan (áls ze al weten, dat een jury er juist zit om vragen aan te stellen, na afloop....)

YvonneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 09:39

CGJ12 schreef:
In een dergelijk geval is dat ook zinloos.
Ze gaf zelf al aan bij geen enkele jury een winstpunt te rijden.

Mocht het voorkomen dat je gemiddeld altijd winstpunten rijdt, maar juist bij die éne jury NOOIT, dan kun je het rustig even een keer vragen...........

Maar in het geval je NOOIT een winstpunt rijdt moet je het maar vragen aan je instructie en ernstig overwegen om:
a: een ander paard te kopen
b: te stoppen met rijden
c: je neer te leggen bij de feiten
d: recreant worden
e: andere instructie regelen
etc etc .........

Mee eens hoor, maar ja dat ga ik natuurlijk niet tegen dr zeggen. Ze gaf immers wel aan dat ze veel lol aan het rijden had. In haar geval zou ik geloof ik toch stoppen met wedstrijden rijden of idd een ander paard aanschaffen als ze toch perse wedstrijden wil blijven rijden.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 09:41

Je blijft altijd mensen houden die eerst een hele harde les moeten leren voordat ze doorhebben dat hun éigen maximum óf die van hun paard bereikt is. Dan zit je óf in een gigantische dip en moet je heel veel gaan veranderen óf je zit gewoon aan je maximum....

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 09:50

Randy01 schreef:
Je blijft altijd mensen houden die eerst een hele harde les moeten leren voordat ze doorhebben dat hun éigen maximum óf die van hun paard bereikt is. Dan zit je óf in een gigantische dip en moet je heel veel gaan veranderen óf je zit gewoon aan je maximum....

Lijst die uitspraak mar even in.

Maar als jury mag ik NOOIT zeggen dat iemand beter het paard kan inruilen (en dat levert toch meestal de snelste progressie op........... kan geen instructie tegenop!)

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 10:19

CGJ12 schreef:
Lijst die uitspraak mar even in.

Maar als jury mag ik NOOIT zeggen dat iemand beter het paard kan inruilen (en dat levert toch meestal de snelste progressie op........... kan geen instructie tegenop!)

Ja, dáár heb je absoluut gelijk in! Ik vind dat die taak ook niet bij een jurylid ligt. Echter denk ik wel dat je zo'n uitspraak (nadat je die combi natuurlijk goed kent van het jureren etc.) in een fijn gesprek wel genuanceerd kunt brengen. In een gesprek en het er dan op neer laten komen dat het paard eigenlijk zijn max bereikt heeft of wat je dan ook denkt dat er als reden achter zit....

Ik vind dat geen enkel jurylid het recht heeft om iemand linea recta af te zeiken of heel grof te zijn, wel kun je iemand 'hints' geven, want sommige personen moeten gewoon wakker geschud worden voordat ze verder gaan denken....

peeky

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 10:25

Maar daar mag wel even aan toegevoegd worden dat de fout eigenlijk negen van de tien keer bij de ruiter ligt en met een nieuw paard gaat een slechte ruiter het echt niet beter doen....sommige mensen bakken er gewoon niets van en geven hun paard er vervolgens de schuld van (wat vaak in hele zielige taferelen resulteert waarbij het paard na de proef en nog even hardhandig 'doorheen gereden' wordt met veel zweepslagen)
Dan kunnen ze wel een nieuw paard nemen (en lekker verpesten) maar dat zet natuurlijk ook geen zoden aan de dijk.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 10:31

peeky schreef:
Maar daar mag wel even aan toegevoegd worden dat de fout eigenlijk negen van de tien keer bij de ruiter ligt en met een nieuw paard gaat een slechte ruiter het echt niet beter doen....sommige mensen bakken er gewoon niets van en geven hun paard er vervolgens de schuld van (wat vaak in hele zielige taferelen resulteert waarbij het paard na de proef en nog even hardhandig 'doorheen gereden' wordt met veel zweepslagen)
Dan kunnen ze wel een nieuw paard nemen (en lekker verpesten) maar dat zet natuurlijk ook geen zoden aan de dijk.

Sommige mag je veranderen in "meeste".

Maar ik ben er van overtuigd dat ik met een geroutineerd simpel GP-paard vlotter een GP rijdt (zonder instructie) dan met welk paard ook dat ik nu op stal heb, ongeacht de hoeveelheid instructie die ik erbij zou krijgen. Zelfs niet als Anky, Sjef, Bert, Coby en Hinnemann alle dagen langskomen.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 10:35

En wat als iemand zelden een wp rijdt maar wel enorm veel plezier heeft in het wedstrijden rijden?

GeJe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 10:38

Randy01 schreef:
... wel kun je iemand 'hints' geven, want sommige personen moeten gewoon wakker geschud worden voordat ze verder gaan denken....

Schijnheilig Sommigen hebben ook een gigantisch bord voor hun kop. Subtiele opmerkingen helpen niet, gewoon zeggen wat je er van vindt, helpt al niet Verward

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 10:40

cornelie schreef:
En wat als iemand zelden een wp rijdt maar wel enorm veel plezier heeft in het wedstrijden rijden?

Lekker laten doorrijden..... (is mijn mening).
Daarom bedoel ik ook dat een jurylid m.i. nooit een combi mag afzeiken. Voor hetzelfde geld heeft diegene er onwijs veel plezier in....
Lekker laten rijden vind ik. Okay, als jury misschien niet altijd even uitdagend om te jureren, maar... had je geen jury moeten worden.
Je weet dat je meer 'gemiddelde' proeven te zien krijgt, dan spetterende en die spetterende combi's zullen ook snel weer in de volgende klasse rijden....

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 10:41

GeJe schreef:
O:) Sommigen hebben ook een gigantisch bord voor hun kop. Subtiele opmerkingen helpen niet, gewoon zeggen wat je er van vindt, helpt al niet Verward

Hoe frustrerend dat ook voor iemand als jurylid mag zijn... lekker laten aanklooien...
Vroeg of laat komen deze mensen zichzelf écht wel tegen!!!

Jura

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 10:45

Ten eerste ben ik blij dat ik niet 'hoef' te jureren (heb heel wat geschreven bij jury's in mijn leven en dat vond ik hartstikke leuk maar om nou iedere zondag er voor op te geven...) en als ik wel zou jureren zou ik er naar streven om hoge punten te durven geven als iets ook echt goed gaat, maar ook streng zijn wanneer het niet goed gaat. En veel erbij schrijven op het protocol.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 10:47

In het bijschrijven van dingen heb ik liever kwaliteit dan kwantiteit.
Als het blaadje volstaat met dingen als: volte niet rond, slingert etc vind ik dat jammer want dat weet ik zelf ook wel. Dus dan liever wat minder maar dan wél dingen waar je iets aan hebt.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 10:51

cornelie schreef:

Dan hoeft diegene het toch ook niet erg te vinden als ze bijna nooit punten rijdt?

Ik start nu sinds kort L1, de B vlogen we door en zijn met 12 punten over gegaan. Moet nu ook wennen aan geen punten rijden, omdat we er nog niet helemaal aan toe waren. (gebrek aan ervaring en balans nog niet goed genoeg voor bepaalde oefeningen) Maar dat vind ik niet zo erg omdat ik zelf de L1 proeven veel leuker vind om te rijden en ik daar zelf ook in moet groeien. Was ik in de B gebleven had ik het minder uitdagend en leuk gevonden.

Maar snap wel dat als je ambities hoger liggen dat het frusterend is als je nooit verder komt. Maar dan moet je inderdaad eens gaan kijken naar je eigen handicaps en de kunde van jezelf, je instructeur en je paard.

Stel je eigen max. ligt bij de L2 of M1, dan zul je misschien de uitdaging vinden in elke keer weer een jong paard naar dat niveau te rijden.
Dat zou ik me voor mezelf voor kunnen stellen als blijkt dat ik de L niet uit kom of nooit punten zou halen in de M1. (ben nu in elk geval blij dat ik heel vlot de B uit ben, dus alles wat we nog bereiken is mooi meegenomen Tong uitsteken )
Als de basis dan wel goed gaat, en je kunt jonge paarden vlot doorrijden naar dat niveau dan is dat toch ook elke keer een nieuwe uitdaging?

Jury mag van mij best objectief en neutraal aangeven waar het aan schort bij ruiter of paard, waarom het nog niet klaar is voor die klasse...

Opmerkingen over houding en zit krijg ik ook maar weinig terwijl het cijfer maar een 6 of 7 is. Neutraal, opbouwend commentaar kan dan heel verhelderend werken!

Ik had zelf afgelopen wedstrijd een jury die maar heel weinig 7-ens gaf, terwijl ik de vorige wedstrijd veel meer had en daardoor ook compensatie. Had eigenlijk willen vragen wat ik nog moest verbeteren om van die 6-jes een 7 te maken, want waarom ik die paar 5en en een 4 kreeg was me toch wel duidelijk. Punten waren vrij laag die wedstrijd, maar of dat aan strenge jurering lag of aan 6-jes jury weet ik niet.
Wel opvallend was dat ze het soms samen heel gezellig hadden in het hokje en daarom soms dingen over het hoofd zagen en zelfs na het afgroeten amper meer keken naar de bak (kon het mooi zien vanaf de kant Knipoog ) Dat is dan weer jammer.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 11:04

GeJe schreef:
O:) Sommigen hebben ook een gigantisch bord voor hun kop. Subtiele opmerkingen helpen niet, gewoon zeggen wat je er van vindt, helpt al niet Verward

Hierin heb je zeker gelijk.
Maar als jury-CGJ12 kom ik toch nog wel eens in de knoop met CGJ12 als persoon.........

De jury CGJ12 punt wat ie ziet.
Of het nu amazone "Hopeloos" is of amazone "Talentvol", dat maakt niks uit.
Een hopeloze proef leidt onherroepelijk tot een totaal aantal onder de verliespunt, een proef waar ik kippenvel van krijg brengt je boven de 210.

Maar de mens CGJ12 (ja ja) heeft nog wel eens de neiging om van die 2 een 3 te maken, of van die 4 een 5............ zodat die hopeloze proef weer leidt tot een puntje op 150 (in het Z) waardoor amazone "hopeloos" volgende week doodgemoedereerd weer opnieuw bij mij start, écht een stuk beter rijdt, maar nu 152 punten krijgt.
Die amazone "hopeloos" komt nu verhaal halen bij jury-CGJ12 dat het zeker 20 punten beter was dan de vorige week...........
Leg dan maar eens uit dat "de mens CGJ12"" haar vorige week een bonus had bezorgd van 16 punten...........

En dan heb ik het nog niet over amazone "talentvol" die met een getalenteerd doch nog iets te weinig afgericht paard 162 punten bij elkaar reed bij de jury-CGJ12.
Die komt klagen omdat ze slechts 12 punten meer had dan amazone "hopeloos"...............

Wat was het jureren toch eenvoudig als ik de mens-CGJ12 even off-line kon zetten tijden het jureren.
Ik zei het al vaker.
Soms ben ik gewoon veel te soft.
Zachte heelmeesters maken stinkende wonden.
Daarom probdeer ik ook zo veel mogelijk mijn verstand mee te nemen bij het jureren en mijn gevoel in de kofferbak te laten liggen.......... en dat lukt steeds beter.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 11:09

Dit weekend overkwam het mezelf nog...........
Rijd ik in proefje 54 een stuk contra ............. verspringt die eikel me gewoon 2 maal omdat ie doodsbenauwd voor de hekjes is.......... (echt ONVERGEEFLIJK)............... krijg ik een 4.........

DAT HAD GEWOON EEN 1 MOETEN ZIJN MAN,..........DURF TE PUNTEN!
(wat moet die ruiter dan met dat paard dat 1 maal per ongeluk overspringt...........)