Dressuur moet meer op het publiek gericht worden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 08:13

Horsedances schreef:
Natuurlijk zullen er altijd paarden blijven met een klein hartje, maar het moet m.i. mogelijk zijn een dusdanige band met je paard op te bouwen dat één schouderklopje, of bemoedigend woordje voldoende is om langs die boom met daarachter beren te gaan.
Theo

Je bent van harte welkom om eens kennis te komen maken met mijn paard OK dan!

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 08:18

Ik denk, het eens zijnde met sommige aspecten als hierboven genoemd, tóch dat de kür als een serieuze gelegenheid moet worden beschouwd.
Hoe staat het er namelijk mee dat als het publiek voor haar favoriet juicht, met de mate van beinvloeding van de jury? De jury zou nl. in een geluidsdichte ruimte gestopt moeten worden. Het gaat er dan in de toekomst om hoeveel fans een ruiter meeneemt, want hoe meer fans die hard joelen, hoe positiever de jury? Of zou de jury (die immers ook mensen zijn) niet beinvloedbaar zijn??? Nou, denk het niet.

Het aspect van splitsen, zoals ze daar in Amerika mee bezig zijn, zie ik eigenlijk ook weer niet zo zitten. Wat gebeurt er namelijk? Een breed publiek bij de echte 'shows' en alleen de deelnemers en wat 'grooms' bij de niet-shows. Op deze manier zouden de niet-shows vanzelf op de achtergrond raken en verdwijnen.... Ook weer zonde....

Oh ja, in dit topic ben ík eigenlijk uitgegaan van het niveau vanaf Z1.....

Ragne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 11:47

haha als de jury in een geluidsdichte ruimte gestopt moet worden heeft de kür op muziek ook niet zoveel zin *LOL* . Nee, maar ik snap wat je bedoelt. In Aken leek het er ook op dat de jury beïnvloedt werd door het publiek dat bij de Soto mee ging klappen. Maar ik denk dat we dat dan maar aan het jurycorps moeten laten, hoe ze daarmee om willen gaan. Net zoals de scores tijdens de proef die vaak zichtbaar zijn (bijv. Indoor Brabant), daar kunnen juryleden zich ook door laten beïnvloeden. En trouwens, door nog tig andere dingen. Blijven mensen he? Knipoog

Ik vind het splitsen ook niet zo'n goed idee, ben idd ook bang dat de sport naar de achtergrond wordt gedrukt. Vind ik ook het moeilijke in deze kwestie, de grens tussen sport en show...

Uitgaande van de Z1 denk ik ook dat een joelend publiek niet zo heel fijn is. Bij internationale wedstrijden met veel publiek moet het kunnen, wanneer de sfeer er naar is. Is die sfeer te creeëren?

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 12:30

Ragne schreef:
haha als de jury in een geluidsdichte ruimte gestopt moet worden heeft de kür op muziek ook niet zoveel zin *LOL*

Als de jury in een geluidsdichte ruimte zit, kan de technische jury niet beïnvloed worden door de emotie-opwekkende muziek én niet door het GELUID van het publiek (het is imo moeilijk te voorkomen dat de jury het publiek ziet).
In de geluidsdichte juryhokjes van de juryleden voor het artistieke gedeelte kan natuurlijk wel de kürmuziek ten gehore worden gebracht via geluidsinstallatie IN de hokjes.

Horsedances

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-04 12:35

Zelf ben ik maanden voor de USDF bezig geweest om officiële FEI regelementen te maken voor de Pd2, Pd3 en Pd4 op FEI niveau (dus PSG, InterI en GP). Maar omdat die regelementen er nog niet zijn, worden dit steeds meer shownummers, dus alles kan en mag. Maar omdat er geen officiële regels voor zijn moet de jury maar met een natte vinger te werk gaan. Hoe beoordeel je een dubbele pirouette als elke combinatie deze uitvoert in een hoek van de ring ? etc..

Maar in Amerika is het altijd wel een heel druk bezocht en zeer gewaardeerd onderdeel, waarbij iedereen altijd uit zijn dak gaat.

Verder staat het er aan te komen dat de GP (welke nu al een verkorte versie is) alleen nog gebruikt zal worden als selectiewedstrijd voor de kür op muziek, en in de loop van de jaren zal de GPS wel helemaal verdwijnen. De oorzaak hiervan ligt natuurlijk in het feit dat voor het gros van de mensen de GP en GPS nogal langdradig is, op dit forum zitten natuurlijk hoofdzakelijk mensen die verstand hebben (of denken te hebben) van de technische onderdelen. Maar dat is niet altijd en overal zo. En deze mensen komen voor de emoties, in welke vorm dan ook.

Theo

Ragne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 12:41

Jaja, je hebt ook gelijk. Ik las het alleen even anders, vond ik grappig!
je kan natuurlijk wel geluid brengen in geluidsdichte hokjes! Als die scheiding er komt tussen technische gedeelte jury en artistiek gedeelte jury, lijkt het me wel handig dat de jury van het artistieke gedeelte de muziek kan horen. Haha!
de respons van het publiek kan je sowieso niet uitschakelen, maar mag de jury erdoor beïnvloedt raken?

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 13:07

Wat ik wel grappig vind is dat deze discussie lekker uitgesproken wordt. Ik bedoel, we gaan diep op de stof in...

Verder denk ik dat idd al vele malen door leden van de FEI over een 'ander systeem' is nagedacht en gesproken. (Dezelfde discussie gaat al jarenlang over het scheiden van amateurs en profs.)

Momenteel is de kür over het algemeen een druk bezocht evenement die iedereen als leuk-om-te-zien ervaart.
Op zich is alles zoals het nu gaat (smaak van de jury niet meegenomen) toch prima?
Waaróm eigenlijk veranderen??? Dat vraag ik me nu af....

@ Ragne, idd. kon je het zó ook opvatten, moest ook wel grinniken erom!

wendela

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 21:34

theo ik kom volgende week sauzijsenbroodjes brengen !!!! en je hebt bokt weer flink op zijn kop gezet.wel leuk zoveel reacties.Nou bij mij en spekkie mogen ze uit hun dak gaan als ik mijn kur rijd!!!

dikke x ook voor rita wen

Horsedances

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-04 22:12

Daarom zeg ik altijd je moet het zelf eerst meegemaakt hebben, om er over te kunnen oordelen. Ik ben even een hele grappige Pd2 van Marlies en Coby op het Internet aan het zetten. Marlies was toen ongeveer 6 of 7 jaar. En ik heb er de muziek en de reacties van het publiek uitgehaald. Over een paar weken zal ik het geluid er weer eens onder zetten, dan kunnen we zien wat het verschil is.

Dit is de Link :

http://www.kurmuziek.nl/MadreDeux.htm

Wen, ik stuur je even een Email over je stage-adres in Amerika

Ciao Ciao Bambina

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 23:06

Horsedances schreef:
Wen, ik stuur je even een Email over je stage-adres in Amerika

Voor kontlikken gebruiken we de pb knop Ach gut

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 23:11

Magique schreef:

Theo niet hoor. Die doet dat altijd openlijk op bokt Haha!

Horsedances

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-04 23:24

In ieder geval weet ik wel hoe ik die toetsenbordrijders en amazone's uit hun tent moet lokken Haha!

Het valt me trouwens wel op dat het altijd dezelfde haaien zijn die aan komen zwemmen als er een druppel bloed in het water valt.

Theo

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 23:26

En wellicht zijn het altijd dezelfde vissers die dat bloed in het water laten sijpelen, Theo? Haha! Knipoog

Overigens wel heel schattig, die mini Marlies op dat kleine trippeltrap ponytje. Heel aandoenlijk Lachen En zie ik daar Baboon onder Coby?
Laatst bijgewerkt door Tyrza op 13-10-04 23:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 23:28

Haha!:D:D:D:D

Blijft leuk...............beetje pesten Haha!

Horsedances

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-04 23:39

Citaat:
Overigens wel heel schattig, die mini Marlies op dat kleine trippeltrap ponytje. Heel aandoenlijk En zie ik daar Baboon onder Coby?

Yes, Tyrza, Marlies op Anjonette en Coby op Baboon.

Theo

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 23:40

Theo; je kan beter een paar goede paarden op zoeken voor DvB ipv oude herinneringen op te vissen.

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 23:46

Proost !
Rondje van de zaak !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 23:48

* rent snel naar het toilet omdat ik zo verschrikkelijk moet lachen*

Jesus Magique hoe kom je erop Haha!

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 07:16

Citaat:
Daarom zeg ik altijd je moet het zelf eerst meegemaakt hebben, om er over te kunnen oordelen.

Nou, is het dan wel verstandig om dit onderwerp op bokt aan te snijden? Ik denk dat de meeste bokt-bezoekers 'dit niet eerst zelf hebben meegemaakt'. Beetje raar dus als je dan zo'n topic opent. Als jij hier andere bedoelingen bij had, had je dit in het begin beter of anders moeten uitleggen.

Citaat:
Het valt me trouwens wel op dat het altijd dezelfde haaien zijn die aan komen zwemmen als er een druppel bloed in het water valt.

Ten eerste denk ik dat je weinig problemen hiermee zult hebben, als die haaien in de richting van jouw bankrekening zwemmen....

Ten tweede kan het ook gewoon zijn dat deze zelfde haaien het wel leuk vinden om hierover te discussiëren en dit dan ook doen omdat ze het interessant vinden hierover mee te praten en mee te denken???

Ik denk dat jouw vergelijking met haaien dan ook ietwat oneerlijk is....

Horsedances

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-04 14:56

Citaat:
Nou, is het dan wel verstandig om dit onderwerp op bokt aan te snijden? Ik denk dat de meeste bokt-bezoekers 'dit niet eerst zelf hebben meegemaakt'

Als ik op een manege of rijvereniging ben waar vanaf B niveau al kür gereden wordt, dan valt het daar juist op dat het publiek luid en duidelijk zijn enthousiasme laat blijken. De toprijders maken dit zelden mee, maar de basisruiters des te meer, of ben ik altijd op de verkeerde wedstrijden geweest ? Ergo, doordat de topruiters het hele landelijke circuit overslaan, blijven deze paarden ook altijd vreemd aankijken tegen het feit dat het wel eens heel rommelig kan zijn. Met bijvoorbeeld Hoofddorp als een wedstrijd waar de springruiters plotseling de dressuurring in bokken.

Citaat:
Ten eerste denk ik dat je weinig problemen hiermee zult hebben, als die haaien in de richting van jouw bankrekening zwemmen....

Gelukkig kan ik nog steeds Nee zeggen tegen klanten waar ik niet mee door de bocht kan, want het is en blijft een hele nauwe samenwerking, als je het tenminste goed wil doen.

Citaat:
Ten tweede kan het ook gewoon zijn dat deze zelfde haaien het wel leuk vinden om hierover te discussiëren en dit dan ook doen omdat ze het interessant vinden hierover mee te praten en mee te denken???

Daar heb je volkomen gelijk in, maar dan kan ik opmerkingen als "probeer maar een paar goede paarden voor DVB te kopen" niet plaatsen.

Theo

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 16:02

Wie of wat is DVB eigenlijk??? Verward ?

Horsedances

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-04 16:09

Citaat:
Wie of wat is DVB eigenlijk??? ?

Dressuurstal van Baalen

Theo

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 16:09

Citaat:
Als ik op een manege of rijvereniging ben waar vanaf B niveau al kür gereden wordt, dan valt het daar juist op dat het publiek luid en duidelijk zijn enthousiasme laat blijken. De toprijders maken dit zelden mee, maar de basisruiters des te meer, of ben ik altijd op de verkeerde wedstrijden geweest ? Ergo, doordat de topruiters het hele landelijke circuit overslaan, blijven deze paarden ook altijd vreemd aankijken tegen het feit dat het wel eens heel rommelig kan zijn. Met bijvoorbeeld Hoofddorp als een wedstrijd waar de springruiters plotseling de dressuurring in bokken.

Ik heb idd ook wel eens meegedaan of gekeken op een wedstrijd in de basis waar vanaf B niveau al kür gereden werd. Ook pas-de-deux-wedstrijden heb ik gekeken. Ik ben benieuwd op welke wedstrijden jij hebt gekeken, want ik heb het nimmer meegemaakt dat het publiek tijdens zo'n kür enthousiasme liet blijven op een luide en duidelijke manier. Wél na afloop natuurlijk! In die gevallen dat de paarden er nerveus van werden (en vaak als een raket de bak doorschoten) hield het publiek ook meteen op. Keurig netjes vind ik dat!

Misschien dat er wel verschil zit in 'volk'? Daarmee bedoel ik, de provincie. In welke provincie(s) heb jij deze ervaring opgedaan dan?

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 16:15

Stelling: "Dressuur moet meer op het publiek gericht worden"

Nóg meer?
........... en waarom?

Krackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 19:13

Magique schreef:

Afbeelding

Voor Theo OK dan!