Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
Anna42 schreef:Wie schreef ooit een hier eens op Bokt: "al hebben ze een kop als een blok beton het maakt niet uit als ze maar winnen".
CGJ12 schreef:Dat was als reactie op de fokdoelstelling van het EASP waar gesteld werd dat een paard grote ogen moest hebben en grote zwarte neusgaten........
Terwijl er juist werd gepropageerd dat het EASP vooral voor prestatie stond. Ik heb toen gesteld dat het laten vallen van het fokdoel "gote ogen en grote zwarte neusgaten" versneld tot een beter evenwichtspaard zou kunnen leiden aangezien er dan geselecteerd kon worden op minder kenmerken!
Ik was (en ben) juist voorstandig van een "optisch" mooi paard.
Een paard moet bij mij niet alleen goed presteren onder het zadel, maar ook nog eens mooi lijken in de box heb ik zelfs gesteld.
Jij draait de redenering dus weer fraai om........
Anna42 schreef:Ik draai niks om. Ik signaleer een uitspraak. Schoonheid en prestatie is volgens de EASPvisie iets wat samen hoort te gaan. Zoals je ziet, probeert het EASP alle facetten consequent mee te nemen. Aangezien in de fokkerij de zgn. versnelde resultaten achteraf altijd tegenvallen en dan zitten de paarden ineens met jouw betonkop opgescheept.
Anna42 schreef:Ik draai niks om. Ik signaleer een uitspraak. Schoonheid en prestatie is volgens de EASPvisie iets wat samen hoort te gaan. Zoals je ziet, probeert het EASP alle facetten consequent mee te nemen. Aangezien in de fokkerij de zgn. versnelde resultaten achteraf altijd tegenvallen en dan zitten de paarden ineens met jouw betonkop opgescheept.
CGJ12 schreef:Bart heeft wel wat anders aan zijn hoofd met die weglopende moddies.
De kern is natuurlijk dat het KWPN van ALLE bloedvoeringen hengsten / bloed toelaat om te komen tot een optimale smeltkroes van de diverse rassen. De KWPN-er is geen ras, maar de beste componenten van alle rassen.
Karel wil terug naar de ras-shagya wat mijns inziens te bekrompen is.
In het fokdoel van het EASP staat bijvoorbeeld dat het hoofd een "arabische uitstraling" moet hebben (of in iets andere bewoordingen).
Dat heeft toch helemaal niks met sport te maken????
Dan zou ie zelfs een kop als een blok beton mogen hebben!
Die doelstelling sport & mooi hoofd lopen toch totaal langs elkaar.
Een deukje in het hoofd heeft niets, maar dan ook niets met functionaliteit te maken.
pieternel schreef:Nee horsefries, er mogen 3 combinaties van het land waarvoor ze rijden, door naar de grand prix special. In totaal rijden er 4 combinaties voor ieder land, maar de beste 3 tellen en de slechtste valt af (in het geval van Nederland, zal dat of er moet iets heel raars gebeuren, waarschijnlijk Marlies wel zijn die dus afvalt, want die was 21e !!)
Anky moet morgen rijden en Sven nou als die dus voor Marlies eindigen, dan gaan Anky, Sven EN IMKE (als de 3e combinatie) dus door naar de grand prix special. Is het nou zo dat Sven als 22e eindigt dan gaan Anky, Marlies EN IMKE door, snap je ?