In de B met sporen en zweep?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MissJ

Berichten: 8726
Geregistreerd: 22-04-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 18:13

Richtje schreef:
Een manegeknol hoeft in principe niets te zeggen natuurlijk, maar ik snap je punt Knipoog
Ik ben overigens van mening dat je best met een spoortje kan rijden in de B of de L1 of zelfs voordat ze B klaar zijn. Maar je moet niet afhankelijk zijn van je spoor. Bovendien kan je ook tijdelijk een spoor gebruiken met als doel om het paard beter voor het been te krijgen.


OK dan!
Als je maar voorzichtig bent.
Ik zie namelijk te vaak mensen met klapperende benen, die toch sporen dragen.
Dat vind ik walgelijk.
Ik ben zelf geen fan van sporen, maar als je een nette, rustige houding hebt, en je paard er beter door gaat lopen, dan zie ik er het probleem niet van in, op wat voor niveau je dan ook rijdt.

kamaron
Berichten: 2573
Geregistreerd: 04-07-04
Woonplaats: omg eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 19:57

runningkawa schreef:
Helaas zien veel mensen de sporen niet als verfijning, maar als een gashendel omdat die van de kuithulp kapot is.


Inderdaad zo zie ik t ook...ik vind dat veel mensen te gemakkelijk naar sporen grijpen....ik ben daar helemaal geen voorstander van en zeg dan ook vaak dat ...waar de rijkunsten ophouden word gegrepen naar sporen......vooral grote sporen en dan met wieltjes....arme paardjes en dan maar beweren dat je zon dierenliefhebber bent.....
Heb zelfs vaak op concouren mensen zien rijden en maar stampen met die sporen tot bloedens toe...de idioten....

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 20:13

kamaron schreef:
Inderdaad zo zie ik t ook...ik vind dat veel mensen te gemakkelijk naar sporen grijpen....ik ben daar helemaal geen voorstander van en zeg dan ook vaak dat ...waar de rijkunsten ophouden word gegrepen naar sporen......vooral grote sporen en dan met wieltjes....arme paardjes en dan maar beweren dat je zon dierenliefhebber bent.....
Heb zelfs vaak op concouren mensen zien rijden en maar stampen met die sporen tot bloedens toe...de idioten....


Gelukkig reken ik mijzelf niet tot de laatste categorie.... ondanks dat ik met wielsporen rijd (grove overigens) en geeneens wedstrijden rijd, de nep-wedstrijden niet meegerekend dan Knipoog

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 20:46

Quellian schreef:
En jij bent nooit verder gekomen dan de manege? Knipoog Ga ff lekker meekletsen in het Penny-meisjes topic, ondanks dat je denkt dat je heel wat bent *LOL*




Look who's talking,...

Ik heb goede argumenten gebruikt, antwoorden daarop als : "hij luistert naar het rinkelen van de wielen en gaat dan voorwaarts" zijn kul.

Als ik jou daarop aanspreek, ga je katten. Je gaat nog erger katten als anderen ook hun mening geven en die staat jouw niet aan. Dat is een teken van zwakte Knipoog. Oftewel: je hebt inhoudelijk niets in te brengen wat jouw verhaal ondersteunt, dus ga je maar in de rondte slaan. Succes ermee.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 16:15

xxappiexx schreef:
Als je deze hulpmiddelen in de B al hard nodig hebt betwijfel ik of je dan ook wel veel verder zult komen dan de B...


Heb de rest van de discussie van de afgelopen 5 pagina's niet gevolgd.. dus excuus als ik iets dubbel vertel ofzo....

Meenemen en omhebben de ring in en daadwerkelijk gebruiken/hard nodig hebben zijn 2 verschillende dingen natuurlijk.
In de ring reageren ze toch vaak even wat anders dan thuis dus een extra hulpmiddel kan geen kwaad.
En ja hoor je komt er echt verder mee dan de B Haha! .

Sterker nog je bent zelfs in de B verplicht met sporen te rijden maar je hebt dispensatie als je dit niet wilt.

Verder gebruik je een spoortje (althans zo heb ik het geleerd) als verfijning van je hulp (jaja ook in de B en L) en niet als gaspedaal, alleen gebruiken waneer nodig en niet bij iedere pas zoals je veel mensen ziet doen.

Zweepje, even voor mezelf spreken, ik neem hem altijd mee uit gewoonte, voel me zo kaal zonder. Gebruik hem amper dus kan hem net zo goed weglaten hihihii. *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 17:42

Maar wat valt er te verfijnen in de B/L?

Dat je hem meeneemt als je een kijkerige zeikzak hebt op vreemd terrein, kan ik daar nog wel in komen.
Maaar verfijning? Op de volte, in het aanspringen naar galop, op het gebroken lijntje? In de L de 5 meter wijken?

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 18:18

runningkawa schreef:
Maar wat valt er te verfijnen in de B/L?

Dat je hem meeneemt als je een kijkerige zeikzak hebt op vreemd terrein, kan ik daar nog wel in komen.
Maaar verfijning? Op de volte, in het aanspringen naar galop, op het gebroken lijntje? In de L de 5 meter wijken?


Uiteindelijk heb je daar gelijk in... verfijning komt m.i. ook pas in de klasse M om de hoek, wanneer je een schouderbinnenwaarts krijgt bijvoorbeeld.

Uiteindelijk is het ieders eigen beslissing om al dan niet met sporen te rijden, maar - kort door de bocht - in de B/L is er weinig spannends om te verfijnen, hooguit is een spoor dan nodig om wakker te schudden of bij de les te houden. En bij een kijkerig paard kan dan een duidelijke aanwijzing dan heel verfrissend werken.

Maar over het algemeen gezegd: ieder paard moet zonder zweep en sporen te rijden zijn. Ik heb het niet over uitblinken, maar te RIJDEN zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 18:24

Zelfs de hele Z proef moet zonder spoor kunnen (en met trens) imo.
En dan idd niet uitblinken, maar wel redelijk uit te voeren.
Als je dan de spoor (en de S&T) omdoet kun je de puntjes op de i gaan zetten. Zeker in de Z heb je er wat aan omdat daar veel oefeningen elkaar sneller opvolgen, verzameling en uitgestrekt elkaar volgen en dan vind ik verfijning pas nodig.

maar goed, wie ben ik? Lachen

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 18:29

runningkawa schreef:
maar goed, wie ben ik? Lachen


Jij bent Runningkawa *LOL*

Idd in de Z komen de oefeningen veel korter op elkaar, dan moet je er net ff iets meer bij zijn dan bijvoorbeeld in de B/L. Je krijgt in deze klassen soms wel een hele korte zijde om een bepaalde voorbereiding te treffen voordat het volgende stuk van de proef komt. Uiteraard is dat met opzet zo gedaan, B staat niet voor niets voor Beginnend....

Ik denk zelf (persoonlijk dan he) dat sporen dragen een soort van statussymbool is, tenminste, zo heb ik het in het begin van mijn sporen-draag-tijd wel ervaren. Ik mocht met sporen gaan rijden en ineens kreeg ik heel veel aanzien.... terwijl het onzin is natuurlijk!!!!

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 18:32

Haha oke zo heb ik t nog nooit gezien, heb ik toch nog status! Tong uitsteken

Ik gebruik ze ook niet altijd zo als t moet, de verleiding om er eens n por mee te geven is erg groot, en vaak ook efficient. ( dat is wat anders dan constant doortrappen natuurlijk )

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 18:35

Ctal schreef:
Haha oke zo heb ik t nog nooit gezien, heb ik toch nog status! Tong uitsteken

Ik gebruik ze ook niet altijd zo als t moet, de verleiding om er eens n por mee te geven is erg groot, en vaak ook efficient. ( dat is wat anders dan constant doortrappen natuurlijk )


Status is natuurlijk onzin (vind ik) maar je merkt dat met name de penny-meisjes het maar wat stoer vinden om met sporen te rijden. Van die manege-miepjes die op ieder manege-paard sporen aantrekken. Ik vind het goed dat er maneges zijn die dat niet toestaan. Ik zou het iig nooit accepteren!

Mensen die op mijn paard willen rijden (liever niet eigenlijk, ha ha) die mogen van mij ook geen sporen aantrekken, ook al draag ik ze zelf wel. Natuurlijk ligt het er aan wie er op gaat, maar iemand die ik niet of niet goed ken, komt er bij mij niet op met prikijzers !!!

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 18:37

Ik laat sowieso niemand op mn pony's rijden behalve de ex eigenaresse en mn instructrice Knipoog

Op mijn manege van vroeger mocht je eigenlijk niet eens sporen om, daar 'heerste' dat ook niet. Wel bij de wedstrijdruiters, die mogen ze wel om, maar dat doen ze bijna niet haha. Ik had er nooit zo erg behoefte aan zelfs, vond t maar zielige dingen Haha!

MissJ

Berichten: 8726
Geregistreerd: 22-04-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 18:43

Vippie schreef:
Heb de rest van de discussie van de afgelopen 5 pagina's niet gevolgd.. dus excuus als ik iets dubbel vertel ofzo....

Meenemen en omhebben de ring in en daadwerkelijk gebruiken/hard nodig hebben zijn 2 verschillende dingen natuurlijk.
In de ring reageren ze toch vaak even wat anders dan thuis dus een extra hulpmiddel kan geen kwaad.
En ja hoor je komt er echt verder mee dan de B Haha! .

Sterker nog je bent zelfs in de B verplicht met sporen te rijden maar je hebt dispensatie als je dit niet wilt.

Verder gebruik je een spoortje (althans zo heb ik het geleerd) als verfijning van je hulp (jaja ook in de B en L) en niet als gaspedaal, alleen gebruiken waneer nodig en niet bij iedere pas zoals je veel mensen ziet doen.

Zweepje, even voor mezelf spreken, ik neem hem altijd mee uit gewoonte, voel me zo kaal zonder. Gebruik hem amper dus kan hem net zo goed weglaten hihihii. *LOL*


Sinds wanneer is het in de B verplicht om met sporen te rijden??? Verward
Volgens mij is dat toch echt pas een paar klasses hoger.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 18:48

lezen! Haha!

Citaat:
Sterker nog je bent zelfs in de B verplicht met sporen te rijden maar je hebt dispensatie als je dit niet wilt


Zelf vind ik dat een dooddoender en een regel uit het stenen tijdperk Haha!

MissJ

Berichten: 8726
Geregistreerd: 22-04-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 18:56

Ja, idd.
Belachelijk, verplicht met sporen in de B.

ukkiepuk

Berichten: 4219
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 19:12

Ik kan Zorro in de B en L zonder sporen en zweep rijden, geen probleem. Alleen missen we dan net ff dat beetje "wakkere". Ik gebruik mijn sporen eigenlijk nooit, alleen als hij niet reageert op mijn been (wat zelden gebeurt Haha! ik moet hem eerder terug rijden dan vorwaarts).

Mijn zweepje heb ik erbij om hem zo nu en dan wat scherper aan mijn been te maken. Eén klein tikje is voldoende om hem een hele proef wakker te houden. Wanneer ik het meest mijn zweepje "gebruik" is als ik hem wat verder terug wil rijden vanuit middendraf/galop hij verliest dan wat impuls en dan tik ik hem ietsje bij. Ik doe dat met mijn zweepje omdat ik daar zelf sneller mee ben dan met mijn been Bloos (ik geef hem geen mep ik tik hem aan, ofwel ik leg mijn zweep op zijn kont Haha! ).

Been (met spoor) is naar voren en tikje met de zweep is actiever, dat is voor hem heel duidelijk. Ik kan ook zonder zweep en sporen rijden maar dan is het "sprankelende" (voor zover we dat hebben Haha! ) eraf...

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 19:31

Ik rijdt op Regina nu met sporen, toch voor het voorwaartse. Ze is ook wel zonder te rijden maar met spoor kan ik me ook op andere dingen richten.
Klopt, ze is (nog) niet goed genoeg aan het been, maar ik heb juist dat spoortje om gedaan om haar beter aan het been te krijgen. Ik probeer het eerst met een kuithulp, reageert ze niet dan kom ik even in met mijn spoor. Het doel is wel om steeds minder dat spoortje nodig te hebben en haar steeds beter aan het been te krijgen.

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 22:42

DePennyBitch schreef:
Jij bent Runningkawa *LOL*

Idd in de Z komen de oefeningen veel korter op elkaar, dan moet je er net ff iets meer bij zijn dan bijvoorbeeld in de B/L. Je krijgt in deze klassen soms wel een hele korte zijde om een bepaalde voorbereiding te treffen voordat het volgende stuk van de proef komt. Uiteraard is dat met opzet zo gedaan, B staat niet voor niets voor Beginnend....


Heb de (eeuwige) discussie van 5 blz ook niet gevolgt maar je paard hoort gewoon altijd aan je been te zijn, dus ik begrijp even niet waarom je in de Z dan ineens niet zo is? In het Z heb je als het goed is die halve baan voorbereiding niet meer nodig.

Het is gewoon simpel, je geeft gewoon eerst kuit en als ie niet luisterd, dan gebruik je een spoor en of dat nou in de B of Z is dat maakt geen bal uit. Het gaat gewoon om een basisprincipe. De africhting van je paard begint in de B. We hebben niet allemaal super paarden die gelijk weten wat de bedoeling is op de allerlichtste kuitdruk, kan het me niet voorstellen dat er paarden zijn die echt nog nooooit een schop met het been hebben gekregen.... ik geef dan toch de voorkeur aan een sporenprikje Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 22:48

Ik zeg juist dat je in het Z ook zonder sporen en met trens rond moet kunnen rijden, dus toch ff terug lezen?

Maar omdat daar veel op elkaar vlogt je sporen kunt hebben voor verfijning
In het B valt er niks te verfijnen, met die grote volte en gebroken lijntje en 1 rondje galop achter elkaar gesjeesd

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 22:53

runningkawa schreef:
Ik zeg juist dat je in het Z ook zonder sporen en met trens rond moet kunnen rijden, dus toch ff terug lezen?

Maar omdat daar veel op elkaar vlogt je sporen kunt hebben voor verfijning
In het B valt er niks te verfijnen, met die grote volte en gebroken lijntje en 1 rondje galop achter elkaar gesjeesd


Ja had ik al gedaan Knipoog In de Z kun je een redelijke proef rijden zonder uitblinken zeg je... hzo niet uitblinken dan? Je kan zonder sporen rijden of je kan het niet Bloos

Van groen tot B heb je in mijn ogen al heel wat verfijnt Je paardje loopt al een beetje aan de teugel, gaat op beenhulp vooruit en stopt op je zit.. dat was vast heel anders dan de 1e x dat er iemand op zat. Ik heb er zelf een hekel aan om hard met mijn been te moeten duwen bv. En trust mie ieder jong paard gaat uitproberen om onder je beenhulpp uit te komen. Juist dan moet je ze net ff voor zijn soms. Dat bedoelde ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 23:00

Ik weet wat het is jonge paarden aan het been te krijgen, daar heb je idd geen spoor voor nodig
Ik weet ook wat het is een paard van groen naar het Z te rijden, daar heb je geen spoor voor nodig

Ik heb geleerd dat als je in de proef een spoortje aantrekt hij extra vliegt voor je been, waar hij anders gewoon vliegt Lachen
Met verzameling bv, kun je dan net dat extra in de proef vragen, net dat etxtra flintsender weg, net dat extra op je been terug, net dat extra beetje meer scharen in de appuyement.
Want anders voor een 6 gaat, gaat dan voor een 7.

Dat bedoel ik met verfijnen, wat moet je in de b verfijnen, imo niks. Daar kun je dus ook geen punten op winnen, je hebt zeeën van tijd om je ergens op voor te bereiden, je paard ff bij de les te krijgen als er ergens ook iets leuks is Haha!
Natuurlijk gaat het bij de opleiding gelijdelijk meer, met dat net ff extra bij snel op een volgende ofeningen wel fijner.

daarom rij ik thuis ook niet altijd met sporen, omdat extra extra te behouden.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 04:19

runningkawa schreef:
Ik weet wat het is jonge paarden aan het been te krijgen, daar heb je idd geen spoor voor nodig
Ik weet ook wat het is een paard van groen naar het Z te rijden, daar heb je geen spoor voor nodig

Je hebt er in principe geen spoor bij nodig, maar soms is het wel net even wat makkelijker om dat spoortje wel te gebruiken. Zeker bij een flegmatiek paard....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 07:51

runningkawa schreef:
Dat bedoel ik met verfijnen, wat moet je in de b verfijnen, imo niks. Daar kun je dus ook geen punten op winnen, je hebt zeeën van tijd om je ergens op voor te bereiden, je paard ff bij de les te krijgen als er ergens ook iets leuks is Haha!


En dat doe ik dus liever door die ene korte prik met een spoortje, gewoon weg omdat dat de meest rustige effectieve manier is.
Ik ben met rijden thuis altijd heel consequent, kuitdruk is reageren, geen reactie is prik of tik, op een wedstrijd is dat niet anders.
Zelfde geld voor het steigeren, omhoog komen is een flinke tik, ook op een wedstrijd!
Mijn paarden zijn nu eenmaal geen machientjes maar hebben zo hun eigen karakters, en mij uitproberen hoort daar standaard bij Haha!
Vraagje Kawa: Ooit met een (bijna) hengstige merrie de ring ingegaan?
Die hebben over het algemeen een geheel eigen manier van reageren op kuitdruk Knipoog

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 09:22

Ilindra schreef:
En dat doe ik dus liever door die ene korte prik met een spoortje, gewoon weg omdat dat de meest rustige effectieve manier is.
Ik ben met rijden thuis altijd heel consequent, kuitdruk is reageren, geen reactie is prik of tik, op een wedstrijd is dat niet anders.
Zelfde geld voor het steigeren, omhoog komen is een flinke tik, ook op een wedstrijd!
Mijn paarden zijn nu eenmaal geen machientjes maar hebben zo hun eigen karakters, en mij uitproberen hoort daar standaard bij Haha!
Vraagje Kawa: Ooit met een (bijna) hengstige merrie de ring ingegaan?
Die hebben over het algemeen een geheel eigen manier van reageren op kuitdruk Knipoog


En dan is het aan JOU om dat paard in zoverre opgevoed te hebben dat je het toch voor elkaar krijgt zonder sporen!
Kwestie van hoe je er mee omgaat, zoals ik het bij jou lees rijd je dus meer op spoor dan op been. En dat is imo fout.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 10:09

DePennyBitch schreef:
En dan is het aan JOU om dat paard in zoverre opgevoed te hebben dat je het toch voor elkaar krijgt zonder sporen!
Kwestie van hoe je er mee omgaat, zoals ik het bij jou lees rijd je dus meer op spoor dan op been. En dat is imo fout.

Zoals ik het lees, heb ik het idee dat Ilindra op eenzelfde manier als ik het spoortje gebruikt. Er wordt niet meer met spoor dan op been gereden, maar bij onvoldoende reactie op het been, volgt er een prik waar anderen misschien het zweepje gebruiken.
Het is dus, bij mij iig, ook een manier van opvoeden. Maar voordat je zover bent dat ze opgevoed zijn gebruik je dus even dat spoortje als middel om ze op te voeden.