Veranderingen in kaders Dressuur.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DaniellevA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-04 23:16

kijk bijvoorbeeld naar een Victoria meisje is 18 en neemt dit jaar deel aan de O.S. voor Oostenrijk.Haar ouders zijn schat hemel rijk,en haar moeder is ook al eens Olympische Kampioen geweest,maar waar had zij geweest zonder geld of goede trainer???Het antwoord is nergens.

Zonder geld kom je ook bijna nergens,als je boodschappen gaat doen en je heb het niet word toch heel moeilijk.Of niet???

En mensen komen ni zomaar met een talent vol paard naar iemand toe van nou ik vind je zo aardig ga hem maar rijden,je moet toch eerst wat hebben gepresteerd voordat mensen dat aan je vragen!Hoe moet iemand zijn talent ontwikkellen zonder les,zonder begeleiding,hoe moet hij presteren?Dat is maar voor een klein handje mensen het geval!

Had Anky ook met een Ezel zo ver gekomen???Het antwoord is nee.En Idd het is veel makkelijker als je ouders in de sport zitten,zo niet het geval,moet je betalen voor de begeleiding en krijg je minder snel een paard te rijden en ga zo maar door.

Ik vind dat hier heel neerbuigend word gedaan over mensen met meer geld,waarom Verward Is het die mensen aan komen waaien ofzo? Ik denk van niet,want volgens MIJ moet iedereen werken voor geld te verdienen of niet?En ja de een heb meer als de ander,maar das ook met de sport de een is beter als de ander.

Geluk kan je niet kopen,al koop je nog zo'n goed paard je moet zelf wel over het nodige talent en/of gevoel beschikken anders loopt hij niet,paarden zijn nog altijd beesten en geen automaten!

En waarom dringen er zo weinig maar door tot de top,heel veel stoppen ermee,krijgen een vriendje/vriendin,of hebben zelf niet het doorzettings vermogen,of worden gek van al dat gezeik en haat en nijd onder elkaar,of er Idd geen geld voor.Bij de senioren word het 10x zo moeilijk aan de top te komen,als het niet 50x zo moeilijk is!

Wat ik hier dus mee wil zeggen is dat geluk niet te koop is en talent dus ook niet,maar dat geld wel van belang is met alles en zeker niet alleen met paardrijden

En ik kom niet uit een paarden family,en ben heel blij dat me Opa en Oma mij die kans hebben gegeven om bij Coby van Baalen te kunnen trainen,en mij de kans hebben gegeven goede paarden te kunnen rijden.Zonder hun was ik nooit zover gekomen!Goede begeleiding door Trainer/Ouders en een goed paard is wel heel belangrijk,en zonder geld blijft dat heel moeilijk.

Horsedances

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 00:19

Hebben jullie wel eens stil gestaan bij het feit dat Coby en Arie van Baalen jarenlang in een caravan geleefd hebben. En dat Coby elke dag van de ene kant van Nederland naar de andere reed om pony-lessen te geven op maneges. Zelfs Sjef Jansen had op een bepaald moment alleen maar zijn auto om in te leven. Verder zeg ik (voor een ieder die wil en/of kan lezen) dat het hebben van ouders die tevens aan de top staan of gestaan hebben, belangrijker is dan geld. En zoals Bibi aangeeft zijn meelevende ouders ook een absolute must om te kunnen slagen. Met alleen geld kom je er niet, met alleen talent ook niet, maar met talent en doorzettingsvermogen kun je heel ver komen, en dan helpt geld ook om het e.e.a. te versnellen.. Voorts (zie elders) is een factor geluk natuurlijk ook altijd aanwezig.

Elders op die forum heb ik een verhaal verteld van een Amerikaanse Young Rider, die vanwege geldgebrek bij de eigenaren van haar paarden, ridder te voet dreigde te worden. Door haar enorme inzet is zij er wel in geslaagd geld bijeen te krijgen om haar paarden te behouden, en mag ze dit en volgend jaar gratis bij Michael Klimke gaan trainen.

Schijnbaar vallen dit soort mensen op (in ieder geval bij Klimke en mij), omdat ze niet klagen maar de koe bij de horens pakken.

Theo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 00:31

Volgens mij is succes afhankelijk van allerlei factoren bij de ruiter, het paard, de omgeving en noem maar op. Het scheelt natuurlijk enorm als je het van huis mee krijgt en het scheelt ook heel erg als je je nooit zorgen hoeft te maken over mogelijkheden voor begeleiding etc. Het scheelt ook vast als je 'in de paarden' werkt in plaats van een volledige baan elders.

Horsedances

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 00:34

Zomaar even een refreshment tussendoor :

Afbeelding

Theo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 00:58

Dat is in ieder geval géén miskend, overgeslagen talent Boos!.

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 01:00

Tineke Bartels zei ooit een keer in een column dat een paard opleiden van B tot lichte tour veel makkelijker is dan van LT naar GP. Ja logisch als je haar kennis en ervaring hebt en paarden tot je beschikking hebt die zeer veel kwaliteit hebben wel ja.
Ze vergeet voor het gemak even dat 9 vd 10 ruiters in de basis
A) geen goede begeleiding hebben, laat staan begeleiding hebben
B) geen ervaring
C) een paard hebben waar het nog maar de vraag is of die kwaliteit heeft laat staan gezond is.

Hiermee bedoel ik eigenlijk te zeggen dat voor een Imke, Marlies eigenlijk alle wegen open liggen voor een succesvolle carriere omdat voor hen vanaf kinds af aan eigenlijk alle risico's uit de weg zijn genomen om hun dressuurcarriere te doen slagen ......

Daarom nou juist zou het zo mooi zijn dat er een keer kinderen in het Rabobank talentenplan zouden moeten komen waarvoor de weg naar de top nog niet plaveit is ........

Karamell

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 01:05

Jippie schreef:
Is dat zo Theo? Dan denk ik dat jij zo veel tussen de [sub]top-sporters verkeert dat je een hele andere standaard bent aan gaan nemen. Maar het is nog steeds heel bijzonder en uitzonderlijk wanneer je ouders
- een paard voor je kopen [inclusief alle toebehoren]
- dure lessen voor je betalen
- een trailer voor je aanschaffen met een bijbehorende auto
- je wedstrijden en reisonkosten etc voor je betalen
- iedere week weer klaar staan voor je transport
- het mogelijk maken om internationaal te kunnen starten.

Enig idee waar een gemiddeld nederlands gezin met 2 kids van moet rondkomen? Dus laten we nu a.u.b. niet gaan doen alsof zulke dingen normaal en voor iedereen bereikbaar zijn want dat is gewoon niet zo.

Ik denk dat je maar weinig junioren en YR in de top terug ziet omdat veel talent gewoon gekocht is. Die redden het uiteindelijk ook niet. En de mensen die het wel redden hebben dus wel talent. Mensen met een minder gunstige startpositie komen er ook wel alleen duur dat wat langer. En daarom zie je ze niet bij de JR en YR

hier ben ik het helemaal mee eens.
Ik denk dat veel 'talentjes' zich moeten beperken tot 'huis, tuin en keuken ruiters' te zijn omdat ze nu eenmaal niet de middelen hebben.
En een jong ruitertje mag zoveel talent hebben als je wilt, als moeder en vader nee zeggen dan gaat die niet ver geraken.
En denk toch dat als je niet jong begint, je een achterstand opdoet die moeilijk in te halen is. (Toch wat betreft de wedstrijdsport)
En Theo/Horsedances, ik denk ook dat je een andere standaard gewoon bent, want dit is niet voor iedereen weggelegd

Allen dat laatste dat bij JR en YR veel talent gekocht is daar ben ik het niet mee eens.
Hoe goed je paarden, je instructeur, je geld of wat dan ook nog zijn als je zelf geen talent hebt, val je op dat niveau toch door de mand hoor. En het vraagt nog altijd veel opoffering én doorzettingsvermogen, dus denk niet dat je dat mag onderschatten.
Je moet het altijd zelf nog waarmaken.
Plus de competitie op zo'n niveau kan ook mentaal heel zwaar zijn, denk ik.

Horsedances

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 01:07

Magique,

De Rabobank heeft een eigen website. So shoooooooot.

Theo

Horsedances

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 01:17

Citaat:
En Theo/Horsedances, ik denk ook dat je een andere standaard gewoon bent, want dit is niet voor iedereen weggelegd

Wat bedoel je met een andere standaard. ? Ik zeg en stel dit hier nogmaals, dat het mij opvalt dat van alle junioren en youngriders die ik de laatste 20 jaar heb leren kennen, alleen Marlies en Imke de top gehaald hebben, en toevallig hebben zij het paardrijden met de paplepel ingegeven gekregen. Daar kan niemand zijn ogen voor sluiten. Dus nogmaals met geld alleen kom je er niet .

Theo

Karamell

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 01:24

Met andere standaard refereer ik naar wat Jippie al schreef, namelijk dat voor veel mensen alleen al gewoon een eigen paard hebben niet is weggelegd. Of toch zéker niet vanzelfsprekend is.
Daarmee wil ik gewoon aangeven dat er veel talenten nooit de kans zullen krijgen zich te bewijzen, enkel en alleen omdat zij niet de middelen hebben.
En paardrijden met de paplepel ingegeven krijgen, dat zal zeker een groot voordeel zijn dat zal niemand ontkennen. Maar iemand zal toch ooit met paardrijden 'begonnen' moeten zijn in die familie, anders kan dit nooit het geval zijn.
Ik heb ook nooit beweerd dat je met geld alleen er niet komt, ook niet alleen met een goed paard, of alleen met talent...je hebt deze en vele andere factoren in combinatie nodig, plus een goede dosis gelijk en verder de juist combinatie man/vrouw+ paard op de juiste plaats op het juist moment én last but not least: karakter. (zie ook mini-betoog in mijn vorige post Schijnheilig )
Laatst bijgewerkt door Karamell op 22-06-04 01:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 01:24

Horsedances schreef:
Ik zeg en stel dit hier nogmaals, dat het mij opvalt dat van alle junioren en youngriders die ik de laatste 20 jaar heb leren kennen, alleen Marlies en Imke de top gehaald hebben,

Als dat zo zou zijn en dat zal wel, dan klopt het concept toch niet van de YR en de Junioren ?
Die zijn er toch juist ter stimulatie en ondersteuning ?
Misschien een taak voor jou, Theo ?

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 01:49

Horsedances schreef:
Ik zeg en stel dit hier nogmaals, dat het mij opvalt dat van alle junioren en youngriders die ik de laatste 20 jaar heb leren kennen, alleen Marlies en Imke de top gehaald hebben, en toevallig hebben zij het paardrijden met de paplepel ingegeven gekregen.

Als dat zo is dan klopt het dus dat het rijden van Junioren en Young riders voor een groot deel te maken heeft met het hebben van geld. Die die écht talent en de juiste paplepel hebben, kunnen daarna doorstromen naar de (senioren) top; die die dat niet kunnen hebben het Junioren/Young riders-niveau dus wegens andere redenen gehaald. Hebben ze de juiste paplepel dan blijft geld over maar ook als ze niet de juiste paplepel hebben is het een andere factor; geld!

Horsedances

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 02:03

Citaat:
Misschien een taak voor jou, Theo ?

Nog meer grijze haren, nee dank je ! Cool

Ooit heb ik me door de KNHS laten verleiden om een lijvig rapport te maken over wat er allemaal beter, sneller en (vooral) goedkoper kon,(ze hadden n.l. toen een aantal miljoenen verloren met het organiseren van de WEG in Den Haag, en daar betalen jullie nu nog steeds voor) maar dat rapport is in een stoffige lade terecht gekomen van één of andere BoBo in Baarn.

Theo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 07:49

Horsedances schreef:
Hebben jullie wel eens stil gestaan bij het feit dat Coby en Arie van Baalen jarenlang in een caravan geleefd hebben. En dat Coby elke dag van de ene kant van Nederland naar de andere reed om pony-lessen te geven op maneges. Zelfs Sjef Jansen had op een bepaald moment alleen maar zijn auto om in te leven.

Theo, hiermee bevestig je alleen maar wat ik hier beweer. Mensen als Coby en Sjef zijn wel doorgestroomd naar de top omdat ze dus wel echt talent hebben en hard willen werken [want dat laatste is zeker zo belangrijk]. Het gaat hier toch om de vraag waarom er zo weinig JR en YR doorstromen naar de top.

De top is alleen bereikbaar voor het echte talent. En het bereiken van die top zit heus niet vast op het hebben van veel geld of ouders in de sport [al helpt dat allemaal vast] maar wel op het hebben van het echte talent en de goede instelling! En dat laatste zie je te weinig bij de JR en YR en dat is de reden dat er zo weinig mensen doorstromen.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 09:11

Wat een mooie opvang zou zijn is voor deze YR, die te oud worden of gaan worden, een soort tussenproef kunnen rijden.

Een proef die tussen Inter I en Inter II zit. De overgang hiertussen is nml erg groot.

In deze tussenproef kan dan bv minder passen piaffe worden opgenomen, minder tempi's, om zo de toekomstige GP combinatie meer aan deze moeilijke oefeningen te laten wennen.

Wat betreft Rabo talenten plan: toen het voor het eerst opgezet werd, had ik de indruk dat het voor basisruiters een goede kans was, om zich te laten ontwikkelen en dat deze gespot zouden worden op dergelijke wedstrijden.

Inmiddels is er een andere draai aangegeven en komt toch de bekendere jeugd meer aan bod. Niet dat ik daar niets op tegen heb, maar ik heb het gevoel dat dat niet de opzet is geweest. Commercieel gezien misschien wel beter?

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 09:13

Horsedances schreef:
Elders op die forum heb ik een verhaal verteld van een Amerikaanse Young Rider, die vanwege geldgebrek bij de eigenaren van haar paarden, ridder te voet dreigde te worden. Door haar enorme inzet is zij er wel in geslaagd geld bijeen te krijgen om haar paarden te behouden, en mag ze dit en volgend jaar gratis bij Michael Klimke gaan trainen.

Schijnbaar vallen dit soort mensen op (in ieder geval bij Klimke en mij), omdat ze niet klagen maar de koe bij de horens pakken.

Theo

Denk je dat dit in NL ook zou kunnen, Theo?

Horsedances

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 15:41

Citaat:
Denk je dat dit in NL ook zou kunnen, Theo?

Als je het niet probeer weet je het niet. In Nederland is de dressuursport 100X populairder als in Amerika. Dus waarom niet. Heeft iemand het ooit wel eens geprobeerd ? Zo ben ik er ook in belandt.

Gewoon paardensportbedrijven aanschrijven en vragen of ze een leuk prijsje hebben voor een veiling op Ebay ?

Het initiatief is schitterend, en gaat ook zeker slagen. Een dekje, een boek, tien gratis kaarten voor de Olympische selecties in Amerika, een set DVD's, een aantal videobanden, T-shirts en Polo-shirts van de Olympische spelen in Athene, etc.... en natuurlijk een kür van Horsedances. Als zulks zelfs bij Michael Klimke, en mij bekend wordt heeft het natuurlijk een wereldomvattend bereik.

Dus nogmaals; NEE heb je en JA kun je krijgen !

En zoals DaniellevA terecht stelt je kunt wel blijven simmen over mensen die zo makkelijk geld uit kunnen geven, maar ook zij hebben dat door hard werken, of inventief zijn verdiend. En in je laatste pyama zitten toch geen zakken !

Theo

DaniellevA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-04 15:58

Het is er bijna door,dat de Junioren en Young Riders tot latere leeftijd mogen doorgaan!Als het goed is gaat dat volgend jaar in. Haha!

Theo,kijk naar Antoinette Falandt ,Laurens van Lieren en Thamar Zweistra die komen toch ook door vanuit de Young Riders. Lachen
Dus hoe komt U erbij,dat alleen Marlies en Imke de top hebben bereikt. Verward
De top is maar voor een klein aantal mensen haalbaar,want het zijn maar 4 mensen die worden uitgezonden voor het team!
Is dat de top in het team zitten. Verward Of als je bij de senioren in een kader zit. Verward
Ik vind persoonlijk dat als je bij de Senioren,in een A of B kader zit,je wel van de top wel kan spreken!
Laatst bijgewerkt door DaniellevA op 22-06-04 15:59, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 15:59

Het is wel heel erg makkelijk om af te geven op de mensen die maandelijks wat meer te besteden hebben dan de " normale" hollander. Maar wat nou als we die mensen niet zouden hebben? Dan zou de gehele succesvolle dressuursport in Nederland niet eens bestaan. Wees blij dat er mensen zijn die hun geld in talentvolle combinaties stoppen, dat zorgt ervoor dat ik weer kan genieten als ik op wedstrijd ga om te kijken Haha!

Krackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 16:07

wendela schreef:
dit slaat echt helemaal nergens op dat DE BONDSCOACH JE MAG . Je moet eerst maar eens rijden !!!!!!!!!!!!(EN NEE LINDA DEZE OPMERKING IS NIET VOOR JOU BEDOELD MAAR IN HET ALGEMEEN) Denk je dat het voor mij nu makelijk is met michigan nu hij iedere keer ziek is !!!!!!!!!!!
Iedereen die bij de junioren of young riders`zit mag zich wel eens wat professioneler opstellen want daar wordt naar gekeken.

Wat heeft de vet gedrukte zin,met dit alles te maken. Verward

Krackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 16:11

Ik ben het Yuna Pipo en DaniellevA eens,en wat Theo zegt zit zeker een kern van waarheid in.

Krackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 16:19

Magique schreef:
Daarom nou juist zou het zo mooi zijn dat er een keer kinderen in het Rabobank talentenplan zouden moeten komen waarvoor de weg naar de top nog niet plaveit is ........

Hier ben ik het 100% mee eens . OK dan!

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 16:20

DaniellevA schreef:
Het is er bijna door,dat de Junioren en Young Riders tot latere leeftijd mogen doorgaan!Als het goed is gaat dat volgend jaar in. Haha!

Tot en met je 30e? Haha!

Horsedances

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 16:24

Danielle schreef :

Citaat:
Theo,kijk naar Antoinette Falandt ,Laurens van Lieren en Thamar Zweistra die komen toch ook door vanuit de Young Riders.

De echte top is voor mij het Olympische kader, trouwens Antoinette heeft (volgens mij) nooit in een junioren of YR-kader gezeten. Ze reed een aantal jaren geleden nog gewoon landelijk, zo zie je maar dat er vele wegen naar Rome gaan.

Verder vindt ik het aboluut ook top wat de diverse landelijke/basis ruiters zich allemaal ontzeggen om hun sport te kunnen bedrijven, eigenlijk zijn het voor mij allemaal topsporters, maar daar hadden we het hier niet over.

Danielle schreef :

Citaat:
kijk bijvoorbeeld naar een Victoria meisje is 18 en neemt dit jaar deel aan de O.S. voor Oostenrijk.Haar ouders zijn schat hemel rijk,en haar moeder is ook al eens Olympische Kampioen geweest,maar waar had zij geweest zonder geld of goede trainer???Het antwoord is nergens.

Maar lieve Danielle zo zijn er zoveel, en dat zou jij toch moeten weten. De vader van Charlotte Edmonds geeft waarschijnlijk per dag uit wat de ouders van Victoria Max Treuer in een jaar doen. En vul de rest maar zelf in.

En als jij morgen voor de Bahamas ga rijden kun je ook naar Athene.

Theo
Laatst bijgewerkt door Horsedances op 22-06-04 16:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Krackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 16:35

Horsedances schreef:
De echte top is voor mij het Olympische kader, trouwens Antoinette heeft (volgens mij) nooit in een junioren of YR-kader gezeten.
Theo

Ik ben wel beetje fan van haar,en bekijk haar site weleens,maar daar staat duidelijk dat ze haar debuut in 1994 maakte bij de Young Riders,in 1995 deelnam aan het N.K. Young Riders en werd zevende in de landenproef.