Hoedje --> verdienen of gewoon opzetten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sylhouet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 08:51

Hoedje vanaf de Z1: tuurlijk, hartstikke leuk, hoort erbij!

Hoedje in de lagere klasses: zul je mij echt niet mee zien rondrijden Haha! !

Is ook afhankelijk van wat je gewend bent; voor de fusie (voor de KNHS dus) reed ik bij de KNF en de regel was dat een hoedje vanaf de Z1 gedragen mocht worden. En nu mag het dus ook in lagere klasses.
Voor mij hoort een hoedje dus echt bij de Z1 en hoger.

Trouwens, op een niet zo heel safe paard, zou ik gewoon mijn cap ophouden! Veiligheid voorop, ben fanatiek cap-ruiter Haha! wat dat betreft!

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 09:35

Een hoedje moet je verdienen!!!

Ik blij dat ik gewoon werk voor mijn geld en dat ik daar een hoedje voor heb kunnen kopen. Ik zet hem vanaf het M dan ook gewoon op

In het zuiden en oosten is het Not Done, maar in het midden, westen en Noord-Holland is het heel gebruikelijk en val je in het M juist op als je een cap draagt. In de laagste klasses zie je ook regelmatig hoedjes.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 09:37

OK dan! *LOL* Sjuim.

Ik heb mijn hoedje verdiend met waardebonnen en prijzengeld, telt dat ook Knipoog
Is zelfs nog meer verdiend omdat het door de prestaties zelf is gekomen *LOL*

Sylhouet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 09:38

Idd Sjuimpje, dat is een heel verschil per regio.
Hier in het noorden (voorheen voornamelijk KNF-verenigingen) zie je zelden of nooit een hoedje in lagere klasses dan de Z.
Vorig jaar zag ik er eentje bij mij in de groep in de M2, en was ik erg verbaasd Haha! !
Dus het is ook wel een beetje van: wat is gebruikelijk ?

Mirkim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 09:40

Als je hier in het noorden met een hoedje aan komt rijden, in de 'lagere' klasses, lachen ze je gewoon uit *LOL*

Nee, Z, dan pas een hoedje

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 09:42

Ja hoor Fits, dat telt ook

Ik vind het gewoon zo'n onzin, dat 'verdienen'.
Net of het Z daar een maatstaf voor is, ikzelf ben met Ozep met minimale inspanningen in het Z beland, zou ik daardoor mijn hoedje dan verdienen? Ik ken zat mensen waarbij het bloed, zweet en tranen gekost heeft om in het M te geraken, laat die mensen gewoon lekker met een hoedje rijden.

Chronos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 09:45

Sjuim ben het daar helemaal mee eens! Maar ik vind wel als je met hoed rijdt moet de rest van de verzorging ook helemaal toppie voor elkaar zijn.. maar das mijn mening (ik wordt bijna hysterisch als er een knot scheef zit Knipoog )

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 09:53

Ik moet ook absoluut een knot hebben! Ik heb nu heel kort haar maar met een donut weet ik er nog een heel nette knot van te maken, verder gebruik ik netjes om te voorkomen dat er ook maar 1 los plukje onderuit steekt.

Chronos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 09:57

Ik bedoelde eigenlijk bij het paard maar idd plukjes die aan de zijkanten onder het hoedje vandaan komen vind ik niet zo mooi. Maar laatst was er bij ons op stal wedstrijd en reed er een mevrouw mee met hoed maar dan de rest heel erg smoeselig... dan denk ik van joh je hebt een hoedje op dus dan mag je ook wel wat aan de rest doen.

Feetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 10:04

Hier in het zuidelijke zuiden (:D) zie je ook echt niemand in de B ofzo met hoedje rondrijden.
Tijd dat daar verandering in komt dus *LOL*

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 10:07

Zo iemand had ik dus pas in de ring en die heb ik een 6 gegeven voor de verzorging met de opmerking dat ze die plukjes haar even weg moest werken met een speldje Knipoog

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 10:36

Een hoedje moet je verdienen!!

Ik las in het voorwoord van de Paard en Sport of in De Strenge over dat lesgevers nu verplicht zijn om hun ruiters en Amazones te verplichten om met cap te rijden.
Veiligheid gaat voor benadrukken ze nog!

Maar je mag nu al wel in het B rijden met hoedje?

Wie rijden meestal in het B? Jepz Jonge paarden en niet altijd even ervaren ruiters!!!

Tegen spreken? Nee hoor!

Ik was zo verbaasd dat ik bijna wilde bellen met KHNS. Dit tegenspreken is echt zeer DOM.

Ik ben er echt Fel op tegen! Laat ze met hoedje rijden en thuis het zelf weten of zeg gewoon veiligheid voor alles tot het Z.

En het toch ook een beetje Status dat je KAN verdienen?

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 10:44

Met het oog op nieuwe regels zit ik wat na te denken over verantwoordelijkheid. Iedereen die lesgeeft is verantwoordelijk voor haar leerlingen. Dus als jij die leerling zonder cap laat rondrijden en er gebeurt wat, ben jij aansprakelijk.
Vraag me af hoe het is als iemand in de B met hoedje of helemaal zonder cap zich een ongeluk valt. Zou de wedstrijdleiding aansprakelijk gesteld kunnen worden?

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 10:45

Nee toch? Want de KHNS heeft het goedgekeurt, dus dan is DIE aansprakelijk!

Maar dan nog, gewoon het verplichten thuis en op concours toelaten. Paarden zullen meer schrikken op concours, dus dan heb je toch veel sneller een kans op ongeluk?

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 14:00

WenckeLover"]
[quote="Missouri schreef:
Ik heb nu een capje op, voor mijn eigen veiligheid Haha!

..........

Ja voor de pc zitten is uiterst gevaarlijk Haha! Knipoog
[/quote]

Haha! Haha! Haha! Bloos

Ik bedoel natuulijk... Schijnheilig Knipoog

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 15:32

Het is niet iets wat de KNHS heeft bedacht, die cap verplicht stellen bij les e.d. dat is iets wat de verzekeringsmaatschappijen aan de kaart hebben gesteld i.v.m. aansprakelijkheidsverzekeringen... En dat zullen ze nu ook wel hebben gedaan wat betreft het rijden met hoedje in de wedstrijden als daar op de kring- en regiovergaderingen over gesproken is zoals iemand eerder al meldde... De collectieve aansprakelijkheidsverzekering is ook al opgezegd door de KNHS omdat de prijs zoveel hoger werd dat het niet meer goed op te brengen was. Individuele verenigingen moeten zichzelf nu verzekeren... Vandaar ook de strenge toepassing van de regels...

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 16:45

Je moet zowel je sporen als je hoedje verdienen, vind ik. Ik ga ook niet als afstuderende met een toga en een professor-fez rondlopen... Hoort gewoon niet volgens de etiquette, is mijn oprechte mening. Schijnheilig

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 17:01

verdienen.

Ik vindt echt dat een hoedje bij de Z hoort en als je hem al op zet in de B krijg ik echt het idee dat iemand vindt dat hij wel bijzonder goed kan rijden Haha! . Zal ongetwijfeld ook liggen aan de regio, het is hier idd heel ongebruikelijk om onder de Z met een hoedje te starten.

Voor mij dus geen hoedje tot dat ik mijn eerste wp in de Z heb gehaald.

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 17:08

Helemaal mee eens. Een kennis van mij jureerde eens een dame die helemaal in het geel/ zwart was. In de B had ze rijbroek, bloes, handschoenen, zadeldek... alles geel. En een hoedje op. Bij voorbaat was die kennis al een beetje sceptisch. Toen ook nog het hoedje afwaaide en het paard het op een bokken zette heeft ze haar helemaal laag beoordeeld.

Veel juryleden zijn dus extra sceptisch en oplettend bij een hoedje voor de Z. Maar ik blijf erbij: het is gewoon de etiquette. Het hoort zo! En ik ben heus niet uniformg&^l ofzo.....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 17:11

Een hoedje is toch gewoon een hoofddeksel? Zie niet waarom je dat moet verdienen. Het is het uiteindelijke plaatje dat je neerzet.
Nu snap ik ook dat apepakkie niet, geef mij maar de westernoutfit. Haha!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 17:17

Uums schreef:
Veel juryleden zijn dus extra sceptisch en oplettend bij een hoedje voor de Z.

Wat een regelrechte onzin !
Als ik iemand in de ring heb met een hoedje vind ik het er bijzonder verzorgd uit zien en dat is wat ik denk (moeten ze alleen wel netjes de plukjes haar wegwerken Knipoog )
Ik vind dat iedereen dat voor zichzelf moet weten, ik persoonlijk vind een champignoncap nu eenmaal geen porem in de dressuur.

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 17:19

Ik vind een hoedje zoveel mooier staan, zoveel netter.
Maar zelf blijf ik met mijn capje rijden tot ik in de Z ben beland (nooit dus).
Ik rij los met een veiligheidscap en in de ring met mijn ouderwetse dop. Dat vind ik toch net wat mooier boven je tenue.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 17:23

Kleintje schreef:
Ik rij los met een veiligheidscap en in de ring met mijn ouderwetse dop. Dat vind ik toch net wat mooier boven je tenue.

Daarom bewaar ik mijn ouderwetse cap ook nog heel goed!!
Dat staat een stuk mooier dan een champignongeval.
Ik ben er dus erg zuinig op. Knipoog

SnelleMarz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 17:26

Hoedje staat toch netter.
En in de B kan ik het begrijpen dat je hem nog niet opdoet, in de L1/L2 ook nog niet.
Maar vanaf de M.. Vind ik persoonlijk dat je dat hoedje al hebt verdient.
niet élk paard haalt de Z. En de M is nog schappelijk.
Het ligt ook aan je leeftijd vind ik.
Als je een kind bent (zoals ik Tong uitsteken 15 jaar) dan vind ik het niet staan met een hoedje.
Maar al ben je volwasse is het ook anders..

Moeilijke kweste Haha!

SnelleMarz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 17:27

Fitzroy"]
[quote="Kleintje schreef:

Daarom bewaar ik mijn ouderwetse cap ook nog heel goed!!
Dat staat een stuk mooier dan een champignongeval.
Ik ben er dus erg zuinig op. Knipoog
[/quote]

Bij ons op stal mag je niet starten met ouderwetse cap Verward
Je moet gewoon een veiligheidscap.. in jullie woorden 'champignongeval'.. ophebben..
En als je een mooie hebt , valt het allemaal ook wel mee.

Veiligheid staat tog voorrop?! Ook in een dressuur proef!
het gaat om wat je presteert..

* Net zoals ik ut achterlijk vind dat je knotjes moete make.. welke id*oot heeft dat ooit verzonnen *