Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Horsepride schreef:Ik plaats gewicht kan je ook een kleur gebruiken van groen is goed. Oranje pas op je wordt te zwaar, rood te zwaar.
Op die manier kan je toch een terug koppeling geven zonder de gewichten te noemen.
Sizzle schreef:Je ziet het gewoon als een paard moeite heeft met gewicht.
Ik heb het al zo vaak zien gebeuren dat een paard op leeftijd komt en ineens overduidelijk moeite heeft bij het opstijgen. Op dat moment moet je als ruiter eerlijk zijn, ook al weeg je maar 50 kilo of zo.
Als er gewoon met goed verstand gekeken wordt naar de combinatie en de zuiverheid van de beweging dan heb je daar veel meer aan dan een cijfertje.
Ailill schreef:Avalanche schreef:Hoe kom je daar nou bij? Hier 1.92 en 88 kilo, vetpercentage zit onder de 10%.Precies dit. En het paard heeft er geen boodschap aan he, dat mensen steeds langer worden. En idd, een man van 1,90 die 90 kg weegt heeft gewoon overgewicht.
En voor paardenwelzijn: is het echt eerlijk om een paard over enorme hindernissen te laten springen met ook nog zo'n zwaar persoon op de rug?
MyWishMax schreef:Sizzle schreef:Je ziet het gewoon als een paard moeite heeft met gewicht.
Ik heb het al zo vaak zien gebeuren dat een paard op leeftijd komt en ineens overduidelijk moeite heeft bij het opstijgen. Op dat moment moet je als ruiter eerlijk zijn, ook al weeg je maar 50 kilo of zo.
Als er gewoon met goed verstand gekeken wordt naar de combinatie en de zuiverheid van de beweging dan heb je daar veel meer aan dan een cijfertje.
En dat een jury dan ook niet afgemaakt wordt.
Dat zie je nu namelijk wel veel, als een jury een opmerking maakt over in de weg zitten oid wordt die voor van alles en nog wat uitgemaakt of zelfs een klacht over ingediend.
Net als een opmerking over de conditie van het paard, jury heeft er geen verstand van want *noem maar een excuus*.
Het wordt vaak gewoon naast zich neergelegd of men voelt zich meteen aangevallen, terwijl die jury er zit om te beoordelen en dat toch de reden is dat je op wedstrijd gaat. Dus niet alleen de goede dingen aannemen maar ook de mindere.
Ailill schreef:@Ava, inderdaad groot![]()
Maar ik snap het wel, wil het rijden ook weer op gaan pakken maar dat kan vanwege mijn lengte maar op een beperkt aantal paarden, terwijl ik juist fan ben van IJslanders.
MyWishMax schreef:Dat zie je nu namelijk wel veel, als een jury een opmerking maakt over in de weg zitten oid wordt die voor van alles en nog wat uitgemaakt of zelfs een klacht over ingediend.
Net als een opmerking over de conditie van het paard, jury heeft er geen verstand van want *noem maar een excuus*.
Het wordt vaak gewoon naast zich neergelegd of men voelt zich meteen aangevallen, terwijl die jury er zit om te beoordelen en dat toch de reden is dat je op wedstrijd gaat. Dus niet alleen de goede dingen aannemen maar ook de mindere.
Loretta schreef:Fly_high schreef:Er is niets wat er wetenschappelijk op zou wijzen dat het negatieve gevolgen voor het paard heeft, met zo'n "enorm zware ruiter" springen, en als je kijkt naar hoe gemakkelijk die paarden springen zie ik weinig aanleiding om specifiek hierop te focussen eerlijk gezegd. Plus je doorsnee springprof rijdt op een groot springpaard van minstens 600kg (al durf ik te gokken dat de meeste springpaarden flink stuk zwaarder zijn met hun gemiddelde stokmaat rond 170-175cm) wat voor gewichtsverhouding ruim binnen knhs richtlijnen zorgt en waarvan geen nadelige gevolgen zijn bewezen
Dat vraag ik mij ook steeds af ja. Ik heb nog NOOIT een wetenschappelijk artikel over ruitergewicht gezien en de gevolgen van het paard. Ik vraag me dan ook serieus af of het niet gewoon op simplistische logica is gebaseerd. Kom nu eens een keer met wetenschappelijke onderbouwing?
Sizzle schreef:Ik begrijp niet wat die eetstoornis hier nou weer doet.
Als je 120 kilo weegt (even als voorbeeld) dan zal het je paard zijn reet roesten waarom dat zo is. Het is niet zo dat het dier dan denkt, och arme het komt door je mentale problemen of je prednison, stap maar op hoor.
Met een gebroken been kun je ook geen parcours springen, dat is geen discriminatie.
Citaat:50% van de Nederlanders heeft overgewicht. Het westers bestaan heeft ons veranderd in lopende zitzakken. Daar kan een paard niets aan doen.
Loretta schreef:Er is bij mijn beste weten inderdaad niet tot nauwelijks onderzoek gedaan naar de effecten van een te zware ruiter op de langere termijn. Het enige wat een beetje bekend is, is wat Cer aanhaalt, is dat het dus de gangen (of eigenlijk de regelmatigheid van de gangen) beïnvloedt, wat op zich wel impliceert dat het dier er op dat moment hinder van ondervindt. Tegelijkertijd zou het interessant zijn om te kijken of dat te trainen is en dat als je dus die (iets) te zware ruiter een x aantal keer per week dat paard laat rijden en het opbouwt, het paard sterker wordt en die effecten minder worden.Fly_high schreef:Er is niets wat er wetenschappelijk op zou wijzen dat het negatieve gevolgen voor het paard heeft, met zo'n "enorm zware ruiter" springen, en als je kijkt naar hoe gemakkelijk die paarden springen zie ik weinig aanleiding om specifiek hierop te focussen eerlijk gezegd. Plus je doorsnee springprof rijdt op een groot springpaard van minstens 600kg (al durf ik te gokken dat de meeste springpaarden flink stuk zwaarder zijn met hun gemiddelde stokmaat rond 170-175cm) wat voor gewichtsverhouding ruim binnen knhs richtlijnen zorgt en waarvan geen nadelige gevolgen zijn bewezen
Dat vraag ik mij ook steeds af ja. Ik heb nog NOOIT een wetenschappelijk artikel over ruitergewicht gezien en de gevolgen van het paard. Ik vraag me dan ook serieus af of het niet gewoon op simplistische logica is gebaseerd. Kom nu eens een keer met wetenschappelijke onderbouwing?
Mkango schreef:Er is bij mijn beste weten inderdaad niet tot nauwelijks onderzoek gedaan naar de effecten van een te zware ruiter op de langere termijn. Het enige wat een beetje bekend is, is wat Cer aanhaalt, is dat het dus de gangen (of eigenlijk de regelmatigheid van de gangen) beïnvloedt, wat op zich wel impliceert dat het dier er op dat moment hinder van ondervindt. Tegelijkertijd zou het interessant zijn om te kijken of dat te trainen is en dat als je dus die (iets) te zware ruiter een x aantal keer per week dat paard laat rijden en het opbouwt, het paard sterker wordt en die effecten minder worden.
Mkango schreef:Tegelijkertijd zou het interessant zijn om te kijken of dat te trainen is en dat als je dus die (iets) te zware ruiter een x aantal keer per week dat paard laat rijden en het opbouwt, het paard sterker wordt en die effecten minder worden.
Sizzle schreef:Dat wegen gaat heus niet gebeuren, dat krijgen ze er echt niet doorheen, in iedergeval niet in NL waar mensen standaard beginnen met „nee“.
Dat zijn gevoelige persoonlijke data. Kijk maar eens naar de verontwaardiging toen men temperatuur wilde meten met covid.
Cer schreef:Ja, maar dat geldt voor bijna elk onderzoek dat onderzoekt of iets schadelijk is of niet. En daarom is het ook iets dat onderzocht moet worden en niet gewoon op een willekeurige manege maandelijks gemeten moet worden, zodat je ook direct het onderzoek kunt stoppen bij de eerste tekenen van schade, voordat die permanent wordt. Alleen kijkend naar de hoeveelheid geld die beschikbaar is voor onderzoeken in de paardensport, zal dit vooral een utopie zijn en is de 15-20% regel de meest veilige route.Mkango schreef:Tegelijkertijd zou het interessant zijn om te kijken of dat te trainen is en dat als je dus die (iets) te zware ruiter een x aantal keer per week dat paard laat rijden en het opbouwt, het paard sterker wordt en die effecten minder worden.
Nja of stukgaat.. en dat is dan misschien niet ethisch?
Waarmee ik niet zeg dat dat gebeurd, maar achteraf is t dan te laat...
Ninx schreef:Zodat je er daadwerkelijk gefundeerde uitspraken over kunt doen, in plaats van er slechts gevoelsmatig iets van vinden.Mkango schreef:Er is bij mijn beste weten inderdaad niet tot nauwelijks onderzoek gedaan naar de effecten van een te zware ruiter op de langere termijn. Het enige wat een beetje bekend is, is wat Cer aanhaalt, is dat het dus de gangen (of eigenlijk de regelmatigheid van de gangen) beïnvloedt, wat op zich wel impliceert dat het dier er op dat moment hinder van ondervindt. Tegelijkertijd zou het interessant zijn om te kijken of dat te trainen is en dat als je dus die (iets) te zware ruiter een x aantal keer per week dat paard laat rijden en het opbouwt, het paard sterker wordt en die effecten minder worden.
Waarom zouden we een dier moedwillig gezondheidsrisico's willen laten ondergaan omdat mensen hun gezondheid niet onder controle hebben?
Ailill schreef:@Ava, inderdaad groot![]()
Maar ik snap het wel, wil het rijden ook weer op gaan pakken maar dat kan vanwege mijn lengte maar op een beperkt aantal paarden, terwijl ik juist fan ben van IJslanders.
Mkango schreef:Er is bij mijn beste weten inderdaad niet tot nauwelijks onderzoek gedaan naar de effecten van een te zware ruiter op de langere termijn. Het enige wat een beetje bekend is, is wat Cer aanhaalt, is dat het dus de gangen (of eigenlijk de regelmatigheid van de gangen) beïnvloedt, wat op zich wel impliceert dat het dier er op dat moment hinder van ondervindt. Tegelijkertijd zou het interessant zijn om te kijken of dat te trainen is en dat als je dus die (iets) te zware ruiter een x aantal keer per week dat paard laat rijden en het opbouwt, het paard sterker wordt en die effecten minder worden. Zo merkte ik bij mijn paard dat ze, na anderhalf jaar niks doen en drie maanden boxrust, ook hier en daar wat onregelmatig was met het rijden (ik ben bij lange na niet te zwaar en het was ook hier en daar net een pasje), met name met van hand veranderen, maar dat is na een paar weken licht rijden en veel grondwerk ook al nagenoeg verdwenen.
Cer schreef:Ik kan alleen zo snel een amerikaans (hoe handig) onderzoek vinden, maar ik heb het niet echt gelezen, dus wellicht staat er niks nuttigs in:
https://beva.onlinelibrary.wiley.com/do ... /eve.13085
En dat onderzoek wordt hier dan besproken:
https://aimeederooij.nl/ruitergewicht-2/
het is inderdaad wat summier..
Mkango schreef:Zodat je er daadwerkelijk gefundeerde uitspraken over kunt doen, in plaats van er slechts gevoelsmatig iets van vinden.
Fly_high schreef:@Ninx kom op zeg, je door een random persoon in het openbaar laten wegen en die gegevens overal en nergens laten neerpleuren inclusief stalroddel, heeft maar weinig met belang van het dier te maken![]()
Van mij mag wel een privacyproof systeem komen maar het zal teveel geld kosten.
Loretta schreef:Helaas is dat wel vaak zo'n beetje het aantal paarden waar geld voor is in dat soort onderzoeken. Niet iedereen heeft een database van 50.000 individuen beschikbaar met gegevens over 30 jaar verspreid en over de hele wereld.Cer schreef:Ik kan alleen zo snel een amerikaans (hoe handig) onderzoek vinden, maar ik heb het niet echt gelezen, dus wellicht staat er niks nuttigs in:
https://beva.onlinelibrary.wiley.com/do ... /eve.13085
En dat onderzoek wordt hier dan besproken:
https://aimeederooij.nl/ruitergewicht-2/
het is inderdaad wat summier..
Heel interessant. Alleen is de onderzoeksgroep hier wel veel en veel te klein om van gedegen uitkomsten te kunnen spreken.
Ninx schreef:Meten is weten, Ninx. Niet zelden zijn er dingen die we voor 'common sense' aannamen, weerlegd door onderzoeken. En je hoeft niet zo op de barricaden te klimmen, het is gewoon een online discussie met wat uitwisseling van gedachten. Als je wilt klagen over te zware mensen die op hun paard stappen, gebrek aan liefde voor het dier, en allerlei andere (voor)oordelen ben je bij mijn 57kg aan het verkeerde adres.Mkango schreef:Zodat je er daadwerkelijk gefundeerde uitspraken over kunt doen, in plaats van er slechts gevoelsmatig iets van vinden.
Maar dat is dan alleen om met een document te kunnen zwaaien zodat sommige mensen EINDELIJK afstappen..... toch?!
Want zijn er nog mensen die oprecht geloven dat het niet uitmaakt?
Sizzle schreef:Ik begrijp niet wat die eetstoornis hier nou weer doet.
Als je 120 kilo weegt (even als voorbeeld) dan zal het je paard zijn reet roesten waarom dat zo is. Het is niet zo dat het dier dan denkt, och arme het komt door je mentale problemen of je prednison, stap maar op hoor.
Met een gebroken been kun je ook geen parcours springen, dat is geen discriminatie.