Gewicht ruiters op wedstrijd

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 12:53

Je ziet het gewoon als een paard moeite heeft met gewicht.
Ik heb het al zo vaak zien gebeuren dat een paard op leeftijd komt en ineens overduidelijk moeite heeft bij het opstijgen. Op dat moment moet je als ruiter eerlijk zijn, ook al weeg je maar 50 kilo of zo.
Als er gewoon met goed verstand gekeken wordt naar de combinatie en de zuiverheid van de beweging dan heb je daar veel meer aan dan een cijfertje.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 13:00

Horsepride schreef:
Ik plaats gewicht kan je ook een kleur gebruiken van groen is goed. Oranje pas op je wordt te zwaar, rood te zwaar.
Op die manier kan je toch een terug koppeling geven zonder de gewichten te noemen.

ja leuk op de manege waar je polly en witje ook een keer echt hebt laten wegen.

Maar wat rood is voor polly kan witje misschien wel prima dragen.
En hoe weet men wat mijn paard weegt?

En zijn bouw... daar kijken we niet naar...

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 13:01

Sizzle schreef:
Ik heb het al zo vaak zien gebeuren dat een paard op leeftijd komt en ineens overduidelijk moeite heeft bij het opstijgen. Op dat moment moet je als ruiter eerlijk zijn, ook al weeg je maar 50 kilo of zo.
Als er gewoon met goed verstand gekeken wordt naar de combinatie en de zuiverheid van de beweging dan heb je daar veel meer aan dan een cijfertje.

En dat een jury dan ook niet afgemaakt wordt.

Dat zie je nu namelijk wel veel, als een jury een opmerking maakt over in de weg zitten oid wordt die voor van alles en nog wat uitgemaakt of zelfs een klacht over ingediend.
Net als een opmerking over de conditie van het paard, jury heeft er geen verstand van want *noem maar een excuus*.

Het wordt vaak gewoon naast zich neergelegd of men voelt zich meteen aangevallen, terwijl die jury er zit om te beoordelen en dat toch de reden is dat je op wedstrijd gaat. Dus niet alleen de goede dingen aannemen maar ook de mindere.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 13:02

Ailill schreef:
Avalanche schreef:
Precies dit. En het paard heeft er geen boodschap aan he, dat mensen steeds langer worden. En idd, een man van 1,90 die 90 kg weegt heeft gewoon overgewicht.
En voor paardenwelzijn: is het echt eerlijk om een paard over enorme hindernissen te laten springen met ook nog zo'n zwaar persoon op de rug?
Hoe kom je daar nou bij? Hier 1.92 en 88 kilo, vetpercentage zit onder de 10%.

Jij bent veel te groot :')

Nee onzin. I stand sit corrected.

Ailill

Re: Gewicht ruiters op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 13:04

@Ava, inderdaad groot ;)

Maar ik snap het wel, wil het rijden ook weer op gaan pakken maar dat kan vanwege mijn lengte maar op een beperkt aantal paarden, terwijl ik juist fan ben van IJslanders.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 13:09

MyWishMax schreef:
Sizzle schreef:

En dat een jury dan ook niet afgemaakt wordt.

Dat zie je nu namelijk wel veel, als een jury een opmerking maakt over in de weg zitten oid wordt die voor van alles en nog wat uitgemaakt of zelfs een klacht over ingediend.
Net als een opmerking over de conditie van het paard, jury heeft er geen verstand van want *noem maar een excuus*.

Het wordt vaak gewoon naast zich neergelegd of men voelt zich meteen aangevallen, terwijl die jury er zit om te beoordelen en dat toch de reden is dat je op wedstrijd gaat. Dus niet alleen de goede dingen aannemen maar ook de mindere.

Mensen zijn ook zo overgevoelig in die dingen en dan heb ik het niet over mensen met eetstoornissen, even voor de duidelijkheid. Maar echt joh, de jury afmaken omdat jij je paard in de weg zit gaat toch nergens over......

Ik zou me in een hoekje gaan zitten schamen, werkelijk en niet op wedstrijd verschijnen voor ik zeker wist dat dat oké was.

Ik vind echt dat mensen die op wedstrijd willen eerst een cursus moeten doen hoe met kritiek om te gaan. Sowieso is het erg belangrijk om dat te kunnen in de paardensport. Instructeurs blaften hun leerlingen vroeger af (de betere deden dat overigens ook niet) zo erg hoeft het ook niet, maar als je beter wilt worden, zul je wel met kritiek moeten kunnen omgaan.

Ailill schreef:
@Ava, inderdaad groot ;)

Maar ik snap het wel, wil het rijden ook weer op gaan pakken maar dat kan vanwege mijn lengte maar op een beperkt aantal paarden, terwijl ik juist fan ben van IJslanders.

Ik vind een IJslander ook wel bij je passen of zo :D leuke slimme pittige paarden zijn dat. Doe daarmee wat je wilt verder :')

Maar ik snap de frustratie.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 13:13

MyWishMax schreef:

Maar misschien kom je dan ook in de regionen van stoornissen? En daar bedoel ik niks mee, ik zeg dat heel voorzichtig..
mensen die te zwaar zijn en daar heel prima gelukkig mee zijn die menen wellicht dat zij prima kunnen paardrijden..

De BMI's zijn de laatste jaren de pan uit gerezen, als de berichtgeving klopt en ook (te) zware mensen mogen (terecht) goed in hun vel zitten (en dus paardrijden), maar dan kom je wel in een heel lastig gebied...
Want hoe ga je dat dan regelen zonder mensen te beledigen...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 13:14

Ik begrijp niet wat die eetstoornis hier nou weer doet.
Als je 120 kilo weegt (even als voorbeeld) dan zal het je paard zijn reet roesten waarom dat zo is. Het is niet zo dat het dier dan denkt, och arme het komt door je mentale problemen of je prednison, stap maar op hoor.
Met een gebroken been kun je ook geen parcours springen, dat is geen discriminatie.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 13:18

Loretta schreef:
Fly_high schreef:
Er is niets wat er wetenschappelijk op zou wijzen dat het negatieve gevolgen voor het paard heeft, met zo'n "enorm zware ruiter" springen, en als je kijkt naar hoe gemakkelijk die paarden springen zie ik weinig aanleiding om specifiek hierop te focussen eerlijk gezegd. Plus je doorsnee springprof rijdt op een groot springpaard van minstens 600kg (al durf ik te gokken dat de meeste springpaarden flink stuk zwaarder zijn met hun gemiddelde stokmaat rond 170-175cm) wat voor gewichtsverhouding ruim binnen knhs richtlijnen zorgt en waarvan geen nadelige gevolgen zijn bewezen :)

Dat vraag ik mij ook steeds af ja. Ik heb nog NOOIT een wetenschappelijk artikel over ruitergewicht gezien en de gevolgen van het paard. Ik vraag me dan ook serieus af of het niet gewoon op simplistische logica is gebaseerd. Kom nu eens een keer met wetenschappelijke onderbouwing?

Er zijn voldoende onderzoeken geweest welke over een langere periode paarden hebben gevolgd en er is waargenomen dat bij het stijgen van het gewicht paarden een versnelde hartslag kregen, meer zweetten, verslechterde balans en coördinatie en meer 'pijn-signalen' vertoonden. 1 onderzoek hebben ze zelfs vanuit welzijnsoogpunt gestaakt.
Ik heb geen linkje voor je, maar een werkelijk geïnteresseerde.... (en dat ben jij zo te lezen) kan dat prima zelf vinden.

En je bent een leuke grapsnuit met je 'wetenschappelijk bewezen'..... maar maak je wel even een onderscheid tussen 'onderzoek' en 'wetenschappelijk onderzoek'?
Voor dat laatste dien je namelijk een heeeeeeeele grote portemonnee mee te nemen. En die grote portemonnee wil (tenzij het een hippie is) ook graag de revenuen zien van dat onderzoek. Dus wat is je verdienmodel?

In plaats van onderzoek kunnen we ook ons gezond verstand gebruiken toch?

50% van de Nederlanders heeft overgewicht. Het westers bestaan heeft ons veranderd in lopende zitzakken.
Daar kan een paard niets aan doen.
Een paard is nog steeds een uiterst kwetsbaar dier wiens rug een fragiele hangbrug is tussen 4 staanders; zeer kwetsbaar.

Dus wanneer jij te zwaar wordt voor je geliefde dier, dan houd je op met rijden en ga je daaraan werken of je hangt je hobby aan de wilgen. Rijden is geen recht he?

En die gekke klets over "ja, maar ik zie liever iemand die correct rijdt met overgewicht, dan een slank iemand die hobbelt".
Eh, willen we niet gewoon iemand die het belangrijk vindt beide zaken zo goed mogelijk op orde te hebben? Dus: klap die laptop dicht, flikker de koekjes in de vuilnisbak, sportschoenen aan en wandelen maar!!!
Laatst bijgewerkt door Ninx op 01-02-23 13:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 13:19

Sizzle schreef:
Als je 120 kilo weegt (even als voorbeeld) dan zal het je paard zijn reet roesten waarom dat zo is. Het is niet zo dat het dier dan denkt, och arme het komt door je mentale problemen of je prednison, stap maar op hoor.
Met een gebroken been kun je ook geen parcours springen, dat is geen discriminatie.

Dat heeft te maken met het wegen op wedstrijd (en privacy) en de drempel die dat opwerpt

Citaat:
50% van de Nederlanders heeft overgewicht. Het westers bestaan heeft ons veranderd in lopende zitzakken. Daar kan een paard niets aan doen.

het lijkt er wel op.. maar je kunt gekielhaald worden voor dit soort uitspraken :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 13:21

Loretta schreef:
Fly_high schreef:
Er is niets wat er wetenschappelijk op zou wijzen dat het negatieve gevolgen voor het paard heeft, met zo'n "enorm zware ruiter" springen, en als je kijkt naar hoe gemakkelijk die paarden springen zie ik weinig aanleiding om specifiek hierop te focussen eerlijk gezegd. Plus je doorsnee springprof rijdt op een groot springpaard van minstens 600kg (al durf ik te gokken dat de meeste springpaarden flink stuk zwaarder zijn met hun gemiddelde stokmaat rond 170-175cm) wat voor gewichtsverhouding ruim binnen knhs richtlijnen zorgt en waarvan geen nadelige gevolgen zijn bewezen :)

Dat vraag ik mij ook steeds af ja. Ik heb nog NOOIT een wetenschappelijk artikel over ruitergewicht gezien en de gevolgen van het paard. Ik vraag me dan ook serieus af of het niet gewoon op simplistische logica is gebaseerd. Kom nu eens een keer met wetenschappelijke onderbouwing?
Er is bij mijn beste weten inderdaad niet tot nauwelijks onderzoek gedaan naar de effecten van een te zware ruiter op de langere termijn. Het enige wat een beetje bekend is, is wat Cer aanhaalt, is dat het dus de gangen (of eigenlijk de regelmatigheid van de gangen) beïnvloedt, wat op zich wel impliceert dat het dier er op dat moment hinder van ondervindt. Tegelijkertijd zou het interessant zijn om te kijken of dat te trainen is en dat als je dus die (iets) te zware ruiter een x aantal keer per week dat paard laat rijden en het opbouwt, het paard sterker wordt en die effecten minder worden.

Horsepride

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 13:22

Ik was ook keer iemand tegen gekomen van 1,9m die op een ijslander reedt. Ik zat in een positie dat ik er niks van kon zeggen. Maar vond wel erg sneu voor dier. Als je IJslanders echt leuk vind dan ga je er toch niet op zitten boven bepaalde gewicht of lengte.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 13:24

Mkango schreef:
Er is bij mijn beste weten inderdaad niet tot nauwelijks onderzoek gedaan naar de effecten van een te zware ruiter op de langere termijn. Het enige wat een beetje bekend is, is wat Cer aanhaalt, is dat het dus de gangen (of eigenlijk de regelmatigheid van de gangen) beïnvloedt, wat op zich wel impliceert dat het dier er op dat moment hinder van ondervindt. Tegelijkertijd zou het interessant zijn om te kijken of dat te trainen is en dat als je dus die (iets) te zware ruiter een x aantal keer per week dat paard laat rijden en het opbouwt, het paard sterker wordt en die effecten minder worden.

Waarom zouden we een dier moedwillig gezondheidsrisico's willen laten ondergaan omdat mensen hun gezondheid niet onder controle hebben?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 13:24

Dat wegen gaat heus niet gebeuren, dat krijgen ze er echt niet doorheen, in iedergeval niet in NL waar mensen standaard beginnen met „nee“.
Dat zijn gevoelige persoonlijke data. Kijk maar eens naar de verontwaardiging toen men temperatuur wilde meten met covid.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 13:25

Mkango schreef:
Tegelijkertijd zou het interessant zijn om te kijken of dat te trainen is en dat als je dus die (iets) te zware ruiter een x aantal keer per week dat paard laat rijden en het opbouwt, het paard sterker wordt en die effecten minder worden.

Nja of stukgaat.. en dat is dan misschien niet ethisch?
Waarmee ik niet zeg dat dat gebeurd, maar achteraf is t dan te laat...

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 13:27

Sizzle schreef:
Dat wegen gaat heus niet gebeuren, dat krijgen ze er echt niet doorheen, in iedergeval niet in NL waar mensen standaard beginnen met „nee“.
Dat zijn gevoelige persoonlijke data. Kijk maar eens naar de verontwaardiging toen men temperatuur wilde meten met covid.

Stel je toch voor dat je iets zou moeten doen of laten in het belang van het door ons zoooooo geliefde dier.

We houden allemaal van paarden, maar wanneer we er de koekjestrommel voor moeten inleveren is die liefde toch niet zo groot.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 13:35

Cer schreef:
Mkango schreef:
Tegelijkertijd zou het interessant zijn om te kijken of dat te trainen is en dat als je dus die (iets) te zware ruiter een x aantal keer per week dat paard laat rijden en het opbouwt, het paard sterker wordt en die effecten minder worden.

Nja of stukgaat.. en dat is dan misschien niet ethisch?
Waarmee ik niet zeg dat dat gebeurd, maar achteraf is t dan te laat...
Ja, maar dat geldt voor bijna elk onderzoek dat onderzoekt of iets schadelijk is of niet. En daarom is het ook iets dat onderzocht moet worden en niet gewoon op een willekeurige manege maandelijks gemeten moet worden, zodat je ook direct het onderzoek kunt stoppen bij de eerste tekenen van schade, voordat die permanent wordt. Alleen kijkend naar de hoeveelheid geld die beschikbaar is voor onderzoeken in de paardensport, zal dit vooral een utopie zijn en is de 15-20% regel de meest veilige route. :D

Ninx schreef:
Mkango schreef:

Waarom zouden we een dier moedwillig gezondheidsrisico's willen laten ondergaan omdat mensen hun gezondheid niet onder controle hebben?
Zodat je er daadwerkelijk gefundeerde uitspraken over kunt doen, in plaats van er slechts gevoelsmatig iets van vinden.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 13:38

Ailill schreef:
@Ava, inderdaad groot ;)

Ik heb ook altijd een pony willen hebben, het liefst een haflinger of een ijslander, was alleen 185cm op mijn 14de :') en inmiddels 190cm met bijbehorend gewicht dus definitief geen pony's meer voor mij :n

@Sizzle die eetstoornis als argument ben ik mee begonnen omdat verplicht op elke wedstrijd wegen in het openbaar voor een aantal mensen een onnodige trigger kan zijn ook terwijl het plaatje en gewichten verder wel kloppen.

Als iemand het paard daadwerkelijk in de weg zit dan is een eetstoornis geen excuus om zo door te gaan uiteraard. En of die persoon nou wel of niet lekker in d'r vel zit doet er ook niet toe. Maar de manier waarop we dat zouden willen gaan controleren (dus aanspreken als je merkt dat de ruiter haar/zijn paard evenwicht verstoort vs iedereen van tevoren verplicht wegen) en wat we met die gegevens zouden gaan doen vind ik wel een discussie waard :o

Mkango schreef:
Er is bij mijn beste weten inderdaad niet tot nauwelijks onderzoek gedaan naar de effecten van een te zware ruiter op de langere termijn. Het enige wat een beetje bekend is, is wat Cer aanhaalt, is dat het dus de gangen (of eigenlijk de regelmatigheid van de gangen) beïnvloedt, wat op zich wel impliceert dat het dier er op dat moment hinder van ondervindt. Tegelijkertijd zou het interessant zijn om te kijken of dat te trainen is en dat als je dus die (iets) te zware ruiter een x aantal keer per week dat paard laat rijden en het opbouwt, het paard sterker wordt en die effecten minder worden. Zo merkte ik bij mijn paard dat ze, na anderhalf jaar niks doen en drie maanden boxrust, ook hier en daar wat onregelmatig was met het rijden (ik ben bij lange na niet te zwaar en het was ook hier en daar net een pasje), met name met van hand veranderen, maar dat is na een paar weken licht rijden en veel grondwerk ook al nagenoeg verdwenen.

Volgens mij zijn tijdens die onderzoeken ook pas afwijkingen in beweging waargenomen rond 20% eigen gewicht en vooral boven 25% eigen gewicht, al zeg ik het uit mijn hoofd. Dat is stuk hoger dan hoe de gewichtsverhouding in het aangehaalde voorbeeld (zware mannelijke springruiter van 90 kilo en zijn springpaard) ooit daadwerkelijk ligt.

Wat je verder omschrijft mbt opbouwen na blessure en boxrust herken ik ook heel erg :j Als je naar gewone mensentraining kijkt is moeite met bepaald gewicht dragen niet per se in strijd met welzijn als het alleen in de opbouwfase gebeurt en op termijn geen nadelige gevolgen (pijn, blessures, you name it) met zich mee brengt. Maar die onderzoeken zijn er dus niet en gaan vanwege ethische afwegingen ook niet komen, waardoor het neerkomt op een beetje gezond boerenverstand zoals de 15-20% vuistregel en een beetje vooroordelen op basis van wat wel en niet mooi vinden :+

@Ninx kom op zeg, je door een random persoon in het openbaar laten wegen en die gegevens overal en nergens laten neerpleuren inclusief stalroddel, heeft maar weinig met belang van het dier te maken :roll:

Van mij mag wel een privacyproof systeem komen maar het zal teveel geld kosten.

Cer

Nou ja er is over het skelet en de leeftijd van het sluiten van botdingen en dus de leeftijd van het belasten/zadelmakmaken/erop zitten ook op geen enkele manier een soort van overeenstemming te bereiken, dus dat gaat met gewicht ook niet lukken. Het lukt met hulpmiddelen etc ook al heel slecht :+
In het verlengde moet ik dan denken aan die nieuwe wet (of wat stond daar ookalweer) meer rechten voor dieren, en mag je er dan uberhaupt nog wel op zitten.. dat is best interessant om te filosoferen.. :)

Loretta

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 13:39

Mkango schreef:
Zodat je er daadwerkelijk gefundeerde uitspraken over kunt doen, in plaats van er slechts gevoelsmatig iets van vinden.

Maar dat is dan alleen om met een document te kunnen zwaaien zodat sommige mensen EINDELIJK afstappen..... toch?!

Want zijn er nog mensen die oprecht geloven dat het niet uitmaakt?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 13:43

Fly_high schreef:
@Ninx kom op zeg, je door een random persoon in het openbaar laten wegen en die gegevens overal en nergens laten neerpleuren inclusief stalroddel, heeft maar weinig met belang van het dier te maken :roll:
Van mij mag wel een privacyproof systeem komen maar het zal teveel geld kosten.

het was toch helemaal niet gezegd dat het 'openbaar' zou zijn en 'overal en nergens neergepleurd' zouden worden?

ik weet niet of een meting in een apart hokje door de organisatie (zoals bijv op een sportschool?) heel duur is en heel ingewikkeld.. weegschaal, papiertje, pen, klaar ben je (of een tablet, als het heel modern is).. Maar nogmaals, geen idee hoe ze dat zouden willen gaan doen, als ze het al willen doen. Want ik vraag me af of ze het uberhaupt gaan doen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 13:43

Loretta schreef:
Cer schreef:
Ik kan alleen zo snel een amerikaans (hoe handig :+ ) onderzoek vinden, maar ik heb het niet echt gelezen, dus wellicht staat er niks nuttigs in:

https://beva.onlinelibrary.wiley.com/do ... /eve.13085

En dat onderzoek wordt hier dan besproken:
https://aimeederooij.nl/ruitergewicht-2/

het is inderdaad wat summier..

Heel interessant. Alleen is de onderzoeksgroep hier wel veel en veel te klein om van gedegen uitkomsten te kunnen spreken.
Helaas is dat wel vaak zo'n beetje het aantal paarden waar geld voor is in dat soort onderzoeken. Niet iedereen heeft een database van 50.000 individuen beschikbaar met gegevens over 30 jaar verspreid en over de hele wereld. :+

Ninx schreef:
Mkango schreef:

Maar dat is dan alleen om met een document te kunnen zwaaien zodat sommige mensen EINDELIJK afstappen..... toch?!

Want zijn er nog mensen die oprecht geloven dat het niet uitmaakt?
Meten is weten, Ninx. Niet zelden zijn er dingen die we voor 'common sense' aannamen, weerlegd door onderzoeken. En je hoeft niet zo op de barricaden te klimmen, het is gewoon een online discussie met wat uitwisseling van gedachten. Als je wilt klagen over te zware mensen die op hun paard stappen, gebrek aan liefde voor het dier, en allerlei andere (voor)oordelen ben je bij mijn 57kg aan het verkeerde adres.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 13:46

maar het gaat toch ook niet om mensen van 57kg? Ik denk dat Ninx het over andere gewichten heeft..?

Daarnaast zijn een aantal dingen ook een soort van common sense.. zou je denken... ?
Laatst bijgewerkt door Cer op 01-02-23 13:47, in het totaal 1 keer bewerkt

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 13:47

Sizzle schreef:

Omdat je ook een eetstoornis kan hebben mét een gezond gewicht?!
Jemig wat zijn mensen hier kortzichtig zeg. Als ik voor mijzelf spreek: ik weeg inmiddels veel minder dan 3 jaar terug, zit netjes onder de norm voor mijn paard en ook op zicht zou ik er niet uitgepakt worden. En toch, als ik elke 2 weken op de weegschaal moet tijdens/voor mijn eventingwedstrijd zou ik daar echt mega stress van krijgen en bijna niks meer durven eten in de week ervoor. Want ik ben wel 1.82 lang dus echt veel speling heb je dan ook niet. En ik heb een tijdje mijzelf elke dag gewogen en dat kan echt 3/4 kilo fluctueren op dagniveau, terwijl de algemene trend dan wel onder de richtlijn valt. (En nee mijn paard kan er niks aan doen dat ik door mijn cyclus of zout eten meer vocht vasthou, maar hij gaat er echt niet dood aan als ik normaliter netjes 75 kilo weeg en die dag richting de 80 ga hoor.)

Maar op het moment dat het er dus om gaat spannen zoals zo'n wedstrijd zou voor mij de lol er echt vanaf gaan.