Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
YaraMaria schreef:Welke discipline wil ik überhaupt? Eigenlijk altijd dressuur gedaan maar eventing ziet er zo vet uit! Dressuur is het veilige hokje voor mij en moet je altijd mee beginnen ( i know ) maar uitbreiding naar de eventing?
YaraMaria schreef:Ik zie veel voorbij komen over dat de Z oefeningen aanleren anders is dan op wedstrijd. Dat weet ik. Toch voor verduidelijking: er is een aantal keer een jury langs gekomen als instructrice die mij cijfers ging geven waarna we verder voor verbetering gingen oefenen.
YaraMaria schreef:Ik zeg het nog even een keertje. Dit forum is niet voor: hoe kom je het snelst in de topsport? Dit is simpelweg om mij een idee te geven van hoe en wat. Ik weet zelf ook dat ik moet beginnen bij stap 1. Ik wil alleen graag de ervaringen van andere horen die dit bijvoorbeeld wel gelukt is of juist niet.
Bedankt aan de mensen die hun ervaringen delen en alle tips!
YaraMaria schreef:Ik zeg het nog even een keertje. Dit forum is niet voor: hoe kom je het snelst in de topsport? Dit is simpelweg om mij een idee te geven van hoe en wat. Ik weet zelf ook dat ik moet beginnen bij stap 1. Ik wil alleen graag de ervaringen van andere horen die dit bijvoorbeeld wel gelukt is of juist niet.
YaraMaria schreef:Ik zie veel voorbij komen over dat de Z oefeningen aanleren anders is dan op wedstrijd. Dat weet ik. Toch voor verduidelijking: er is een aantal keer een jury langs gekomen als instructrice die mij cijfers ging geven waarna we verder voor verbetering gingen oefenen.
Shae schreef:YaraMaria schreef:Welke discipline wil ik überhaupt? Eigenlijk altijd dressuur gedaan maar eventing ziet er zo vet uit! Dressuur is het veilige hokje voor mij en moet je altijd mee beginnen ( i know ) maar uitbreiding naar de eventing?
Als ik kijk naar je ambities, vind ik bovenstaande uitspraak opmerkelijk.
YaraMaria schreef:Ik heb wel een auto, alleen geen trekhaak en trailer. Dit kan dus wel aangeschaft worden, maar het zou zonde zijn als we veel geld neerleggen om vervolgens niks er van te maken. Ik heb ook geen ervaring met trailers en of de waarde daarvan flink daalt na gebruik.
Dankjewel!
Zertab schreef:Eerlijk gezegd vind ik het doel niet realistisch en ga ik mee met bovenstaande: ga starten in de B en zie dan hoe ver je komt.
sevke schreef:YaraMaria schreef:Ik zeg het nog even een keertje. Dit forum is niet voor: hoe kom je het snelst in de topsport? Dit is simpelweg om mij een idee te geven van hoe en wat. Ik weet zelf ook dat ik moet beginnen bij stap 1. Ik wil alleen graag de ervaringen van andere horen die dit bijvoorbeeld wel gelukt is of juist niet.
Ik heb ervaring met internationale sportpaarden. Wel in de western, maar dat maakt niks uit. Topsport is topsport. Ik heb je al goede tips gegeven voor de vraag "hoe kom ik in de topsport". Ik zal ze nog eens kort samenvatten in de juiste volgorde:
- wees realistisch in het stellen van je doelen.
- zoek een goed geroutineerd paard om mee te starten. Een paard wat ervaring heeft op het niveau dat jij wil rijden. (sub)topniveau dus. Voorzie daarvoor een budget van >150000 minimum. Verder heb je een vrachtwagen nodig.
- zoek een goede trainer en ga minstens 3X per week lessen. Reken dat je zoveel zult uitgeven aan lessen en begeleiding dan aan het kopen/huren/leasen van je sportpaard
- vraag een startkaart aan en begin met wedstrijden rijden. Een wedstrijd rijden is heel anders dan een proefje in je achtertuin. Als je een goed paard gekocht hebt, fiets je zo het B-L-M-Z door.
- rijd jezelf in de kijker en vraag of je paarden van anderen mag rijden. Goede paarden.
- zoek sponsors en wordt influencer, tenzij je zelf heel vermogend bent, natuurlijk
Op een stal gaan werken als groom zal je geen stap dichter bij je doel brengen. Een groom verzorgt paarden en tuig, veegt en houdt de boel schoon. Een groom is geen assistent.
Amiigo schreef:Ik denk dat heel veel bokkers hier al 10 stappen te ver rekenen. Voordat het paard van ts Z mag lopen moet die 6 zijn en is ts 20. Dan heeft ze nog een jaar om zz licht te gaan rijden en zich in het kader te rijden bij de youngriders. Dan wordt ts 21 en moet ze U25 gaan rijden waarvoor het paard ook weer 8 (of 7?) moet zijn. Voordat ze zich in het U25 kan kwalificeren voor het kader is ze 23 en een 8 jarige gecombineerd met een ruiter zonder ervaring op dit niveau is nou niet echt een succesverhaaldaarna komt de senioren en dat is helemaal lastig om je daarin omhoog te werken.
Maar niks is onmogelijk. Als je een kans wil maken zou je nu een paard moeten kopen die op zz licht niveau loopt waar je binnen no time de klasses door kunt lopen en een kan stoeien voor een plekje in het kader bij de young riders!