Elisa2 schreef:DuoPenotti schreef:ja omdat het zo moeilijk niet is![]()
Echt dressuur word zo onnodig moeilijk gemaakt, voor de ruiter maar ook voor het paard.
Wakende benen achter de singel, nee doe ik niet aan mee. Als een paard uitzwaait doet mijn been pas wat.
Dus galop hulp is bij mij buitenbeen 5 cm naar achter, binnenbeen doet niks, paard springt aan buiten been weer terug.
Wil ik wat, doe ik weer wat.
Volte niets geen wakend buitenbeen achter de singel oid, paard ken echt wel een cirkeltje lopen zonder onze ondersteuning. Pas als hij over de schouder valt of achter uitbreekt doe ik wat.
Anders lekker lui niks, laat hem maar lopen.
Achterwaarts.
Ik sta halt, geef minimaal druk op de teugel, mijn benen doen niks.
Paard gaat naar achter dus de druk gaat van de teugel want ik krijg wat ik wil. Ik geef minimaal been en paard gaat naar voren.
Hoe meer hulpen hoe verwarrender voor een paard.
Maar goed daar gaat het topic niet over.
Zou ik jury zijn, wat ik niet ben.
Zou ik in de B een ontspannen paard willen zien die zijn hulpen accepteert. Daar op reageert en er niet tegen ingaat.
Of zijn hoofd dan niet op de loodlijn of bijna daar is maakt me niets uit.
Maar het mag geen onderhals zijn of de rug wegdrukken.
Tja maar zo kun je niet lesgevendan moet je wel echt weten wat de officiele begrippen zijn, wat ze inhouden, wat de hulpen er voor zijn etc etc. En dat geldt voor jureren net zo. Wil niet zeggen dat het meer hulpen zijn, maar wel de officiele. Ik denk dat daar teveel verwarring in zit omdat veel mensen er een eigen draai aan geven.
Wil er nog even aan toevoegen dat je zelfs zo geen paarden op kunt leiden. Als je wilt dat anderen er makkelijk op weg kunnen rijden dan zal je ze ook gewoon de officiële hulpen moeten leren.