Alvaron schreef:Kleintje, waar ik tegen ageer, is het feit dat zodra er "hengst" gezegd wordt, direct iedereen over 1 kam wordt gescheerd. Waar blijft de nuance, en de beoordeling per combinatie?
Ben het hier wel mee eens. Ik rijd ook op een hengst zoals eerder in dit topic al gezegd. Ben ook maar een amateurtje maar wordt wel professioneel begeleid. Ik heb ook geen hengst omdat ik het stoer vindt. Bij mij heeft de gelegenheid zich gewoon nooit aangediend om het zo maar te zeggen. Ik heb mijn paard altijd aan huis gehad en heb altijd de gelegenheid gehad om hem met andere paarden buiten te kunnen gooien. Dus waarom castreren? Hij is niet de braafste maar is wel een paard dat goed opgevoed is en weet wat hij wel en niet kan flikken. Aan de hand kan een kind van 10 er mee wegstappen en dan doet ie niks. Onder het zadel kan het welliswaar een draak zijn maar dat hoort ook een beetje bij het hengst zijn.
Ik rijd nu net 1 jaar wedstrijden en toen ik begon in de B heb ik mezelf beloofd dat wanneer hij mij te lastig zou worden op wedstrijd dat ik hem dan alsnog zou laten castreren. Ik ben nu 1 - 1.5 jaar verder en start hem nu in de M1 en hij is nog steeds hengst. Tevens loopt hij bijna elke start in de prijzen. Dat is natuurlijk wel stoer...
Niet omdat ik het stoer vindt maar ik zie er in zijn geval echt het nut niet van in om dat dier te laten castreren??? Makkelijker voor mij en/of voor hem???
Hij staat pal naast mijn merrie in de stal, open tralies dus er kan geneusd worden. Gebeurt helemaal niks en hij weet ook dat hij dat niet moet proberen want dan krijgt ie op zijn flikker.
En iedereen die hem wel eens gezien heeft hier op Bokt kan beamen dat hij toch op en top hengst is en zeker geen dooie, suffe sul. Ik ben er al vaak genoeg afgelazerd, zelfs bijna een keer op concours.
Op concours vergt het even net wat meer stuurwerk omdat hij zich natuurlijk wel mooi en groot moet maken voor al dat vrouwelijk schoon
Maar als hij eenmaal aan de gang is en je kan de aandacht er goed bijhouden dan is het een superpeerd!
Nogmaals, ik vind er niks stoer aan om een hengst te rijden maar waarom zou ik iets willen veranderen wat nu goed is? Als er binnen een aantal jaren alsnog een knop omgaat in zijn kop en hij wordt gevaarlijk voor mij en de omgeving dan kan ik nog altijd dat besluit nemen.
Ik geef toe dat wanneer ik er iemand op zou zetten die niet kan sturen dat er dan wel eens onvoorspelbare dingen kunnen gebeuren
Maar ik zou zeggen lieve, ongelovige bokkers, kom op 15/05/04 maar eens kijken op de clinic van Tyrza. Daar zal ik ook bij aanwezig zijn en wie zich geroepen voelt mag er best wel een rondje op sturen hoor... eigen risico...