Annika Schleu

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 23:12

Ik hoop met heel mijn hart dat ze dit paard naar huis sturen en het arme beestje lekker in de weide mag met vriendjes... maar vrees van niet |(

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 23:13

Voor 75% van de deelneemster maakt het overigens niets uit hoe hoog het staat. Ze rijden er op lef op af, niet uit kunde helaas...

Er worden vanuit Nederland heel veel leerpaarden naar oa Japan verkocht. Je zult je dier maar zo voorbij zien komen...

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 23:13

Kabayo schreef:
Ik hoop met heel mijn hart dat ze dit paard naar huis sturen en het arme beestje lekker in de weide mag met vriendjes... maar vrees van niet |(

Denk niet dat er in Japan veel weide gaat zijn...

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 23:19

Leo schreef:
Wat een vreselijk, walgelijk onderdeel. Waarom mag dit, waarom is dit een Olympische sport?
De vertoning van deze amazone is echt wanstaltig, maar dat vind ik eveneens van de toezichthouders: waarom wordt dit toegestaan en niet uitgebeld? Waarom laten ze het zo ver komen? Hier zijn alleen maar verliezers, en het arme paard nog het meest van allemaal.

De sport is ‘uitgevonden’ in 1912 (in die buurt) door de voorzitter van het IOC zelf. Pierre de Coubertin. BARON Pierre de Coubertin. De combinatie van onderdelen zou geschikt zijn voor de nieuwe ‘moderne mens’ maar richt zich qua onderdelen, zeker destijds, op de bovenklasse. Eigenlijk vooral de militaire bovenklasse. Natuurlijk, boerenknechten konden ook paardrijden en (misschien) schieten, maar schermen?

Vanaf 1914 (de Eerste Wereldoorlog) werden schermen en paardrijden in een loopgravenoorlog eigenlijk overbodig (tenzij de ruiters een deathwish hadden), maar het was wel een leuk onderdeel voor militaire officieren. Daarom duurde het ook tot 1954 tot een niet-militair de moderne vijfkamp won.

In de huidige tijd is het concept imho volledig achterhaald, maar als dit paramilitaire onderdeel dan toch in de OS moet blijven laat de ruiters dan hun eigen paarden meenemen. Voorkom je shyte zoals vandaag en kom je er vanzelf achter of er sponsoren zijn die nog geld willen steken in een 109 jaar oud concept van ‘de moderne mens’.
Laatst bijgewerkt door Cowboy55 op 06-08-21 23:29, in het totaal 2 keer bewerkt

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 23:23

DuoPenotti schreef:
Zo wat een gefrustreerd typje. Dat begrijp ik dan nog wel, maar dan moet haar trainers toch echt ingrijpen.

Ik zou ook gefrustreerd zijn als er een gouden medaille binnen handbereik is, en je dan door overmacht alle kansen volledig verliest. Want eerlijk is eerlijk… dit paard ging niet springen. Het was toch al duidelijk nog voor ze de eerste sprong nam dat dit paard er 100% geen zin in had en de druk niet aan kon. En als ruiter is het dan enorm frustrerend om te moeten accepteren dat je paard ECHT niet wil. Paardrijden is ook het laatste onderdeel geloof ik, dus nadat je net alle andere ‘individuele’ onderdelen super hebt gedaan kan ik begrijpen dat het best zuur is wanneer het paardrijden niet lukt omdat je het paard niet overtuigd kan krijgen. Dat is uiteindelijk meer een team effort dan de andere onderdelen.

Om dan zo hysterisch op het paard te zitten huilen is ook niet de manier, maar ik begrijp het ergens wel. Het slaan en eindeloos stampen met de sporen is uit frustratie, dat zou niet mogen en daar zal ze mss ondertussen ook spijt van hebben. Dus ik het is jammer voor beide (ruiter en paard), maar een ruiter zou toch de kalmte moeten kunnen bewaren op zo’n momenten. En als je dan voelt dat het niet lukt, stoppen. En als je dat zelf niet kan inschatten zou inderdaad je trainer dat in jouw plaats moeten doen. Voor mij persoonlijk was het echt pijnlijk om naar te kijken, geen reclame voor paardensport.
Laatst bijgewerkt door Heleennn op 06-08-21 23:24, in het totaal 1 keer bewerkt

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 23:24

Het leek mij altijd een interessant onderdeel om ruiters op andere paarden te zien rijden. Maar dan bijvoorbeeld in de professionele spring rubriek. Dan zie je misschien nog beter wie een goede ruiter is.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 23:28

moonsparkle schreef:
Het leek mij altijd een interessant onderdeel om ruiters op andere paarden te zien rijden. Maar dan bijvoorbeeld in de professionele spring rubriek. Dan zie je misschien nog beter wie een goede ruiter is.

Dat is bij het springen een onderdeel geweest bij het wk. De beste 4 moesten van paard wisselen en reden een ronde op de toppaarde van de concurrenten.

Zo werd Jeroen Dubbeldam wereldkampioen.
https://www.horses.nl/algemeen/live-ont ... inal-four/
Laatst bijgewerkt door PSvanLot op 06-08-21 23:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 23:28

moonsparkle schreef:

Dat was op de Wereldruiterspelen altijd het geval bij het springen. Vind dat heel gaaf (en gelukkig absoluut niet te vergelijken met dit). Jeroen Dubbeldam was daarbij eens erg succesvol.
Volgens mij is het afgeschaft ivm paardenwelzijn?

Edit: iemand was me voor :D

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 23:29

Simbaa schreef:
moonsparkle schreef:

Dat was op de Wereldruiterspelen altijd het geval bij het springen. Vind dat heel gaaf (en gelukkig absoluut niet te vergelijken met dit). Jeroen Dubbeldam was daarbij eens erg succesvol.

Wat leuk! Dat lijkt me nou wel echt een interessante voor de Olympische spelen

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 23:31

moonsparkle schreef:
Simbaa schreef:

Wat leuk! Dat lijkt me nou wel echt een interessante voor de Olympische spelen

Voor het publiek en de ruiter leuk, voor de paarden een enorme opgave. Bij de temperaturen van Tokyo echt niet te doen.

daydream

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 23:34

Afschuwelijke manier van een paard behandelen dat filmpje van Schleu. Dit onderdeel moet eruit. Ga fietsen of skateboarden ofzo. Dit mag je niet van een paard vragen met zo weinig vaardigheden als ruiter. Een paard is geen fiets. En verschrikkelijke commentator met wat zielig voor Schleu terwijl dat paard woordloos stond te schreeuwen

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 23:51

PSvanLot schreef:
Voor het publiek en de ruiter leuk, voor de paarden een enorme opgave. Bij de temperaturen van Tokyo echt niet te doen.

Welk publiek? Er zat geen hond in het stadion. En de tv? Hoeveel mensen hebben het (live) gezien? 0,05% van de wereldbevolking? Gaat nergens meer over, deze sport. Zelfs niet met ‘echte’ ruiters en toppaarden. En sporten in Tokio in juli augustus is net zo achterlijk als een WK Voetbal in Qatar (tot u gebracht door slavenarbeid van de stadionbouwers). Maar alles voor de $$$$$

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 00:11

Cowboy55 schreef:
PSvanLot schreef:

Welk publiek? Er zat geen hond in het stadion. En de tv? Hoeveel mensen hebben het (live) gezien? 0,05% van de wereldbevolking? Gaat nergens meer over, deze sport. Zelfs niet met ‘echte’ ruiters en toppaarden. En sporten in Tokio in juli augustus is net zo achterlijk als een WK Voetbal in Qatar (tot u gebracht door slavenarbeid van de stadionbouwers). Maar alles voor de $$$$$

Voor de ruiterwissel van de GP ruiters bleef ik wakker hoor. Prachtig was dat om te zien. Maar ik ben akkoord dat het klimaat in Tokyo eigenlijk niet geschikt is voor deze prestaties. Onbegrijpelijk dat het niet in de gekoelde binnen baan kon door gaan. Of doe de paarden spelen apart in een neutraler klimaat.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 00:18

Cowboy55 schreef:
PSvanLot schreef:

Je haalt mijn opmerking weg uit een quote. Ook even het bovenstaande lezen voordat je zomaar wat roept.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 01:15

Ik had de link naar dit artikel van de Libelle al in het OS kletstopic gezet en ook naar de nieuwsredactie gestuurd, maar hier nog eens de link:

Duitse Annika Schleu krijgt wind van voren na mishandelen van paard op Olympische spelen.

Zie:
https://www.libelle.nl/actueel/duitse-a ... bf5f18edd/

daydream

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 01:51

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 06:49

Ik had dit onderdeel gemist met de Olympische spelen, dus ben ik even gaan Googlen. Op YouTube kun je de gehele springsessies vinden van de London Olympics (pentathlon show jumping olympics intypen). Dat bevestigde voor mij wel even flink dat het niveau echt schandalig laag zit.

Het schijnt ook nog eens het onderdeel te zijn waar in verhouding de meeste punten mee te winnen en verliezen zijn.

FiveSports

Re: Annika Schleu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 08:18

Afschuwelijk... Denk wel dat er meer "schuldigen" zijn hierin, de enige onschuldige is het paard.

Als je bent voor het verbieden van het onderdeel, zou je dat ook zijn voor het verbieden van springwedstrijden bij maneges op niet-eigenpaarden?

In Nederland is er (buiten corona tijden) eens per jaar een NK moderne vijfkamp.

Als je wil mee doen met het springonderdeel moet je je ruiterbewijs hebben, of startgerechrigd zijn in het springen. Bij uitzondering mag je een getekende verklaring van een officiële(knhs volgens mij) springinstructeur overhandigen.

De paarden komen meestal van maneges af en zouden (in theorie) dus net als bij een manege om moeten kunnen gaan met "manege ruiters".

Bij het inspringen is een aangewezen expert aanwezig die ervaring heeft in de springsport, wanneer hij/zij geen prettig gevoel krijgt van de combinatie mag hij/zij ingrijpen en beslissen dat de combinatie niet mag starten.

Iedereen mag zijn eigen mening hebben en heeft zijn eigen perspectief. Volgens sommige mag het paardrijden in zijn geheel afgeschaft worden.. (off-topic, of zouden we allemaal veganisten moeten worden)

Ik vind dat het de keer dat ik het meegemaakt heb in Nederland, dat het supernetjes geregeld was.
Afschaffen lijkt mij extreem en dan is het afgelopen met de sport als Olympische sport. Aanscherpen zodat dit soort dingen niet meer gebeuren lijkt mij eerder een oplossing.

Ik heb overigens (helaas) nog maar een keer met een moderne vijfkamp mee mogen doen, mijn kennis erover is zeker niet maximaal.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 08:23

Maar ik vermoed zomaar dat bij de manege of de moderne vijfkamp op niet olympisch niveau de hindernissen lager staan.
Hier staan ze 120, dat is toch wat anders 90. Ook voor het paard om een ruiterfout op te vangen.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 08:28

DuoPenotti schreef:
Maar ik vermoed zomaar dat bij de manege of de moderne vijfkamp op niet olympisch niveau de hindernissen lager staan.
Hier staan ze 120, dat is toch wat anders 90. Ook voor het paard om een ruiterfout op te vangen.

Als alles eromheen zou kloppen, maakt het toch eigenlijk niet uit hoe hoog de sprongen zijn.
Als de ruiter moet kunnen bewijzen de hoogte te kunnen springen dmv een startbewijs oid,
als de maneges paarden lenen die die hoogte kunnen springen met manege ruiters,
als er bij het inrijden goed gekeken wordt naar de combinatie en of het zonder leed zou kunnen,
dan maakt het toch allemaal niet uit?

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 08:40

Plus_en_Min

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 08:44

https://www.eurosport.de/moderner-funfk ... ideo.shtml

Hier wordt uitgelegd (in het Duits) waarom ze niet met een reservepaard mocht starten.

Wat ik ervan begrijp is dat als het paard bij de vorige ruiter 4 keer had geweigerd, ze recht zou hebben om van paard te wisselen.
De ruiter voor haar, had echter 3 weigeringen en bij het opnieuw aanrijden van een sprong ging het paard staken/achteruit en is ze dus nooit meer in de buurt van de hindernis gekomen en uiteindelijk uitgebeld ivm de maximale tijd.

Hier is de rit van de andere ruiter op Saint Boy te zien.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 08:50

Zolang paarden als sportattributen worden gebruik zal er niets veranderen.
Het dier was hier totaal ondergeschikt aan de situatie en de amazone. Terwijl het dier al aangaf niet (meer) te kunnen. Als signalen van het paard worden genegeerd, is het niets meer en niets minder dan een attribuut. Ethisch totaal onverantwoord.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 09:01

Plus_en_Min schreef:

Hier wordt uitgelegd (in het Duits) waarom ze niet met een reservepaard mocht starten.

Wat ik ervan begrijp is dat als het paard bij de vorige ruiter 4 keer had geweigerd, ze recht zou hebben om van paard te wisselen.
De ruiter voor haar, had echter 3 weigeringen en bij het opnieuw aanrijden van een sprong ging het paard staken/achteruit en is ze dus nooit meer in de buurt van de hindernis gekomen en uiteindelijk uitgebeld ivm de maximale tijd.

Hier is de rit van de andere ruiter op Saint Boy te zien.

Tsja, ik zie een ruiter die heel twijfelend op de sprongen afrijd en een paard die het dan maar alleen moet uitzoeken. Bij de eerste weigering zie je in slow-motion, dat ze hem zelf in de mond trekt en hem zo stoort in het naar de sprong toerijden dat hij staakt. Met de staking wordt hij zo in z'n mond gerukt en getrapt dat het paard het niet meer snapt. Remmen en gas geven tegelijk werkt gewoon niet ... Je ziet, ze geeft op, teugels lang en paard loopt weer ... Ligt toch duidelijk niet aan het paard maar aan de kundigheid van de ruiters. Voor Annika Schleu idem dito ..

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 09:13

Ze trekt hem idd zelf in de stop.

Bij die 3e blijft ze druk houden om naar die hindernis te gaan, dat doet hij niet.
Op het moment dat besloten as te stoppen, haalt ze druk van hem af en stapt hij gewoon naar voren...