Niet eens met oordeel jury -zwarte lijst-

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 15:39

Alice13 schreef:
Ik denk dat de TS genoeg commentaar heeft gehad, ze heeft dit topic niet met die reden geopend. Staat ook niet onder HAW.
Inderdaad wel ontzettend leerzaam voor iedereen en ik denk dat de TS ondertussen wel weet waar aan nog gewerkt kan worden.

TS volgens mij kan je gewoon vragen om het topic te sluiten als je dat wilt.

Inderdaad, mijn post was denk ik één van de weinigen die effectief ontopic was. Maar spijtig dat het in dit soort topics dan vaak zo gaat dat er juist op die posts niet ingehaakt wordt. Ik snap niet goed waarom er nu zelfs protocolletjes geschreven worden voor TS door andere bokkers. Dat is toch helemaal niet wat ze vraagt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 15:41

Babootje schreef:
bigone schreef:
Vroeger (toen we nog in de sport zaten) had je dit ook al. Er waren jury's waarbij je met een mindere proef nog eerste werd en met een echt goede proef gewoon laatste. Persoonlijke voorkeur ?? Slechte of goede jury's?? Geen idee maar we zijn op een gegeven ogenblik maar gestopt met er over na te denken. Wat dan wel vervelender is is het feit dat je dit ook op kampioenschappen gebeurt. Zelfs op het NK en wanneer je dan verhaal haalt want opgenomen proef en jury zegt slecht gereden veel zweepgebruik?????????? Terwijl de ruiter zonder spoortje of zweep reed en je dit een topklassering kost , dan baal je als een stekker. Jury was al weg zogenaamd en heel toevallig waren de nummers 1,2,3 mensen bij haar uit de regio. Je mag het niet zeggen, alleen maar denken maar zelfs de KNHS zou hier op terug komen, nooit meer iets van gehoord. Overal war jury's oordelen over prestaties gaat gewoon heel vaak iets fout. En 30 punten per proef verschil is niet erg, wanneer dit maar bij alle combi's het geval is, de een zit op een 7 , de ander op een 8 .

Ik vind 10 punten verschil nog kunnen. Dat zie je wel vaak. Maar 30 punten vind ik wel heel veel.
ik vind trouwens ook dat op grotere wedstrijden zoals regiokampioenschappen of NK minimaal 2 jury's per proef moeten zitten en daarvan het gemiddelde als uitslag zou moeten gelden. Dus voor regiokampioenschappen 2 jury's uit verschillende kringen en voor NK jury's uit verschillende regio's. Dan krijg je denk ik toch een eerlijker beeld.

Die zaten er ook wel tijdens de proef die ik beschreef, maar indien deze dame eerlijk had gepunt en geen onzin op het protocol had gezet(zie opmerking overmatig zweepgebruik, ruiter reed niet eens met zweep) dan had deze ruiter zich als vijfde geplaatst voor het over rijden in de finale. Nu viel het er net buiten aangezien de punten zeer ver uit elkaar lagen. Als tweede geplaatst bij jury 1 en als bijna laatste bij deze jury. Of de knhs er iets mee gedaan heeft?? Het enigste wat me opviel was dat ik haar nooit meer bij enig kampioenschap heb zien jureren. Maar van een verontschuldiging of uitleg nooit iets vernomen. Maakt nu ook niets meer uit , was alleen om aan te geven dat er op jury gebied soms zeer vreemde dwalingen voorkomen (niet alleen in deze sport) . En dat zal je ongetwijfeld blijven houden , wat je ook probeert te verbeteren door de desbetreffende instanties.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 15:54

Heleennn schreef:
Inderdaad, mijn post was denk ik één van de weinigen die effectief ontopic was. Maar spijtig dat het in dit soort topics dan vaak zo gaat dat er juist op die posts niet ingehaakt wordt. Ik snap niet goed waarom er nu zelfs protocolletjes geschreven worden voor TS door andere bokkers. Dat is toch helemaal niet wat ze vraagt.

Correctie: door een ander jurylid. En dat is wel degelijk waar de TS om heeft gevraagd. Ze wilde weten of degene die haar gejureerd heeft nu zo streng was.
Verder of er een "zwarte lijst" is ook in andere regio's van juryleden die laag jureren.

De andere bokkers geven aan dat de jury dus niet zo erg laag heeft gepunt voor een M wedstrijd.
En dan is er nog wat discussie over wat je mag verwachten in zo'n proef.

Persoonlijk vind ik het juist allemaal heel "on-topic" eigenlijk.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 15:55

Relaxed schreef:
Kahawa schreef:
Hoe kom je hierbij? Ik denk niet dat ze per se te weinig zelfreflectie hebben, maar te weinig inzicht hebben in de puntentelling. Of dat ze een goed gevoel hebben, omdat de doorgaans lastigere onderdelen lekker gingen, maar niet realiseren dat ze voor de onderdelen waar ze normaal een 7 hebben deze keer een paar punten hebben laten liggen.

Ik heb weleens na afloop met een filmpje erbij per onderdeel punten gegeven (zowel eigen proeven als voor iemand anders) en zit dan doorgaans toch vrij dicht bij de punten van de jury.

En dan nog, het blijft mensenwerk, dus wie weet sta je bij een bepaald onderdeel voor een raadsel, maar probeer dan de jury gewoon nog even te spreken.

Mijn ervaring is toch ook echt een gebrek aan zelfreflectie bij ontzettend veel ruiters. Meestal ligt het aan de bak, de jury, een rondrennend kind/hond, slechte bodem of het paard. Zelden kijkt een ruiter kritisch naar zichzelf. Ik heb dit zowel tijdens mijn eigen rijden als het jureren ontzettend vaak gemerkt :j

Naar mijn idee gaan de meesten uiteindelijk wel constructief met commentaar om (anders kom je toch ook nooit een steek verder?), hoewel er uiteraard ook gebaald wordt van een rennend kind en blaffende hond.

Heleennn schreef:
Alice13 schreef:
Ik denk dat de TS genoeg commentaar heeft gehad, ze heeft dit topic niet met die reden geopend. Staat ook niet onder HAW.
Inderdaad wel ontzettend leerzaam voor iedereen en ik denk dat de TS ondertussen wel weet waar aan nog gewerkt kan worden.

TS stelde dat erg op prijs anders en vond het leuk? :?

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 16:05

Ik denk ook wel dat het ontopic is maar denk dat de TS wel uitgepraat is en genoeg advies heeft mogen ontvangen :D

Denk ook niet dat het nu de bedoeling is om hier een welles nietus spelletje van te maken.

Ik heb zeker jury leden waar ik liever bij rijd en of liever niet. Maar dat is nog meer omdat ik van sommige jury’s weet dat ze veel onderbouwing geven of helemaal niks en dan niet makkelijk punten geven. Maar zou nooit een jury uit de weg gaan. Vind het zelfs de kunst om terug te komen bij dezelfde jury en dan wel goede punten te rijden

Anoniem

Re: Niet eens met oordeel jury -zwarte lijst-

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 16:06

Ben ik nu de enige die het filmpje niet kan zien? Als ik op de link klik of hem kopieer krijg ik dat het filmpjen niet beschikbaar is.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 16:07

Kahawa, het ligt altijd aan de jury, het paard of een ander. Veel ruiters kijken niet reëel naar hun eigen rijden. Hoe ik daarbij kom? Ik heb zelf gejureerd, ik ken veel jury leden en ook op Bokt kom je veel verhalen tegen waarbij men het niet eens is met een laag resultaat terwijl er aan het rijden best een hoop te verbeteren valt.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 16:16

Es_Anne schreef:
Alice13 schreef:

Dit is inderdaad de reden dat de video niet meer beschikbaar is. Natuurlijk voor degene die de video graag willen zien, kunnen zij via een pb de link krijgen. Reden van het topic was meer de omgang met jury's. Mochten hier geen opmerkingen meer over zijn, mag het topic gesloten worden.

Wel jammer dat je geen kontakt met de jury hierover gehad hebt. Je weet nooit of het misschien toch e.e.a. wat duidelijker gemaakt had voor je.
Kan de video niet meer zien helaas, maar toevallig afgelopen weekend weer ruim 20 M1 proef 17 gejureerd en mijn ervaring is toch dat er soms wat te makkelijk over gedacht wordt. SB bijvoorbeeld is een oefening met een gebogen paard, dus niet recht in het lijf en beetje scheef langs de hoefslag, blijft daarbij de takt in orde, is het constant etc. Lengtebuiging is ook zo'n dingetje en zeker het soms ronduit slordig rijden dat ik denk jammer jammer, had niet gehoeven. Kortom een M1 proef is ook serieus werken geblazen.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 16:25

Heleennn schreef:
Alice13 schreef:

Vind je dat nu echt Heleenn, volgens mij gaat je zeer uitgebreide reactie vooral over wat jou overkomen is aan onrecht bij het rijden van wedstrijdjes. En ergens reageer je even inhoudelijk maar das maar van korte duur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 16:33

Kahawa schreef:
Relaxed schreef:

Mijn ervaring is toch ook echt een gebrek aan zelfreflectie bij ontzettend veel ruiters. Meestal ligt het aan de bak, de jury, een rondrennend kind/hond, slechte bodem of het paard. Zelden kijkt een ruiter kritisch naar zichzelf. Ik heb dit zowel tijdens mijn eigen rijden als het jureren ontzettend vaak gemerkt :j

Naar mijn idee gaan de meesten uiteindelijk wel constructief met commentaar om (anders kom je toch ook nooit een steek verder?), hoewel er uiteraard ook gebaald wordt van een rennend kind en blaffende hond.

Je wilt niet weten hoeveel mensen je keer op keer in de ring hebt en die inderdaad nooit een steek verder komen :n Ik ben uiteindelijk gestopt met jureren omdat ik het ontzettend demotiverend vond.. Hele protocollen schreef ik vol, maar zelden iemand die eens kwam vragen of waar je verandering zag.

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 16:45

Oh ik doe niks liever dan met jury’s praten zo leerzaam en ook gewoon fijn om te weten wat ze graag willen zien. Ik merk dat ik soms zelf een verkeerde gedachte heb en dan kan een jury zo verhelderend zijn. Ik rij met dit paard voor het eerst wedstrijden het is voor ons beide nieuw.
Maar kan me voorstellen dat het als jury niet altijd leuk is hoor. Zo ken ik een paar jury’s persoonlijk en heb ik wel eens gehoord dat mensen zeiden dat de lieve man niet van bonte paarden en Friezen zou houden. Niks van waar want die hadden ze zelf thuis :’)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 16:46

Orchidee14 schreef:
Ben ik nu de enige die het filmpje niet kan zien? Als ik op de link klik of hem kopieer krijg ik dat het filmpjen niet beschikbaar is.

Je kan ook het hele topic lezen en dan heb je het antwoord *D

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 16:48

Relaxed schreef:
Je wilt niet weten hoeveel mensen je keer op keer in de ring hebt en die inderdaad nooit een steek verder komen :n Ik ben uiteindelijk gestopt met jureren omdat ik het ontzettend demotiverend vond.. Hele protocollen schreef ik vol, maar zelden iemand die eens kwam vragen of waar je verandering zag.

Ik ben nu een tijdje uit het wedstrijd gebeuren.
Maar in mijn tijd was de tijdplanning strak en na afloop de jury vaak gevlogen.
Niets zo fijn als weten waarom de jury heeft gepunt zoals hij heeft gepunt. :j

Maar inderdaad, veel ruiters die altijd maar in de B en L blijven en dat ligt overal aan. Maar niet aan hun rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 16:52

bruintje123 schreef:
Relaxed schreef:

Ik ben nu een tijdje uit het wedstrijd gebeuren.
Maar in mijn tijd was de tijdplanning strak en na afloop de jury vaak gevlogen.
Niets zo fijn als weten waarom de jury heeft gepunt zoals hij heeft gepunt. :j

Maar inderdaad, veel ruiters die altijd maar in de B en L blijven en dat ligt overal aan. Maar niet aan hun rijden.

Klopt, maar met het systeem van de protocollen moesten we langer blijven en ik liep meestal wel rond op het terrein, nooit iemand die kwam :n Ook nooit dat de laatste van een klasse bij me kwam. Wel gehad dat je achteraf op Facebook en Bokt dingen leest.. Dat vind ik dan jammer..

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 17:38

Relaxed schreef:

Je slaat de spijker op de kop. Ik had deze reactie zelf kunnen schrijven. Het ís heel demotiverend. Je ziet de ruiters nooit na de proef maar leest wel bergen commentaar op het internet (of in mijn tijd via via).

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 18:26

Relaxed schreef:

Hangt echt heel erg van de ruiter en plaatselijke mentaliteit af denk ik. Maar hoe hoger je komt hoe vaker je een bepaalde jury tegen komt en op een zeker moment ga je elkaar wel herkennen. Het is alleen maar verstandig om serieus naar de feedback te luisteren en er uit te halen waar je wat aan hebt. Toch leuk als een jury dan het hoofd uit het raampje steekt en roept dat het beter ging dan de vorige keer dat ze ons gepunt had een paar weekjes ervoor.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 18:39

Es_Anne schreef:
Ikzelf heb ook geen zwarte lijst. Ik geef mij gewoon op en dan ga ik het meemaken wie er zit. Wel ben ik benieuwd hoe het bij jullie zit. En hoe gaan jullie daarmee om?

En ik denk dat op wedstrijden de punten eigenlijk nooit helemaal vallen hoe wij dat willen. Het is en blijft een jurysport. Wij zitten meestal rond de 180-185 punten. Ik weet dat het nog niet goed is en ben mij daar zeker van bewust. Er is nog plek voor veel verbetering.

Het is geen paard dat dikke punten gaat rijden en ik denk ook dat ik daarom voorzichtig ben. Ik wil geen grote fouten maken.
Ook dit is ervaring opdoen. Van elke wedstrijd leer ik weer en neem eigenlijk elke privé les (1 keer in de week) mijn protocol mee om bezig te gaan met het commentaar.

Ik vind dat wel een beetje onzin.
Ik heb een overbouwd springpaard van nu 9 jaar. Begonnen met rijden met 3,5 en met 4 in de B gestart. Ondertussen gaan we de overstap maken naar het ZZ-zwaar, hoe ons dat afgaat is afwachten maar toch heeft dat springpaard met 2 hoeven in zijn neus het ZZL doorlopen (3 wedstrijden, eerste wedstrijd 1 wp per proef, 2e en 3e wedstrijd 65-70%. Zulke scores heb ik eerder nooit gereden omdat ik wel tevreden was met 60-62%. In mijn ogen is het het willen zien van je eigen zwakke punten, die van je paard en daarop trainen. Mijn trainingen zijn niet per se leuk. We oefenen de dingen die niet goed gaan, niet de dingen die wel goed gaan. Maar daarom wel oh zo leerzaam en staan we nu waar we nu zijn.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 18:57

"Een jury op een zwarte lijst zetten" ?? Nou, daar schrik ik toch van :wow: ! Ik blijf er toch vanuit gaan dat elk jurylid jureert naar eer en geweten, elkeen met zijn eigen visie weliswaar, maar wèl met een hart voor de sport.
Misschien moet elke ruiter en menner eens een volledig dagje aan de andere kant van de ring plaats nemen.

Wanneer je het zó oneens bent met de punten en commentaar zou ik de jury persoonlijk aanspreken. Visies kunnen ver uit elkaar liggen maar wanneer je begrijpt waarom, kan je het beter kaderen mss?

odilekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 19:30

Ik snap je wel. Heb hier een beetje dezelfde situatie. Rijd met een spring/eventing pony in het M1 dressuur. Pony loopt wat op de voorhand, maar kan (nog niet altijd, zijn nog hard aan het trainen) ook een nette proef zonder grote fouten lopen. Had laatst 2 proeven bij dezelfde jury gereden, waar eigenlijk geen echte fouten in zaten. Jury haalde er bij vrijwel elk onderdeel een punt af met als commentaar dat hij op de voorhand liep. (ook bij een paar punten onderaan, waar dit niet eens beoordeeld moet worden) Kwam uiteindelijk op 166 en 166,5. Dat was wel een hele erge domper, aangezien ik heel lekker gereden had. Gelukkig nu, een paar wedstrijden later, weer een aantal winstpunten kunnen halen!

Spoiler:
Ben nu stiekem wel benieuwd wat van punten ik gehad had als ik 'echte' fouten had gemaakt. :+

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 19:32

Maar in het M hoort hij ook echt niet meer op de voorhand.
Daar mag toch echt wel een horizontaal evenwicht verwacht worden.
Dus niet onterecht vind ik.
Het is geen B meer.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 19:37

Vind het idd ook volledig terecht. Ga werken aan het horizontale evenwicht van de pony, loopt ie de oefeningen nog makkelijker door en krijg je dus ook betere punten.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 19:41

Een zwarte lijst? Daar heb ik nog nooit van gehoord. En dat je je afmeld/niet start omdat die ene jury je jureert? Please. :') Je rijdt er voor jezelf, niet voor een ander. Op zulke momenten moet je júíst laten zien dat je het wel waard bent.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 19:44

Ik vind de redenering 'zonder fouten maar wel wat op de voorhand' op zichzelf al heel bijzonder. Een schouderbinnenwaarts of contra bijvoorbeeld is per definitie minimaal in horizontaal evenwicht op dit niveau. Als hij op de voorhand valt in je contra is dat niet alleen fout, maar een fout voortkomend uit de mate of manier van africhting die ook zo beoordeeld zal worden. Enkel niet omspringen is totaal niet hetzelfde als 'foutloos'. In de middendraf het evenwicht naar voren verleggen of misschien wat op de hand terugkomen is ook gewoon een fout. In galop vallen of tactfouten zijn misschien van de zijkant makkelijker te herkennen maar zijn andere soort fouten. Betekent niet dat als dat niet gebeurt je foutloos hebt gereden....
Ik heb al heel wat minder voordelige paarden gestart of dat nou qua bouw of qua karakter is (of beide). Tm het M2 kan je met ieder paard regelmatig en ruim boven de 65% scoren.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 19:48

Oh nou CharleyT, excuses hoor. Ik wist niet dat ik hier niet mocht vertellen wat mijn ervaring is met lastige jury's ;) Dacht dat dat toch ergens wel de insteek van het topic was maar oke. TS vraagt ons oordeel over dat probleem. Ik schets mijn situatie en geef mijn oordeel. Hmmm, misschien toch ontopic dan.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 20:53

Heleennn schreef:
Alice13 schreef:

Heleennn, ik was degene die als jury gereageerd heeft op de post van TS maar ook inhoudelijk ,dus ik begrijp niet zo goed waarom je dat zo denigrerend afdoet als in "een protocolletje geschreven".....ik heb mijn best gedaan om TS inzicht te geven in hoe haar proef er voor een M jury uitziet zodat ze dat kan vergelijken met het prototcol wat ze van haar jury heeft gehad. Soms helpt dat om een bepaald inzicht te krijgen of om te begrijpen waarom welke punten uitgedeeld worden. Daarnaast heb ik ook nog inhoudelijk gereageerd op de zwarte lijst vraag én zelfs mijn persoonlijke mening en ervaring erover gegeven. In hoeverre is dat dan niet wat ze vraagt???? Heel bijzonder.

Ik ben blij dat de TS er wel wat aan had en dat hier een op zich mooie discussie vormde over wat het beeld was wat een jury wilde zien. Daarnaast ging het ook nog over jury's die echt ernaast zitten en helaas die bestaan, vandaar mijn tip om bij zulke excessen je protocol naar de KNHS te mailen.

Dus wie je ook beschuldigt van niet on topic reageren, ik was het niet dus laat mij er dan ook buiten!