Zomertenue?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kasty

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 21:42

Nouvel schreef:
Dat ziet er zo toch keurig uit!

Ja dat vind ik ook, maar daar zijn de meningen kennelijk verdeeld over :P

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-17 21:55

:D
Ach we kunnen er niet allemaal hetzelfde over denken...

Ik vind het wel heel leuk voor de inspiratie om hier foto's te zien van verschillende zomeroutfits!

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 21:58

Schoentje schreef:
Tja, er zijn ook jury's die sowieso niet kijken en iedereen een 6 of een 7 geven voor alles. Maar dat is natuurlijk niet de bedoeling, ook niet standaard en aan zulke juryleden heb je niks.
Wat mij betreft laat men lekker het shirt over de broek plapperen, een losse wilde staart op de rug en de ongevlochten manen twee kanten op waaien, maar ik vind het geen gezicht. Ook al is paardrijden geen elitesport meer, er hangt nog steeds een bepaalde etiquette aanvast, wat onze sport juist zo mooi en elegant maakt.

Jij jureert het springen. Bij de dressuur geeft de jury over het algemeen iedereen hetzelfde cijfer voor verzorging. Dat krijgen ze schijnbaar in de jurycursus al opgedragen. Bij het springen is de etiquette veel belangrijker en wordt er ook meer naar gekeken. Ook door de ruiters onderling. (Begint de omgekeerde wereld te worden)

Wiskey1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 22:27

CaPrIoLe`79 schreef:
Schoentje schreef:
Tja, er zijn ook jury's die sowieso niet kijken en iedereen een 6 of een 7 geven voor alles. Maar dat is natuurlijk niet de bedoeling, ook niet standaard en aan zulke juryleden heb je niks.
Wat mij betreft laat men lekker het shirt over de broek plapperen, een losse wilde staart op de rug en de ongevlochten manen twee kanten op waaien, maar ik vind het geen gezicht. Ook al is paardrijden geen elitesport meer, er hangt nog steeds een bepaalde etiquette aanvast, wat onze sport juist zo mooi en elegant maakt.

Jij jureert het springen. Bij de dressuur geeft de jury over het algemeen iedereen hetzelfde cijfer voor verzorging. Dat krijgen ze schijnbaar in de jurycursus al opgedragen. Bij het springen is de etiquette veel belangrijker en wordt er ook meer naar gekeken. Ook door de ruiters onderling. (Begint de omgekeerde wereld te worden)

Ik blijf dat dezelfde cijfers voor de verzorging geven heel vreemd vinden, want waarom zou je? Om smaak kan het niet gaan, dat is zo'n hele dressuurproef naar mijn idee vaak toch al (mijn ervaring iig)

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 22:32

Lante schreef:
Schoentje; als een jurylid iemand een punt aftrek geeft op welk onderdeel dan ook, omdat zij het shirt over de broek draagt zoals bij Nymeria, dan vind ik dat een waardeloze jury.
En de gedachte dat iemand met een iets minder strak figuur maar een jasje aan moet trekken: absurd.

Eens

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 22:38

Een aantal jaar geleden in de klasse B pony's op de kring was er een gastjury (ben z'n naam even kwijt, was toentertijd bondscoach van Indonesië) die na of voor je rondje echt zei dat je 'de volgende keer even je shirt in je broek en dan een riem eromheen' moest doen als je dat niet gedaan. Persoon kreeg toen ook een punt minder voor de algemene indruk (daar wordt met springen naar het totaalplaatje gekregen). Net pech dan als je zo'n jury hebt, maar waardeloos? Nee absoluut niet.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 22:50

Zoals ergens op bovenstaande foto gepost, vind ik broek over de broek niet direct slordig, maar het hoort gewoon niet bij een wedstrijdtenue, vind ik.
Ik begrijp dat het handig is bij een bepaald figuur, zwanger buikje of hoge tailleband, maar dan zou ik toch voor een jas of gilet gaan.
Vergelijk het met een mantelpakje of pantalon met colbert voor dames. Heel erg netjes en chique, maar niet passend als de dresscode gala is.

saskiaojan

Re: Zomertenue?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 22:52

Afbeelding
Dit zijn wij in zomertenue, normaal andere cap, maar deze moest ik op van mijn nichtje want hij bracht geluk.... Dus dan doen we dat :D

KatooG

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 23:14

Ik zie toch niet direct wat er mis is met een normaal sportstof wedstrijdshirt over een schone rijbroek zonder riem. Ik vind eigenlijk een blouse veel minder gepast op een springwedstrijd, dat is net en traditioneel op bepaalde shows maar dat hoort toch minder goed thuis in een discipline die vooral prestatiegericht is? Paardrijden is tenslotte een echte sport in mijn ogen en hoewel er een traditie is van etiquette mag je dat echt de aandacht niet laten afleiden van de effectieve sport.

Sportkleding hoort efficiënt te zijn, een outfit die het best bijdraagt tot je prestaties. Zo is dat ook bij andere sporten. Heeft trouwens ook weinig te maken met je figuur. Zo lang je niet rondrijdt met een knalgeel shirt dat drie maten te klein/groot is en vuile vlekken heeft is er toch geen probleem? Ik draag ook nooit een riem, zit alleen maar oncomfortabel. Mijn broeken passen goed en hebben hoge taille, ze zakken dus zeker niet af. Ik vind dat je gewoon fris voor de dag moet komen, dat is toch genoeg?

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 23:18

Tja, ik ben nou eenmaal een beetje van de oude stempel ;) Ik houd ook niet van die moderne strakke korte jasjes, maar dat is mijn smaak.
Bovendien hebben de bloesjes die ik heb stretch, dus zijn ze net zo comfortabel en beweeglijk als de shirts die ik heb. En ik ben zeker ook voor sportiviteit in het tenue, als daarbij de etiquette maar niet uit het oog verloren wordt. Een shirt is prima als zomertenue, maar dan in een kleur (met streepje of stipje), mouwtjes die langer zijn dan kapmouwtjes en in de broek. Ik heb ook shirts in meerdere kleuren, maar die zal je bij mij niet snel in de ring zien. Alleen buiten de ring of onder mijn jasje. Of het moet echt om een boeren concours of oefenwedstrijd gaan, maar dan heb ik mijn paarden ook niet gevlochten.

Wiskey1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 23:25

Schoentje schreef:
Tja, ik ben nou eenmaal een beetje van de oude stempel ;)
Bovendien hebben de bloesjes die ik heb stretch, dus zijn ze net zo comfortabel en beweeglijk als de shirts die ik heb. En ik ben zeker ook voor sportiviteit in het tenue, als daarbij de etiquette maar niet uit het oog verloren wordt.

Ik denk er hetzelfde over hoor! Gelukkig hoop ik in november mn rijbewijs te halen, net daarbij horend een ruitertenue, van de baas, met blouse, aparte broek en niet geheel fijn bewegelijk jasje :+

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 23:26

Ik ben het met je eens hoor schoentje.
Vind het keurig staan in alle foto's hier maar het is toch net of je thuis aan het rijden bent ipv op wedstrijd.
Nu draag ik overigens altijd mijn shirt in mijn broek en past de kleur van mijn riem bij de kleur van mijn laarzen.

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 07:54

Schoentje schreef:
Zoals ergens op bovenstaande foto gepost, vind ik broek over de broek niet direct slordig, maar het hoort gewoon niet bij een wedstrijdtenue, vind ik.
Ik begrijp dat het handig is bij een bepaald figuur, zwanger buikje of hoge tailleband, maar dan zou ik toch voor een jas of gilet gaan.
Vergelijk het met een mantelpakje of pantalon met colbert voor dames. Heel erg netjes en chique, maar niet passend als de dresscode gala is.

Misschien een domme vraag hoor, maar was het vroeger dan verplicht om je shirt in je broek te dragen met een riem er om? Er staat mij niks van bij, maar omdat je zegt dat je 'van de oude stempel' bent. Enige wat ik weet is dat je vroeger überhaupt vrijwel nooit in zomertenue mocht starten.

Ik draag idd werkelijk waar nooit een riem, niet met rijden en ook niet daarbuiten. Mijn broeken passen gewoon prima, dus geen reden voor (normaal gesproken dan, nu even niet :') ) Als ik sommige reacties lees ben ik blij dat ik inmiddels gewoon lekker beoordeeld wordt op het rijden in plaats van op mijn outfit :Y)

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 10:40

Er zijn verschillende artikelen over zomertenue gepubliceerd geweest waarin werd uitgelegd dat het de bedoeling was om je shirt in je broek te dragen. Over de riem heb ik niks gelezen, maar de meesten vinden dat wel mooi als je het zo doet. Ik vind een shirt over een broek ook wel netjes, thuis en op training. Op wedstrijd wordt toch wat klassiekers verwacht. Sommigen hebben een probleem hoe het afkleed. Heeft niemand een voorbeeldfoto van iemand die niet zo licht is en die ipv een strak om het lichaam trekkend stretchshirt een wat losser vallende blouse in de broek gedragen heeft? Zou hier mooi tussen passen om te vergelijken.

Kelly_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 10:51

Ik ben het wel met Schoentje eens, maar ik ben ook wel van het traditionele.. Tegenwoordig mag "alles" in de wedstrijdring en sommige mensen maken het echt heel erg bont. Laatst jureerde ik een ponywedstrijd en daar reden een paar in zomertenue. Helemaal niet erg, maar wat een hysterische shirts dragen sommige ruiters. Nu kan ik dat bij ponyruitertjes nog wel waarderen, maar bij volwassenen iets minder.. Daar komt nog bij dat alles op en om het paard glittert. Het is een kwestie van smaak en daar valt niet over te twisten, maar het leidt behoorlijk af voor een jurylid..

Nymeria, nee een riem is nooit verplicht, maar vroeger droeg iedereen gewoon een (zwart of blauw) jasje en daardoor zag je geen flubberende blouse/shirt.

In mijn ogen is het gewoon een kwestie van fatsoen als je je netjes voorbereid voor een wedstrijd en je netjes kleed voor een wedstrijd. Dat betekent voor mij: schoon, ingevlochten en geen (te) storende "dingen".

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 11:28

Ik ben het met je eens hoor Kelly_J, dat sommigen wel heel ver gaan. Bijvoorbeeld allerlei bonte kleuren gecombineerd met werkelijk waar overal bling, dat vind ik ook gewoon niet mooi meer. Wel een kwestie van smaak inderdaad, tenminste ik neem aan dat dergelijke ruiters het zelf wel mooi vinden.

Mijn vraag was meer gebaseerd op het zomertenue van 'vroeger' of het dan wel verplicht was je shirt in je broek te doen. Hierboven wordt dus inderdaad aangegeven van wel. Destijds heb ik eigenlijk nooit in zomertenue gestart.

Punt is meer dat ik denk: volgens mij zagen wij er volgens jouw omschrijving prima uit, keurig netjes gewassen en gevlochten paard (ondanks dat ik hem niet hoef te vlechten), rustig zwart shirt en verder geen storende dingen. Dan vind ik het persoonlijke en beetje ver gaan dat het dan nog niet goed genoeg is, omdat het shirt toevallig over m'n broek valt in deze. Niet dat het me iets uitmaakt, want voor mij is het sowieso een tijdelijke situatie en krijg ik er geen puntenaftrek voor, ik begrijp het gewoon niet. Schoon, netjes en verzorgd zou toch voldoende moeten zijn.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 11:46

Ik weet niet zeker of het vroeger in de reglementen stond dat de blouse in de broek moest, maar ik denk van wel. Er stond wel dat de blouse wit of licht gekleurd moest zijn en het kraagje en de eventuele boorden wit, geel of beige moesten zijn en de rijjas het zitvlak geheel of gedeeltelijk moest verbergen. Dat laatste hebben ze er onlangs ook maar uitgehaald, want tegenwoordig is het 'hoe meer kont zichtbaar, hoe beter' ;)
Sowieso bestonden er toen geen rijshirts en alleen wijde vierkante blousen/overhemden en over de broek was dan geen optie. Een riem in de broek is nooit verplicht, maar hoort gewoon bij de afwerking als je riemlussen zichtbaar zijn. Geldt voor mij hetzelfde bij gewone kleding trouwens.
Rijshirts is pas iets van de laatste jaren en gelukkig zijn de modellen shirts/blousen tegenwoordig wat getailleerd, dus ziet het er inderdaad niet meer per se onverzorgd uit als je het over de broek draagt. Sommige modellen zijn zelfs zo akelig kort, dat ze niet in de broek blijven zitten als je een sprong gemaakt hebt.

Maar voor mijn idee (ik ben dus wat conservatief) hoort de blouse/shirt in een wedstrijdtenue gewoon in de broek.
Met een pantalon en colbert kun je er ook ontzettend verzorgd, schoon en netjes uitzien, maar op een gala hoort het niet zo. Dat is een beetje hoe ik het zie.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 11:58

Het enige storende wat ik vind op de foto op de vorige pagina is de tekst/ het plaatje wat op het shirt staat. Had het een effen gekleurd shirt geweest vind ik het al veel netter staan.

Al vind ik die felle kleurtjes en bling bling ook echt afschuwelijk. Gewoon een neutrale kleur (wit, donkerblauw, lichtblauw of lichtroze) met desnoods een wit kraagje vind ik wel netjes staan. Als het maar heel, schoon en zo gedragen wordt dat het bij je figuur past :)

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 12:48

Ik heb zwarte laarzen met wit/grijze stiksels en zomer tenue heb ik een grijze riem en een anky shirt met grijs en witte "nep plastron"
Zodat het toch meer 1 geheel is.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 13:23

Schoentje schreef:
De meeste jury's die ik spreek delen daarin mijn mening. Dus bij echte twijfel over je figuur, doe dan dat jasje maar aan. Iedereen mag ook zelf weten of hij/zij zijn paard invlecht, poetst, toiletteert, tuig poetst, tuig vast doet, schone rijkleren aantrekt, laarzen poetst, et cetera. Maar dat zijn toch echt de dingen die het geheel netter, of dus juist minder netje maken en dus punten kunnen schelen.

Bij dressuur krijg je niet eens meer een punt voor verzorging en terecht. Het gaat erom hoe je je paard aan het lopen krijgt en niet hoe je eruit ziet, al trek je een knalrood shirt aan met groene laarzen eronder.
Grappig daarbij: ik vlecht m'n paard nooit in. Ik word er niet blij van, m'n paard niet en bovendien hebben die manen een functie. Nog geen jury die me ooit commentaar heeft geleverd en ik heb in het half jaar dat ik nu start ook letterlijk een waslijn aan rozetten verzameld. Als een shirt in of uit m'n broek het verschil maakt tussen 179 en 180 punten, dan concentreer ik me liever op m'n rijkunsten, want met 180 sta ik sowieso niet te juichen en dan schort er wel wat meer aan, rijtechnisch gezien, en dat is waar een wedstrijd om draait, niet om uiterlijk.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 13:31

Je paard niet invlechten voor een dressuurwedstrijd vind ik dus ook echt niet kunnen... Dat vind ik wél onverzorgd, ook al glimmen de manen en zijn ze netjes recht geknipt.
Invlechten hoort bij dressuur rijden, het is toch niet zo moeilijk om even de tijd te nemen om je paard netjes voor elkaar te hebben?

Ik hoorde trouwens dat het bij koudbloeden niet verplicht is om te vlechten, maar ook dan vind ik het wel zo netjes om een hengstenvlecht te maken.

paljaslaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 13:38

Change3x schreef:
Je paard niet invlechten voor een dressuurwedstrijd vind ik dus ook echt niet kunnen... Dat vind ik wél onverzorgd, ook al glimmen de manen en zijn ze netjes recht geknipt.
Invlechten hoort bij dressuur rijden, het is toch niet zo moeilijk om even de tijd te nemen om je paard netjes voor elkaar te hebben?

Ik hoorde trouwens dat het bij koudbloeden niet verplicht is om te vlechten, maar ook dan vind ik het wel zo netjes om een hengstenvlecht te maken.

Klopt omdat het rastypisch is dat ze lange manen hebben. Al heb ik met Marrie (haflinger met manen tot aan de onderkant borstkast) nooit los gestart want dat was mij toch bloedje irritant.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 13:46

Ik vind een gilet wel serieus chic staan maar heb zelf net een nieuw jasje gekocht. Misschien dat als ik nog tegen een mooi gilet aanloop, ik deze ook koop maar ik vind die van HH echt veel te duur. Die is 80 euro maar voor 25 heb ik er 1 via een horeca bedrijfskleding website en zoveel verschil zit er niet in......

Willemiens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 00:01

tienus63 schreef:
Ik zat laatst te schrijven bij het ZZL, daar was één iemand die startte in zomertunue.
Die outfit was geen porem.
Broek leek niet schoon, het witte wedstrijdshirt evenmin.
Het leek één grauwe bende. Jury was er niet van gecharmeerd.
Die zei inderdaad ook trek dan een fris shirt aan of een gilet.

Zo bloedje warm was het die dag niet, overige deelnemers reden gewoon in volledig tenue.
Dit was een grauwe verwassen outfit.

Ik zat vandaag op wedstrijd te kijken en een meisje kreeg van de jury ook commentaar op haar vieze witte broek en shirt.
Alleen was ze er tijdens het losrijden vanaf geknikkerd :+

Persoonlijk vind ik zomertenue erg leuk, maar wel tot een bepaalde klasse.
Vanaf de M zie ik toch graag iemand met een jasje aan, because things are getting serious you know...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 00:10

Dus iemand in zomertenu is niet serieus? Wat een onzin!

Ik start M2 en rijd dan met dit weer standaard in een net zomertenu. Ik kan niet tegen warmte totaal niet. Ben met jasje aan wel eens flauwgevallen. Ik krijg er ook echt geen mindere punten om het gaat om je rijden niet om wat je aan hebt.