Nouvel schreef:Dat ziet er zo toch keurig uit!
Ja dat vind ik ook, maar daar zijn de meningen kennelijk verdeeld over
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Schoentje schreef:Tja, er zijn ook jury's die sowieso niet kijken en iedereen een 6 of een 7 geven voor alles. Maar dat is natuurlijk niet de bedoeling, ook niet standaard en aan zulke juryleden heb je niks.
Wat mij betreft laat men lekker het shirt over de broek plapperen, een losse wilde staart op de rug en de ongevlochten manen twee kanten op waaien, maar ik vind het geen gezicht. Ook al is paardrijden geen elitesport meer, er hangt nog steeds een bepaalde etiquette aanvast, wat onze sport juist zo mooi en elegant maakt.
CaPrIoLe`79 schreef:Schoentje schreef:Tja, er zijn ook jury's die sowieso niet kijken en iedereen een 6 of een 7 geven voor alles. Maar dat is natuurlijk niet de bedoeling, ook niet standaard en aan zulke juryleden heb je niks.
Wat mij betreft laat men lekker het shirt over de broek plapperen, een losse wilde staart op de rug en de ongevlochten manen twee kanten op waaien, maar ik vind het geen gezicht. Ook al is paardrijden geen elitesport meer, er hangt nog steeds een bepaalde etiquette aanvast, wat onze sport juist zo mooi en elegant maakt.
Jij jureert het springen. Bij de dressuur geeft de jury over het algemeen iedereen hetzelfde cijfer voor verzorging. Dat krijgen ze schijnbaar in de jurycursus al opgedragen. Bij het springen is de etiquette veel belangrijker en wordt er ook meer naar gekeken. Ook door de ruiters onderling. (Begint de omgekeerde wereld te worden)

Ik houd ook niet van die moderne strakke korte jasjes, maar dat is mijn smaak. Schoentje schreef:Tja, ik ben nou eenmaal een beetje van de oude stempel![]()
Bovendien hebben de bloesjes die ik heb stretch, dus zijn ze net zo comfortabel en beweeglijk als de shirts die ik heb. En ik ben zeker ook voor sportiviteit in het tenue, als daarbij de etiquette maar niet uit het oog verloren wordt.
Schoentje schreef:Zoals ergens op bovenstaande foto gepost, vind ik broek over de broek niet direct slordig, maar het hoort gewoon niet bij een wedstrijdtenue, vind ik.
Ik begrijp dat het handig is bij een bepaald figuur, zwanger buikje of hoge tailleband, maar dan zou ik toch voor een jas of gilet gaan.
Vergelijk het met een mantelpakje of pantalon met colbert voor dames. Heel erg netjes en chique, maar niet passend als de dresscode gala is.
) Als ik sommige reacties lees ben ik blij dat ik inmiddels gewoon lekker beoordeeld wordt op het rijden in plaats van op mijn outfit
Schoentje schreef:De meeste jury's die ik spreek delen daarin mijn mening. Dus bij echte twijfel over je figuur, doe dan dat jasje maar aan. Iedereen mag ook zelf weten of hij/zij zijn paard invlecht, poetst, toiletteert, tuig poetst, tuig vast doet, schone rijkleren aantrekt, laarzen poetst, et cetera. Maar dat zijn toch echt de dingen die het geheel netter, of dus juist minder netje maken en dus punten kunnen schelen.
Change3x schreef:Je paard niet invlechten voor een dressuurwedstrijd vind ik dus ook echt niet kunnen... Dat vind ik wél onverzorgd, ook al glimmen de manen en zijn ze netjes recht geknipt.
Invlechten hoort bij dressuur rijden, het is toch niet zo moeilijk om even de tijd te nemen om je paard netjes voor elkaar te hebben?
Ik hoorde trouwens dat het bij koudbloeden niet verplicht is om te vlechten, maar ook dan vind ik het wel zo netjes om een hengstenvlecht te maken.
tienus63 schreef:Ik zat laatst te schrijven bij het ZZL, daar was één iemand die startte in zomertunue.
Die outfit was geen porem.
Broek leek niet schoon, het witte wedstrijdshirt evenmin.
Het leek één grauwe bende. Jury was er niet van gecharmeerd.
Die zei inderdaad ook trek dan een fris shirt aan of een gilet.
Zo bloedje warm was het die dag niet, overige deelnemers reden gewoon in volledig tenue.
Dit was een grauwe verwassen outfit.