Mesten tijdens de proef

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

just_bassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 11:15

Mijn paarden mogen thuis stilstaan tijdens het mesten.

Op wedstrijd, bij het losrijden mag dat ook.
Tijdens de proef hebben ze nog nooit stilgestaan om te mesten!

Ik ben wel van mening dat het ook een stukje aan geleerd is.
De jonge paarden staan het liefst altijd stil om te mesten,
ik leer ze dan altijd eerst om te blijven stappen en vervolgens in de draf.
Nog nooit een paard "stuk" hoeven slaan, rij niet eens met zweep.

Als jury zou ik zeggen, als je weet dat je paard stil gaat staan als ie moet...en dit in de proef gebeurd dat je dan weet dat je op het betreffende onderdeel een laag punt haalt. MAAR daar in tegen is het maar 1 onderdeel! Als je verder een prima proef rijdt dan zal je score niet afhangen van dat ene onderdeel ;)

ReadTheRulez

Re: Mesten tijdens de proef

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 11:30

Hoe ga ik dit goed uitleggen?

Ik denk dat het wel goed is dat er regels voor zijn, want iedere combinatie wil gelijk beoordeeld worden. Maar niet ieder paard mest of plast tijdens een proef. Dus hoe wil je dan eerlijk beoordelen?

Ik probeer mijn jonge paard nu wel aan te moedigen om door te lopen, ze moest in het begin wennen maar gaat al steeds makkelijker doorlopen

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 11:34

Wat ben ik blij met een paard dat zich op stal/ trailer bij het opzadelen helemaal leeg poept, en dat pas terug doet als ze terug op stal/wei/trailer staat. Heb nog nooit een bak moeten leegscheppen en de trailer moet ik toch altijd proper maken.

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 12:37

Jotoma schreef:
Beetje overdreven niet? Een paard zn call of nature is sowieso niet om springpaard of dressuurpaard te worden. Maar dat noemen we ook geen mishandeling toch?

Ik denk dat we daar al een klein meningsverschil te pakken hebben :)

noompje901

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 21:32

Ik vind dat ze gewoon door moeten lopen tijdens het mesten, of ik nou op wedstrijd ben, aan het trainen ben of dat ik met ze aan de hand loop (al doe ik dat niet zo vaak). Ik denk dat ik 1x heb stil gestaan dat was toen ik voor het eerst op een pony stapte die helemaal groen was, maar dat vind ik zelf eigenlijk wel logisch of niet? En ja tijdens het plassen sta ik stil en probeer ik ze geen eens vooruit te branden. Maar er zullen vast wel mensen zijn die er niet zo over denken en de meesten van hen zouden denk ik recreatief rijden (;

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 22:17

Mesten tijdens een proef kan door stress van de ruiter komen, wat het paard haarfijn aanvoelt; dus eigenlijk zou de ruiter minpunten moeten krijgen. Onvoldoende ontspannen gereden: -2 punten
:D ;)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 10:12

Alsof een paard niet gestresst kan worden in een vreemde omgeving, eigen kudde achtergelaten, even tussen andere vreemde paarden en dan ineens helemaal alleen... heel tegennatuurlijk en stresserend! Het zijn goedzakken dat ze het allemaal maar toelaten :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 10:13

Ik heb al veel onzin gelezen op bokt Floortz, maar dit bericht van jou spant tot nu toe de kroon. :)

Denise_Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 10:51

Mijn Haflinger was twee weken geleden tijdens de wedstrijd in een hele stoute bui - maar goed het is en blijft een Haflinger he - en ging tijdens mijn proef ook stilstaan om te mesten. Eigenwijze flapdrol (leuke woordspeling haha), want hij kan prima doorlopen. Hij overdonderde me echt, en ik vind op het moment dat die al stil staat, het geen zin heeft om hem dan vooruit te schoppen of met de zweep een tikje te geven. Dan ben je toch al te laat.. Wij oefenen er gewoon heel voor tijdens het rijden, wat dus nu eigenlijk ook 9 van de 10 keer goed gaat haha!

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 11:00

josien_m_ schreef:
Het gaat niet alleen om de gehoorzaamheid van het paard. Tijden veranderen, welzijn van paarden wordt gelukkig een steeds grotere waarde aan toegekend. Als paarden het lastig of vervelend vinden om tijdens het lopen te mesten, dan lijkt het me erg paardvriendelijk om daar rekening mee houden. Het paard is een levend wezen met eigen behoeften en gevoelens. Die kun je tot uiting laten komen door te tonen dat je daar op anticipeert. Lijkt me een mooie toevoeging op het protocol!

Niet meer aan toe te voegen, helemaal mee eens +:)+

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 11:06

Ik heb hier sowieso geen last van want mijne mest gewoon tijdens het galopperen en veranderd helemaal niet in houding / tempo.

Als je paard het vertikt dan is het niet anders maar ik zou toch graag willen dat mijn paard gewoon door kan lopen tijdens het mesten. Op wedstrijd maar ook op buitenrit bijvoorbeeld als je een drukke weg moet oversteken dan zou ik het echt rot vinden als meneer stil gaat staan midden op de weg.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 11:28

Jildau schreef:
Als je paard het vertikt dan is het niet anders maar ik zou toch graag willen dat mijn paard gewoon door kan lopen tijdens het mesten. Op wedstrijd maar ook op buitenrit bijvoorbeeld als je een drukke weg moet oversteken dan zou ik het echt rot vinden als meneer stil gaat staan midden op de weg.

Dit dus. Als het kan mag de mijne ook stilstaan tijdens het mesten. Dat vindt hij overduidelijk gemakkelijker. Maar als ik hem vraag om desondanks door te lopen - bijvoorbeeld midden op een kruispunt - dan moet hij ook echt doorlopen. Dus mij lijkt het dat je de meeste paarden wel moet kunnen leren om door te lopen op wedstrijd, ook als ze liever stilstaan. Al zie ik niet echt in waarom het op wedstrijd met aftrek van punten afgestraft zou moeten worden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 11:31

Denise_Storm schreef:
Mijn Haflinger was twee weken geleden tijdens de wedstrijd in een hele stoute bui - maar goed het is en blijft een Haflinger he - en ging tijdens mijn proef ook stilstaan om te mesten. Eigenwijze flapdrol (leuke woordspeling haha), want hij kan prima doorlopen. Hij overdonderde me echt, en ik vind op het moment dat die al stil staat, het geen zin heeft om hem dan vooruit te schoppen of met de zweep een tikje te geven. Dan ben je toch al te laat.. Wij oefenen er gewoon heel voor tijdens het rijden, wat dus nu eigenlijk ook 9 van de 10 keer goed gaat haha!

Hij weet dat ie een haflinger is en dat ie zich dus ook zo moet gedragen? :?
Hier gaat het al mis omdat je het vergoelijkt met zijn ras ipv consequent op te treden.

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 11:32

Die van mij moeten thuis altijd door lopen, dat doen ze ook braaf. Als ik les heb dan zet ik hem bewust stil tijdens het mesten, liefst nog met een mooie overgang. Ik krijg zo op mijn donder als ik hem door de hele manege laat flatsen.... mijn trainster is best wel zuinig op haar bak.

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 12:05

Die van mij lopen door, maar ook in de training, om te mesten. Zo stoppen ze ook niet ineens tijdens je proef.

Denise_Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 15:50

Ayasha schreef:
Denise_Storm schreef:

Hier gaat het al mis omdat je het vergoelijkt met zijn ras ipv consequent op te treden.

Nee, helemaal niet. Maar een Haflinger is vaak wel een tikkie eigenwijzer dan een gemiddeld ander paard. Haflingers blijven hun oude trucjes graag uitproberen op het moment dat ze de kans krijgen. Dus ja, mijn schuld, ik lette niet goed op, en op het moment dat die dan al stilstaat om te mesten, vinden wij het zinloos om hem dan vooruit te schoppen en slaan..

Denise_Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 15:51

Ayasha schreef:
Denise_Storm schreef:

En dat "het is een blijft een Haflinger" sloeg op het stout zijn in de wedstrijdring haha :=

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 16:20

;) Oh, Ayasha, is niet moeilijk...gewoon aansluiten in de rij met onzinnige opmerkingen :P

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 16:32

Urielle schreef:
Alsof een paard niet gestresst kan worden in een vreemde omgeving, eigen kudde achtergelaten, even tussen andere vreemde paarden en dan ineens helemaal alleen...

Misschien heb je dan onvoldoende met je paard geoefend op vreemd terrein...? Een paard wat gewend is op andere terreinen/bakken dan thuis te lopen zal minder of niet meer gespannen zijn na even rust. ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 16:45

Wedstrijdomstandigheden kan je nooit volledig nabootsen en dan heb je gewoon hittepitjes die zelfs na jaren mee op wedstrijd gaan nog nerveus worden op wedstrijd. :) Bij sommige zit het gewoon in het karakter. Simpel voorbeeld: Mijn paarden staan midden in een bos, toch slaagt mijn wedstrijdpaard er in nerveus te worden van boompjes rond de ring. :+ (en ik ben de kalmte zelve op wedstrijd dus daar zal het niet aan liggen. :'))

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 10:22

De jury straft het bijna altijd af en die kan ook niet heel veel anders.
Mijn paard kan in iets zenuwachtige toestand prima lopend mesten. Dan is het ook wat dunnere mest.
In ontspannen toestand bolt hij zijn rug altijd een beetje en loopt daar door ook echt moeilijk. Als ik dat dus voel aankomen zet ik hem gewoon zelf stil. Laat hem dus niet tegen mijn been in gaan maar vraag om halthouden. Zo kan ik in geval van 'nood' dus wel vragen om door te lopen.
Afhankelijk van hoe het aanvoelt kan ik er dan in de proef ook voor kiezen om net even door te drukken of hem maar gewoon stil te zetten en de punten aftrek voor lief te nemen.

Maar als ik voel hoe hij zijn lijf gebruikt tijdens het mesten geef ik toch de voorkeur aan stil zetten. Het lijkt namelijk helemaal nergens meer op terwijl ik direct na het mesten weer in het juiste frame kan wegrijden.

Dottie0991

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 11:33

Ik zou zeggen thuis niet meer stil laten staan als ie moet mesten maar door rijden, kan me goed voorstellen dat je daar op afgerekend word in wedstrijd.
Een paard kan gewoon door lopen ook als ie moet mesten..
Mijn paard had ook de neiging om ineens stil te gaan staan als ze moet mesten terwijl ze normaal ook gewoon door liep, dus hup gaan met die banaan :)

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 11:41

Denise_Storm schreef:
Denise_Storm schreef:

Nee, helemaal niet. Maar een Haflinger is vaak wel een tikkie eigenwijzer dan een gemiddeld ander paard. Haflingers blijven hun oude trucjes graag uitproberen op het moment dat ze de kans krijgen. Dus ja, mijn schuld, ik lette niet goed op, en op het moment dat die dan al stilstaat om te mesten, vinden wij het zinloos om hem dan vooruit te schoppen en slaan..[/quote]

Dan is mijn Draver ook half Haflinger want die heeft soms ook leuke trucjes.

Maar ontopic: mijn paard moet gewoon doorlopen met mesten. Ik ga hem ook niet aanleren met los/uitstappen stilstaan, want meneer is slim genoeg om daar misbruik van te maken :+.