Beroering in het buitenland over niet meer groeten

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 11:44

Ja, maar die is vaak geheel anders dan de ring. :) Dus bij de eerste proef kan je je paard zeg maar laten wennen aan de wedstrijd-ring zonder dat je verliespunten riskeert. :)
VLP rijdt in maneges, dus niet op een veld waar alles hetzelfde uit ziet. :) De ringen zijn vaak rijkelijk versiert in tegenstelling tot de inrijpiste.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 11:49

Ayasha schreef:
Ja, maar die is vaak geheel anders dan de ring. :) Dus bij de eerste proef kan je je paard zeg maar laten wennen aan de wedstrijd-ring zonder dat je verliespunten riskeert. :)
VLP rijdt in maneges, dus niet op een veld waar alles hetzelfde uit ziet. :) De ringen zijn vaak rijkelijk versiert in tegenstelling tot de inrijpiste.

Oh ja dat is hier ook zo. Je rijdt altijd in een andere baan in dan de wedstrijdbaan. Binnen heb je vaak twee proeven in dezelfde hal, buiten heb je verschillende ringen. Meestal niet versierd, omdat je op vele buitenwedstrijden soms wel 10 x 2 ringen hebt.

Een losrijbaan binnen is gewoon een andere hal, een losrijbaan buiten is een groot veld.

Ayasha
Blogger

Re: Beroering in het buitenland over niet meer groeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 11:54

Bij ons is elk niveau (vlp, niet lrv) tussen witte hekjes. :) En daarrond staan dus ook versieringen. Meestal zijn er twee ringen maar er zijn ook wedstrijden waar maar één ring is. :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 12:07

Ayasha schreef:
Bij ons is elk niveau (vlp, niet lrv) tussen witte hekjes. :) En daarrond staan dus ook versieringen. Meestal zijn er twee ringen maar er zijn ook wedstrijden waar maar één ring is. :)

Maar echt voor de hele wedstrijd maar 2 ringen? Dus daar moeten alle klassen in?

Dat zijn best wel kleine wedstrijden dan ljikt me?

Hier is niet alles tussen de witte hekjes, maar de witte hekjes zijn ook niet echt niveau gebonden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 12:14

Jep, Hangt van het niveau af. 'vroegah' toen ik begon waren de paarden met een 30tal per proef. Hoe hoger het niveau hoe minder, dat wel. :) Maar ook de M (ehm, Z2 bij jullie denk ik) waren ze toch met 15/20 bij de paarden.

Inmiddels zijn de proeven omhoog gegaan, de licenties omhoog gegaan (prijs dus) en is er veel strubbeling tussen de ruiters en de bonden en zijn de klasses een stuk minder gevuld. :) Veel ruiters starten LRV of zoals ik, haast niet meer. :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 12:18

Ayasha schreef:
Jep, Hangt van het niveau af. 'vroegah' toen ik begon waren de paarden met een 30tal per proef. Hoe hoger het niveau hoe minder, dat wel. :) Maar ook de M (ehm, Z2 bij jullie denk ik) waren ze toch met 15/20 bij de paarden.

Inmiddels zijn de proeven omhoog gegaan, de licenties omhoog gegaan (prijs dus) en is er veel strubbeling tussen de ruiters en de bonden en zijn de klasses een stuk minder gevuld. :) Veel ruiters starten LRV of zoals ik, haast niet meer. :)

Oké, ja dat is hier ook wel een beetje aan de orde. Zeker het grote aanbod in het outdoorseizoen maakt dat wedstrijden veel korter zijn dan een jaar of twee geleden. Je kan je een week vooraf nog wel aanmelden. Een paar jaar geleden ondenkbaar...

Strubbelingen tussen ruiters en bonden weet ik niet of dat ook zo is, maar de prijs zal er vast mee te maken hebben. Hoewel die mij er niet van weerhoud te starten.

Ohja, er werd nog een opmerking gemaakt over soms wel 50 starts en daardoor de kans dat je je inschrijfgeld niet terugkrijgt heel erg klein. Maar is het in België niet zo dat er een één op vier schaal is? Wat prijzen betreft?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 12:58

Hier zijn veel wedstrijden verboden als je een licentie hebt. Iets waar ik persoonlijk me niet bij kan neerleggen. Ik betaal om te starten, als ze me regels búiten hun wedstrijden om willen opleggen moeten zij mij betalen IMO. :+ Als ze zouden zorgen dat hun wedstrijden uitnodigend genoeg waren moesten ze niets verbieden. :)

De prijs zou op zich geen punt zijn als er ook kwaliteit voor in de plek kwam maar het tegendeel is waar. De nieuwe jury's schrijven vaak weinig tot niks op het protocol en de commentaren word je niet wijs uit. Geeft mij het idé dat de opleiding gewoon niet kwalitatief is. De "oudere" jury's heb je daadwerkelijk wat aan je protocol. :)

Wb prijzengeld, klopt, bij ons is het 1 op vier en dan naar boven af gerond. Dus 13 prijzen bij 50 starters. Ik weet niet of het inmiddels veranderd is maar toen ik begon te starten ging de geldprijs met elke starter omlaag. Ik weet niet of er nu inmiddels een "minimum" is maar als het nog is zoals vroeger dan heb je als 13e iets van een euro oid. :')
s

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 13:43

Ayasha schreef:
Hier zijn veel wedstrijden verboden als je een licentie hebt. Iets waar ik persoonlijk me niet bij kan neerleggen. Ik betaal om te starten, als ze me regels búiten hun wedstrijden om willen opleggen moeten zij mij betalen IMO. :+ Als ze zouden zorgen dat hun wedstrijden uitnodigend genoeg waren moesten ze niets verbieden. :)

De prijs zou op zich geen punt zijn als er ook kwaliteit voor in de plek kwam maar het tegendeel is waar. De nieuwe jury's schrijven vaak weinig tot niks op het protocol en de commentaren word je niet wijs uit. Geeft mij het idé dat de opleiding gewoon niet kwalitatief is. De "oudere" jury's heb je daadwerkelijk wat aan je protocol. :)

Wb prijzengeld, klopt, bij ons is het 1 op vier en dan naar boven af gerond. Dus 13 prijzen bij 50 starters. Ik weet niet of het inmiddels veranderd is maar toen ik begon te starten ging de geldprijs met elke starter omlaag. Ik weet niet of er nu inmiddels een "minimum" is maar als het nog is zoals vroeger dan heb je als 13e iets van een euro oid. :')
s

Wat voor wedstrijden zijn verboden dan? Is dat niet net zoals in NL bij de KNHS? Je mag niet meedoen aan wilde wedstrijden (die dus niet onder de vlag van de KNHS zijn georganiseerd). Of bedoel je per regio ofzo? Dat zou wel raar zijn. Als ik, als Groningse, in Zuid Limburg zou willen starten, is dat gewoon prima.

Maar als de prijzenschaal gewoon net is als in Nederland, dan heb je toch helemaal niet minder kans? Ik begrijp de opmerking van Seltje daarover dan niet zo goed. Niet dat jij me dat kan verduidelijken Ayasha :P

Hier is wel een minimum volgens mij, dan zit je op een 5 euro ofzo.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 14:10

"wilde wedstrijden". Puur theoretisch mag je in het zomerseizoen niet mee doen aan clubwedstrijden waar een "ranglijst" wordt op gemaakt. In de winter ook niet denk ik eigenlijk maar dan zijn ze niet zo streng. :) Als het niet van de VLP uit is mag je er niet aan mee doen als je een licentie hebt. :)
Stel club A organiseerd een "onderlinge" open wedstrijd. Niet officieel maar wel open voor iedereen. Als ik geen lid ben van club A en ik heb een licentie zou ik daar niet aan mee mogen doen. Als ik wel lid ben, dan mogen de wedstrijden ook maar sporadisch zijn. Dus niet met regelmaat... Laat ik nu bij een club zijn die heel vaak voor eigen leden oefenwedstrijden doet, deze zijn volledig gratis, wel een klassement, geen prijzen (ja, een beker, maar geen geld oid). IK vind die wedstrijden veel fijner. Deze zijn ook open voor mensen buiten de club, die moeten dan iets van 5 euro betalen. Maar daar zou ik dus niet aan mee mogen doen met licentie want; regelmatig karakter en niet sporadisch.
Dat vind ik belachelijk, daar heeft de VLP imo geen kl*te over te zeggen. :) Ik doe mee waar ik wil, mijn paard, mijn vervoer, mijn geld. Maar dan kunnen ze me een sanctie op leggen. Oplossing; Ik pak geen licentie meer de laatste jaren en ze soppen het zich maar op. :) En zo zijn er nog meer ruiters de laatste jaren. Kan je nagaan hoeveel inkomsten ze nú mislopen met die zever. :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 14:53

Klinkt nogal ingewikkeld... Ik denk dat ik dat nog een paar keer moet lezen voordat ik het begrijp.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 15:24

Iemand al de nieuwe proeven gezien?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 15:51

Ik rij elke winter mee aan in de onderlinge wedstrijden bij een stal een paar kilometer van de stalling van mijn paarden. Bij goed weer kan ik er te paard naartoe zelfs. Inschrijvingsgeld is €10/proef, winnaar krijgt €20 en dan tem 4e of 5e deelnemer aflopend met minimaal €5 als laagste prijzengeld (max. 25 combi's/proef) en de proeven die je kan rijden zijn initiatie (zonder galop), E5-E7 (B-niveau), A6 (L-niveau) en L6 (M-niveau). Deze wedstrijden worden tussen oktober en maart 1x/maand georganiseerd, iedereen mag deelnemen en ook zelf kiezen in welke proeven. Juryleden zijn officiële juryleden die minimaal niveau L (M-Nederland) gestart hebben.

Als je nou een licentie hebt oftewel startkaart, dan zou je volgens het reglement van de VLP niet aan deze wedstrijden mogen deelnemen. Doe je dat wel, dan riskeer je een sanctie.

STEL dat deze stal dat slechts eenmalig organiseert (als in 1 wedstrijd/jaar) en zonder prijzengeld, dan mag het wel.

Nu biedt de VLP wel een "winterseizoen" aan, als zijnde 4 wedstrijden. Helaas zitten die voor mij een fiks eind uit de buurt en ze zijn duurder. Daarnaast zijn er veel zeer ervaren ruiters (en profruiters) die met hun jonge paarden daar naartoe komen om ze alvast te laten wennen aan wedstrijdrijden en ter bevestiging voor het volgende zomerseizoen. Je mag op deze wedstrijden niet hoger starten als je niet genoeg winstpunten hebt, dus ik kan daar niet gaan oefenen voor de A-proeven aangezien ik niet genoeg winstpunten heb.
Met zo'n wedstrijden ben ik dan gewoon niks. Op die onderlinge wedstrijd die ik eerder beschreef pak ik dan de proef mee waar ik op een officiële wedstrijd winstpunten mee kan verdienen, maar ik pak ook al een proef hoger mee, de A6. Voorlopig rij ik nog geen deuk in een pakje boter in die proef, ik haal amper 50%. Mij gaat het er om dat die proef leuker is om te rijden, mijn paard ként de oefeningen wel degelijk thuis. Mijn doel is die A-proef met 50% onderling kunnen rijden tegen ten laatste maart. Waarom? Dan weet ik dat ik mits goed trainen begin 2017 officieel OOK die A zou moeten kunnen starten, en daar de punten voor bij elkaar hebben.

Ik kan in principe inderdaad op een officiële wedstrijd ervoor kiezen om alleen de proef te rijden waarmee ik winstpunten kan verdienen. Dat overweeg ik om volgend jaar te proberen, om te kijken of dat beter gaat.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 16:37

Ik de winter mag je volgens mij gewoon een niveau hoger starten. Maar de winterwerking trekt gewoon op niks.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 16:42

Maar hoe controleert de VLP dat dan?
De KNHS verbied het meedoen aan 'wilde wedstrijden' ook. Dus lukraak georganiseerde wedstrijden die niet onder de vlag van de KNHS vallen. Maar die worden niet geregistreerd, dus kan de KNHS je ook maar weinig maken uiteindelijk.

Volgens mij is een onderlinge wedstrijd georganiseerd door een KNHS-aangesloten vereniging gewoon oké. Dus het gebeurt niet zomaar dat je een wilde wedstrijd rijdt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 16:59

meestal worden dergelijke wedstrijden in de gate gehouden (de startlijsten zijn immers openbaar).
Ze melden het op hun FB-pagina vaak. Dat die en die wedstrijd een verboden wedstrijd is en er dus sancties op staan, dan zouden ze schorsen. Nou, ze doen maar op. :)

Er is een mac rider cup geweest, dat waren ook verboden wedstrijden. :x

http://www.vlp.be/nieuws/mennen/Regelge ... n-wanneer/

Dat "dictatortje spelen" staat me enorm tegen. :) Ik kan prima rijden zonder VLP. Doe ik wel lekker oefenwedstrijden waar je ook nog eens fijne uitleg krijgt van de jury die daar dan tijd voor heeft en het spaart me een hoop geld uit dat ik in les kan steken. :j

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 21:11

Ik rijd in Z België....gemoedelijke wedstrijden en weinig poeha. En in de winter doe ik overal mee met winter competities.
En halthouden n groeten moeten ze maar gewoon leren hoor.
Klopt inderdaad wel, dat de paarden in Duitsland en hier in Luxemburg veel beter gedrild zijn ;-) . Hier wordt je hard afgestraft met een ongehoorzaam paard.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 21:18

Hier ook.
Je aanleuning moet extreem statisch zijn.
Een onrustige aanleuning is onderaan geplaatst worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 21:22

Ook vanaf het beginniveau, dus de B dan? Dat je een constante en nette aanleuning verwacht vanaf L/M kan ik prima begrijpen, maar in de B moet zo'n "foutje" toch nog kunnen?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 21:27

Vanaf de laagste proef moet met een stille constante oprichting gereden worden een beetje leuk bovenin geplaatst te kunnen worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 21:31

Pfoe, dan zou ik bij jullie al niet aan de bak komen :') Aanleuning is nog niet altijd constant en oprichting ben ik nog niet echt mee bezig.

Heb een heel fijn paard, daar niet van, en hij kan het allemaal heus wel. Alleen vindt hij het op wedstrijd veel leuker om lekker rond te kijken met een vrolijke pretkop. Zo'n nieuwsgierige aag is niet alles...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 21:31

Sizzle schreef:
Hier ook.
Je aanleuning moet extreem statisch zijn.
Een onrustige aanleuning is onderaan geplaatst worden.

Hoewel de aanleuning hier in Nederland natuurlijk niveau-afhankelijk is, is een onrustige aanleuning ook hier onwenselijk in de B.
Reed jaren terug met een vierjarige Fries in de B, paard kroop gigantisch achter de loodlijn, werd daardoor natuurlijk onrustig in de aanleuning. Nooit goede punten op. Werd vrijwel in elke oefening afgestraft, en terecht natuurlijk. Verschilt wel iets per jury hier, de een vind dat minder belangrijk op B-niveau dan de ander.

Nu weer met een Fries aan het starten die een hele nette aanleuning heeft. Heel mooi op/voor de loodlijn en rustig. Dat is een duidelijk verschil met de plaatsing. Halleluja, wat heb ik enorme punten gereden zeg...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 21:32

In België willen ze ook wel meteen die stabiele aanleuning zien. KR iig. Zonder goede aanleuning zit je achteraan, ook in de E
Edit; e is laagste klasse

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 21:36

Hier hangt het er van af wie jureert. Soms rij ik de eerste proef naar mijn gevoel bagger bij jurylid A. Mijn tweede proef bij jurylid B gaat dan beter maar die straft dan weer andere dingen af, waardoor ik uiteindelijk algemeen lager eindig. Dan spreek ik soms over verschillen van 5% tot 7%.

Er zijn er die immens streng zijn op geen rechtgericht paard maar dan de aanleuning wat soepeler beoordelen en je hebt er die dingen aanduiden als "niet getoond" terwijl ze wel getoond zijn, maar niet voldoende...

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 21:38

Waar zijn deze wijzigingen (NL) te vinden? Ik hoor en zie vanalles over wijzigingen, maar nog niks definitiefs vanuit KNHS..

Ben wel benieuwd wat er nog meer veranderd buiten het halthouden groeten op het begin eruit..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 21:42

Verschillen heb je altijd maar over een ding zijn ze het hier Allen eens: geen aanleuning = geen winstpunt. Dan zijn er waarbij een kleine fout (even verstijven van schrik of even versnellen omdat ze schrikken)nog gecompenseerd kan worden als de rest goed is en er zijn er die dat blijven meenemen. :) respectievelijk de 3 en 8 jury en de 6jes jury. Die eerste heb ik het liefst. ;)