[discussie] waarom op concours met mindere rijvaardigheid

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 11:05

Heleennn schreef:
Op concours gaan kan ook gewoon leuk zijn, samen met je vriendinnen van de club, leuk met de paarden en lekker weer. Dan is een concours gewoon heel erg leuk en hoef je echt niet perse dat winstpunt te rijden. Concoursen moeten voor iedereen toegankelijk zijn en niet enkel voor de mensen die al goed kunnen rijden. Wanneer ik paarden zie die niet onder controle kunnen gehouden worden door hun ruiter vind ik dat je gelijk hebt, maar anders niet hoor.

Maar als dit het argument is: waarom dan niet samen met vriendinnen een clinic rijden, lekker het bos ingaan of een onderling wedstrijdje rijden? Wat voegt het wedstrijd rijden dan toe?

Wat ik uit openingspost haal is dat TS als jurylid ziet dat er paarden zijn die duidelijk niet rad of stijf zijn en daar wel mee op concours gegaan wordt, er ruiters zijn die (nog) de vaardigheid missen om een fatsoenlijke proef te rijden. Ik zie de toegevoegde waarde dan ook niet van persé een wedstrijd moeten rijden. Als je keer op keer met baggerpunten thuiskomt, dan zijn er blijkbaar meer juryleden die het zien en is er toch iets mis. Waarom jezelf dan niet achter de oren krabben en kijken of het eerlijk is tegenover paard of jezelf om op concours te gaan? Wat voegt het toe behalve de gezelligheid? Er zijn dan meer dingen om samen te doen met paarden, die gezellig zijn....

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 11:12

Waarom niet gewoon op wedstrijden gaan die wekelijks georganiseerd worden en vaak goedkoper zijn dan een clinic?
Waarom zou het niet eerlijk zijn tegenover jezelf en je paard als je er verder niet teleurgesteld om bent? :?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 11:18

Ayasha schreef:
Waarom niet gewoon op wedstrijden gaan die wekelijks georganiseerd worden en vaak goedkoper zijn dan een clinic?
Waarom zou het niet eerlijk zijn tegenover jezelf en je paard als je er verder niet teleurgesteld om bent? :?

Ja is inderdaad je eigen keuze, wie ben ik?! Ik zie alleen de toegevoegde waarde niet; is mijn mening. Btw: als je alle startgeld optelt van wekelijks op concours gaan, kan je ook een clinic rijden 1 keer in de zoveel tijd toch? (dit wbt de kosten).

Wbt het niet teleurgesteld zijn: je ziet en hoort het toch wel veel, dat ruiters de punten niet begrijpen die ze krijgen voor gereden proeven. En als zoiets keer op keer gebeurt dan vraag ik me af hoe leuk het wedstrijd rijden nog is. Je wilt toch weten waar je staat als ruiter en als je elke keer het deksel op je neus krijgt, dan lijkt me dat niet echt motiverend.... Maar goed: ieder z'n ding en vooral blijven doen als je daar geen last van hebt.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 11:19

Ach of je nu slecht thuis rijdt of op concours, who cares :7 is toch aan de mensen zelf om die keuze te maken?

Voordeel is dat je op een concours getoetst wordt en in de achtertuin niet :) daar doe je wat mee of niet....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 11:20

Ps. Ik lees niet goed Ayasha; excuus: je schrijft 'concoursen die wekelijks georganiseerd worden', niet wekelijks starten! Sorry

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 11:22

Picasso schreef:
Ayasha schreef:

Ja is inderdaad je eigen keuze, wie ben ik?! Ik zie alleen de toegevoegde waarde niet; is mijn mening. Btw: als je alle startgeld optelt van wekelijks op concours gaan, kan je ook een clinic rijden 1 keer in de zoveel tijd toch? (dit wbt de kosten).

Wbt het niet teleurgesteld zijn: je ziet en hoort het toch wel veel, dat ruiters de punten niet begrijpen die ze krijgen voor gereden proeven. En als zoiets keer op keer gebeurt dan vraag ik me af hoe leuk het wedstrijd rijden nog is. Je wilt toch weten waar je staat als ruiter en als je elke keer het deksel op je neus krijgt, dan lijkt me dat niet echt motiverend.... Maar goed: ieder z'n ding en vooral blijven doen als je daar geen last van hebt.

En dat zijn opvallend vaak ruiters met relatief goede paarden. Dus blijkbaar niet exclusief iets voor de ruiters waar TS op doelt. zullen we dan maar allemaal thuis blijven?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 11:23

listiglistje schreef:
Ach of je nu slecht thuis rijdt of op concours, who cares :7 is toch aan de mensen zelf om die keuze te maken?

Voordeel is dat je op een concours getoetst wordt en in de achtertuin niet :) daar doe je wat mee of niet....

Ja hoor, mee eens! Maar hoe leuk is wedstrijd rijden dan en waarom ga je dan? Wat voegt het toe? Maar misschien moet ik maar eens gaan begrijpen dat er daadwerkelijk mensen zijn die het puur en alleen voor de gezelligheid doen. Maar hopelijk dan wel met een gezond/rad paard, want als je dat niet ziet/voelt dan hoor je inderdaad nergens op een paard thuis...concours of geen concours.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 11:25

Omdat het leuk is om wedstrijd te rijden. De dag dat ik alleen ga om de punten of dat dat mijn hoofdreden is (dus niet plezier en gezelligheid) stop ik met wedstrijd rijden. Ik ga op wedstrijd met persoonlijke doelen waar de jury geheel buiten staat. De dag dat ik mijn humeur of fun laat af hangen van de scores houdt het op.
Les 1 bij mentale training voor ruiters overigens. Zorg dat je doelen niet te veel door factoren beïnvloed kunnen worden die je niet zelf in de hand hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 11:29

Ayasha schreef:
Omdat het leuk is om wedstrijd te rijden. De dag dat ik alleen ga om de punten of dat dat mijn hoofdreden is (dus niet plezier en gezelligheid) stop ik met wedstrijd rijden. Ik ga op wedstrijd met persoonlijke doelen waar de jury geheel buiten staat. De dag dat ik mijn humeur of fun laat af hangen van de scores houdt het op.
Les 1 bij mentale training voor ruiters overigens. Zorg dat je doelen niet te veel door factoren beïnvloed kunnen worden die je niet zelf in de hand hebt.

Dat is niet wat ik persoonlijk bedoel Ayasha. Het een sluit het ander toch niet uit? Ik schrijf: puur en alleen voor de lol. Je rijdt toch wedstrijden om te zien waar je staat met je paard? En een jurylid haalt degenen er echt wel uit die aan het prutsen zijn of een paard hebben wat niet rad is. En als zoiets zich keer op keer herhaalt dan is er toch iets mis en moet je jezelf achter de oren krabben? Nogmaals: ook een taak van instructie en een beetje zelfkritiek wat sommige ruiters aangaat. Is imo iets heel anders dan jonge paarden die spanning hebben maar wel fatsoenlijk hun gangen lopen.

Ayasha
Blogger

Re: [discussie] waarom op concours met mindere rijvaardigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 11:35

Of het moet in Nederland veel slechter gesteld zijn dan in Belgie (en dat betwijfel ik eigenlijk) of er wordt danig overdreven hoeveel combinaties dusdanig slecht door de ring gaan dat er sprake is van kreupelheid/niet rad zijn enz. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 11:39

Ayasha schreef:
Of het moet in Nederland veel slechter gesteld zijn dan in Belgie (en dat betwijfel ik eigenlijk) of er wordt danig overdreven hoeveel combinaties dusdanig slecht door de ring gaan dat er sprake is van kreupelheid/niet rad zijn enz. :)

Ik vind trouwens dat het Brevet rijden in België om wedstrijden te kunnen/mogen starten helemaal niet zo'n gek idee. Zouden ze hier ook in mogen voeren wat mij betreft. En wbt overdreven veel niet rad zijn of kreupel, dat zijn toch niet mijn woorden, maar in de gevallen dat: zouden desbetreffende ruiters zich het een en ander moeten afvragen wat er dan misgaat op concours (wbt jurycommentaar en punten) en waarom? En eerlijk naar zichzelf willen zijn.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 11:41

zoveel is dat brevet rijden hier ook niet waard. Veel meer dan manege niveau wordt er niet verwacht. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 11:44

Ayasha schreef:
zoveel is dat brevet rijden hier ook niet waard. Veel meer dan manege niveau wordt er niet verwacht. :)

Ah okay, nou dan valt dat dus ook af! Ik had begrepen dat er ook theorielessen over gezondheid etc van paard aan bod kwamen? Niet dat dat nou een garantie is voor het daadwerkelijk voelen en zien dat er iets misgaat. Maar kan nooit kwaad lijkt me.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 11:45

Ik kan wel een antwoord geven op de door ts gestelde vraag. Los van het feit dat winstpunt rijden niet je doel hoeft te zijn op een wedstrijd trouwens,

Ik heb drie keer een dergelijke proef afgeleverd. Een keer met mijn wedstrijd pony waarmee ik hoog op nivo reed. Maar ja meneer had er die dag gewoon geen zin in. Had zijn bui niet en er was geen land mee te bezeilen en hij had last van zijn hormonen. Achttal was al geeindigt met een letterlijk gesloten gelid op zijn leidmerrie weimaatje. :') en de individuele proef was een drama. Stilstaan nee, overbangen was alleen racen zo ongeveer, heb bijna de jury overhoop gereden ook nog. Punten tsja dat was een dik verdient verliespunt zelfs. Weinig aan te doen.

De twee andere keren was onderlinge wedstrijd op de manege. De een op een nieuw voor mij onbekende megagrote rotbok omdat het andere kreupel was. Dat was een stijve niet te sturen klooio die ook nog niet eens vooruit te branden was. Zijn nivo zou hoog moeten zijn, die van mij ook en ik ben jammerlijk laatste geworden in een manegewedstrijd op b nivo. Beest is overigens een paar weken later ook weer verkocht wegens niet functioneren bij iets anders dan een grote zware kerel.

De derde was ook manegewedstrijd. Beestje reed ik altijd op, lekker soepel. Maar eenmaal alleen in de bak zonder peesbeschermers. := alleen het binnenkomen was met een soepele stap. De rest sterrekijkend rondracen. Resultaat eervol laatste en niet bepaald lovend commentaar. Ach ja had er wel lol mee gehad zullen we maar zeggen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 11:46

Er zit wel theorie bij ja. OA over het tuig, veiligheid bij het buitenrijden, gangen en bouw van het paard heel basic maar als ik zie wat het brevet haalt betwijfel ik of die theorie ook echt veel bewustsording creëert. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 11:48

Ayasha schreef:
Er zit wel theorie bij ja. OA over het tuig, veiligheid bij het buitenrijden, gangen en bouw van het paard heel basic maar als ik zie wat het brevet haalt betwijfel ik of die theorie ook echt veel bewustsording creëert. :+

Okay, nou dan zou daar nog iets aan leerstof toegevoegd kunnen worden toch? Lijkt me een goede zaak! En inderdaad, het garandeert nog geen echte bewustwording, maar het niet doen is zeker weten dat er sowieso geen bewustwording gecreëerd wordt.

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 12:07

Wat ik me daarnaast afvraag,

Als je als jury bij L zit, ze zijn toch maar mooi de B doorgekomen die ruiters. Dus ergens gedurende de tijd, of dit nu 1/10 is of elke wedstrijd 2wp ze hebben de wp behaald Door de jury.

En mogen dan Door. En wie laat ze Door? De jury.

En dan zegt de jury dat ze daar niet thuis horen?

Tuurlijke begrijp ik ook dat er combi's zijn die beter nog even door oefenen of in de B of thuis voor ze doorgaan naar de L, maar menig is,lijkt mij, trots dat ze Door kunnen en willen dan kijken hoever ze komen.

Ik zie menig combi in de Z zowel 1 als 2 die daar imo ook niet thuis horen, maar wederom hebben ze uiteindelijk de wp Door de jury bijeen gereden.

Dus dan gaat daar op termijn toch iets mis lijkt mij?

Als je er pakweg 3j over doet (erg zwart wit voorbeeld) om van de B naar de L te mogen, en in de L loop je , zoals TS beschrijft, en ook daar doe je er 3j over om je wp te behalen om naar M te mogen enzovoort tot aan z2. Met pakweg om de maand een wedstrijd te rijden.

Dan is uiteindelijk alsnog zo dat je uiteindelijk je punten verkregen hebt Door de jury, of je nu op 5 wedstrijden 2wp per keer rijd,
Of 1/10 wp op wedstrijd.

Is het dan niet een handiger methode om te toetsen als je bv max 50 wedstrijden start met die combi in die klasse?
Wil je doorstromen? Dan zou je evt je wp verliezen die je op de 50 wedstrijden gereden hebt en kun je vanaf 1 beginnen, in de loop der tijd leer je dan, imo beter waar je heen moet op de juiste wijze, dan dat je op 150 wedstrijden uiteindelijk 10wp behaalt hebt en doormag waar je dus een jury tegenkomt,
Die zegt jij hoort hier niet thuis.

Nogmaals dit evenement erg zwart/wit neergezet hé.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 12:09

Dan mogen ze de licenties enz een pak goedkoper maken als ze dat ook nog willen gaan bepalen voor me. :+

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 12:14

Is maar een vb hè ayascha

Bedoel eerder te zeggen dat Hoe jury het weet of keert, als iemand bij hun in de ring verschijnen ze daar gekomen zijn Door de wp die ze uiteindelijk snel of traag behaalt hebben.

Plus daarnaast mag je met elk paard starten in elke klasse als je als ruiter die klasse voorheen al doorlopen hebt, als ik mij niet vergis?
Dus als je met de ene 10 j geleden Z hebt gehaald mag je, normaal dacht ik, met de andere zo M starten ?
Of paard er nu klaar voor is of niet ruiter zou dan het inzicht moeten hebben dat het wel of niet kan.

En daar geef ik TS dan wel gelijk in niet iedere ruiter heeft dat inzicht.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 12:15

In Nederland moet je tenminste al Z gereden hebben. In België bepaal je gewoon zelf welke klasse je in stapt. Als jij de eerste keer op wedstrijd gaat en je wil M (vergelijkbaar met Z in Nederland) starten dan doe je dat. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 12:17

Als je als ruiter 2x een klasse hebt behaald mag je elk paard daarin starten niet bij één keer. En vanaf M1 mag je de B ook overslaan met een nieuw paard.

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 12:19

Ok Dank je voor de duidelijkheid Yvank_

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 12:27

Ik denk altijd in de zin van het dier. Ik zie veel paarden die het wedstrijd rijden heel wat minder leuk vinden als de ruiter en dat is mijn inziens verkeerd. Het moet van beide kanten komen. Wil ik wedstrijden rijden? dan heb ik een geschikt paard nodig die dat ook lichamelijk en geestelijk aan kan zodat het ook plezier beleefd. Een paard wat niet optimaal gebouwd is word al snel overvraagd door dat de ruiter zo graag wil en is gewoon niet eerlijk. Kan me zeker wel in ts haar post vinden.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 12:28

Wat een aanmatigende stelling :n , zeker gezien het feit dat hij wegkomt van een B/L jurylid...De B staat voor BEGINNER (paard en/of ruiter dus). Je moet ergens beginnen! Als je je als jurylid stoort aan hoe het er in het begin uitziet, moet je zelf misschien verder leren en de jurycursus voor vanaf Z gaan doen lijkt me...
Laat de mensen die daar zelf lol aan ervaren of hard pogen om beter te worden niet het slachtoffer worden van een zuur jurylid die blijkbaar het liefst al goedlopende combinaties ziet lopen in de (nogmaals) B..!

Buuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 12:31

Ik ga hier heel naïef overkomen, maar de keren dat ik voorbij zie komen, "maar paard is zo kijkerig, of in elk geval anders dan thuis" ja prima, paarden kun je niet aan vreemde dingen laten wennen als je ze er niet aan bloot stelt. Maar er is een verschil in het omgaan van de ruiter in die situaties. Ik bedoel maar, ook ik ben nu paar keer gestart, ook mijn paard is dan wat snuiverig en kijkerig, en wat lastiger dan thuis. Dat mag, daarom ben ik daar. Andersom trouwens ook, ik wil graag netjes rijden...waardoor ik bv voor een middendraf , een 6 krijg. Thuis loopt ie voor een 10. Door mijn , noem het wat gezonde zenuwen, zit ik hem gewoon vet in de weg. Leermoment voor mij. Maar ik mag toch aannemen dat jury's toch wel het verschil zien in, een minder correct gereden oefening. Of het niveau van de combi, gestressed of niet...aan de oplossing van de ruiter kun je toch een oordeel maken.
Een voorbeeld: een grote volte hoor je met stelling te rijden, dan zie je echt wel het verschil in:ruiter a, die gewoon doormiddelmvan les nemen nog moet leren hoe een volte te rijden, ipv prikken en porren een vierkan rijdt. En ruiter b, die je wel degelijk de juiste hulpen ziet geven, maar door een wat zenuwachtig paard een mindere stelling. Wel correct op de letters, en een mooi gelijkmatig tempo.

Dus je zal als combi wel klaar moeten zijn voor wedstrijden. Je zal toch eerst als ruiter je paard goed voor elkaar moeten hebben op thuisfront, en dan kun je samen ervaring op doen op vreemd terrein..