Verliespunt rijden in B dressuur Paard

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 12:17

@Zeepsop. Ik heb liever een instructeur die eerlijk is naar mij toe. Wat heeft TS eraan om proefjes te rijden en teleurgesteld te raken omdat de punten erg laag zijn? Ik zie het vaker hoor; mensen die B starten en daar niet aan toe zijn. Voor die groep ruiters heeft het KNHS de impulsrubrieken in het leven geroepen:

Voor wie zijn Impulsrubrieken?

De Impulsrubrieken zijn voor een grote groep paardensporters, bijvoorbeeld voor ruiters en menners die:

het liefst recreatief rijden, maar het wel leuk vinden om af en toe een wedstrijd op lager niveau te rijden;
net of opnieuw zijn begonnen en wel wedstrijden willen rijden, maar het instapniveau nog iets te hoog vinden (bijvoorbeeld bij springen of eventing);
eerst eens willen proberen of wedstrijden rijden iets voor hen is zonder direct een startpas aan te moeten vragen;
op een leuke manier kennis willen maken met een andere discipline;
te oud zijn voor Bixie Rubrieken maar nog niet toe zijn aan het reguliere wedstrijdniveau.

Hoe vaak mag je meedoen aan Impuls?

Je kunt niet promoveren of degraderen en mag dus net zo vaak mee (blijven) doen als je wilt.
https://www.knhs.nl/wedstrijden/welke-w ... rubrieken/

_bokworst

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 12:20

Gewoon starten! Mijn eerste keer wedstrijd was een ramp, geen hoefslag gezien! 165 en 161 punten had ik toen volgens mij. Maar we hebben er onwijs veel van geleerd, en elke wedstrijd gaat het weer een stukje beter of vertrouwder. Gewoon ervaring op doen ts, falen kan niet, leren wel!

SG1985

Re: Verliespunt rijden in B dressuur Paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-15 12:22

Mijn paard gekocht als 4,5 jarige (onbeleerd)... nu 1,5 jaar bezig.
En we komen wel van ver... de afgelopen 8 maanden gaat het nu heerlijk

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 12:33

Niobe schreef:
Babootje schreef:
Verliespunten kun je overigens wel rijden in de B. Als je B+9 bent en je rijdt een verliespunt wordt je gewoon B+8. Je kunt alleen geen minpunten rijden, dwz dat je niet kunt degraderen zoals bij de L naar de B. Want lager dan B is niet mogelijk.

Uit het dressuurreglement: "In de klasse B worden geen verliespunten geregistreerd."
En: "Degradatie van de klasse L1 naar de klasse B is niet mogelijk."

Je hebt gelijk. Ik dacht dat je idd wel terug gezet kon worden naar B. :D :D

SG1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-15 12:35

Vriendin zegt ook: het is een leuk dagje samenzijn met je paard. B kan je heus wel... zeker de proef 3 :P

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 12:40

Absoluut! Heb vertrouwen in je zelf en in je paard en het nu nog helemaal niet om winst, maar om de oefening.
Veel plezier op je volgende wedstrijd!

stunning

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 12:49

Gewoon lekker gaan starten! Het is vooral met een paard wat nog nooit op wedstrijdterrein geweest is alleen al een goede oefening om op ander terrein te rijden en om kilometers te maken op ander terrein. Ik heb mijn eerste wedstrijd ook gereden terwijl ik zoiets had van we zijn er nog lang niet aan toe! Maar het was gewoon een hele goede oefening voor mijn paard. En als ik jou zo hoor over hoe hij loopt denk ik helemaal niet dat je zo enorm laag gaat scoren hoor. Er zal de eerste paar wedstrijden vaak iets meer spanning bij je paard zijn omdat hij nog niet op wedstrijd terrein is geweest, maar er lopen in de B zoveel paarden mee die nog wat spanning hebben omdat ze voor het eerst mee gaan op wedstrijd.

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 12:51

Babootje schreef:
@Zeepsop. Ik heb liever een instructeur die eerlijk is naar mij toe. Wat heeft TS eraan om proefjes te rijden en teleurgesteld te raken omdat de punten erg laag zijn? Ik zie het vaker hoor; mensen die B starten en daar niet aan toe zijn. Voor die groep ruiters heeft het KNHS de impulsrubrieken in het leven geroepen

Eerlijkheid vind ik ook belangrijk maar het moet wel leuk blijven. Mijn punt is dat je zo'n proef wel heel hard moet verknallen wil je rond de 150 zitten. De instructeur van TS heeft (zoals ik het begrijp) weinig vertrouwen in de wedstrijdcarriere van TS, terwijl TS zelf zegt dat ze ontspannen rond kan rijden. Dan is een B proefje echt niks om bang voor te zijn of om te vermijden.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 12:53

Ik ben toentertijd met mijn paard (3 maanden onder het zadel) op een onderlinge wedstrijd B gestart.
Gewoon voor de ervaring, dat is juist goed om te doen.
Kwam met 173 de baan uit. Keurig toch?
Feedback op papier en een ervaring rijker.

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 12:58

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 13:02

Zeepsop schreef:
Babootje schreef:
@Zeepsop. Ik heb liever een instructeur die eerlijk is naar mij toe. Wat heeft TS eraan om proefjes te rijden en teleurgesteld te raken omdat de punten erg laag zijn? Ik zie het vaker hoor; mensen die B starten en daar niet aan toe zijn. Voor die groep ruiters heeft het KNHS de impulsrubrieken in het leven geroepen

Eerlijkheid vind ik ook belangrijk maar het moet wel leuk blijven. Mijn punt is dat je zo'n proef wel heel hard moet verknallen wil je rond de 150 zitten. De instructeur van TS heeft (zoals ik het begrijp) weinig vertrouwen in de wedstrijdcarriere van TS, terwijl TS zelf zegt dat ze ontspannen rond kan rijden. Dan is een B proefje echt niks om bang voor te zijn of om te vermijden.

Geef mij toch maar die eerlijkheid... Zo ken ik iemand die er 3,5 jaar over heeft gedaan om boven de 160 punten te rijden in de B en ze ging bijna ieder weekend op wedstrijd. Dier en ruiter reden inderdaad heel ontspannen in het rond. Beestje met contra stelling en buiging en zijn hoofd in de lucht, amazone met haar hoofd in de wolken. Ik jureer inmiddels niet meer in die regio, maar het zou me verbazen als ze inmiddels veel verder is gekomen...

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 13:05

Nou mijn dieptepunt was 139 pt in de b...haha....werd niet geregistreerd en dus ook niet afgetrokken van wp die ik al had..

Heb dr nog wel video van.....paard wou niet over 1 korte zijn, liep ze constant 3 meter van de hoefslag af en nog meer oliebol....haha die korte zijde lag dicht bij kantine en zag ze mensen lopen en bewegen, en dat vond ze eng....

Ik had dr wel goed gevoel bij, paardwas wat stressig, niet gewend aan situaties en op zelfde locatIe niet weer gestart...maar ze bleef rustig, niet giga bokken of weg crossen...en hoe verder ik in proef was hoe beter t ging....dichter op de hoefslag lopen, dan begin vd proef.

3 mnd later in de l1 192 pt, 2e prijs meende ik. proefje er voor, 160, toen gingen ze naast mijn baan , de z baan met wiite hekjes ff opruimen..en liepen ze met de hekjes op schouder met 10 man bij mn baan langs..op 2 meter afstand...over 40 mtr lengte van de baan. ik heb dr klacht over ingediend...vond t nergens op slaan, hadden ze ff moeten wachten tot ik klaar was met mn proef...

Dus gewoon rijden en oefenen , en als je thuis goed voelt in de basis, dan kan je op wedstrijd ook goed rijden...als dr niet zoeits gebeurd als wat ik schreef...haha

En eerlijkheid bij jureren, waardeer ik ook, maar mijn ervaring is dat sommige gewoon niet geschikt zijn als jury! Die moeten gewoon stoppen met jureren...zijn ongeschikt!

Succes!

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 13:06

Anoeska, hmmm toevallig iemand uit mijn regio? :P

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 13:12

Anoeska27 schreef:
Geef mij toch maar die eerlijkheid... Zo ken ik iemand die er 3,5 jaar over heeft gedaan om boven de 160 punten te rijden in de B en ze ging bijna ieder weekend op wedstrijd. Dier en ruiter reden inderdaad heel ontspannen in het rond. Beestje met contra stelling en buiging en zijn hoofd in de lucht, amazone met haar hoofd in de wolken. Ik jureer inmiddels niet meer in die regio, maar het zou me verbazen als ze inmiddels veel verder is gekomen...

Dan is er toch iets mis in de training :? Weet niet wat de reden was dat ze zo laag scoorde, maar dan kreeg ze niet de hulp die ze nodig had lijkt mij.

Ik denk altijd: het is maar een B-proefje, we zitten hier niet op de olympische spelen. Al gaat het mis, er gebeurt niks: je hebt weer wat om aan te werken. :j

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 13:16

Zeepsop schreef:
Anoeska27 schreef:

Dan is er toch iets mis in de training :? Weet niet wat de reden was dat ze zo laag scoorde, maar dan kreeg ze niet de hulp die ze nodig had lijkt mij.

Ik denk altijd: het is maar een B-proefje, we zitten hier niet op de olympische spelen. Al gaat het mis, er gebeurt niks: je hebt weer wat om aan te werken. :j

Ik ken de instructrice van die vereniging en die vertelde dat ze gewoon niet luisterde, niets met de tips deed en vond dat ze prima proeven reed.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 13:17

Anoeska schreef:
Janneke2 schreef:

Is dit werkelijk zo?
Neus op de loodlijn, en de punten voor halsstrekken zijn niet leidend voor de hele proef....?
(Dwz: zou het halsstrekken "mislukken", kun je nog steeds winst rijden - ?)

Maar wat ik wel herken: ik vind mezelf pas wedstrijd klaar als ik zo ongeveer toe ben aan de Z met een paard :) .

Ik zou denken dat ontspannen "reaching into the bit" tot en met L2 winst op moet kunnen leveren, daarna komt oprichting van achter uit. De positie tov de loodlijn is volstrekt secundair tov correct spiergebruik.

Nee, natuurlijk kan je met 1 mislukt onderdeel nog steeds winst rijden. Zou wat zijn, waarom zou je anders nog al die oefeningen rijden als het alleen om 1 onderdeel, het halsstrekken gaat :? Kunnen we allemaal een rondje halsstrekken en weer de bak uit.

TS: als jurylid zeg ik, gewoon lekker gaan starten. Je komt echt niet zo snel op hele lage punten uit. Ik (en veel van mijn collega's) vinden het in de B vooral belangrijk dat een paard vriendelijk voorgesteld wordt, zo veel mogelijk een constante aanleuning heeft, en de onderdelen netjes afgewerkt worden. Als je denkt dat dat lukt, kan je rustig eens een wedstrijd proberen.

Tja - zo kun je ook kijken.
Nadeel van deze blik: ik vind halsstrekken zo'n belangrijke basisoefening, dat als dat mislukt, er meteen een serie vragen te stellen zijn.
Een paard dat correct het bit opzoekt dmv aangespannen buikspieren en reiken, strekken naar het bit toe, "strekt de hele tijd de hals", en als je aanbiedt de teugels te verlengen, verlengt de hals ook.

En neus op loodlijn lijkt mij kolder in de B en de L.
(Maar ik ga niet iedereen de kost verschaffen die wel aan die "eis" voldoet. )

En dat ik lang wacht met starten is, dat ik een grote volte bijvoorbeeld nadrukkelijk niet zie als een doel op zich (kijk mij eens netjes sturen) maar dat ik weten wil, of het dier mij draagt op het binnenachterbeen, of het dier niet kapseist, mij op mijn buitenbil gooit, etc etc - en pas als al die dingen correct zijn, heb ik lol in starten.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 11-08-15 13:21, in het totaal 1 keer bewerkt

CP5

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 13:19

Wat mij verbaasd is dat veel mensen zich druk maken over de punten..
Ik heb altijd geleerd om met plezier naar een wedstrijd te gaan, winst of geen winst.
Je weet dan via het protocol wat fout is gegaan, en waar je dus aan kan werken. Maar óók wat je goed hebt gedaan, waar je weer extra motivatie uit kan halen.

Ik zou het juist erg fijn vinden dat ik terug kan lezen wat beter kan, en dit vervolgens weer zou oefenen met instructeur.
Ik heb ooit een keer een aangespannen wedstrijd gereden, en was werkelijk bijna alles vergeten van de stress. Proef ging zeer slecht, wist niet eens meer wat een halve volte was :+ En had nog behoorlijk wat punten ondanks dat het niet goed ging. Maar heb daar zo gigantisch veel van geleerd, die ervaring heb ik thuis niet.

Ooit een keer op een clinic ook gezien dat een vrouw in de ZZ een nieuw paard had, wat die vorige dag was opgehaald. Ging allemaal niet vlekkeloos, maar maakt dat wat uit? Ik heb me ontzettend vermaakt die dag.

TS, je moet doen wat goed voelt voor jou. Waar je plezier in hebt. Falen kun je niet, alleen maar beter worden in iets wat je graag doet!

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 13:21

Of ga eens oefenen in de bak. laat iemand je filmen en iemand je voorlezen.
En kijk het dan terug.

Met je wedstrijd ook laat je altijd filmen.
Dan kan je terug kijken en ook kijken of de jury gelijk had.
Het is niet leuk dat deze instructeur dan ook het jurylid is.
Maar ook van jou klasse?

of je laat het filmen en plaats het eens hier.

Heel veel succes.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 13:23

Janneke2 schreef:
Is dit werkelijk zo?
Neus op de loodlijn, en de punten voor halsstrekken zijn niet leidend voor de hele proef....?
(Dwz: zou het halsstrekken "mislukken", kun je nog steeds winst rijden - ?)

Maar wat ik wel herken: ik vind mezelf pas wedstrijd klaar als ik zo ongeveer toe ben aan de Z met een paard :) .

Ik zou denken dat ontspannen "reaching into the bit" tot en met L2 winst op moet kunnen leveren, daarna komt oprichting van achter uit. De positie tov de loodlijn is volstrekt secundair tov correct spiergebruik.

Anoeska schreef:
Nee, natuurlijk kan je met 1 mislukt onderdeel nog steeds winst rijden. Zou wat zijn, waarom zou je anders nog al die oefeningen rijden als het alleen om 1 onderdeel, het halsstrekken gaat :? Kunnen we allemaal een rondje halsstrekken en weer de bak uit.

TS: als jurylid zeg ik, gewoon lekker gaan starten. Je komt echt niet zo snel op hele lage punten uit. Ik (en veel van mijn collega's) vinden het in de B vooral belangrijk dat een paard vriendelijk voorgesteld wordt, zo veel mogelijk een constante aanleuning heeft, en de onderdelen netjes afgewerkt worden. Als je denkt dat dat lukt, kan je rustig eens een wedstrijd proberen.

Janneke2 schreef:
Tja - zo kun je ook kijken.
Nadeel van deze blik: ik vind halsstrekken zo'n belangrijke basisoefening, dat als dat mislukt, er meteen een serie vragen te stellen zijn.
Een paard dat correct het bit opzoekt dmv aangespannen buikspieren en reiken, strekken naar het bit toe, "strekt de hele tijd de hals", en als je aanbiedt de teugels te verlengen, verlengt de hals ook.

En neus op loodlijn lijkt mij kolder in de B en de L.
(Maar ik ga niet iedereen de kost verschaffen die wel aan die "eis" voldoet. )

Is prima als je er zo over denkt, maar zo werkt het bij de proeven van de KNHS niet. Iedere mening heeft z'n waarde, maar als er gevraagd wordt naar hoe het op een KNHS wedstrijd werkt, dan is het handig om in die context te antwoorden. In een wedstrijd punt je per onderdeel, en haal je niet de punten van andere onderdelen naar beneden omdat je een eerder onderdeel niet goed genoeg vond.

Ik vind halsstrekken ook belangrijk, en het geeft me als jury een beeld van hoe het paard gaat, maar dat wil niet zeggen dat het alles bepalend is.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 13:28

Anoeska27 schreef:

Maar wat jij omschrijft lijkt op een combi die niet eens ontspannen en een beetje over de rug kan lopen. Dan heb je inderdaad niet veel te zoeken op een wedstrijdterrein, daar heb je gelijk in, maar ik heb niet de indruk dat dat bij TS het geval is.
En dan nog, zonder het een keer gedaan te hebben, weet je niet waar je staat en daarnaast, van meters maken is nog geen enkele combi dood gegaan.......

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 13:37

Anoeska schreef:
Is prima als je er zo over denkt, maar zo werkt het bij de proeven van de KNHS niet. Iedere mening heeft z'n waarde, maar als er gevraagd wordt naar hoe het op een KNHS wedstrijd werkt, dan is het handig om in die context te antwoorden. In een wedstrijd punt je per onderdeel, en haal je niet de punten van andere onderdelen naar beneden omdat je een eerder onderdeel niet goed genoeg vond.

Ik vind halsstrekken ook belangrijk, en het geeft me als jury een beeld van hoe het paard gaat, maar dat wil niet zeggen dat het alles bepalend is.

Idd: ik eis nadrukkelijk niets.
Dus ook niet, dat de oefening "halsstrekken" allesbepalend zou moeten zijn.

...maar het gaat mij wel nadrukkelijk om het bepalen van hoe het dier daadwerkelijk gereden wordt.
(Volgens mij wordt dat niet gejureerd van: "de volte is correct van E naar B naar E, mooi rond, dus och, die contrastelling, dat gebrek aan buiging, dat doet er allemaal niet toe".)

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 13:40

Als jij een keer wil starten om te kijken waar je staat in je training, dan is dat aan jou te beslissen. Jij betaalt de instructeur, dus jij bent de baas. Hij geeft tips en advies, wat natuurlijk ook de bedoeling is van een instructeur, maar jij bepaalt uiteindelijk wat je gaat doen. Heel veel succes!

Masi1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 14:01

Ik was ook steeds bang dat ik niet klaar zou zijn voor de B. Uiteindelijk besloten een onderlinge te starten om te kijken hoe we ervoor stonden. Aan het eind kreeg ik te horen "Starten! Kilometers maken en dan komen jullie er. Je hebt een paard met potentie!"
Dit was zo leuk om te horen en natuurlijk motiverend dat ik besloten heb eind van het jaar officieel te gaan starten.
De kritiek punten die je krijgt zijn fijn, hier kun je dan mee aan de slag. De positieve punten zijn ook fijn, hier krijgt je motivatie een boost van.
Wij scoorden uiteindelijk 186 punten voor onze eerste wedstrijd met gemiddeld 6en en 7ens en mijn 9 voor halsstrekken waar ik zo ontzettend trots op was!

Dus gewoon starten... Kijk waar je staat en besluit dan of je er al klaar voor bent.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 14:35

cynthia5 schreef:
Ik heb altijd geleerd om met plezier naar een wedstrijd te gaan, winst of geen winst.
Je weet dan via het protocol wat fout is gegaan, en waar je dus aan kan werken. Maar óók wat je goed hebt gedaan, waar je weer extra motivatie uit kan halen.

Ik zou het juist erg fijn vinden dat ik terug kan lezen wat beter kan, en dit vervolgens weer zou oefenen met instructeur.
Ik heb ooit een keer een aangespannen wedstrijd gereden, en was werkelijk bijna alles vergeten van de stress. Proef ging zeer slecht, wist niet eens meer wat een halve volte was :+ En had nog behoorlijk wat punten ondanks dat het niet goed ging. Maar heb daar zo gigantisch veel van geleerd, die ervaring heb ik thuis niet.

Ooit een keer op een clinic ook gezien dat een vrouw in de ZZ een nieuw paard had, wat die vorige dag was opgehaald. Ging allemaal niet vlekkeloos, maar maakt dat wat uit? Ik heb me ontzettend vermaakt die dag.

TS, je moet doen wat goed voelt voor jou. Waar je plezier in hebt. Falen kun je niet, alleen maar beter worden in iets wat je graag doet!

Ik ga met plezier op concours als ik weet dat ik er alles aan heb kunnen doen in voorbereiding en opleiding om hoge punten te kunnen scoren.

Wat is er plezierig aan om lage punten te rijden doordat je zelf punten hebt laten liggen?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 14:36

Janine1990 schreef:
cynthia5 schreef:

Ik ga met plezier op concours als ik weet dat ik er alles aan heb kunnen doen in voorbereiding en opleiding om hoge punten te kunnen scoren.

Wat is er plezierig aan om lage punten te rijden doordat je zelf punten hebt laten liggen?

Zul je wel eerst ervaring moeten hebben wat er van je verwacht wordt.
TS is in die context nog zo groen als gras. Geef haar de kans om het gewoon vrijblijvend te ontdekken.....