Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Niobe schreef:Babootje schreef:Verliespunten kun je overigens wel rijden in de B. Als je B+9 bent en je rijdt een verliespunt wordt je gewoon B+8. Je kunt alleen geen minpunten rijden, dwz dat je niet kunt degraderen zoals bij de L naar de B. Want lager dan B is niet mogelijk.
Uit het dressuurreglement: "In de klasse B worden geen verliespunten geregistreerd."
En: "Degradatie van de klasse L1 naar de klasse B is niet mogelijk."

Babootje schreef:@Zeepsop. Ik heb liever een instructeur die eerlijk is naar mij toe. Wat heeft TS eraan om proefjes te rijden en teleurgesteld te raken omdat de punten erg laag zijn? Ik zie het vaker hoor; mensen die B starten en daar niet aan toe zijn. Voor die groep ruiters heeft het KNHS de impulsrubrieken in het leven geroepen
Zeepsop schreef:Babootje schreef:@Zeepsop. Ik heb liever een instructeur die eerlijk is naar mij toe. Wat heeft TS eraan om proefjes te rijden en teleurgesteld te raken omdat de punten erg laag zijn? Ik zie het vaker hoor; mensen die B starten en daar niet aan toe zijn. Voor die groep ruiters heeft het KNHS de impulsrubrieken in het leven geroepen
Eerlijkheid vind ik ook belangrijk maar het moet wel leuk blijven. Mijn punt is dat je zo'n proef wel heel hard moet verknallen wil je rond de 150 zitten. De instructeur van TS heeft (zoals ik het begrijp) weinig vertrouwen in de wedstrijdcarriere van TS, terwijl TS zelf zegt dat ze ontspannen rond kan rijden. Dan is een B proefje echt niks om bang voor te zijn of om te vermijden.
Anoeska27 schreef:Geef mij toch maar die eerlijkheid... Zo ken ik iemand die er 3,5 jaar over heeft gedaan om boven de 160 punten te rijden in de B en ze ging bijna ieder weekend op wedstrijd. Dier en ruiter reden inderdaad heel ontspannen in het rond. Beestje met contra stelling en buiging en zijn hoofd in de lucht, amazone met haar hoofd in de wolken. Ik jureer inmiddels niet meer in die regio, maar het zou me verbazen als ze inmiddels veel verder is gekomen...
Weet niet wat de reden was dat ze zo laag scoorde, maar dan kreeg ze niet de hulp die ze nodig had lijkt mij.
Zeepsop schreef:Anoeska27 schreef:Geef mij toch maar die eerlijkheid... Zo ken ik iemand die er 3,5 jaar over heeft gedaan om boven de 160 punten te rijden in de B en ze ging bijna ieder weekend op wedstrijd. Dier en ruiter reden inderdaad heel ontspannen in het rond. Beestje met contra stelling en buiging en zijn hoofd in de lucht, amazone met haar hoofd in de wolken. Ik jureer inmiddels niet meer in die regio, maar het zou me verbazen als ze inmiddels veel verder is gekomen...
Dan is er toch iets mis in de trainingWeet niet wat de reden was dat ze zo laag scoorde, maar dan kreeg ze niet de hulp die ze nodig had lijkt mij.
Ik denk altijd: het is maar een B-proefje, we zitten hier niet op de olympische spelen. Al gaat het mis, er gebeurt niks: je hebt weer wat om aan te werken.
Anoeska schreef:Janneke2 schreef:
Is dit werkelijk zo?
Neus op de loodlijn, en de punten voor halsstrekken zijn niet leidend voor de hele proef....?
(Dwz: zou het halsstrekken "mislukken", kun je nog steeds winst rijden - ?)
Maar wat ik wel herken: ik vind mezelf pas wedstrijd klaar als ik zo ongeveer toe ben aan de Z met een paard.
Ik zou denken dat ontspannen "reaching into the bit" tot en met L2 winst op moet kunnen leveren, daarna komt oprichting van achter uit. De positie tov de loodlijn is volstrekt secundair tov correct spiergebruik.
Nee, natuurlijk kan je met 1 mislukt onderdeel nog steeds winst rijden. Zou wat zijn, waarom zou je anders nog al die oefeningen rijden als het alleen om 1 onderdeel, het halsstrekken gaatKunnen we allemaal een rondje halsstrekken en weer de bak uit.
TS: als jurylid zeg ik, gewoon lekker gaan starten. Je komt echt niet zo snel op hele lage punten uit. Ik (en veel van mijn collega's) vinden het in de B vooral belangrijk dat een paard vriendelijk voorgesteld wordt, zo veel mogelijk een constante aanleuning heeft, en de onderdelen netjes afgewerkt worden. Als je denkt dat dat lukt, kan je rustig eens een wedstrijd proberen.
En had nog behoorlijk wat punten ondanks dat het niet goed ging. Maar heb daar zo gigantisch veel van geleerd, die ervaring heb ik thuis niet.Janneke2 schreef:Is dit werkelijk zo?
Neus op de loodlijn, en de punten voor halsstrekken zijn niet leidend voor de hele proef....?
(Dwz: zou het halsstrekken "mislukken", kun je nog steeds winst rijden - ?)
Maar wat ik wel herken: ik vind mezelf pas wedstrijd klaar als ik zo ongeveer toe ben aan de Z met een paard.
Ik zou denken dat ontspannen "reaching into the bit" tot en met L2 winst op moet kunnen leveren, daarna komt oprichting van achter uit. De positie tov de loodlijn is volstrekt secundair tov correct spiergebruik.
Anoeska schreef:Nee, natuurlijk kan je met 1 mislukt onderdeel nog steeds winst rijden. Zou wat zijn, waarom zou je anders nog al die oefeningen rijden als het alleen om 1 onderdeel, het halsstrekken gaatKunnen we allemaal een rondje halsstrekken en weer de bak uit.
TS: als jurylid zeg ik, gewoon lekker gaan starten. Je komt echt niet zo snel op hele lage punten uit. Ik (en veel van mijn collega's) vinden het in de B vooral belangrijk dat een paard vriendelijk voorgesteld wordt, zo veel mogelijk een constante aanleuning heeft, en de onderdelen netjes afgewerkt worden. Als je denkt dat dat lukt, kan je rustig eens een wedstrijd proberen.
Janneke2 schreef:Tja - zo kun je ook kijken.
Nadeel van deze blik: ik vind halsstrekken zo'n belangrijke basisoefening, dat als dat mislukt, er meteen een serie vragen te stellen zijn.
Een paard dat correct het bit opzoekt dmv aangespannen buikspieren en reiken, strekken naar het bit toe, "strekt de hele tijd de hals", en als je aanbiedt de teugels te verlengen, verlengt de hals ook.
En neus op loodlijn lijkt mij kolder in de B en de L.
(Maar ik ga niet iedereen de kost verschaffen die wel aan die "eis" voldoet. )
Anoeska27 schreef:Geef mij toch maar die eerlijkheid... Zo ken ik iemand die er 3,5 jaar over heeft gedaan om boven de 160 punten te rijden in de B en ze ging bijna ieder weekend op wedstrijd. Dier en ruiter reden inderdaad heel ontspannen in het rond. Beestje met contra stelling en buiging en zijn hoofd in de lucht, amazone met haar hoofd in de wolken. Ik jureer inmiddels niet meer in die regio, maar het zou me verbazen als ze inmiddels veel verder is gekomen...
Anoeska schreef:Is prima als je er zo over denkt, maar zo werkt het bij de proeven van de KNHS niet. Iedere mening heeft z'n waarde, maar als er gevraagd wordt naar hoe het op een KNHS wedstrijd werkt, dan is het handig om in die context te antwoorden. In een wedstrijd punt je per onderdeel, en haal je niet de punten van andere onderdelen naar beneden omdat je een eerder onderdeel niet goed genoeg vond.
Ik vind halsstrekken ook belangrijk, en het geeft me als jury een beeld van hoe het paard gaat, maar dat wil niet zeggen dat het alles bepalend is.
cynthia5 schreef:Wat mij verbaasd is dat veel mensen zich druk maken over de punten..
Ik heb altijd geleerd om met plezier naar een wedstrijd te gaan, winst of geen winst.
Je weet dan via het protocol wat fout is gegaan, en waar je dus aan kan werken. Maar óók wat je goed hebt gedaan, waar je weer extra motivatie uit kan halen.
Ik zou het juist erg fijn vinden dat ik terug kan lezen wat beter kan, en dit vervolgens weer zou oefenen met instructeur.
Ik heb ooit een keer een aangespannen wedstrijd gereden, en was werkelijk bijna alles vergeten van de stress. Proef ging zeer slecht, wist niet eens meer wat een halve volte wasEn had nog behoorlijk wat punten ondanks dat het niet goed ging. Maar heb daar zo gigantisch veel van geleerd, die ervaring heb ik thuis niet.
Ooit een keer op een clinic ook gezien dat een vrouw in de ZZ een nieuw paard had, wat die vorige dag was opgehaald. Ging allemaal niet vlekkeloos, maar maakt dat wat uit? Ik heb me ontzettend vermaakt die dag.
TS, je moet doen wat goed voelt voor jou. Waar je plezier in hebt. Falen kun je niet, alleen maar beter worden in iets wat je graag doet!
Janine1990 schreef:cynthia5 schreef:Wat mij verbaasd is dat veel mensen zich druk maken over de punten..
Ik heb altijd geleerd om met plezier naar een wedstrijd te gaan, winst of geen winst.
Je weet dan via het protocol wat fout is gegaan, en waar je dus aan kan werken. Maar óók wat je goed hebt gedaan, waar je weer extra motivatie uit kan halen.
Ik zou het juist erg fijn vinden dat ik terug kan lezen wat beter kan, en dit vervolgens weer zou oefenen met instructeur.
Ik heb ooit een keer een aangespannen wedstrijd gereden, en was werkelijk bijna alles vergeten van de stress. Proef ging zeer slecht, wist niet eens meer wat een halve volte wasEn had nog behoorlijk wat punten ondanks dat het niet goed ging. Maar heb daar zo gigantisch veel van geleerd, die ervaring heb ik thuis niet.
Ooit een keer op een clinic ook gezien dat een vrouw in de ZZ een nieuw paard had, wat die vorige dag was opgehaald. Ging allemaal niet vlekkeloos, maar maakt dat wat uit? Ik heb me ontzettend vermaakt die dag.
TS, je moet doen wat goed voelt voor jou. Waar je plezier in hebt. Falen kun je niet, alleen maar beter worden in iets wat je graag doet!
Ik ga met plezier op concours als ik weet dat ik er alles aan heb kunnen doen in voorbereiding en opleiding om hoge punten te kunnen scoren.
Wat is er plezierig aan om lage punten te rijden doordat je zelf punten hebt laten liggen?