NIET meer voorlezen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wel of geen voorlezer?

Wel
132 (51%)
Geen
72 (27%)
Hangt er van af
54 (20%)

Totaal aantal stemmen: 258

Cioccolato

Re: NIET meer voorlezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 16:59

Dat doe ik in de auto van te voren als ik de proef lees. Daarvoor hoef ik niet de proef uit mn hoofd te leren :+
Ik denk dat elke dressuurruiter de proef wel (of gedeeltelijk) uit z'n hoofd kent, maar de 1 wil bevestiging en de ander niet. Ligt totaal aan type mens en niet aan iemand z'n rijkunsten.

Ik ben met voorlezer juist heel erg bezig met hoeken inrijden, recht op zitten (omdat ik snel scheef zak), iets wakker maken voor been. Hier mn linker hand een ophouding, hier iets met me rechterhand.
Het kan dus ook echt wel met een voorlezer :j

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 17:04

In de western wordt er niet eens voorgelezen en zijn de figuren vele malen ingewikkelder dan in de dressuur. In de dressuur weet je wat linksom gebeurd komt straks ook rechtsom.
Je hebt bij western geen houvast aan de bakletters wat je bij dressuur wel hebt.

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 17:11

Sizzle schreef:
Als je uit je hoofd leert kun je veel gedetailleerder de prodf doorgaan dan domweg de oefeningen.
Zo stamp ik dan na bepaalde oefeningen ook dingen als: extra ophouding in voorbereiding op...., denk om hoek inrijden, licht schouder voor langs kantine etc etc.
in feite probeer ik het geheel te visualiseren.

Mee eens!
Dat is ook de reden waarom ik de proef ook in de training wel een aantal keer helemaal doe. Losse oefeningen gaan vaak prima, je bent dan even op dat ene onderdeel geconcentreerd, maar alles achter elkaar en aan elkaar rijden geeft vaak toch weer wat nieuwe dingen om aan te werken.
Als je de proef een paar keer helemaal rijdt weet je waar de knelpunten zitten, kun je nog eens oefenen en in de proef extra rekening mee houden. Én het helpt je imo ook bij het onthouden, als ik de proef een paar keer heb gereden, hoef ik amper nog wat in mijn hoofd te stampen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 17:17

Het is ook maar wat je gewend bent uiteindelijk.
Hier weten de kinderen al niet beter dan dat je het uit je hoofd rijdt.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 18:46

vonneke schreef:
Grappig hoe sommige mensen enorm in de verdediging schieten, wat overigens totaal niet nodig is.

Al verbaas ik mezelf wel hoe sommige een parcours rijden. Maar dat is in dit topic niet aan de orde.

Mijn paard en ik zijn even groen en mijn instructeur wil alleen dat ik meetel om zelf te (leren) zien of het past maar niet ingrijp omdat hij zijn eigen fouten moet leren herstellen. Hij zegt dat je later geen tijd meer hebt om dat te doen en dat je paard dat dus ook moet leren. Ik moet de mooie lijntjes rijden, afstanden en springen moet mijn paard doen. En aangezien hij ZZ springt en ik maar net in het BB/B kom kijken luister ik braaf. :)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 20:00

Nu is het al wel 20 jaar geleden geweest dat ik voor het laatst een dressuurproef heb gereden, maar ik reed ze ook uit mijn hoofd, omdat ik dan veel meer aan het rijden was. De enkele keer dat ik de "luxe" van een voorlezer had merkte ik dat ik gewoon ging afwachten op de voorlezer, meer van "zeg dan bij E afwenden, zeg het zeg het zeg het" en dan was ik niet meer met rijden bezig maar met wachten tot het gezegd werd.

FairLady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 21:33

Sizzle schreef:
Als je uit je hoofd leert kun je veel gedetailleerder de prodf doorgaan dan domweg de oefeningen.
Zo stamp ik dan na bepaalde oefeningen ook dingen als: extra ophouding in voorbereiding op...., denk om hoek inrijden, licht schouder voor langs kantine etc etc.
in feite probeer ik het geheel te visualiseren.

Dit had ik zo kunnen zeggen!
Ik rijd mijn proef al een paar keer door in mijn hoofd en rijd altijd uit mijn hoofd. Sindsdien ben ik veel geconcentreerder tijdens mijn proef.

nimbletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 22:34

En als je een kur op muziek gaat rijden moet dat toch ook uit je hoofd.

Testdrive

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-15 06:07

Klopt het dat ik bespeur dat hier veel "KNHS-ruiters" aan het woord zijn?! Het lijkt toch wel te neigen naar een overwicht voor rijden zonder voorlezer?! Zou leuk zijn als je op Bokt polls zou kunnen opstarten zodat je "echte cijfers" kunt verzamelen (maar dat is off-topic).

Als ik denk aan mijn eigen dochter die ergens op F4 niveau zit (FNRS) dan lijkt een voorlezer me eigenlijk nog wel handig voor haar (ze is 11 jaar). Alhoewel...ze leert op school ook al van alles uit haar hoofd en zoals Sizzle aangeeft: in Zwitserland weten de kinderen niet beter.

Ik moet overigens wel zeggen dat ik het als vader erg leuk vindt om voor te lezen en af en toe als ze in de hoek rijdt, waar ik sta te lezen, haar te kunnen aanmoedigen en motiveren (beetje fluisteren uiteraard ;) ) En dan enorm trots zijn als ik zie dat ze goed bezig is :)

History_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 06:20

Bokt heeft bij het openen van een topic de mogelijkheid om een poll toe te voegen hoor :)

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 06:21

Ik ben KNHS ruiter. Voornamelijk spring en eventing gericht.
Ik ben tegen het rijden van proef uit het hoofd.

Zo even kort op een rijtje gezet haha :Y)

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 06:36

Helemaal mee eens, ik rijd ze uit mijn hoofd. Vaak een lezen en een uit het hoofd. Die uit het hoofd toch vaak 10 punten meer omdat je al weet wat er komt,.beter voorbereid en ik heel gefoccused ben, geen tijd voor zenuwen. De eerste paar keren ging het wel fe mist in. Volhouden en oefenen.

Knhs ruiter allround, voor uit het hoofd, alhoewel twee wel pittig is.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 13:16

Knhs en LRV ruiter, dressuur en beginnend springen erbij, dochter fnrs en lrv, voor vrije keuze.

Bolzak23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 13:23

Wat een leuk onderwerp.

Ben ook ooit uit het hoofd gaan rijden, uit nood (voorlezer was te laat). Dit is zo goed bevallen doe niet meer anders, tenminste bij 1 proef niet. 2 vind ik soms lastig als ze teveel op elkaar lijken.

Maar inderdaad concentratie is, bij mij in elk geval, veel hoger. Meer ontspanning en een betere proef.

Nb wat een taalfouten in het citaat in de OP, stond dat ergens zo gepubliceerd?"

xWouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 13:28

KNHS dressuur ruiter. Sinds de afgelopen selecties ben ik de proef uit mijn hoofd gaan rijden, en ik moet zeggen dat we flink omhoog zijn geschoten kwa punten. Ik heb veel meer concentratie en weet wat er me te wachten staat waardoor ik me veel beter op mijn pony kan focussen, voor mij niet anders meer!

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 13:30

Ik heb enkele proeven uit mijn hoofd gereden. Ik had vooraf best wat spanning vanwege de angst om het niet te onthouden. De proef ging uitstekend! Erna dezelfde proeven ook met voorlezer gereden en wat schetste mijn verbazing: jeee wat ben ik 'lui' met voorlezer. Ik wist nl echt niet wat er kwam als de lezer het nog niet had voorgelezen. Blijkbaar ben ik dan zo bezig met weet ik wat. Uit het hoofd kon ik mij tijdens een onderdeel al goed voorbereiden op het volgende onderdeel. Op zich hebben de proeven ook een logische volgorde dus tijdens het rijden kan je bijna niet verkeerd gaan.

Toch ben ik steeds te lui om de proeven uit mijn hoofd te leren en gebruik ik een voorlezer. Maar nu heb ik weer wat extra motivatie om toch weer wat uit mijn hoofd te gaan leren :)

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 13:32

Op een gegeven niveau, moet je uit je hoofd rijden. En als groom, is het wel zo handig, dat je bij slecht weer tijdens het outdoor seizoen, een paraplu kan vasthouden, in plaats van het proevenboekje. Wordt er maar eentje nat.

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 13:33

Johanna59 schreef:
Op een gegeven niveau, moet je uit je hoofd rijden. En als groom, is het wel zo handig, dat je bij slecht weer tijdens het outdoor seizoen, een paraplu kan vasthouden, in plaats van het proevenboekje. Wordt er maar eentje nat.

_O- hahahahahahahahaha _/-\o_

Testdrive

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-15 13:56

Bolzak23 schreef:
Wat een leuk onderwerp.

Ben ook ooit uit het hoofd gaan rijden, uit nood (voorlezer was te laat). Dit is zo goed bevallen doe niet meer anders, tenminste bij 1 proef niet. 2 vind ik soms lastig als ze teveel op elkaar lijken.

Maar inderdaad concentratie is, bij mij in elk geval, veel hoger. Meer ontspanning en een betere proef.

Nb wat een taalfouten in het citaat in de OP, stond dat ergens zo gepubliceerd?"

Hoeveel taalfouten denk jij te zien dan? Valt best mee hoor voor iemand van Duitse origine :p

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 18:25

Neonlight schreef:
Nu is het al wel 20 jaar geleden geweest dat ik voor het laatst een dressuurproef heb gereden, maar ik reed ze ook uit mijn hoofd, omdat ik dan veel meer aan het rijden was. De enkele keer dat ik de "luxe" van een voorlezer had merkte ik dat ik gewoon ging afwachten op de voorlezer, meer van "zeg dan bij E afwenden, zeg het zeg het zeg het" en dan was ik niet meer met rijden bezig maar met wachten tot het gezegd werd.

Heel herkenbaar! Ik rij ook graag uit m'n hoofd omdat mij dat dwingt op te letten. Ik raak heel makkelijk afgeleid, maar als je de proef uit je hoofd rijdt moet je wel opletten omdat je anders niet weet waar je heen moet. Van mij mogen de voorlezers best allemaal weg, heerlijk die rust. O:)

Laatste wedstrijd zonder groom op pad geweest en dat beviel eigenlijk ook wel.. Gewoon alle focus op het rijden en geen "gezeur" aan je kop. Of het een succes was? :') Ik had bijna 40 punten verschil tussen de twee proeven dus uh, tja. Ik vond zelf van wel.

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 18:27

Ik denk dat het ligt aan je persoonlijke voorkeur, ik vind zonder voorlezer vele malen fijner :)

ponycrosserr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 18:30

Ik vind met voorlezer veel fijner omdat ik door spanning snel alles vergeet en dan ben ik juist meer bezig met wat ik daarna moet gaan doen.
En ik begrijp ook prima dat andere mensen het fijner vinden zonder, maar dat mag ook gewoon, dus dat lijkt mij geen probleem.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 07:11

Moderatoropmerking:
Ik heb de poll toegevoegd aan de eerste pagina.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 07:28

Ik ken eigenlijk altijd mijn proeven wel uit mijn hoofd, omdat ik ze doordeweeks ook oefen zonder voorlezer. Ik laat me dan wel voorlezen maar eigenlijk hoor ik die amper :D Mijn eigen ervaring is ook dat ik mijn proeven veel beter afwerk als ik weet wat er komen gaat.

huppiejuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 08:01

Ik heb mij altijd laten voorlezen, totdat mijn dochter, die streetdance heeft als hobby, mij vroeg waarom zij en haar vriendinnen wel een hele choreografie uit hun hoofd konden leren en, synchroon, dansen, terwijl ik niet eens in staat was een dressuurproefje uit mijn hoofd te leren... Daar had ik geen goed antwoord op (!), en sindsdien rijd ik ze uit mijn hoofd. En ik moet zeggen, het was even wennen maar het bevalt eigenlijk veel beter. Toen ik nog werd voorgelezen was ik mij toch ook deels aan het concentreren op wat de lezer zei, en nu ben ik 100% geconcentreerd bezig met de proef.