Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
martine0503 schreef:miss_lizje schreef:Ik vind dat er wel een verschil zit tussen paard valt door bijv. slechte bodem of paard valt door rennen en ongehoorzaamheid.
Dat eerste zou geen straf van -2 moeten opleveren. Bij vallen door ongehoorzaamheid zou ik een "straf" wel wat meer op zijn plaats vinden. Al vind ik -2 wel erg streng.
Schrikken voor dingen en daarvan aan de kletter gaan vind ik wel ongehoorzaam. Ze mogen best iets eng vinden, maar als ik zeg dat we gewoon over de hoefslag gaan langs dat lawaai kind moet mijn paard dat gewoon doen zonder mokken (of het lukt is een 2de).
Bij slechte bodem neem je zelf het risico. Je hoeft niet te starten. Niemand die je daartoe verplicht. Ik snap wel dat ze zeggen vallen = vallen ongeacht de aanleiding. Wordt anders wel heel erg lastig voor de beoordeling en er kan misbruik van gemaakt worden.
Edit voorbeeld. Mijn paard schrok van ....., door de slechte bodem gleden we uit en lag ik ernaast.
Arielle_ schreef:Ik vind het ook een belachelijke regel.
Ik ben een paar weken geleden in m'n proef van m'n paard afgevallen, ook 2 verliespunten dus. Dan denk ik echt..die val is al vervelend genoeg en kan ik niks aan doen, doe ik niet voor m'n lol..en dan moet ik daar ook nog eens voor gestraft worden?
cobiie schreef:Als hij enkel door het raam een vallend pak sneeuw vond, vind ik dat nog niet heftig genoeg om aan de kletter te mogen gaan. Van een persoon die daar plotseling loopt zal die waarschijnlijk dan net zo schrikken.
Glijdend sneeuw op het dak kan echt rot geluid geven, bij jonge paarden kan ik me dan wel een schrikreactie kunnen voorstellen.
Een slechte bakbodem? Zowel de jury als jijzelf hebt hem goed genoeg gevonden om erin te rijden ( anders was je niet gestart).
Ik ben ook wel eens gevallen in mijn proef, ach 2 winstpuntjes hebt je zo weer gehaald als je je paard reeds klaar hebt voor de volgende klasse.
ElineCath schreef:Mijn pony is nog jong, altijd nog een beetje gespannen op wedstrijd. Als hij dan in opperste concentratie bezig is en opeens glijd er sneeuw van het dak af vind ik het niet raar dat hij zo schrikt!
ElineCath schreef:Hij is weg gerend omdat hij door een raam een plak sneeuw van het dak af zag glijden, vind ik toch geen hele slechte reden. Ook was het absoluut geen fijne ondergrond. Was de bak beter geweest was hij zeker niet omgevallen. Het is en blijft een vluchtdier, hij was gewoon zo geschrokken dat ik echt niet meer bij hem binnen kwam.
Natuurlijk komen de puntjes er wel weer bij, maar ik vind wel dat er iets aan het reglement moet worden aangepast.
ElineCath schreef:@olafgek, lees aub mijn vorige berichtje even. Dit soort reacties heb ik niks aan, daar heb ik geen topic voor geopend.
Je oordeelt overigens wel snel zonder te weten wat er precies is gebeurd, niet erg handig hoor