2 winstpunten eraf?!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ElineCath

Re: 2 winstpunten eraf?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-15 20:34

Hij is weg gerend omdat hij door een raam een plak sneeuw van het dak af zag glijden, vind ik toch geen hele slechte reden. Ook was het absoluut geen fijne ondergrond. Was de bak beter geweest was hij zeker niet omgevallen. Het is en blijft een vluchtdier, hij was gewoon zo geschrokken dat ik echt niet meer bij hem binnen kwam.

Natuurlijk komen de puntjes er wel weer bij, maar ik vind wel dat er iets aan het reglement moet worden aangepast.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 20:41

Niet banketstaaf bedoeld, maar grappig dat jouw situatie nou net mijn voorbeeld omschrijft.

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-15 20:49

Ben het met je eens dat je lastig onderscheid kan maken, maar ik vind de regel -2 toch wel heel streng.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 20:51

Is ie ook, maar hij zal met een reden zo streng zijn gemaakt.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 21:52

martine0503 schreef:
miss_lizje schreef:
Ik vind dat er wel een verschil zit tussen paard valt door bijv. slechte bodem of paard valt door rennen en ongehoorzaamheid.
Dat eerste zou geen straf van -2 moeten opleveren. Bij vallen door ongehoorzaamheid zou ik een "straf" wel wat meer op zijn plaats vinden. Al vind ik -2 wel erg streng.
Schrikken voor dingen en daarvan aan de kletter gaan vind ik wel ongehoorzaam. Ze mogen best iets eng vinden, maar als ik zeg dat we gewoon over de hoefslag gaan langs dat lawaai kind moet mijn paard dat gewoon doen zonder mokken (of het lukt is een 2de :o ).

Bij slechte bodem neem je zelf het risico. Je hoeft niet te starten. Niemand die je daartoe verplicht. Ik snap wel dat ze zeggen vallen = vallen ongeacht de aanleiding. Wordt anders wel heel erg lastig voor de beoordeling en er kan misbruik van gemaakt worden.

Edit voorbeeld. Mijn paard schrok van ....., door de slechte bodem gleden we uit en lag ik ernaast.

Dat snap ik, maar soms is ondergrond heel moeilijk te bepalen.
Zo heb ik in een bak gereden waar voor de H op de diagonaal een hele zwakke plek zat, een soort mulle zandkuil. Met losrijden in de andere baan er niemand over gehoord. Toen ik in mijn proef over de diagonaal ging stapte mijn paard precies in die kuil. Middendraf gelijk naar zijn grootje omdat hij zeker 2 passen nodig had om te herstellen. En met een groot paard zit je dan al zo over de X heen dus ik kon niet snel voorbereiden op dat kleine stukje om er nog 1 of 2 passen uit te gooien.
Ik had de plek echt niet gezien en gelukkig bleef dit bij een struikel met 2 gekke passen om overeind te blijven en een onvoldoende op dat onderdeel. Maar ik kan mij zeker voorstellen dat paard hierdoor ten val zou kunnen komen.
Heb het ook gelijk bij de ringmeester gemeld. En ook nooit meer op die plek gestart omdat er weinig aan gedaan werd.

Nu is het natuurlijk een ander verhaal als je gaat losrijden op een grasbaan die verzopen is. Dan meld ik gewoon af omdat ik het risico niet wil nemen. Maar niet in elk geval kan je de bodem goed bekijken of hij slecht of goed is.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 22:41

Heel vervelend voor je en inderdaad dikke pech door de omstandigheden.
Soms tref je een coulante jury en kan je mazzel hebben, maar dit was reglementair gewoon juist.
Maar als er voor alle regels uitzonderingssituaties omschreven zouden moeten worden dan zou het reglement dikker worden dan de bijbel, vrees ik, en dat gaat niet werken.
Volgende keer gewoon weer lekker rijden en de punten terugpakken. oliebol happens.

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 23:14

Vind je de bodem te slecht kun je altijd nog afgroeten....
kost je geen punten.
op een slechte bodem, ook binnen start ik gewoon niet, en kom op die plek ook nooit meer terug.

Arielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 20:27

Ik vind het ook een belachelijke regel.
Ik ben een paar weken geleden in m'n proef van m'n paard afgevallen, ook 2 verliespunten dus. Dan denk ik echt..die val is al vervelend genoeg en kan ik niks aan doen, doe ik niet voor m'n lol..en dan moet ik daar ook nog eens voor gestraft worden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 21:07

Arielle_ schreef:
Ik vind het ook een belachelijke regel.
Ik ben een paar weken geleden in m'n proef van m'n paard afgevallen, ook 2 verliespunten dus. Dan denk ik echt..die val is al vervelend genoeg en kan ik niks aan doen, doe ik niet voor m'n lol..en dan moet ik daar ook nog eens voor gestraft worden?

Tja, slechte punten zijn ook vervelend en daarmee wordt je ook gestraft terwijl dat al vervelend genoeg is.. Is toch logisch dat een val ook wordt gestraft?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 21:09

Ja dat klopt gewoon... diskwalificatie is -2 of de ruiter er nou wel of niet iets aan kon doen. In zo'n geval erg vervelend maar wel volgens het reglement.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 21:16

Als hij enkel door het raam een vallend pak sneeuw vond, vind ik dat nog niet heftig genoeg om aan de kletter te mogen gaan. Van een persoon die daar plotseling loopt zal die waarschijnlijk dan net zo schrikken.

Glijdend sneeuw op het dak kan echt rot geluid geven, bij jonge paarden kan ik me dan wel een schrikreactie kunnen voorstellen.

Een slechte bakbodem? Zowel de jury als jijzelf hebt hem goed genoeg gevonden om erin te rijden ( anders was je niet gestart).

Ik ben ook wel eens gevallen in mijn proef, ach 2 winstpuntjes hebt je zo weer gehaald als je je paard reeds klaar hebt voor de volgende klasse.

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-15 21:16

Ik vind dat het per persoon bepaald moet worden. Dat de jury mag bepalen of het -2 is of omdat de ruiter er niks aan kon doen niks eraf..

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-15 21:18

cobiie schreef:
Als hij enkel door het raam een vallend pak sneeuw vond, vind ik dat nog niet heftig genoeg om aan de kletter te mogen gaan. Van een persoon die daar plotseling loopt zal die waarschijnlijk dan net zo schrikken.

Glijdend sneeuw op het dak kan echt rot geluid geven, bij jonge paarden kan ik me dan wel een schrikreactie kunnen voorstellen.

Een slechte bakbodem? Zowel de jury als jijzelf hebt hem goed genoeg gevonden om erin te rijden ( anders was je niet gestart).

Ik ben ook wel eens gevallen in mijn proef, ach 2 winstpuntjes hebt je zo weer gehaald als je je paard reeds klaar hebt voor de volgende klasse.

Mijn pony is nog jong, altijd nog een beetje gespannen op wedstrijd. Als hij dan in opperste concentratie bezig is en opeens glijd er sneeuw van het dak af vind ik het niet raar dat hij zo schrikt!

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 21:18

ElineCath schreef:
Ik vind dat het per persoon bepaald moet worden. Dat de jury mag bepalen of het -2 is of omdat de ruiter er niks aan kon doen niks eraf..

Absoluut niet mee eens. Gelijke monniken gelijke kappen. Zou helemaal wat zijn.

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-15 21:20

Ieder zijn mening he +:)+

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 21:22

Nee vind ik niet... nu is het eenlijnig en is er geen twijfel mogelijk. In veel van de diskwalificatie gevallen kan de ruiter er namelijk wel wat aan doen... een val als je extreem gaat zelfs ook :') had je maar moeten blijven zitten :+
Ik ben ook een keer, voor mijn gevoel onterecht gediskwalificeerd omdat mijn paard zich "gevaarlijk" gedroeg in de ring. Ik vond het zelf erg meevallen. .. op de gemiddelde bosrit doet die gekker :+ maarja... pech, 2 winst weg :') moest ik de wedstrijd erna even extra mijn best doen.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 21:22

Dat mag, maar ik vind het gewoon niet realistisch om het op die manier te doen. Laat staan fair.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 21:23

Sowieso als de bodem niet goed is moet je niet gaan starten. Dat is ook je eigen verantwoordelijkheid als ruiter. Van de ruiter en de jury.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 21:26

ElineCath schreef:
Mijn pony is nog jong, altijd nog een beetje gespannen op wedstrijd. Als hij dan in opperste concentratie bezig is en opeens glijd er sneeuw van het dak af vind ik het niet raar dat hij zo schrikt!

Je pony is van 2008 lees ik in je profiel, zo jong wil ik dat allang niet meer noemen.

Neem hem lekker veel mee naar grote concoursen zodat hij veel levenservaring op kan doen.
Ik ben op een groot concours ook wel eens niet zo blij geweest omdat naast mijn ring een stel roofvogels opgesteld stond en die besloten weg te willen vliegen (wat niet kon omdat ze vast zaten) terwijl ik daar net straks langsreed. Toen zat ik op een vier jarige die voor het eerst mee was op een groot grasconcours, heeft ze weer van geleerd. ;)

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-15 21:31

Dit topic is geplaatst met de vraag of het reglementair klopt, dit blijkt zo te zijn. Voor de rest heb ik dit verder niet geopend om te horen, hoe goed het ook bedoeld is, dat hij meer ervaring moet op doen of ik zelf beter naar de bak moet kijken.

@cobiie, hij is nu 6, misschien niet heel jong meer, maar we rijden nog geen jaar wedstrijden.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 21:37

ElineCath schreef:
Hij is weg gerend omdat hij door een raam een plak sneeuw van het dak af zag glijden, vind ik toch geen hele slechte reden. Ook was het absoluut geen fijne ondergrond. Was de bak beter geweest was hij zeker niet omgevallen. Het is en blijft een vluchtdier, hij was gewoon zo geschrokken dat ik echt niet meer bij hem binnen kwam.

Natuurlijk komen de puntjes er wel weer bij, maar ik vind wel dat er iets aan het reglement moet worden aangepast.

Maar dressuur is in de basis het paard dresseren dus gehoorzaam hebben. Jouw paard was verre van gehoorzaam. Die moest gewoon braaf rondje afmaken hoor, als ie al schrikt van iets door een raam te zien... Dan vind ik dit echt wel terecht hoor. Dat hij dan nog eens onhandig is en dus niet volledig in evenwicht als hij er vandoor gaat en valt. Dan is het niet meer dan terecht dat je bestraft wordt want:
1. paard is niet onder controle
2. ruiter neemt hem niet snel terug (want als jij hem onmiddellijk terug had gekregen, was hij niet gevallen)
3. paard heeft niet volledige evenwicht aangezien hij valt.

als het de schuld van de bak was waren echt wel meerdere combinatie gevallen en had jij gewoon niet moeten starten

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-15 21:41

@olafgek, lees aub mijn vorige berichtje even. Dit soort reacties heb ik niks aan, daar heb ik geen topic voor geopend.

Je oordeelt overigens wel snel zonder te weten wat er precies is gebeurd, niet erg handig hoor

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 21:46

Ik heb al jou reacties gelezen en jong paard of niet. Je hoofd hiervoor gewoon afgestraft te worden

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 21:48

ElineCath schreef:
@olafgek, lees aub mijn vorige berichtje even. Dit soort reacties heb ik niks aan, daar heb ik geen topic voor geopend.

Je oordeelt overigens wel snel zonder te weten wat er precies is gebeurd, niet erg handig hoor

Ondanks dat ze het misschien niet heel empatisch brengt :') geeft ze wel antwoord op je vraag in de OP.
Jij wil weten waarom je -2 krijgt en zij somt op wat de redenen daar voor zijn.

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-15 21:52

Mijn vraag was beantwoord na de screenshots van uit het reglement, dat daarna nog een hele 'discussie' ontstond of mensen de regel eerlijk of niet vinden prima. Maar daar hoeft mijn zaak dan niet meer bij betrokken te worden.