''Klacht'' over jurylid.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 14:32

Leg je erbij neer volgende keer beter.
Je "klacht" gaat namelijk over een mening/beoordeling van een jury, niet over foutief gedrag/reglementaire fouten.
Dus denk niet dat de knhs er verder iets mee kan, je punten worden er iig niet hoger door.
Loop volgende keer eens naar de jury toe en vraag hem/haar waar je kan verbeteren.
Dat een jury geen commentaar op het coupon zet is natuurlijk erg jammer. Maar soms zit je met iemand die amper kan schrijven en waar je blij mee bent als die alle cijfers al goed op papier krijgt, al zou ik persoonlijk dan altijd een algemene indruk onder de coupon schrijven.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 14:32

Ts, wat ik mis in dit verhaal, hoe zijn de M1 combinaties gejureerd qua punten. Daarmee geef ik niet aan dat het puntenaantal van jou terecht is maar je kunt soms twee proeven rijden waarbij je bij een jury die uitgaat van een 7 en eentje van een 6 je zo maar meer dan 30 pt verschil kunt hebben. Ik ben wel heel benieuwd naar het beeldmateriaal dus zou het wel graag zien.

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 14:33

Michelleex schreef:
Seventeen schreef:
Nogal logisch, als jij met de paarden mee rijdt dan word jij hetzelfde bekeken als een paard. Zou mooi zijn! Als ik met een fjord in de baan kom en hij loopt voor zijn doen een geweldige middendraf maar het is maar een middelmatige middendraf en dan moet ik een 8 krijgen omdat hij voor zijn doen zo'n geweldige middendrag er uit gooit?

Laat het los, voor jouw gevoel gaat het soms ook echt beter dan het werkelijk ging en dat is heel frustrerend! Maar gewoon door trainen en zorgen dat ze niet meer om je heen kunnen om hoge punten te geven!

Ja dat vind ik dus wel! Als je dus maar een duurder paard heb dien je hogere punten te krijgen, nou nee dus echt niet. Je dient beoordeelt te worden naar de combinatie die er rijd, een pony die voor ponyzijn een prima middendraf laat zien verdient net zo hard een 7 als een dressuurpaard die dit makkelijk eruit rijd zou een mooie boel worden anders.

Zo werkt het nu eenmaal :) . Een duurder paard die nu eenmaal meer schwung en afdruk heeft, meer oprichting en losser door het lijf loopt krijgt nu eenmaal hogere cijfers dan een Fjord, ookal zijn ze misschien even fijn gereden. Get over it.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 14:35

Kaatje77 gelukkig zijn de meeste juryleden eerlijk en jureren naar wat ze zien. Daardoor kan iedereen met een pony bij de paarden gezellig haar sport beoefenen. Maar het is echt niet bij alle juryleden zo, en dat zeg ik uit eigen ervaring. Ontkennen dat dit zo is klopt gewoon niet. Alleen heb jij geschreven bij een jurylid die wel goed en eerlijk jureert, zoals wij ook de meeste zo tegen gekomen zijn.
Mijn voorbeeld is echt gebeurd en zeer extreem en we hebben er nog plezier om af en toe want achter af is het wel heel erg leuk :D . Alleen niet op het moment zelf natuurlijk.

Michelleex

Re: ''Klacht'' over jurylid.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-15 14:35

Zo hoort het ook toch!

Nexus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 14:38

Gezien de locatie van TS zijn de uitslagen niet zo heel lastig om op te zoeken. De rest van de rubriek(en) is/zijn gelijkwaardig gepunt.

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 14:38

Michelleex schreef:
[

Ja dat vind ik dus wel! Als je dus maar een duurder paard heb dien je hogere punten te krijgen, nou nee dus echt niet. Je dient beoordeelt te worden naar de combinatie die er rijd, een pony die voor ponyzijn een prima middendraf laat zien verdient net zo hard een 7 als een dressuurpaard die dit makkelijk eruit rijd zou een mooie boel worden anders.

Er zijn richtlijnen waar jury's naar leren kijken en waarna ze ook kijken.

Zoals voorbeelden hierboven, een 100% dressuur gefokt paard zal natuurlijk een totaal andere middendraf laten zien dan een fjord.

De jury beoordeeld de oefening, niet het paard.

Wanneer je een fjord (voorbeeld) hebt, wil niet zeggen dat de jury omdat het een fjord is anders moet gaan kijken...

Het paard doet de oefening zoals deze het doet, of je nu een fries, haflinger etc rijdt..
en dat is waar de jury naar hoort te kijken.

Er zijn jury's met vooroordelen en jury's die niet even eerlijk jureren...
maar dat is de dressuursport.

Laat het los, train lekker verder en volgende keer beter...
Ook je wedstrijden zijn een trainingsrondje!

veel succes

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 14:39

Michelleex schreef:
Zo hoort het ook toch!

Dat klopt. Waar je wel rekening mee moet houden is dat je met een pony of paard met minder swung etc. alles 100% moet rijden om aan je winst punt te komen. Als jouw paar goed strekt, heb je misschien een 6 of 7 hooguit, je zit met minder kwaliteit en dat is ook eerlijk dat je dus lagere punten krijgt. Het dressuurwonder krijgt een 8 of zelfs 9 duskan twee punten verliezen. Dat betekent dat elk foutje kan jouw je winstpunt kosten want je zult altijd lager zitten. Sommige dressuur wonders rijden zeer gemakkelijk twee of drie winstpunten. Dat is het verschil tussen de ferrari en de volkswagen. Maar met een pony kun je wel zeer zeker winst rijden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 14:43

Ik heb de afgelopen decennia honderden jury's meegemaakt en ja, helaas zaten er ook rotte appels tussen. Zowel bij de pony's als de paarden, ga maar na, een jury op kampioenschappen gaf een kind een vier voor de wijze van rijden wegens overmatig zweepgebruik(en verder ook zeer lage punten). Dit jurylid heeft een fikse reprimande gehad van de KNHS, waarom, ruiter had niet eens een zweep bij zich en door haar jureren kwamen drie ruiters uit haar provincie bovenaan te staan. Hippiade jury dus daar zouden de besten moeten zitten. En leg het maar eens aan een kind uit dat een medaille aan je neus voorbij gaat omdat één jury vieze spelletjes speelt. Dan sta je twee keer in de top drie en onderaan. Dus elke rare jury beslissing is mij niet vreemd maar daarnaast kan ik alleen concluderen dat de meeste juryleden naar eer en geweten hun werk proberen te doen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 14:44

pien_2010 schreef:
Michelleex schreef:
Zo hoort het ook toch!

Dat klopt. Waar je wel rekening mee moet houden is dat je met een pony of paard met minder swung etc. alles 100% moet rijden om aan je winst punt te komen. Als jouw paar goed strekt, heb je misschien een 6 of 7 hooguit, je zit met minder kwaliteit en dat is ook eerlijk dat je dus lagere punten krijgt. Het dressuurwonder krijgt een 8 of zelfs 9 duskan twee punten verliezen. Dat betekent dat elk foutje kan jouw je winstpunt kosten want je zult altijd lager zitten. Sommige dressuur wonders rijden zeer gemakkelijk twee of drie winstpunten. Dat is het verschil tussen de ferrari en de volkswagen. Maar met een pony kun je wel zeer zeker winst rijden.

Als je 100 procent rijd kun je nooit op net 60% uitkomen bij een goede jury.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 14:47

Seventeen schreef:
Nogal logisch, als jij met de paarden mee rijdt dan word jij hetzelfde bekeken als een paard. Zou mooi zijn! Als ik met een fjord in de baan kom en hij loopt voor zijn doen een geweldige middendraf maar het is maar een middelmatige middendraf en dan moet ik een 8 krijgen omdat hij voor zijn doen zo'n geweldige middendrag er uit gooit?

Laat het los, voor jouw gevoel gaat het soms ook echt beter dan het werkelijk ging en dat is heel frustrerend! Maar gewoon door trainen en zorgen dat ze niet meer om je heen kunnen om hoge punten te geven!

Michelleex schreef:

Helaas is dat in werkelijkheid niet zo en scoort een kwalitatief beter paard nu eenmaal hoger. Dat komt omdat soepelheid en elasticiteit in de beweging meeweegt.

Ik moet zeggen dat het puntenaantal dat je normaal rijdt (in de 179 en 180) ook niet erg hoog is. En je proef dus ook nog niet bevestigd. Een puntenverschil van 10 tussen de ene (wat strengere) en de andere (minder strenge) jury is niet abnormaal; en zit het dan in je proef wat tegen, kun je zomaar 161 hebben.
Dus veel oefenen en koersen op een puntenaantal van 190 of hoger. Heb je dan nog eens een strenge jury, dan zit je in ieder geval op 180.
Ook voor de overstap naar een hogere klasse vind ik altijd dat je in de klasse waarin je rijd 190 of hoger moet kunnen rijden. Heb je je puntjes bij elkaar gesprokkeld met 179ers en 180ers en je maakt de overstap, dan rij je vaak langere tijd niet in de punten, omdat je aan die overstap gewoon nog niet toe bent. Zonde, want dat is ook echt demotiverend.

Als je in het vervolg nog eens zo laag scoort en er is geen duidelijk commentaar, stap naar de jury en vraag om terugkoppeling. Dan kun je er in ieder geval nog iets van leren, ook al ben je het er niet mee eens.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 14:48

pien_2010 schreef:
Het heeft geen zin om in contact te treden met de jury of een klacht in te dienen bij de KNHS. Die dingen gebeuren nu eenmaal en zelf heb ik ooit een klacht ingediend bij de KNHS waar helemaal niets mee gedaan is.
Mijn dochter reed ooit een super nette dressuur proef in de lagere regionen met haar merens. Een vrouw jureerde. Voor haar reed een jonge op een geweldige KWPN-er. Paard sprong tot drie keer uit de ring, de knul kon hem niet rijden en de figuren gingen voor geen meter. Mooi paard veel beweging, maar echt slechte proef.
Toen mijn dochter klaar was zij een man tegen mij dat hij jury lid was en het een zeer net gereden proef vond die mijn dochter had neergezet. Wat bleek bij de uitslag, mijn dochter had net geen verlies punt en de knul had winst gereden := . Ik was echt boos en de jury zat er nog en ik vroeg en publiek of ze niet twee namen door elkaar had gehaald. De oude jury man, nam het voor me op want iedereen keek me meewarig aan zo van: "mams kan niet tegen haar verlies". Hij zei heel luid, dat mijn dochter een keurige proef had neergezet en dat het niet zo kon wezen dat ze als laatste geëindigd was.
Ik weet 100% zeker dat we afgestraft zijn op het paard.
Tja daar doe je dus niets aan. We hebben het achter ons gelaten, maar zijn natuurlijk nooit meer bij die mevrouw gaan rijden, want dat was zonde van het geld. Dus laat maar gaan en weet dat je soms slechter hebt gereden dan je denkt, maar in jouw geval denk ik ook dat je gewoon op je pony bent afgestraft waarbij AstridKlomp haar reden ook zeer goed mee kan spelen (en, en reden dus). Er zijn juryleden die laag jureren puur vanwege het feit dat je met een pony rijdt.
Gelukkig niet bij iedereen of zelfs bij de meeste niet, want paardje is gestopt met de wedstrijden met mijn dochter toen hij M2 start gerechtigd was. We vonden tot en met de M1 voor hem genoeg temeer daar hij de dressuur niet leuk vindt en vond.

Ik ga helemaal mee met Astrid Klomp.

Ik snap je aanname, maar ik denk eerder dat er een administratieve fout is gemaakt, als in (wat je zelf ook al eerder noemt) dat de protocollen zijn omgewisseld voor het jureren.
Ik probeer er tijdens het jureren heel erg op te letten, maar het is mij ook weleens gebeurd dat ik een verkeerd protocol heb ingevuld. Gelukkig kwam ik daar toen gelijk na de proef achter en heb ik alles alsnog recht kunnen breien, maar het kan dus..

Mocht iemand mij daar achteraf (na de rubriek) van beschuldigen, dan zou ik het waarschijnlijk niet meer voor de geest kunnen halen of dat klopt. Gelukkig is dat nooit voorgekomen.

Annoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 14:50

Dat is het nadeel van een jurysport. Met turnen is het net zo. Iets wat in de smaakt val ben je toch geneigd om beter te beoordelen. Jury's zijn ook mensen en objectief blijven is niet altijd gemakkelijk.

Ik heb ook wel eens sterk het vermoeden gehad dat er iets mis met startcoupons of de ringmeester en dat ik op mijn coupon de punten van de amazone die voor mij in de ring was zijn gekomen en iemand anders mijn punten heeft gekregen. Mijn pony liep toen perfect en ik had een winstpunt moeten krijgen. Maar in plaats daarvan zag ik alleen 4/5/6 op mijn puntenbriefje. Je kunt dan wel bezwaar maken, maar hoe kun je het bewijzen? Wij hebben het er toen maar bij laten zitten.

Volgende keer opnieuw.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 14:51

Niemand in de B of L rijdt 100% Bigone. Ik bedoel dus je moet alles tot het maximale rijden met een minder kwaliteit paard. Mijn dochter kon echt perfecte figuren rijden, liet ze nooit ook maar iets op liggen. De kwaliteit van de pony scheelt daarbij ook heel veel.
Mijn dochter reed veel beter dan ik. Maar toen ik wedstrijd ging rijden deed ik dat met een merens die geweldige beweging heeft. Ik kon dus wel twee winstpunten rijden bij de volwassenen met een merens. Dat was niet mogelijk met de andere merens die gewoon minder beweging heeft dan die van mij, ook al reed mijn dochter veel beter dan ik.
Dat geeft niet, maar speelt wel allemaal mee.

kainda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 14:52

Ik begrijp jouw teleurstelling heel goed TS.
Het blijft een moeilijke discussie, een pony tussen de paarden.

De meeste jury's kunnen zich goed verplaatsen van paard naar pony.
Een enkele kan het absoluut niet waarderen, helaas.
En dat moeten de ponyrijders incasseren.

Zo ook de rijders op bv barokke paarden.

Mijn dochter reed met haar New Forest pony M2 tussen de paarden.
De pony is niet een uitgesproken topdressuur pony. Dat beseffen we maar al te goed.
Haar oefeningen deed ze keurig. Maar haar verruimingen kwamen te kort tov een paard.
Nadat ze twee keer triest lage punten heeft gehad, hebben we besloten te stoppen met
dressuurwedstrijden. Afgebrand worden en zelfs uitgelachen worden door desbetreffende jury,
doet erg veel pijn.

Achteraf blijkt dat de anderen uit de ring op een zelfde manier waren beoordeeld.
Deze jury gaf zelfs 157 pnt aan de eerste prijs op een andere wedstrijd.

Meid ga lekker door met je pony! Zolang jij er plezier aan hebt, geniet ervan.
Iedereen is wel eens teleurgesteld na een fijn gereden proef.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 14:52

Ja, ik heb dat zelf ook weleens gehad, dat ik dingen op mijn protocol had staan die niet klopten qua commentaar. Dat er bijvoorbeeld iets stond van "gaat stilstaan" tijdens middendraf, terwijl ik me dat toch echt niet kon herinneren :'). Nouja, maar hoe bewijs je dat inderdaad..
Sinds die tijd ga ik altijd even recht voor de jury staan, wacht tot deze mijn kant op kijkt en roep ik heel hard mijn naam. Dan heb ik in elk geval alles gedaan om dat soort situaties te voorkomen :')

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 14:55

pien_2010 schreef:
Niemand in de B of L rijdt 100% Bigone. Ik bedoel dus je moet alles tot het maximale rijden met een minder kwaliteit paard. Mijn dochter kon echt perfecte figuren rijden, liet ze nooit ook maar iets op liggen. De kwaliteit van de pony scheelt daarbij ook heel veel.
Mijn dochter reed veel beter dan ik. Maar toen ik wedstrijd ging rijden deed ik dat met een merens die geweldige beweging heeft. Ik kon dus wel twee winstpunten rijden bij de volwassenen met een merens. Dat was niet mogelijk met de andere merens die gewoon minder beweging heeft dan de die van mij, ook al reed mijn dochter veel beter dan ik.
Dat geeft niet, maar speelt wel allemaal mee.

Ik dacht al dat je dat bedoelde, als de aanleuning, lengtebuiging en impuls redelijk voor elkaar zijn en de figuren heel netjes worden gereden dan hoor je gewoon een hele dikke wp in de B te rijden. Ben het wel met je eens dat er nogal wat jury's zijn die blij worden van een paard met goede bewegingen, echter moeten bovenstaande punten zwaarder tellen imo.

lynnkerstenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 14:56

het is nou eenmaal een jurysport.
Iedere jury ziet het anders, dus kom je bij de ene beter uit dan bij de andere.

Je kunt bezwaar maken, maar je hebt geen bewijzen.
Wel moet de jury bij de prijsuitreiking aanwezig zijn.
Hier kun je eventueel naar toe stappen met je vragen.
Dan probeert hij je vast verder te helpen!

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 14:58

Kom op Ts, rij je wedstrijden voor jezelf en je pony? Of voor de winst. Want zo schrijf je het namelijk. Als je het voor jezelf en je pony doet: weer een ervaring rijker. Ga kijken wat je fout deed en werk hier aan. Je doet een beetje of de wereld vergaat.......... Er zijn mensen die graag wedstrijden willen rijden maar het niet kunnen ivm medische reden. (Zoals ik)

Michelleex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-15 14:59

Kijk nu komen er reacties die toepasselijk zijn!
Fijn om deze reacties te lezen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 15:00

Bigone, toch gebeurt dat niet. Het vreemde bij ons was met onze barokke merens, dat we in het M de winstpunten gemakkelijker haalde dan in de B. Volgens ons kwam dat omdat in de M veelal de oudere juryleden jureerden die ook hoger mochten jureren. Als iedereen begon te piepen van "o jée de strenge jury is er nu rijd ik geen winst", zag je mijn dochter groeien want juist bij die mensen reed zij vaak wel zevens voor midden draf omdat die mensen wel zagen of een paard verruimt van achter naar voren of niet. Daarbij de kiezen uit de bek slaan bij wijze van spreken was niet nodig voor hen om een zeven te geven.
Ben het met je eens hoor maar zo werkt het vaak niet. Wij werden het liefst beoordeelt door juryleden die echt hoog mochten jureren (Z +) en vanaf de L2 gebeurde dat wel eens. En toen ging het echt goed. De B vond ik verschrikkelijk om daar uit te komen.

Michelleex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-15 15:00

Cas123 schreef:
Kom op Ts, rij je wedstrijden voor jezelf en je pony? Of voor de winst. Want zo schrijf je het namelijk. Als je het voor jezelf en je pony doet: weer een ervaring rijker. Ga kijken wat je fout deed en werk hier aan. Je doet een beetje of de wereld vergaat.......... Er zijn mensen die graag wedstrijden willen rijden maar het niet kunnen ivm medische reden. (Zoals ik)

Als je het topic goed had doorgelezen, had je geweten dat dit niet het geval is.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 15:01

Michelleex schreef:
Cas123 schreef:

Als je het topic goed had doorgelezen, had je geweten dat dit niet het geval is.

Ik heb het topic goed doorgelezen, alleen IK vind dat je het schrijft alsof je het voor de winst doet.

Michelleex

Re: ''Klacht'' over jurylid.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-15 15:04

Nou zoals vermeld is dat niet zo. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 15:04

Michelleex schreef:
Nogmaals, deze reacties heb ik geen zin in.

Ik heb nergens geroepen dat ik torenhoge punten had moeten krijgen.
Maar inmiddels ben ik allang op weg geholpen door iemand om in contact te komen met de jury, dus zou het fijn vinden als je niet zo maar je oordeel geeft.

Heb wel degelijk film materiaal en deze ook met voldoende mensen gesproken, maar gezien de reacties ga ik deze hier niet plaatsen, zo word ook gelijk de locatie bekend etc. zou het fijn vinden als jullie zelf even denken aan live and let live. ;)

Ik vraag hier om ervaringen nogmaals, en niet om of iemand het beter weet.

Dat zou ook wat zijn, als meerdere ruiters achteraf de jury gaan opzoeken. Weet niet of dat wel helemaal de bedoeling is :=