Trend.. hoe lager het niveau hoe meer optoming??

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 22:49

Ilse_123 schreef:
demug schreef:
Ilse het gaat niet om kleurtjes bontjes of de uitvoering van een martingaal. Ik kan er ook best om lachen als ik een kind met een totaal rose pony voorbij komt. Heb jij het geld om je hoofdstel met diamanten tebehangen en je beugels van goud telaten maken, vooral doen. Het gaat om al die hulpmiddelen die niet correct gebruikt worden en zeker niet bij het nivo van de ruiters horen.

Volgens mij missen vele van jullie het punt van het topic, het gaan niet (alweer) over scherpe bitten en alles, het gaat om de trend, en dat is, als ik het goed begrijp van ts, dat leken sneller naar overdreven hulpmiddelen grijpen omdat ze het er mooi of professioneel uit vinden zien. Dus in een kern wel vergelijkbaar met alle leuke kleurtjes, omdat mensen er naast dat ze beter tot een paard willen doordringen, eigenlijk willen laten zien hoe 'goed' ze zijn door in overdreven professionele outfit aan te komen zetten die op dat niveau meestal niet nodig is.
En dus aankomen zetten met scherpe bitten die sommige profs nodig hebben om hun extreem hete paarden een extreem lastig parcours door te sturen.

Een persoon met een beetje verstand van paarden prikt daar snel genoeg doorheen. Dus wie zet zichzelf voor paal? Degenen die zich interessanter voordoen dan ze zijn? Ik kan een heel stuk meegaan met de leus: fake it until you make it, maar er zijn genoeg situaties waarin dit soort fakers snel genoeg door de mand vallen.
Alleen zo jammer van alle paarden die gedurende dit traject de dupe worden van onkundig gebruik van dit soort gadgets.....

demug

Re: Trend.. hoe lager het niveau hoe meer optoming??

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 22:59

Idd cassidy en voor de paarden zou het dus helemaal niet erg zijn als er een discussie onstaat over het gebruik van al die hulp middelen, die gebruikt worden zonder de juiste kennis en vooral ook de juiste reden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 23:05

demug schreef:
Idd cassidy en voor de paarden zou het dus helemaal niet erg zijn als er een discussie onstaat over het gebruik van al die hulp middelen, die gebruikt worden zonder de juiste kennis en vooral ook de juiste reden.

Discussie alleen gaat niet doordringen.
Soms moeten mensen dingen ervaren voordat dingen landen.
Dus laat mensen vooral dingen uitproberen om te ervaren dat het niet werkt.
Op je bek gaan is nog altijd de beste eyeopener.
Kun je echt niet tegenop met een discussie.

demug

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 23:27

Een discussie alleen werkt niet, het zou er wel toe kunnen lijden dat mensen onderling eens gaan vragen waarom iets word gebruikt.
En ik heb mensen in het verleden letterlijk met hun bek(sorry mond) het zand in laten duiken en nog werden ze niet wijzer.
In mijn tijd leerde je rijden stukje voor stukje, nu moet iedereen na 10 lessen al kunnen springen. Pffff ik voel me oud. Hahaha

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 23:32

Ik zeg al jaren dat ze gewoon t/m M zouden moeten verplichten enkel of dubbelgebroken bit (en bepaalde bitloze) en evt martingaal.
Pessoa pelham enz enz gewoon niet toestaan.
Ik ben ervan overtuigd dat elk paard zo rond te rijden is, alleen moeten sommige dan meer terug naar de basis dressuurafrichting en dat kost tijd... En dat heeft men vaak niet.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 23:34

Ik denk dat er toch ook een hele portie kopiergedrag mee gemoeid is. Als je het over tijd hebt, heb je het over bewustte keuzes van degene die voor de optoming kiest. En hoe vaak is die keuze bewust en hebben ze er naartoe gewerkt?

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 23:38

Niet perse bewuste keuzes, oo hij is heet en loperig probeer maar .... Bit en paard is beter te controleren dan rijden ze daarmee door. Dat is een (denk ik) niet heel bewuste keus bij veel mensen.
Je kan ook zeggen er schort iets aan m'n opleiding vh paard we doen een stap terug en blijven nog eens thuis want zo kan ik het parcour niet in.

En kopieer werk is er natuurlijk net zo oo ... Rijdt ermee, dan zal het wel goed zijn... Maar als dat je redenatie bij paardrijden is kan je denk ik nooit ergens komen.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 23:50

gr_roos schreef:
Er mag gewoon in het M gesprongen en zelfs gecrosst worden zonder bit. Teugels aan de neusriem en gaan. Dus jou opmerking is een beetje apart. ik cross namelijk ook officieel zonder bit in het M

Dat is een hackamore, zeer scherp ding overigens. Maar ts had het over M Dressuur!! En dat mag niet bitloos! En gelukkig ook niet met een hackemore.

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 23:52

Ik zie het ook in de dressuur. In de gevallen die ik hier zie zijn het ruiters die zonder slof e.d. hun paard niet fatsoenlijk ontspannen kunnen laten lopen.

Dustypower

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 23:59

Ik spring ook met een paso bitje en een martingaal. Ik had hem eerst in het onderst ringetje nu gaat het steets beeter en wil ik binnen kort zonder gaan springen. Ik weet zeket hoe dit werkt. Mijn vader weet veel van dat soort dingen hij zou daar om niet zo maar iets in en om mijn pony hangen. Ik spring ook niet officeek maar gewoon oefen wedstrijdjes.

Als ik inderdaat op de manege om me heen kijk zie ik dat er inderdaat gewoin dingen wirden gefaan zonder reden zoals springen met een slof teugel. -O-

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 01:32

Rare trend. Doe ik niet aan mee. Ook lastig als je ook dressuur start. Moet je de hele boel verbouwen voordat je de ring in kan. Nu is het kwestie van beenbescherming eraf en zo vanuit de springring de dressuurring in. Als er wel tijd is gooi ik er een dressuurzadel op tussendoor. Dan zit ik net wat mooier. Nog een voordeel, hoe minder tuig eraan hangt, hoe minder leerwerk je hoeft te vetten.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 01:58

R12312 schreef:
gr_roos schreef:
Er mag gewoon in het M gesprongen en zelfs gecrosst worden zonder bit. Teugels aan de neusriem en gaan. Dus jou opmerking is een beetje apart. ik cross namelijk ook officieel zonder bit in het M

Dat is een hackamore, zeer scherp ding overigens. Maar ts had het over M Dressuur!! En dat mag niet bitloos! En gelukkig ook niet met een hackemore.

Ik dacht dus ook dat je pas vanaf z springen bitloos mocht, nou snap ik t niet meer :Y)

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 07:06

R12312 schreef:
gr_roos schreef:

T's heeft het in de openingspost over springen en ik heb het niet over een hackemore, maar gewoon over teugels aan de lage neusriem en geen bit in. Dat mag, want de hackemore mag ook niet in het M springen / M eventing.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 10:19

ik snap niet dat mensen het kennelijk "proffesioneel" vinden staan om met zoveel mogelijk hulpteugels e.d. te rijden.
Ik vind het er juist NIET proffesioneel uitzien! Het is imo altijd een combinatie van een moeilijk paard en een niet kundig genoeg ruiter (zoals in het geval van mijn dochter die ons paard voor het eerst in de verenigingslessen niet helemaal onder controle kon houden).

Ik vind het juist stoer als ik bij springwedstrijden iemand zonder allerlei toeters en bellen zie rijden, of zelfs bitloos. Daar krijg ik altijd het idee van dat het goede ruiters zijn die ene goede band met hun paard hebben (maar dat zal wel niet helemaal waar zijn), ik krijg daar juist een goed gevoel bij altijd.

Dustypower

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 10:34

Wat me nu in valt mijn vader zecht wel eens:

Hoe meer leer en ijzer hoe slechter de ruiter :+
.
(Dit is ook vaak als grapje gebruikt dus vat het niet ver keert op)

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 10:46

Bij het springen heb je zeker trendgevoelige optomingen, voor paard en ruiter.

Natuurlijk moeten hulpmiddelen binnen bepaalde grenzen blijven en dienen ze vaak om tekortkomingen van de ruiter te verhelpen. Maar eerlijk, is dat, als het paard verder niet mishandeld wordt, erg?

Een B-ruiter is gewoon minder ervaren en kundig dan een Z-ruiter. Dan zou juist die B-ruiter in mijn ogen baat kunnen hebben bij een net iets duidelijker bit bijvoorbeeld. Wat ik heel veel zie (en zelf ook heb ervaren) is dat je een hulpmiddel tijdelijk kan inzetten om een stapje verder te komen in je rijden. Vaak is daarna het hulpmiddel niet meer nodig, zowel het paard als de ruiter hebben bijgeleerd.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 13:28

Als je kijkt naar het geval van max66 (geval klinkt nogal raar :+ ) snap ik het maar al te goed. Als het paard thuis toch braaf is en haar dochter net even niet kundig genoeg was om hem te handelen op de club, dan is zo'n hulpteugel toch handig? Of moet gelijk paard verkocht worden en een nieuwe wat rustigere gekocht worden, zodat ze daar weer wat van leert? Dan verslijt je nogal wat paarden als je zo te werk gaat.

Ik heb mijn welshje een tijdje met stiek gereden tot het moment dat m'n instructrice vond dat ik hem aan kon. Ik was toen ook niet kundig genoeg, maar heb nu echt heel veel van hem geleerd. Als ik hem had verkocht had ik nu niet zo "goed" gereden. (Goed tussen haakjes, omdat er nog steeds heel wat te verbeteren valt :') )

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 15:34

is een ander verhaal, maar bij mijn dochter in de les rijdt een meisje op een B pony. Instructeur opperde om de pony in te ruilen, pony bokte geregeld het meisje er af (ondanks alle hulpteugels). De volgende dag zag ik m al op mp staan en nog geen week later hebben ze al een ander.... Het is toch geen fiets die je inruilt denk ik dan!

In gesprek met de moeder bleek dat pony de hele dag op stal staat. Tja, vind je het dan gek dat ie zo druk en hyper is! Toen ik tegen moeder zei dat ze de pony dus wegdeden omdat ie op de verkeerde stal stond, was ze niet blij (lees: boos).
Ach ja, kan alleen maar hopen dat hun nieuwe pony er niet druk van wordt, de hele dag in zijn stal. Anders moet ie ook weer ingeruild worden...

Kind op nieuwe pony ook gelijk sporen om, dan denk ik |( huh, waarom? Leer zo'n dier eerst eens kennen!

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 19:26

Vreselijk, bah.
Ik heb ong. 2jaar lang elke keer dat ik ging rijden eraf gelegen, maarja eerste pony die ging echt niet weg daarbij is ie in de omgang echt vreselijk lief. Ik ben toen naar een andere instructeur overgestapt en hij is daar zegmaar op strafkamp gegaan (nadat alles was nagekeken, zadel bleek niet goed te liggen dat was al een. Voor de rest echt een gedragsprobleem) en die zomer daarna gewoon gestart :D

Was grotendeels probleem groen-op-groen, hij was 3 en ik reed nog maar 2 jaar op de manege, maaaarrr... Hij is nu tien M2 startgerechtigd dus ik ben heel blij :D

BokitoZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-14 20:19

R12312 schreef:
gr_roos schreef:

Waar lees jij dat ik het over dressuur heb?
Bitloos springen is gewoon toegestaan.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 20:28

Maar toch pas vanaf Z of zit ik nu fout?

BokitoZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-14 20:36

Nee hoor.. Heb de B en L ook gewoon bitloos gereden.

Even voor de goede orde ik rij met een Rambo micklem bridle bitloos.
Zie onderstaande link. Ik heb mijn teugels bevestigd zoals op de foto te zien is.

http://www.ruitershoppasdedeux.nl/index ... 12&lang=NL

Edit: toevoeging

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 21:52

BokitoZ schreef:

Zie onderstaande link. Ik heb mijn teugels bevestigd zoals op de foto te zien is.

Klopt, ik start met hetzelfde hoofdstel in het L springen en M sgw, heb alleen mijn teugels aan de neusriem. Jij hebt er zoals ik op het plaatje zie een kingekruist hoofdstel van gemaakt.

BokitoZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-14 21:54

gr_roos schreef:
BokitoZ schreef:

Klopt, ik start met hetzelfde hoofdstel in het L springen en M sgw, heb alleen mijn teugels aan de neusriem. Jij hebt er zoals ik op het plaatje zie een kingekruist hoofdstel van gemaakt.

Nee heb hem niet onder de kin gekruist dit vind ik veel te heftig. Heb gewoon met dat tussenstuk vast.

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 20:43

Ik ben het eigenlijk niet echt 'eens' maar dit heeft een reden.

Ik rij zelf ook een paard in t bb/b eigenlijk voornamelijk B (net begonnen) en ik rij ook met een pelham. Ik krijg hier zelf ook vaak zat commentaar op maar ik vind juist dat je mensen in hun waarde moet laten. Ik heb een heeeule goede reden om er mee te rijden want je wil niet weten wat ik allemaal geprobeert heb en op een pelham loop ze SUPER geen getrek of gehang niet, geen buldozer gedrage en wat dan ook. Oke ja wat ik soms zie denk ik ook van moet dat nou maar nog steeds ..

Ik heb er zelf ook moeite mee dat ik een pelham nodig heb ja.. En ik ben ook aan het af bouwen naar een appelbit stangetje en hopen dat we naar een watertrens kunnen. En ik erger me wel echt rot aan zo'n soort commentaar.

Sommige paarden hebben dit nodig sommige idd niet.. Maar ik weet zeker dat er genoeg tussen zitten die zich zelfs schamen (waaronder ikzelf..) om met zo'n bit te rijden omdat sommige dingen niet oplosbaar zijn.. Maargoed soms denk ik ook nounou maar ik denk dat je ze maar gewoon moet laten doen wat ze doen want waarschijnlijk voor de mensen die rt echt nodig hebben rij j die toch voorbij.. En de mensen die het niet nodig hebben verprutsten het hier regelmatig mee dus ik zeg ja én nee..