Bitloos starten in de M1

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 16:46

magda_90 schreef:
Ik ken helaas genoeg bitloze ruiters die dat wel zo proberen.

Ik ook en met het bit was ze vervolgens echt vriendelijker.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 16:48

Caatje87 schreef:
Was er serieus iemand bij het KNHS die dat tegen je zei?
Ik ben niet perse voor of tegen bitloos. Weet wel dat we met de jurycursus het erover hadden en dat mijn cursusleider aangaf het lastig te vinden om te jureren omdat hij er weinig verstand van had en hij wilde dat ze meer informatie hadden over het bitloos rijden.
Ik zou denken dat je het hetzelfde beoordeeld als met bit.

precies, dit snap ik niet want het rijden is gewoon hetzelfde wat mij betreft

Tendance

Re: Bitloos starten in de M1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 16:53

Alleen het verschil wel of niet iets in de mond maakt al het verschil.
Het is echt niet hetzelfde.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 17:24

Evelienepien schreef:
Schade die best veel voorkomt bij bitloze optomingen is bij het kopstuk. Teveel druk tussen de oren etc. Dit is vaak geen schade, die vanuit buitenkant te zien is maar door medici vast gesteld kan worden.
Ook kan in de neus schade ontstaan: het laatste puntje ve paardenneus is erg smal. Het komt dus ook voor dat bij teveel neusdruk ( door ontbreken bit) het puntje breekt.
Dit zijn dingen, die niets te maken hebben met slecht passend zittend hoofdstel maar bij het gebruik vd ruiter!
Dit kan dus ontstaan dus door onkundig bitloos gebruik ....

Onderstreepte stuk klopt dus al helemaal niet en daarmee trek ik ook de rest van je bericht in twijfel. Het hoofdstel hoort NIET op het zwevende neusbot te liggen, dus dan ligt het hoofdstel verkeerd. Een hoofdstel dat goed ligt kan absoluut géén neusbeen breken.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 17:44

Ze zegt toch ook onkundig gebruik!
Juist de mensen, die geen idee hebben wat ze doen zijn de mensen die het probleem veroorzaken.
Mensen zoals TS die er heerlijk en duidelijk goed mee rijden vormen het probleem niet, maar lijden wel onder de onkunde van anderen, die denken dat ze het allemaal wel weten en hun paarden schade toebrengen zonder dat ze het doorhebben. Laat staan dat ze het met opzet doen.

zebra89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 18:17

@evelieneplein:

Mijn paardentandarts en dierenarts en NH instructor zeggen allemaal dat ze nog nooit een paard zo hebben zien opleven van bit naar bitloos. Dus ik vraag me af waar al die medici van jou vandaan komen? Je rijd zelf met bit denk ik?

Er zijn zeker wel bitloze optomingen (denk aan de hackamore) die veel schade op kunnen leveren. Maar een bitloze optoming wordt vaak gebruikt omdat de ruiter een bepaalde visie heeft op het paard en het houden van paarden (bij mij althans wel, ik rij bewust niet met bit omdat ik wil rijden vanuit zit, benen en vertrouwen en rust)

Dus ben wel benieuwd of je zelf weleens zonder bit hebt gereden en waarom je zo'n voorstander bent van met bit rijden?

Ik denk dat oprichting en verzameling zeker met bitloze optomingen mogelijk zijn, want dat komt voort uit de achterhand (stuwende kracht) en de verzameling in het lijf (buikspiergebruik) dus waarom zou dat dan met bit wel kunnen en zonder niet?

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 18:25

Volgens mij is evelieneplein helemaal niet heel erg 'pro' iets, ze zegt alleen dat bitloos bij VERKEERD gebruik erg veel schade kan toerichten. En dat is waar :j

zebra89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 18:31

Klopt, en een bit ook. En ik zie zéér regelmatig heel erg fout gebruik van mensen met een bit. Als je bitloos rijd ben je je bewust waar de druk vandaan komt en rij je vaak meer op loslaten.

Maar ben wel benieuwd waarom mensen soms zo 'bang' zijn voor bitloze optomingen terwijl een bit veel meer schade aanrecht bij hetzelfde verkeerde gebruik.

En ik ben het eens als er drukplekken ontstaan of een bitloos hoofdstel niet goed past/goed ligt is het heel schadelijk. Maar datzelfde geld voor een niet passend bit.

En de handjes van de gemiddelde ruiter op wedstrijd (zaag zaag) met bit geven aan hoe weinig mensen snappen van de schade die bitten aan kunnen richten.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 18:31

Ik weet, dat je niet op mij reageert, maar wil toch even reageren Storm2009.
Ik sta open voor andere zienswijzen en snap dat sommige mensen voor een bit kiezen en anderen niet.

Wat ik helaas nog veel voorbij zie komen is, dat mensen zonder bit gaan rijden omdat dat vriendelijker is volgens hun.
Nou sorry maar deze mensen zijn lomp met en nog lomper zonder bit.
Ze kunnen dan beter naar zichzelf kijken, dan naar het materiaal wat ze gebruiken.

Ik ben er namelijk van overtuigd, dat het niet uitmaakt of iemand met of zonder bit rijdt als hij of zij vriendelijk met de hand is.
Iemand met een zachte hand bitloos, kan ook met een zachte hand rijden met bit.

Ik ben er ook van overtuigd, dat bitloos voor iemand met een hele harde hand geen oplossing is, want dan verniel je je paard ook.

In principe maakt het dus niet uit wat je om hebt, mits het past, het is van belang hoe je ermee omgaat.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 18:34

Storm2009 schreef:
Klopt, en een bit ook. En ik zie zéér regelmatig heel erg fout gebruik van mensen met een bit. Als je bitloos rijd ben je je bewust waar de druk vandaan komt en rij je vaak meer op loslaten.

Maar ben wel benieuwd waarom mensen soms zo 'bang' zijn voor bitloze optomingen terwijl een bit veel meer schade aanrecht bij hetzelfde verkeerde gebruik.

En ik ben het eens als er drukplekken ontstaan of een bitloos hoofdstel niet goed past/goed ligt is het heel schadelijk. Maar datzelfde geld voor een niet passend bit.

En de handjes van de gemiddelde ruiter op wedstrijd (zaag zaag) met bit geven aan hoe weinig mensen snappen van de schade die bitten aan kunnen richten.

Er zijn genoeg mensen, die bitloos rijden, die nog geen benul hebben van wat ze doen. Bij een bitloos hoofdstel koop je niet gelijk gevoel en kennis. Helaas.

zebra89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 18:36

Heey,

Dat ben ik helemaal met je eens!! Klopt als een bus.
Met dat verschil dat ik denk dat het voor een paard wel fijner is om geen bit ni zijn mond te hebben als het niet nodig is (dus als een ruiter met zachte hand rijd, dat dan bitloos fijner is dan met bit). Maar ben het volledig met je eens.

Denk ook dat goede begeleiding belangrijk is. Ik heb Centered Riding les (bitloos) en dat helpt me om mijn zit te verbeteren en juist inderdaad te letten op mijn handen bij het rijden en mijn paard geeft 100% na op een teugeltje die nét in contact staat met zijn kaaklijnen (kaakgekruisd hoofdstel).

Maar ben het helemaal met je eens dat lompe mensen lomp rijdne met bit en door een gebrek aan overige hulpen (been, zit etc.) zonder bit helemaal geen wijs worden.

Denk ook dat het de combinatie paard-ruiter moet zijn.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 18:37

Heb inmiddels mijn paard 4 keer bitloos gereden met verschillende hoofdstellen, maar voor mij werkt het niet.

Ja, die B, L en M oefeningen gaan leuk, maar voor de finetuning in de Z is het niet mijn ding. Maar goed ik rijd de Z dan ook met stang en trens.

Om over springen maar niet te spreken, want dat vond ik bitloos echt een drama! Hoppa!!!! Gang was alles!!!!
Mijn paard vond het heerlijk om bitloos te springen..... lees remloos!

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 18:40

Ik heb ook helemaal nergens gezegd dat ik met bit beter vind. Ik ben er vrij onverschillig in of iemand met of zonder bit rijd, de optoming is namelijk in alle gevallen zo zacht als de hand van de ruiter.
en ik ben helemaal niet 'bang' voor bitloze optomingen, als je even mijn berichten in dit topic had gelezen had je gezien dat ik zo een petitie had getekend voor mijn bitloze mederuiters.
Het enige wat mij tegen staat aan bitloos zijn die verschrikkelijke moraalridders 'kijk mij eens bitloos ik ben zo goed voor mijn paard!' als je je niet beseft dat je met bit precies zo kan rijden Dan ben je sowieso verkeerd bezig.

gelukkig zijn er mensen zoals topicstarter die wel gewoon normaal zijn :j

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 18:40

:')
Nog ff 1 x reageren want ik heb niet de behoefte om mezelf ( en de gebitsverzorger (die in amerika heeft gestudeerd heeft en zelfs hier in ned les heeft gegeven aan toekomstige gb's en da's die mij deze info hebben laten zien dmv foto's) te blijven verdedigen ;)

Of ik pro ben of nie / ervaring met bitloos heb of nie ???
Kijk in mijn profiel ( vanaf het schimmeltje) en jullie zullen het antwoord "zien" ;)
Heerlijk hoe er hier door sommige gereageerd wordt := _O-
Vermakelijk +:)+

Saddledancer: dit nav jouw post, je snapt me :j

zebra89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 18:42

Hahaha Tendance, dat klinkt dus inderdaad niet als een match voor jou en je paard.
Met mijn Fries reed ik soms bitloos en soms niet. OMdat zij inderdaad ook de 'rem' weg had als ik bitloos reed.

Mijn huidige paard (fjord x andalusier) is erg gevoelig en loopt eerder (te) diep en zonder rem mét bit. Ik rijd dus bitloos met een veel rustiger paard. En merk geen verschil in de zin van wel/geen rem. Maar bij het paard van een stalgenootje van mij 'werkte' het ook niet. Dus denk ook niet dat iedereen zonder bit kan rijden.

En finetuning in de Z kan ik me wel voorstellen, hoewel ik zelf nooit dat niveau heb bereikt en hoop ooit het tegendeel te kunnen bewijzen snap ik wel dat je daar (met jou paard, zoals hij/zij reageert op bitloos) te weinig finetuning hebt.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 18:43

Valt best mee toch Evelienepien?
Zo heftig wordt er niet gereageerd.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 18:44

Mijn paard vond het geweldig hoor Storm2009. Het was alleen niet zo safe meer!
Maf dier.

zebra89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 18:46

@evelieneplein, ik ben wel benieuwd naar die fotos. Mijn tandarts komt ook uit de USA en was ook geen voorstander van bitloos. Tot ze het verschil zag (zowel fysiek tijdens het rijden als in de mond van mijn paard) toen ik reed.

En @Saddledancer, ik denk niet dat ik goed voor mijn paard zorg door bitloos te rijden. Ik geef mijn paard een zo natuurlijk mogelijk bestaan (24/7 buiten, geen bit als het niet nodig is, veel buitenrijden en altijd met een kudde staan) maar dat betekend niet dat ik denk dat ik 'geweldig' met mijn paard omga. Want rijden blijft iets wat 'tegen natuurlijk' is en ook ik vind soms een dressuurwedstrijdje leuk waar hij geen zin in heeft. So be it. Maar ik denk dat de intentie van mij is om mijn paard zo paardwaardig mogelijk te laten bestaan. En dat heeft niets te maken met wel of geen bit. Wel met een zachte hand, zoals je zelf al zegt.

@Tendance, nee dat kan ik begrijpen! Een rem is toch wel de basis die je wil hebben ;)

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 18:51

Ik heb een tijdje met bitloze optomingen gereden (paardje overgenomen wat opnieuw getraind moest worden, door mondprobleem erg loperig geworden, hard in de mond,...), beginnend met kaakgekruisd, waarbij de release om te janken was. dus vloog na een paar keer ook weer uit. daarna sidepull, op zich een hele tijd mee gereden, maar weinig controle. Toen een hackamore geprobeerd, hele tijd mee gereden, hier kwam duidelijk ineens wel controle en ontspanning. maar weinig finetuning (m.n links/rechts dan, maar ook wat betreft de aanleuning/ contact). Nu weer een myler level 1 met sleufjes en we gaan nog steeds vooruit. Een paard wat fijn voor mekaar is, zal vast leuk lopen in de normale optomingen bitloos. ik heb er eentje gehad die met bit oortje naar voor en fijn werkte, bitloos om en oren ging naar achter en drama. Tja voor de een werkt het, voor de andere niet. ik longeer wel nog steeds met mijn sidepull kaptoom. De sidepull wat rondgenaaid bij mij, aanvankelijk vond ik het erg scherp en altijd met een bontje gereden.

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 18:54

keeyzie schreef:
Nou vraag ik me meteen af, zou een jury ook daadwerkelijk merken of je de teugels aan het bit zelf of de ringetjes daarboven vast hebt zitten :P dan is het probleem opgelost, dan doen we gewoon voor de sier een bitje in.... Gna gna

Nee helaas, zo brutaal ben ik dan weer net niet. Maar toch...

Dit probleem heb ik 2/3 jaar geleden ook gehad. Toen mocht je nog niet bitloos starten terwijl pony bitloos in gereden was. In januari (paar maanden na debuut) mocht je toen bitloos starten, maar alleen op wedstrijden die voor ons enorm uit de buurt lagen omdat je door een speciale jury gejureerd werd. (zeg gerust een uurtje op trailer en dat wilden we een jonge pony niet gelijk aandoen :+ )

Ik ben toen mét bit gestart en was ook erg blij dat ze het uiteindelijk open hebben gegooid voor alle juryleden. Heb nog getwijfeld om over te stappen, maar was toen L1 geklasseerd, dus dan zou ik ook maar 1 rubriek bitloos mogen starten.

Wij hebben ook overwogen om stiekem bitloos te rijden met een bit in :') En daar kwam het hoofdstel de Rambo Micklem ter sprake, omdat je hem zowel bitloos als met bit kan gebruiken. (Mocht je hiervoor een hoofdstel zoeken toevallig)

Mocht je wat willen zeggen tegen de KNHS, sta ik volledig achter je in ieder geval met mijn verhaal :) . Het gaat mij er niet om of het beter is of niet, daar zijn voldoende discussies over. Maar het blijft raar dat je wel in het roze mag starten met toeters en bellen en niet een bit mag weghalen.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 18:54

Tendance schreef:
Valt best mee toch Evelienepien?
Zo heftig wordt er niet gereageerd.

Nee alleen het in twijfel trekken van :+
Dat is de eeuwenoude discussie tussen bitloze en pro; kan blijkbaar nooit allebei goed of fout zijn :?
Er moet er 1 beter zijn :Y)
En idd finetuning mis ik ook dan: net dat laatste meer kleine gevoeletje!

Storm: heb je je antwoord op je vraag aan mij al gezien???

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 18:56

Jij zegt dat het neusbeen kan breken bij een bitloze optoming. Dat is alleen niet zo. Dus daar heb je al een fout iets geschreven. En sorry, maar dan twijfel ik over de waarheid van de rest van je bericht en ik neem sowieso niet alles dat hier op bokt staat meteen maar voor waar aan omdat ''een bokker'' dat zegt.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 19:03

Maartje1990 schreef:
Jij zegt dat het neusbeen kan breken bij een bitloze optoming. Dat is alleen niet zo. Dus daar heb je al een fout iets geschreven. En sorry, maar dan twijfel ik over de waarheid van de rest van je bericht en ik neem sowieso niet alles dat hier op bokt staat meteen maar voor waar aan omdat ''een bokker'' dat zegt.

Dat is ook he goed recht!
Alleen loopt een neusbotje dus in 2 spitste gedeeltes af in een punt en dus mm werk ( zie fotos paardenschedel). En jawel, door onkundig gebruik bijv door zoveel druk te nemen, kan dat dus echt breken. Normaal wordt die druk in de mond op 2 teugels verdeeld en bit zelf vangt dat ook nog op. In geval neus is het alleen maar leer waar volle druk op kan komen...
Ruiters hoeven dit niet eens in de gaten te hebben...

zebra89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 19:04

@evelien, jazeker. Maar zie je profiel foto niet. Maar dan nog, ben jij blijkbaar ook een bitloze ruiter met een andere visie.

@Maartje, Ben het met je eens inderdaad met een bitloze optoming kun je de neus in principe niet breken. Hoewel een Hackamore wel ander verhaal is (dacht ik tenminste?). Maar ik zie een hackamore ook niet als een vriendelijkere optoming zoals ik mijn bitloze optoming wel zie (kaakgekruisd).

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 19:09

Mijn paard was toch blijer met hackamore dan met kaakgekruisd (en meer ontspannen). Wat betreft het neusbotje, je optoming moet altijd boven het zwevende deel van het neusbeen liggen. zodra het erop ligt kun je problemen krijgen. Vergelijk het met de neusbrug tussen je ogen en de punt van je neus om te vergelijken. Als hij goed ligt dan moet een paard/ruiter naar mijn mening al behoorlijk idioot doen om letsel te krijgen (wat bot betreft, dan heb ik het niet over weke delen letsel). Ik heb een tijdlang de hackamore gebruikt en vond hem niet onvriendelijker dan de rest. uiteraard kun je veel meer controle uitoefenen, maar dat is iets wat je zelf in de hand hebt natuurlijk