magda_90 schreef:Ik ken helaas genoeg bitloze ruiters die dat wel zo proberen.
Ik ook en met het bit was ze vervolgens echt vriendelijker.
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Caatje87 schreef:Was er serieus iemand bij het KNHS die dat tegen je zei?
Ik ben niet perse voor of tegen bitloos. Weet wel dat we met de jurycursus het erover hadden en dat mijn cursusleider aangaf het lastig te vinden om te jureren omdat hij er weinig verstand van had en hij wilde dat ze meer informatie hadden over het bitloos rijden.
Ik zou denken dat je het hetzelfde beoordeeld als met bit.
Evelienepien schreef:Schade die best veel voorkomt bij bitloze optomingen is bij het kopstuk. Teveel druk tussen de oren etc. Dit is vaak geen schade, die vanuit buitenkant te zien is maar door medici vast gesteld kan worden.
Ook kan in de neus schade ontstaan: het laatste puntje ve paardenneus is erg smal. Het komt dus ook voor dat bij teveel neusdruk ( door ontbreken bit) het puntje breekt.
Dit zijn dingen, die niets te maken hebben met slecht passend zittend hoofdstel maar bij het gebruik vd ruiter!
Dit kan dus ontstaan dus door onkundig bitloos gebruik ....
Storm2009 schreef:Klopt, en een bit ook. En ik zie zéér regelmatig heel erg fout gebruik van mensen met een bit. Als je bitloos rijd ben je je bewust waar de druk vandaan komt en rij je vaak meer op loslaten.
Maar ben wel benieuwd waarom mensen soms zo 'bang' zijn voor bitloze optomingen terwijl een bit veel meer schade aanrecht bij hetzelfde verkeerde gebruik.
En ik ben het eens als er drukplekken ontstaan of een bitloos hoofdstel niet goed past/goed ligt is het heel schadelijk. Maar datzelfde geld voor een niet passend bit.
En de handjes van de gemiddelde ruiter op wedstrijd (zaag zaag) met bit geven aan hoe weinig mensen snappen van de schade die bitten aan kunnen richten.
keeyzie schreef:Nou vraag ik me meteen af, zou een jury ook daadwerkelijk merken of je de teugels aan het bit zelf of de ringetjes daarboven vast hebt zittendan is het probleem opgelost, dan doen we gewoon voor de sier een bitje in.... Gna gna
Nee helaas, zo brutaal ben ik dan weer net niet. Maar toch...
Tendance schreef:Valt best mee toch Evelienepien?
Zo heftig wordt er niet gereageerd.
Maartje1990 schreef:Jij zegt dat het neusbeen kan breken bij een bitloze optoming. Dat is alleen niet zo. Dus daar heb je al een fout iets geschreven. En sorry, maar dan twijfel ik over de waarheid van de rest van je bericht en ik neem sowieso niet alles dat hier op bokt staat meteen maar voor waar aan omdat ''een bokker'' dat zegt.