Voorpluk niet invlechten wat vinden jullie daarvan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ArmaWhis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 09:50

Mijn paard heeft zo weinig voorpluk dat ik er niets fatsoenlijks in kan krijgen.
Dus tja die hangt los. is niet anders. het stoort mij niet.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 10:25

_Marinke_ schreef:
Ongevlochten voorpluk, vind ik echt heel lelijk... Onverzorgd... Net als een 'dakje' op de kont. Het hoort bij het toilleteren, knip je de baardharen, de lange haren op de benen, het derde oor en de uitstekende haren uit de oren dan ook niet weg??? :o

Als je op wedstrijd gaat vind ik persoonlijk dat je het paard op de juiste wijze moet toilleteren, op de manier zoals die door het stamboek of KNHS voorgeschreven word.

Overigens kun je in een lange dikke voorpluk ook een mooi knotje krijgen, kwestie van minder vaak dubbelvouwen. En wat betreft uitstraling van het hoofd al eens gekeken naar je hoofdstel wat die daar voor invloed op geeft..? ;-)

Mijn inziens gaat hem om wat je in de ring laat zien en is het geen modeshow. Je moet er uiteraard netjes verzorgd uitzien, maar bij netjes verzorgd denk ik aan een paard zonder vlekken, een uitgeplozen staart zonder vuiligheid en strootjes, eventueel de manen netjes in de knot, schoon tuig en dekje en een ruiter met een net kapsel en nette kleding. Ik ga mijn paard echt niet kortwieken omdat dat 'hoort'. Die snorharen en beenharen hebben ze niets voor niets, daar kom ik dan ook niet aan. Daarnaast vind ik een natuurlijke staart 100x mooier dan een staart die bijgeschoren of geknipt is. En als de jury daar anders over denkt helemaal prima, dan maar een lager cijfer. Daar zal ik dan ook totaal niet moeilijk over doen.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 10:26

Als een paard een mooie volle ( wat mij betreft niet té lange) voorpluk heeft: aub lós laten hangen.
Ik vind een knot in de voorpluk zo eindeloos lelijk. De meeste hoofden worden er niet mooier van, paarden krijgen wat mij betreft dan al snel een heel zure uitstraling.

Nee, ik vind het echt niet mooi. En ik kan me voorstellen dat wanneer je paard een miezerige, lelijke voorpluk heeft dat je dan maar een knotje doet, zodat het nog wat lijkt.... maar in alle andere gevallen:
Nééééééé géén knot in de voorpluk!

En echt heel erg overmatig haar haal ik weg, maar in essentie ben ik het eens met Capopjekop, maar heb dan ook de instelling: Paard moet eerst en vooral paard kunnen zijn.... en daarna pas dressuur, spring, men enz enz enz dier....

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 10:54

NatasjavE schreef:
Ik vind lange manen bij ieder ras of type lelijk. Het maakt de gemiddelde hals niet fraaier qua model.

Ik maak altijd de grap dat als ik een Fries zou hebben ik de sokken zou scheren en de manen zou kortwieken. :o

Da's grappig, ik zeg altijd precíes hetzelfde :)) . Maar ik houd ook eigenlijk alleen van sportpaarden, dus dat zal wel een beetje meespelen.

Een hengstenvlecht bij een Fries of ander typisch ras vind ik helemaal prima. Bij een KWPN nooit gezien en als het er keurig netjes in zou zitten zou ik er geen punt minder om geven, maar ik zou denk ik wel even mijn auto uitkomen om te vragen naar het hoe en waarom :o . Ben dan te nieuwsgierig.

Edit: Ik had een keer een Fries in de ring die waarschijnlijk ook een enorm dikke en erg lange voorpluk had. Amazone had er een vlecht in gedaan en deze onder de frontriem langsgedaan en het uiteinde vastgezet onder de neusriem. Zag er echt zo gaaf uit +:)+

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 11:00

Ik zit er dan zo tussen in. Lange, dikke manen vind ik op zich wel mooi, maar zodra het echt extreem lang wordt (royaal onder de hals uit) dan vind ik het echt spuuglelijk.Krijg het er ook plaatsvervangend benauwd van: dat kán toch niet fijn zijn voor een paard. En dan zie je een fotoshoot met die extreme manen... en dan denk ik vaak echt: best leuk dier... maar oohhhh zet een scháár in die manen.. :o :o

Kortom:
Ik hou wel van een beetje naturel, waar ik een beetje "pimpen" ook echt wel kan waarderen, maar het moet wat mij betreft niet te overdreven worden ( niet té naturel, maar ook niet té gepimpt..)

caboclo

Re: Voorpluk niet invlechten wat vinden jullie daarvan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 11:10

hier bij mn oude pony helaas geen voorpluk kunnen vlechten (werd helemaal gek) kopgooien schudden en als ie uit was ging hij staan schuuren aan zn kuif dus was 1 x er nooit meer nooit geen last gehad van minder punten of iets tot M dressuur gereden nooit reactie op gehad

andere pony was 1e keer los andere keer niet had een hele mooie wilde kuif
en als k die deed knotten von ik zijn hoofd minder mooi

toen kreeg k een blingbling V frontriem en kreeg hij altijd een knot in hihi
nu helaas de sport uit

(mis het vlechten het meest eigelijk hihi)

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 11:26

_Marinke_ schreef:
Ongevlochten voorpluk, vind ik echt heel lelijk... Onverzorgd... Net als een 'dakje' op de kont. Het hoort bij het toilleteren, knip je de baardharen, de lange haren op de benen, het derde oor en de uitstekende haren uit de oren dan ook niet weg??? :o

Als je op wedstrijd gaat vind ik persoonlijk dat je het paard op de juiste wijze moet toilleteren, op de manier zoals die door het stamboek of KNHS voorgeschreven word.

Overigens kun je in een lange dikke voorpluk ook een mooi knotje krijgen, kwestie van minder vaak dubbelvouwen. En wat betreft uitstraling van het hoofd al eens gekeken naar je hoofdstel wat die daar voor invloed op geeft..? ;-)

Baardharen mag je niet eens meer kortwieken. Die zijn er niet voor niks. Beenharen houd ik netjes bij tot de sokken. Staart knip ik alleen de onderkant bij. De rest borstel ik gewoon netjes, zodat er geen vuil in zit.

En ik vind een losse voorpluk meer uitstraling geven bij een paard dan een dik knotje, wat steeds op het voorhoofd heen en weer stuitert. En daardoor gaan irriteren.

En als je je winstpunt moet halen op het punt van verzorging, klopt er in mijn ogen iets niet. Ik haal mijn winstpunten liever op hoe ik rijd.
Bovendien mag het dus allemaal los, als je een bepaald ras rijdt.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 11:29

FriesWytske schreef:
_Marinke_ schreef:

En als je je winstpunt moet halen op het punt van verzorging, klopt er in mijn ogen iets niet. Ik haal mijn winstpunten liever op hoe ik rijd.
Bovendien mag het dus allemaal los, als je een bepaald ras rijdt.

Daar ben ik het dus mee eens. Altijd vreemd gevonden dat dit meeweegt. Alleen al om dit verplichte gepunnik zou ik nooit een dressuurruiter kunnen zijn.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 14:50

NatasjavE schreef:
denisesilver schreef:
Voorpluk knippen of iets in de richting van korter maken zou ik nooit doen puur omdat ze daarmee de vliegen rond de ogen wegjagen

Te kort hoeft ook niet natuurlijk. Maar niet tot op de neus.

Mijn merrie heeft overigens een voorpluk waarmee ze vliegentechnisch weinig mee kan :')

Ja oké :)

Dawww, bij ons op stal hadden we een paard met een pluisje zeer schattig, maar idd vliegtechnisch :evaw:

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 14:58

Heb het laatst voor de eerste keer gezien op wedstrijd (was toevallig groom en zoooo vaak ga ik niet naar een wedstrijd toe) en ik vond het foeilelijk. De rest keurig ingevlochten en dan krijg je BAM, zo'n dikke losse voorpluk. Nee, vond het verschrikkelijk. Of alles los, of alles vast. Tenzij je een bescheiden voorpluk hebt die bijv. niet over de frontriem komt.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 15:01

ik vind t best mooi, bij mijn paard heb ik geen keus, haar voorpluk is zo dun en kort dat je geen knotje kan maken

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 15:03

Als het paard een mooie volle voorpluk heeft dan zou ik hem los laten hangen, maar heeft het dier een ielig voorplukje, dan ook los laten, anders krijg je een besje op het voorhood, ook niet mooi. Het ligt eraan, het ene paard heeft er het hoofd voor en het andere niet voor een losse pluk.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 15:04

bij mijn paard verdweint de voorpluk in t elastiekje :+
Laatst bijgewerkt door LiannePuthzy op 13-09-14 15:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 15:06

Ligt er volgens mij ook nog weer aan HOE je vlecht. Maak je een 'gewone' vlecht of 'vlecht je in'. Dat laatste maakt je voorpluk mooier en lang niet zo dik als een gewoon vlechtje.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 15:08

Ik vlecht het wel maar geen knotje gezien zijn muts er over gaat. In de winter wordt het netjes gekamt maar blijft het los en steek ik het onde zijn frontriem. Hij heeft zo'n zielige voorpluk dat je hem dan nog amper ziet. :+
Ik vind zo'n knotje op dat voorhoofd vreselijk lelijk.... Net alsof ze een gezwel hebben. Ken maar weinig mooie geknotte voorplukken.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 15:12

Maar is het bij invlechten dan "verplicht" dat op een bepaalde manier te doen op concours? Ik bedoel: of geheel invlechten (en/of knotten) of geheel los?
Kan iets er tussenin niet ook?
Dus bijv. bij een hele dikke staart een er overheen liggende gewone gevlochten vlecht (bijv de helft of eenderde van de dikte), en bij een dikke grove lange voorpluk hetzelfde idee, dus een vlecht er overheen maken? Van een deel, dus ook van de helft of eenderde van de dikte? Blijft 't toch netjes glad aanliggen.
Ook vraag ik me af of je in echt lange manen bij bijv. een barok-paard, gewoon vijf of zes plukken mag pakken en daar drie vlechtslagen in mag maken, een mooi glimmertje of strikje er in en een soort langere "kwast"van haar aan de onderkant?
Of ben ik nu weer te creatief aan 't denken (ik doe dit soort dingen bij m'n Tink x Fries kruising, waar ik ook zonder op concours te gaan toch mooi mee voor de dag wil komen, bijv. bij lessen). Dan ligt 't toch wat gladder aan naar beneden.

Hoe zijn die normen op wedstrijden als je niet ALLES los wil laten wapperen? En bij kleine vlechtjes of knotjes alles propperig dik wordt?

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 15:46

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 15:53

Ik vind een geknotte voorpluk ook niet mooi staan bij mijn paard, maar een losse voorpluk vind ik zo slordig, alsof je geen zin/tijd meer had om het af te maken. Dus voor dressuur vlecht ik 'm toch altijd maar in, bij springen heb ik een oornetje op dus dat maakt niet veel uit :')

valori

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 19:44

Zeer onbelangrijk, doe wat je zelf mooi vindt.

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 19:57

Slina schreef:
Weet iemand hoe je zoiets dan invlecht? Een knot vind ik niet mooi maar zo'n soort idee wel:
http://i1121.photobucket.com/albums/l52 ... M_0639.jpg
Foto van google geplukt.

Denk dat ze de voorpluk gewoon hebben ingevlochten en het vlechtje dan terug erin gestoken hebben, tenminste zo deed ik het vroeger wel altijd bij paarden die een dikke voorpluk hadden.

Voor degenen die nog nooit een KWPNer met hengstenvlecht gezien hebben, bij deze :P
Afbeelding

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 20:00

Ik wil bij mijn vos graag de voorpluk vlechten maar dan heb ik de hele tijd een klapperend hoofd en eruit halen is gewoon gevaarlijk. Voor de rest een super makkelijk paard behalve met dat. Invlechten gaat ook prima en kammen ook. Ik rij met een lange losse voorpluk. Oornetje accepteert zij helaas ook niet.

amber28

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 21:02

Bij mijn fries heb ik altijd een knot in met de wedstrijden dat staat hem erg goed al zeg ik het zelf en zijn manen zitten ook geknot dus mooie combi vind ik het altijd

susanne_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 21:53

NatasjavE schreef:
susanne_m schreef:
mijn merrie heeft een voorpluk tot de neus, en dan ook nog een dikke pluk.
als ik dat vlecht en knot rijd ik met een eenhoorn... nou dankje dan liever niet.

staart en manen vlecht ik wel altijd in.

Dan kort je de voorpluk toch in?

Zo'n lange voorpluk vind ik ook niet mooi :o
Edit:
Is dat een Tinker in je profiel?

Daarvan kan je de manen beter los laten hangen. Mits netjes gewassen en uitgekamt.
Dan kan je de voorpluk ook laten hangen.

als ik de manen los heb kan ik niet meer rijden... manen zijn dikke 1,20 lang.
en no way dat is de manen of pluk afnkip omdat ik wedstrijd rijd... sokloos oke, das functioneel.

Monte_Cristo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 00:02

Mijn paard heeft een hele lange, dikke voorpluk. Ik vlecht de bovenkant in en maakt er dan een staart in. Ik heb nog nooit commetaar gehad sterker nog alleen maar complimenten.

xGoldenHero

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 00:13

Ik vind met de dressuur een ingevlochten voorpluk echt een must. Met springen mag hij zijn manen los gooien!