Koudbloed aan de startlijn.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jane2

Re: Koudbloed aan de startlijn.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 09:53

Ts, als je maar lol hebt met knolletje is het toch goed. Ik heb een tinker, iedereen lache, want wat heeft ze nu weer. Van een grote kwpner naar een lompe "slome"tinker die altijd vies is. Nu na een paar maanden rustig te zijn gaan trainen, zijn het altijd de gedreven wedstrijd ruiters die vragen of ik al zijgangen en zo aan het rijden ben.(zo goed gaat het rijden) Dat doen we nog niet (wel aan de hand). Rustig aan, en straks rijden we iedereen stront voor ogen (letterlijk en figuurlijK).

Maar waar het omdraait is: dat ik geen wedstrijden ga rijden, maar het wel leuk vind om te kijken hoever ik zou kunnen komen met trainen. Zeker met die "slome"tinker (super lenig en leergierig).

Mijn lesgeefster heeft een haflinger. Model bierton, hahaaa. Ook zij rijd geen wedstrijden, maar traint ook gewoon door. Die haf is nu 5 jaar en heeft een goede spaanse pas en piaffe.

Wij hebben zoveel lol met onze koudbloedjes. Als het ras bij je past dan haal je er ook vast en zeker veel uit. Jullie moeten het samen gaan doen. Warmbloed of koudbloed de combinatie moet het maken.

Heel veel succes en geniet maar lekker van alle leuke leerzame dingen die jullie nog gaan meemaken.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 09:56

veranadautje schreef:
Dan moet je aan de bril :o

Of ik heb gewoon wat hogere eisen aan goed. Kan me niet voorstellen dat een jury daar in t Z (gezien S&T) een voldoende voor geeft.

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-14 10:02

Patries90 schreef:
Zalmkleurige ik wel een hele hoop over me heen krijgen... nja so be it... vind het er vooral geforceerd uit zien.. het is een pracht dier en die meid kan ook vast en zeker goed rijden.. zo'n proef zet je niet maar zo neer.. maar hier vind ik het vooral heel erg geforceerd....

En nee beter doe ik het ook niet maar dat is wat ik zie

Ben ik zeker met je eens hoor patries, maar idd ik doe het haar ook niet na!

Dan zie ik liever de hengst Max lopen of bovengenoemde shire hengst uit duitsland ;)

En sorry hoor maar op het filmpje tikt hij bijna zijn neus aan zover strekt hij, dan heb je niet goed gekeken..

Vind het echt storend als mensen zo denken over de sport, ook betreft slechtere kwpners.. Kan het niet uitstaan.

Dressuur is ooit geborenvoor de ontspanning en basis voor je paard en later zijn daar show's bij gekomen en weer later pas wedstrijden.

Voor de wedstrijden zijn se het kwpn ras gaan doorfokken tot paarden die al bijna aan hartaanval. Krijgen als je boe zegt, ik. Vind dat alles behalce gezond, ja paard kan mooi lopen, maar word al gek van zichzelf, dat vind ik dus zielig en gevaarlijk ook overigens.

Dan rijd ik liever een koudbloed of slechte kwpn zoals het hier genoemd word, die iets minder strekt en danst.

Ik ga over enkele jaren ook zeker starten patries, dan wordennwe geqaahde concurrenten en rijden we de kwpn eruit :p

WildDreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 10:03

Hier een clydesdale die het behoorlijk hoog heeft gehaald in de dressuursport :)
Afbeelding
Alhoewel dit wel een heel slank type is :P

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 10:07

Uh ik heb zelf ook een fjord? :') Ik heb alleen niet de waan dat ie net zo goed loopt als een KWPN'er die er al jarenlang op gefokt zijn. Heb heel bewust voor een fjord als dressuurpaard gekozen, wetende dat meer dan Z er niet in ging zitten en dat het hard werken werd. Achteraf bleek ie meer geschikt als springpaard, maar daar steekt de stokmaat dan helaas weer een stokje voor. :D

Keandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 10:22

Vind het super, zware paarden in de dressuurring.
Ze komen er vaker en vaker. Hierdoor gaat de jury automatisch hun denken van knotjespaard moeten aanpassen.
Zeker de beginnende klassen (b-l en zelfs m) daar hoort elk paard in te kunnen geraken.
Dan heb je de absolute basis super door en heb je een fijn paard lopen.

Ikzelf heb ook een fjord, en zal blij zijn moesten we ooit samen M rijden. het is gewoon wat je eigen eisen zijn.
Maar een paard is een paard en zou eigenlijk de pure basis dressuur gerust mogen kunnen.

Want iedereen spreekt hier over die heet in het hoofd KWPN'ers, laat die maar eens een koets trekken en probeer maar eens lol met je knol te hebben zonder rare bitten en teugels (en spreek hier niet over grondwerk, maar erop).

veranadautje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 10:49

Nies_ schreef:
veranadautje schreef:

Of ik heb gewoon wat hogere eisen aan goed. Kan me niet voorstellen dat een jury daar in t Z (gezien S&T) een voldoende voor geeft.

En wie zegt dat ze al z rijd en niet gewoon nog aan het trainen is *\o/*

veranadautje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 10:50

ook een fjord kan zeker meer als z halen maar inderdaad. het gaat om ontspanning en lol met je knol
Ik vind het super als mensen met een belg of shire de ring in komen

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 10:55

Nies_ schreef:
veranadautje schreef:

Om eerlijk te zijn zie ik amper een fatsoenlijke arbeidsdraf, laat staan dat er een middendraf of uitgestrekte draf in te zien is... één kort momentje zie ik hem meer naar arbeidstempo gaan maar de rest is een soort "als ik hem heel traag laat draven heet dat vast verzameling."

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 10:57

Zo wilde ik het niet zeggen, maar inderdaad :+

Jaan81Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 11:52

denisesilver schreef:
Wel weet ik dat je met een koudbloed, fries, fjord etc. een punt lager scoort voor verzorging (mijn zusje moet af en toe schrijven en die valt dat op)

Ik heb altijd een zeven, maar vaak zelfs een 8 voor verzorging. Met trekpaard

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 12:53

Verzorging is nou net het enige dat geen verschil kan maken. Met een koudbloed heb je meestal zelfs meer werk om ze netjes te krijgen dan een warmbloed

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 16:30

[/quote]
Of ik heb gewoon wat hogere eisen aan goed. Kan me niet voorstellen dat een jury daar in t Z (gezien S&T) een voldoende voor geeft.[/quote]

En wie zegt dat ze al z rijd en niet gewoon nog aan het trainen is *\o/*[/quote]

Het rijden is op het filmpje ook nog niet helemaal voor elkaar, maar je kan zien dat het paard echt wel aanleg heeft. Dit is juist een paard met veel draagkracht. Want ik vind namelijk dat de tegenwoordige KWPN'er 9 van de 10 x juist helemaal niet meer dragen kan en alleen maar stuwt omdat ze zo op "groot"lopen gefokt zijn met zwaaivoorbenen, maar dat is geen dragen.

Overigens vind ik de andere Shires in het filmpje weer veeeeeel minder geschikt en dat komt niet door hoe ze gereden worden.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 16:35

Ayasha schreef:
Nies_ schreef:

Om eerlijk te zijn zie ik amper een fatsoenlijke arbeidsdraf, laat staan dat er een middendraf of uitgestrekte draf in te zien is... één kort momentje zie ik hem meer naar arbeidstempo gaan maar de rest is een soort "als ik hem heel traag laat draven heet dat vast verzameling."

Idd, die "verruiming" bij 8:45 is gewoon gas geven, heeft niks met verruimen te maken. En ik vind hem na de stijger zelfs tot aan de hoeslag een beetje onregelmatig met het voorbeen vanuit de hoek waaruit gefilmd is.
Ik krijg een beetje het gevoel bij dat filmpje of de S&T er meer inhangt voor de show.

lizet_lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 16:36

Waar ik mij wel heel erg kan aan ergeren is dat de meeste trekpaarden/shires met een stang worden gereden, Zelfs de trekpaarden bij de "buitenrit" bedrijven. Waarom kunnen die paarden niet gewoon met een trens gereden worden?

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 18:00

Ik rijd mijn verzorg shire ook gewoon met een dubbel gebroken trensje zowel bij huis als op buitenrit. Niks geen problemen mee... Zou hem ook absoluut niet op een stang willen rijden.

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 18:23

Zelf vind ik het heel gaaf dat je koudbloeden ook in dressuur wedstrijden tegenkomt. Zelf (nog) niet de kans gehad om met m'n dames (shires) te starten. Er zijn steeds meer rijtypische shires, die het ook qua bouw beter zouden kunnen dat de oude zware types.

Over het laatste filmpje, dit is dezelfde ruiter als op de clydesdale. Mensen met meer vragen over deze ruiter (en paard), via pb is welkom.

Zelf ben ik vooral benieuwd hoe de jury, maar ook de overige ruiter reageren op koudbloeden in de wedstrijdring of het terrein... Ik heb de indruk dat er veel vooroordelen over zware paarden zijn, maar ik heb er geen ervaring mee.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 18:35

Ik heb geen problemen met koudbloeden op het terrein als andere deelnemer. Zolang men wel gewoon de bakregels toepast. Helaas heb ik al een paar keer meegemaakt dat iemand met zo'n tank dus lak heeft aan de rijbaanregels. Ze denderde je gewoon om ver ook al had je voorrang.

Mijn paard reageert niet anders op een shire of op een kwpn'er. Alleen haflingers vond ik niet zo tof om tegen te komen. En dat is niet omdat ik iets tegen haflingers heb (in tegendeel vind het ook leuke dieren), maar mijn paard is helemaal verliefd op haflingers. Hij wil er achteraan lopen, gaat er naar roepen. Als een hengst naar naar een hengstige merrie :') . Gelukkig word het nu wel minder (of ik kan hem beter beheersen en beter zijn aandacht bij mij houden) maar zeker in het begin was het echt heel erg en vond ik het ook echt niet leuk dat paardlief tijdens de proeven meer aandacht had voor de haflinger(s) dan voor mij.

lizet_lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 18:42

ik rij mijn trekpaard ook gewoon met een dubbel gebroken trens. zou geen reden kunnen bedenken waarom ik er haar met een stang zou moeten rijden

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 18:46

JewEmm schreef:
Zelf vind ik het heel gaaf dat je koudbloeden ook in dressuur wedstrijden tegenkomt. Zelf (nog) niet de kans gehad om met m'n dames (shires) te starten. Er zijn steeds meer rijtypische shires, die het ook qua bouw beter zouden kunnen dat de oude zware types.

Over het laatste filmpje, dit is dezelfde ruiter als op de clydesdale. Mensen met meer vragen over deze ruiter (en paard), via pb is welkom.

Zelf ben ik vooral benieuwd hoe de jury, maar ook de overige ruiter reageren op koudbloeden in de wedstrijdring of het terrein... Ik heb de indruk dat er veel vooroordelen over zware paarden zijn, maar ik heb er geen ervaring mee.

Ik heb zo'n schijter die bang is voor zware paarden (het geroffel op de grond). Dat heeft hij al bij friezen dus ik vrees dat ie voor een Shire ook opzij zal gaan. :+ Wat dat betreft bemoeilijken zware paarden mijn losrijden wel enigszins maar die van mij moet maar gewoon leren dat ie niet onnozel moet doen.

Maar verder is een goed gereden paard, een goed gereden paard, of dat nu een shire of een KWPN'er is kan me niets schelen. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 18:56

Zelf ben ik van het springen en vandaar dat ik een standaard kwpn'er heb ;) Maar shires/trekpaarden/friezen noem maar op, vind ik mooie beesten met vooral een hele machtige uitstraling, ben er altijd wel van onder de indruk :j
Vind het dan ook erg leuk als ik een niet-typisch dressuurpaard (om zo maar even te zeggen) tegenkom op wedstrijd, en vind het vooral van heel veel lef van de ruiter blijken!
Gewoon doen wat je leuk vind en je niks aantrekken van andere, en gewoon met 'jou paard dat voor de wagen hoort' op pad gaan, petje af dames, top! :D

Keandra schreef:
Want iedereen spreekt hier over die heet in het hoofd KWPN'ers, laat die maar eens een koets trekken en probeer maar eens lol met je knol te hebben zonder rare bitten en teugels (en spreek hier niet over grondwerk, maar erop).

Vind ik ook niet helemaal fair om te zeggen :o
Hier op stal gewoon een kwpn'er voor de wagen, en met mijn kwpn'er de grootste lol met een dubbel gebroken bitje en springteugels :D
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-07-14 19:04, in het totaal 2 keer bewerkt

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 18:58

Nadiine__x schreef:
kwita schreef:
top doen, gewoon omdat het leuk is!

Haha ik zal even wachten tot ze uitgegroeid is, oke? :p
Maar dan ga ik het zeker doen, ongeacht de reactie's ;)

Ik vind alle reacties erg leuk en vooral verrassend om te lezen! :j

Als kind sprong ik op het trekpaard van de buurman de sterren van de hemel,maar ook een leuke proef van B/tm L kunnen ze gewoon prima aan en dan nog het feit dat je veel bekijks krijgt en tja ook botte opmerkingen is het zoo gaaf dat je wint van een persoon die jouw paard minacht en wie dan lacht...... :D

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 19:46

Als je op you tupe even zoekt naar Torsten Timm, met Marieth Major, dan zie je een shire hengst ( die gewoon dekt) die gewoon tussen de merries word gereden, op een trensje. Een volte om een paal galoppeerd. En laat zien dat een kolossaal dier zo enorm soepel is. Maar je ziet ook een paard met veel humor. En dat geeft mij de moed en zeker het plezier om naar te kijken, maar ook om naar toe te streven. Een doel voor ogen. Het zal meer tijd nodig hebben met een zwaar paard, maar zeker haalbaar. Zolang je maar eerlijk naar je paard bent, het ene paard zal leergieriger zijn als het ander. En je zal misschien eerder je doelen moeten bijstellen. Maar niks is onmogelijk

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 19:52

mijn twee trekpaarden worden ook gewoon op een dubbel trensje gereden, zowel in de piste als buiten. Eerlijkheid gebied me wel dat ik in mijn jongste wel een billy allen stangetje hang als ik een dagrit mee rijd (waar dan een honderdtal ruiters en paarden en koetsen aan meedoen)
mevrouw vind paarden die van achter komen aangegalopeerd niet zo leuk nl ...

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 19:56

Betreffende de stang , mijn shiretje loopt veel fijner op haar dubbel gebroken trensje dan wanneer er een stang in gaat .

En ondanks dat we steeds oponthoud hebben en artrose kan mevrouw toch een mooi rondje lopen .
Nu ben ik te veel eisend en te onzeker om te starten want ik zou het dol graag willen .
( veel eisend als in ze moet echt lekker gaan voor ik inschrijf , ik ga niet starten als ik vind daar nog niet klaar voor te zijn .
Het is zeker niet zo dat ik overvraag )