Overgewicht ruiter, mag jury ingrijpen?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

RobinvR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 15:50

Ik vind dat als jury zijnde je daar best wel wat over mag zeggen, Al dan niet in de beoordeling zetten,
Maar inderdaad ook alleen als het het paard hindert.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 15:53

Ik denk dat puur het gewicht wel moeilijk in te schatten is. Vet is lichter dan spieren. En dan het verschil van man en vrouw. Een dik vrouwtje of een gespierde vent kan wel hetzelfde gewicht opleveren. Zet ze beiden op hetzelfde paard en je hebt een heel ander beeld.

@ikke, dat vind ik mooi geregeld. Dan heb je een richtlijn waar je je aan dient te houden. Prima toch.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 15:54

Dit weekend ook nog een kind op een b pony in de ring die toch echt te groot en te zwaar was. Benen er onder uit en komt te groot voor het zadel.
Pony gaf genoeg signalen en liep gewoon niet lekker. Snap niet dat er geen volwassenen daar ingrijpen. Daar kan het kind imo niks aan doen namelijk.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 15:54

Geen jury die bij mij zijn handje voor me in het zadel hoeft te steken, dan vliegt mijn handje ook ergens naar toe denk ik zo :D

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 15:57

tamary schreef:
R12312 schreef:
Dat vind ik dus absoluut niet. Meten is weten en een jury kan iets alleen inschatten en dus nooit beweren dat iemand te zwaar is. Deze zal eerst een calculatie moeten maken wat een paard kan dragen, en dan pas wat de ruiter weegt en dan een oordeel treffen.

Een jury die iemand te zwaar vind, is een mening.

Simpele truc om te controleren of je in je zadel past is handje voor en handje achter je op het zadel. Past dat? Goed, Nee? Dan pas je niet in het zadel en kan je er ook vanuit gaan dat je niet op dat paard past. Dat is ook voor een jury meteen meetbaar, geen weegschaal oid nodig.

Bij de huidige dressuurzadels is dat niet de beoordelen. Daar zit zoveel wrong aan en zoveel hoge voor en achterkanten dat zelfs slanke mensen er volledig in opgesloten zitten.

En dan nog, zou je alleen kunnen zeggen dat het zadel niet passend is. En een jury is geen zadelmaker, dus die mag daar niet over oordelen. Net als dat juryleden niet mogen zeggen dat een paard kreupel/ongezond is.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 15:58

Mousmous schreef:
Geen jury die bij mij zijn handje voor me in het zadel hoeft te steken, dan vliegt mijn handje ook ergens naar toe denk ik zo :D

Je doet net alsof een jurylid het doet om je aan te vallen. Ik kan me voorstellen dat je iets observeert bij een combinatie en dat je dat mee wil geven om de combinatie te verbeteren. Ik doe dat als jury met allerlei dingen, handen stiller, stiller zitten, werk aan lengtebuiging. Waarom zou werk aan gewicht ruiter, als tip voor verbetering van de combinatie dat meteen taboe zijn?

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 15:59

Maar dat mag nou juist volgens mij wel. De jury kan dacht ik een combinatie uitsluiten als het paard niet rad is.

Mousmous

Re: Overgewicht ruiter, mag jury ingrijpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 16:01

@ anouska, ik voel me totaal niet aangevallen. Vind het alleen een hilarisch idee als juryleden hun hand tegen je kruis gaan houden om te meten of het zadel wel past. Heb je mijn smiley niet gezien?

Anoeska

Re: Overgewicht ruiter, mag jury ingrijpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 16:03

OK, het zou inderdaad heel gek zijn als ik als jury alle 'forsere' ruiters even aan hun kruis kom voelen :D

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 16:05

Mousmous schreef:
Maar dat mag nou juist volgens mij wel. De jury kan dacht ik een combinatie uitsluiten als het paard niet rad is.

Dan moet ie echt op drie benen lopen. Maar bij niet rad kan je bij de cijfers van de gangen wat zeggen, maar uitsluiten niet, want je bent geen veearts.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 16:06

@r12312

Artikel 133 – Kreupelheid
Wedstrijdreglement Dressuur versie 2013 30 – 5 0
In het geval van uitgesproken kreupelheid van het paard deelt de (voorzitter van de) jury de deelnemer direct mee dat deze wordt uitgesloten. Tegen deze beslissing is géén beroep mogelijk en de deelnemer dient onmiddellijk af te stijgen en met het paard de ring te voet te verlaten.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 16:07

Je moet beoordelen, niet veroordelen. Dat geldt net zo goed voor slanke ruiters.

R12312

Mousmous schreef:
@r12312

Artikel 133 – Kreupelheid
Wedstrijdreglement Dressuur versie 2013 30 – 5 0
In het geval van uitgesproken kreupelheid van het paard deelt de (voorzitter van de) jury de deelnemer direct mee dat deze wordt uitgesloten. Tegen deze beslissing is géén beroep mogelijk en de deelnemer dient onmiddellijk af te stijgen en met het paard de ring te voet te verlaten.

Precies, uitgesproken kreupelheid!! Dus op drie benen!

Niet rad is geen uitgesproken kreupelheid.

Mousmous

@anouska, oke, je ziet het dus al voor je, ik zou echt niet meer bij komen :)

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 16:08

Zou een jury die zelf ook niet maatje 36 heeft, maar iestje beetje veel meer, eigenlijk wel zulk commentaar geven?

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 16:09

Op 3 benen kan een paard niet meer kreupel genoemd worden die kan vrijwel niet meer lopen. Een paard kan op 4 benen duidelijk (uitgesproken) kreupel zijn. Alleen zie je het vaak genoeg dat juryleden daar het lef niet voor hebben om in te grijpen.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 16:09

Ik vind dit vooral een taak voor je omgeving. Ik ben in een jaar tijd 12 kg aangekomen, niemand heeft me er op aangesproken. Ik sloot zelf mijn ogen ervoor, deed net of het wel meeviel. Nu baal ik flink, want nu moet het er af. Was er maar iemand die me eens gewoon gevraagd had hoe het kwam dat ik aankwam. Dan waren mijn ogen eerder opengegaan en was het een stuk makkelijker.

Echt jongens, spreek je vrienden/kennissen/fam. gewoon aan. Je kunt het ook gewoon op een normale manier doen.

jibberjabber

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 16:10

Het mag niet maar zou wel moeten. Althans, er zou een manier moeten zijn waarbij via feiten een eventueel overgewicht aantoonbaar is. En ja, bedenk die maar.
Ik weet uit ervaring met gerevalideerde paarden dat een overgewicht geen goede bijdrage is aan het herstel van bepaalde blessures. Ook een zeer bekende paardenarts in Nederland was van mening dat overgewicht (in verhouding tot het paard) zeker bij kan dragen tot veroorzaken blessure of verhindering van spoedig herstel.
Maar hoe vertel je het de ruiter/amazone ?
Een goede ruiterfitheidstest is er niet maar zou wel wenselijk zijn. Maar ga je, als je hiervoor niet zou slagen, diegene verbieden te rijden of verplicht naar de weightwatchers sturen ?
Ik denk dat het kweken van een stuk(je) bewustwording hieromtrent er uiteindelijk wel voor kan gaan zorgen dat sommige mensen niet meer op een paard klimmen die daar ook daadwerkelijk (op dat moment) niet op thuis horen. Een goed protocol kan een hulpmiddel zijn om dat stuk bewustwording te creeeren.
En dan komt het op het wel of niet hebben van zelfkritiek aan, kortom hoe slim ben je als ruiter ?
Als mens/werknemer, moeder, vader, scholier enz. kun je heel slim zijn maar ben je dat ook als ruiter ?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 16:11

Mousmous schreef:
@ anouska, ik voel me totaal niet aangevallen. Vind het alleen een hilarisch idee als juryleden hun hand tegen je kruis gaan houden om te meten of het zadel wel past. Heb je mijn smiley niet gezien?

En waarom zou de jury dat moeten doen? Hand ruiter is in verhouding met rest lijf en bovendien is die het dichtst bij. Jury kan altijd de ruiter vragen om dat te doen als die een visuele hulp nodig heeft om in te schatten of ruiter in het zadel past.

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 16:13

Lastige discussie dit....

Als een ruiter met overwicht word aangesproken door een jury over het gewicht kan de ruiter zich beledigd voelen onzeker en denken ik rij geen wedstrijden meer. Dan is het probleem nog steeds niet opgelost.

Ook ben ik het met een hoop andere eens dat het ook aan je houding lig. Een slanker iemand kan een paard ook in de weg zitten.

Misschien een idee om alleen nog maar tot 17 inch zadels te verkopen en rijbroeken tot 40? Overgewicht zal altijd een probleem blijven en vind inderdaad dat je postuur wel bij het type paard moet passen.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 16:13

R12312 schreef:
Bij de huidige dressuurzadels is dat niet de beoordelen. Daar zit zoveel wrong aan en zoveel hoge voor en achterkanten dat zelfs slanke mensen er volledig in opgesloten zitten.

En dan nog, zou je alleen kunnen zeggen dat het zadel niet passend is. En een jury is geen zadelmaker, dus die mag daar niet over oordelen. Net als dat juryleden niet mogen zeggen dat een paard kreupel/ongezond is.

Volgens mij is starten met een paard dat niet rad is gewoon grond voor uitsluiting in zo'n beetje iedere tak van sport, ik kan me niet voorstellen dat je daar in de dressuur gewoon op door mag rijden? Uitgesproken kreupel is wel heel erg open voor interpetatie dus het lijkt me dat het daarmee per jury zal verschillen wanneer ze iemand terug fluiten.

Of iemand net wel of niet in een zadel past lijkt me nu niet echt de taak van de Jury maar als iemand eruit puilt dan hoef je echt geen zadelmaker te zijn om te weten dat de gewichtsverdeling niet meer klopt.Het zadel van mijn vorige bijrijdpaard was gestolen en toen heb ik een tijdje met een zadel gereden wat paste op het paard maar niet bij mijn kont, reken maar dat het paard daar last van had. En dan was ik nog een relatief veertje met 65kg op een breed paard van bijna 1,70 :=

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 16:16

Vrouw2014 schreef:
Lastige discussie dit....

Als een ruiter met overwicht word aangesproken door een jury over het gewicht kan de ruiter zich beledigd voelen onzeker en denken ik rij geen wedstrijden meer. Dan is het probleem nog steeds niet opgelost.

...

Als ik aangeeft dat een ruiter onvoldoende lengtebuiging heeft in de schouderbinnenwaarts, of dat de middendraf te weinig is, dan wordt die ruiter toch ook niet meteen onzeker en beledigd? Je rijdt een wedstrijd, de jury beoordeelt of hetgeen hij ziet voldoet aan het scala (en niet of 'ie het mooi vindt of niet). Als je daar niet tegen kan, moet je thuis blijven.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 16:16

Dinopino schreef:
Zou een jury die zelf ook niet maatje 36 heeft, maar iestje beetje veel meer, eigenlijk wel zulk commentaar geven?

Deze jury heeft ruim over de 130 kilo gewogen en spreekt dus uit ervaring. Nogmaals, ik beoordeel alleen het rijden, de hulpen, het meegaan met de beweging. Sommige zwaardere ruiters kunnen dat beter dan hele lichte. Net als dat het ene paard meer kan sjouwen dan de andere. Het hangt echt af van hoe het op dat ene moment in de baan gaat.

Wellicht ligt hier een grotere taak voor instructeurs. Een jury kan er wat van zeggen en iemand stopt misschien met wedstrijden rijden. Maar stopt diegene ook met rijden? Stalhouders en instructeurs zijn misschien in een betere positie om dat aan te kaarten.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 16:20

Vrouw2014 schreef:
Misschien een idee om alleen nog maar tot 17 inch zadels te verkopen en rijbroeken tot 40? Overgewicht zal altijd een probleem blijven en vind inderdaad dat je postuur wel bij het type paard moet passen.

meen je dat echt?
vind dat bv deze dame te dik is om paard te mogen rijden?

Afbeelding

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 16:20

Een hoop van die mensen zijn echt niet dom en weten ook echt wel dat ze veel te dik zijn, ze komen ook wel eens bij de huisarts, en de huisarts zal dit ook zeker vermelden. Die zit er tenslotte voor jouw gezondheid. Dat is ook de uitgesproken persoon om je er op te wijzen (familie kan ook natuurlijk, maar wanneer wordt het gewaardeerd) en je eventueel door te verwijzen naar een dietiste. Maar deze mensen zijn niet voor niets zo geworden, zijn psychisch vaak al niet sterk genoeg om er zelf iets aan te doen. Zelfs met hulp is het vaak al moeilijk. De personen die zo veel afgevallen zijn in dat tv programma, obese of zo, schijnen bijna allemaal weer fiks aangekomen te zijn. Ze zijn vaak niet eens echt gelukkig, juist omdat ze te dik zijn en de reakties van de omgeving daarop. En dan worden ze op wedstrijd ook nog eens op het gewicht gewezen. En willen ze dat met een beetje pech dat ook niet meer. Dus wordt het nog minder beweging. En nog verder bergafwaarts.