Beoordeling op laag niveau strenger geworden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 13:40

en rijd je veel 8'en staat er onderaan vaak wel een algemene opmerking als complimentje. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 13:41

Ik probeer er zoveel mogelijk bij te zetten. Maar moet mijn schrijfster ook een beetje heel houden ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 16:22

Roodvos schreef:
__Marloes schreef:
Ik heb een vraagje/opmerking over dat laatste, ik rij met mijn (nu net half jaar zadelmak) 4 jarige springpaard sinds mei wedstrijd, hij is wat op de voorhand gebouwd. Echter word mij dat laatste wel altijd "afgestraft". Hij kan het nog geen heel proefje volhouden om gedragen te lopen, ik merk alleen echter dat 9 van de 10 jury's het liefst een compleet gedragen paard zien. Ik heb helemaal niet te klagen over de punten die ik rij, ik vraag me alleen wel af wat men verwacht van een 4 jarig paard in een B proefje. Het staat bij mij op bijna elke protocol, vooral als er een jury in de auto zit die normaal alleen de hogere klasses jureert word ik hierop afgestraft terwijl ik vind dat je het nog niet kan verlangen van een jong paard.

Maar als je niet te klagen hebt over je punten, dan wordt je er toch niet op afgestraft? Wat op je coupon staat is dan een aanwijzing wat je kan verbeteren om nog beter te scoren en/of aan moet werken voor de volgende klasse. En dat lijkt me zinvoller dan "leuke combinatie".

Tot nu toe heb ik ook altijd eerder teveel punten gehad als te weinig, maar ik heb op 1 wedstrijd 2 totaal verschillende proefjes gereden: 1 was winstpuntwaardig maar ook niets meer, de andere absoluut niet. Hier had gerust 20 punten of meer verschil in mogen zitten. Echter had ik deze 2 proefjes dezelfde aantal punten. De ene jury schreef heel vaak op dat ie meer gedragen moest lopen, terwijl ik in het andere proefje complete onderdelen had verpest en hier ook weer was naar gepunt.. Wat dat betreft zou het soms wel fijn zijn als iedereen hetzelfde verwachtte van een proefje. Maar opzich is dat juist ook wel weer de uitdaging van wedstrijden rijden: het zo goed doen dat niemand er omheen kan. Ik denk dat dat ook het doel is van iedereen die wedstrijden rijd ;) ik train er iig voor, ook al hebben wij nu een lange weg nog te gaan haha.

Overigens vind ik het heel fijn om te lezen wat er precies mis ging in de ogen van de jury: die bevestigen of je op de goede weg bent vind ik...

matedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 16:34

ik snap dat je niet bij elke 8/7 of onvoldoende iets bij kan zetten. toen ik schreef was ik ook altijd helemaal gestrest als ik zo veel moest schrijven haha. maar misschien 1 dingetje ofzo. geld niet voor alle jury's hoor! sommige doen ongelovelijk hun best om er zoveel mogelijk dingen bij te zetten

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 16:42

Zelf rij ik geen wedstrijden maar heb wel wedstrijd ruiters om mij heen. Volgens mij valt het allemaal wel
mee met een strenge jury die niet snel hoge punten geeft.

Weet bijv een ruiter dat paard loopt vol op de voorkant en een valse knik en geloof het of niet maar ze rijd winstpunten! Of paarden zo scheef als wat en ook gewoon punten rijd.

Volgens mij valt het dan nog wel mee toch?!

Maar weet ook een ruiter die een paard kaarsrecht heeft en van voren naar achteren heeft lopen
plus een perfecte aanleuning en het paard is ook nog is super ontspannen die word er op afgerekend..

Jury sport he...het is maar net wat hun willen zien.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 16:45

Ik zie een wedstrijd als een ijkmoment; is je paard bevestigd ja of nee. Het gevraagde dient op een bepaalde manier uitgevoerd te worden, daarover is theorie beschikbaar. Veel ruiters weten niet eens hoe het gevraagde getoond moet worden, laat staan dat het juist uitgevoerd wordt...

Als je het gevraagde goed uitvoert, komen de punten vanzelf. Zo niet, dan heb je huiswerk te doen.

Iljaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 17:02

iemand van de manege had dit gevoel ook , ze zijn laatst allemaal naar zo'n vernieuwde curcus geweest dus denk daarom

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 17:04

Vrouw2014 schreef:
Zelf rij ik geen wedstrijden maar heb wel wedstrijd ruiters om mij heen. Volgens mij valt het allemaal wel
mee met een strenge jury die niet snel hoge punten geeft.

Weet bijv een ruiter dat paard loopt vol op de voorkant en een valse knik en geloof het of niet maar ze rijd winstpunten! Of paarden zo scheef als wat en ook gewoon punten rijd.

Volgens mij valt het dan nog wel mee toch?!

Maar weet ook een ruiter die een paard kaarsrecht heeft en van voren naar achteren heeft lopen
plus een perfecte aanleuning en het paard is ook nog is super ontspannen die word er op afgerekend..

Jury sport he...het is maar net wat hun willen zien.

Dat zijn echt de uitzonderingen hoor. De wedstrijden waar ik rij, wordt normaal en eerlijk gepunt.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 22:59

matedor schreef:
Ik rij sinds kort ook wedstrijden. Ik doe het om te leren en voor mijn plezier. Ik ben niet goed en heb niet alles perfect dat weet ik zelf ook goed. De punten maken me niet super veel uit. Ik rij niet altijd aan de teugel omdat ze me soms te sterk word ik rij dan op obtspanning. Wat ik dan wel jammer vind is dat er bij elke oeffening rechtgerichtheid of nagevelijk staat. Ik snap het heel goed als je dat niet zegt zit iedereen zo in de Z. Maar ik mis wat positiefs bij een paar juries staat er: je hebt een mooie proef neergezet nog even oeffenen en dan kom je zeker bij de winstpunt! Daar kan je mee verder met duidelijk commentaar maar ook stimulerend. Helaas staat er meerendeels dat niet en alleenmaar nefatief.

Je hoeft niet iedereen een winstpunt in de b te geven en de jurie weet zeker waar ze mee bezig zijn. Maar het is wel b en voor mij hoeft dan niet alles perfect. Ik snap mijn punten heel goed maar het positieve in de b mis ik. Bij een 5 krijg je altijd commentaar wat fout gaat maar bij mij staat achter een 7/8 nooit iets wat juist positief is.

Als mensen een bagger slechte proef neerzetten, dan kun je er echt niet als commentaar bij zetten dat het een mooie proef was. En zeker niet dat het nog even oefenen is, want bij deze combinaties is het nog heel lang oefenen.

Iets wat heel goed gaat, dat weet de combinatie zelf ook wel. Een aangezien je bij de mindere combinaties juist al heel veel moet schrijven heb je meestal geen tijd om ook nog bij een goed punt iets neer te zetten (al zal een hele slechte combinatie die achten niet gaan rijden).
Zoiets kun je meestal alleen maar doen bij iemand die een heel fijne proef neer zet. Dan heb je tijd om er een compliment bij te zetten.

De meeste combinaties rijden redelijk stabiel. De hele proef goed. Of de hele proef niet zo goed. Degenen die echt drieen en negens in 1 proef rijden zijn zeldzaam als je een dagje aan het jureren bent. En het merendeel rijdt gewoon die zesjes, waar ik meestal commentaar bij laat zetten. Want de zesjes zijn nou juist de onderdelen waarbij jij als ruiter wat aan het commentaar hebt. Bij een 3 weet je zelf ook wel wat er zo slecht was, en bij een 8 weet je zelf ook wel dat het heel goed was.

matedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 08:18

Scum schreef:
matedor schreef:
Ik rij sinds kort ook wedstrijden. Ik doe het om te leren en voor mijn plezier. Ik ben niet goed en heb niet alles perfect dat weet ik zelf ook goed. De punten maken me niet super veel uit. Ik rij niet altijd aan de teugel omdat ze me soms te sterk word ik rij dan op obtspanning. Wat ik dan wel jammer vind is dat er bij elke oeffening rechtgerichtheid of nagevelijk staat. Ik snap het heel goed als je dat niet zegt zit iedereen zo in de Z. Maar ik mis wat positiefs bij een paar juries staat er: je hebt een mooie proef neergezet nog even oeffenen en dan kom je zeker bij de winstpunt! Daar kan je mee verder met duidelijk commentaar maar ook stimulerend. Helaas staat er meerendeels dat niet en alleenmaar nefatief.

Je hoeft niet iedereen een winstpunt in de b te geven en de jurie weet zeker waar ze mee bezig zijn. Maar het is wel b en voor mij hoeft dan niet alles perfect. Ik snap mijn punten heel goed maar het positieve in de b mis ik. Bij een 5 krijg je altijd commentaar wat fout gaat maar bij mij staat achter een 7/8 nooit iets wat juist positief is.

Als mensen een bagger slechte proef neerzetten, dan kun je er echt niet als commentaar bij zetten dat het een mooie proef was. En zeker niet dat het nog even oefenen is, want bij deze combinaties is het nog heel lang oefenen.

Iets wat heel goed gaat, dat weet de combinatie zelf ook wel. Een aangezien je bij de mindere combinaties juist al heel veel moet schrijven heb je meestal geen tijd om ook nog bij een goed punt iets neer te zetten (al zal een hele slechte combinatie die achten niet gaan rijden).
Zoiets kun je meestal alleen maar doen bij iemand die een heel fijne proef neer zet. Dan heb je tijd om er een compliment bij te zetten.

De meeste combinaties rijden redelijk stabiel. De hele proef goed. Of de hele proef niet zo goed. Degenen die echt drieen en negens in 1 proef rijden zijn zeldzaam als je een dagje aan het jureren bent. En het merendeel rijdt gewoon die zesjes, waar ik meestal commentaar bij laat zetten. Want de zesjes zijn nou juist de onderdelen waarbij jij als ruiter wat aan het commentaar hebt. Bij een 3 weet je zelf ook wel wat er zo slecht was, en bij een 8 weet je zelf ook wel dat het heel goed was.

Zeg ik dan dat ik een bagger proef neer heb gezet?? 175 punten is zo slecht ook weer niet... ja ik rij wat 5 jes en heb nu 2 vieren gehad. Erg? Nee leerpunten. Ook heb ik wel eens een 8. Je leert van je vorige proeven om weer vooruit te komen! Ik ben niet perfect maar dat is niemand...

Scum

Re: Beoordeling op laag niveau strenger geworden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 10:50

Nee, ik bedoel het meer in het algemeen. Ik dacht dat jij dat ook bedoelde ;) Iemand die een hele slechte proef neerzet, daar kun je gewoon niet bij zetten dat het een hele fijne proef was.

Een jurylid moet opschrijven wat hij constateert. En een instructeur is er dan om je te helpen dat te verbeteren.

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 13:30

Ik kan me wel vinden in het standpunt van de ruiters die soms vinden dat de lagere klasses wel erg streng beoordeeld worden.
Ik heb zelf een niet al te makkelijk paard, die snel spanning krijgt. Hierdoor heeft het mij veel moeite gekost om door de B te komen. De laatste wedstrijden werd het wel steeds stabieler, maar nog steeds maar 1 wp per proef. Ook ik heb opmerkingen op m'n protocollen gekregen waar ik als ruiter echt niks mee kan. Zo heb ik op 1 dag een proef gereden waarin hij een aantal keer staakte vanwege een enge plastic bak naast de baan. Hierdoor kreeg ik een aantal dikke onvoldoendes met de opmerking: er is voor jou nog een hoop werk aan de winkel. Punten: 165
De proef erna was in een andere baan, en ging veel beter, resultaat 190 punten. Ik kan er niet bij dat de jury in bak 1 niet ziet dat het paard van slag raakt door iets wat hij eng vind, en daardoor mijn proef natuurlijk slechter uitvalt. Maar er zaten ook onderdelen tussen waar ik 6 en 7'ens voor heb gekregen, onder andere de voltes in galop en overgangen.
Het is voor een ruiter erg demotiverend dit soort opmerkingen.
Ook snap ik niet altijd wat er bedoeld wordt. Bijvoorbeeld de opmerking: probeer de aanleuning nog wat smakelijker te krijgen... Uhm... Oke..

Dit voorjaar zijn wij overgestapt naar de L1 en hadden we de eerste proef gelijk 198 punten! Wat mijn twijfels over de beoordeling in de B gelijk weer bevestigd. Want hoe kan ik dan ineens zo verbeterd zijn in die paar weken dat de punten in een hogere klasse ineens zoveel beter zijn?!
Ik heb de dressuur aan de kant gezet voorlopig en spring nu eigenlijk alleen maar. De dressuur bewaar ik wel voor thuis ;).

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 13:35

Dat ziet ie wel maar wat moet ie doen, je een WP geven voor een stakend paard?
Wat de reden van dat staken is, heeft de jury geen afaires mee. Het feit dat je hem er niet/moeilijk door gereden krijgt is een teken dat er nog werk aan de winkel is.

B en L is meen ik niet zo'n groot verschil, je zegt zelf dat ie stabieler geworden is. Dan ziet de jury het toch gewoon goed. :?

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 13:42

Nee tuurlijk niet, maar je zou ook een motiverende opmerking eronder kunnen zetten. Nu staat het er alsof het echt te slecht voor woorden was ( zeker omdat de opmerking gevolgd werd door 3 uitroep tekens...). Ik ben zelf ook niet debiel, snap zelf ook wel dat ik geen winst heb gereden, en vond de 165 eigenlijk nog best netjes voor die proef. Maar die opmerking stak me wel. Zet er dan niks onder.

En de overgang naar de L1 heb ik dus gemaakt met net aan wp. Heb in de B maar 1x 190 gereden en de rest allemaal rond de 184. De dag voor die L1 proef heb ik 2 B proeven gereden, 181 en 182 punten.

Edit: ik heb het type paard niet om hem erdoor te rijden als hij iets echt eng vind. Dan gaat hij compleet overstuur. Je zal mij dus nooit hem ergens langs zien meppen, hij krijgt de tijd om aan andere dingen te wennen, en hierdoor stijgt zijn vertrouwen met de week zo ongeveer. Ik snap dat dit niet is wat een jury wil zien, maar zo doe ik het. Precies de reden waarom ik dus gestopt ben met de dressuur wedstrijden ;).
Laatst bijgewerkt door madelein op 19-07-14 13:45, in het totaal 1 keer bewerkt

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 13:44

madelein schreef:
Ik kan me wel vinden in het standpunt van de ruiters die soms vinden dat de lagere klasses wel erg streng beoordeeld worden.
Ik heb zelf een niet al te makkelijk paard, die snel spanning krijgt. Hierdoor heeft het mij veel moeite gekost om door de B te komen. De laatste wedstrijden werd het wel steeds stabieler, maar nog steeds maar 1 wp per proef. Ook ik heb opmerkingen op m'n protocollen gekregen waar ik als ruiter echt niks mee kan. Zo heb ik op 1 dag een proef gereden waarin hij een aantal keer staakte vanwege een enge plastic bak naast de baan. Hierdoor kreeg ik een aantal dikke onvoldoendes met de opmerking: er is voor jou nog een hoop werk aan de winkel. Punten: 165
De proef erna was in een andere baan, en ging veel beter, resultaat 190 punten. Ik kan er niet bij dat de jury in bak 1 niet ziet dat het paard van slag raakt door iets wat hij eng vind, en daardoor mijn proef natuurlijk slechter uitvalt. Maar er zaten ook onderdelen tussen waar ik 6 en 7'ens voor heb gekregen, onder andere de voltes in galop en overgangen.
Het is voor een ruiter erg demotiverend dit soort opmerkingen.
Ook snap ik niet altijd wat er bedoeld wordt. Bijvoorbeeld de opmerking: probeer de aanleuning nog wat smakelijker te krijgen... Uhm... Oke..

Dit voorjaar zijn wij overgestapt naar de L1 en hadden we de eerste proef gelijk 198 punten! Wat mijn twijfels over de beoordeling in de B gelijk weer bevestigd. Want hoe kan ik dan ineens zo verbeterd zijn in die paar weken dat de punten in een hogere klasse ineens zoveel beter zijn?!
Ik heb de dressuur aan de kant gezet voorlopig en spring nu eigenlijk alleen maar. De dressuur bewaar ik wel voor thuis ;).

Denk dat de jury daar correct heeft geoordeeld. Zou wat zijn als ze het door hun vingers moeten zien, als een paard spanning opbouwt om bepaalde dingen.

Die van mij bouwt ook wel eens spanning op om bepaalde dingen. Zo had ik laatst ergens wedstrijd en paard vloog voor de proef de baan al uit, omdat er ergens getik vandaan kwam. Gedurende de hele proef spanning gehad. Vond het zelf geen winstpunt waard, maar jury blijkbaar wel. Heb die proef dan ook gewoon als leermoment voor het paard geschouwd. Daar heeft ze nu geleerd, dat ze ondanks de spanning toch wel door kan lopen.
En de laatste wedstrijd was er ook iets, waardoor ze van de leg af was. Eén hele grote fout gehad, waar ik terecht een 3 voor kreeg. Geen winstpunt, wat ook niet verdient was. Na de proef nog even heel kort met de jury gesproken. En die vond het ook jammer van de spanning.
Ach volgende keer beter.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 13:45

DAn heb je ook nog het verschil in jury's. De ene keer krijg je te veel punten, de andere keer wellicht wat mager... Als je daar niet mee kan leven kan je idd best gewoon blijven springen. :D
Ik heb op 1 dag wel eens 51% en 66% gereden met hetzelfde paard... Zat anderhalf uur tussen de proeven. Tsja, je hebt een merrie of je hebt ze niet. :D

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 13:48

Ik zeg dus al dat ik juist wel snap dat ik geen wp gereden, maar de opmerking eronder erg demotiverend vond...

Hahaha springen is sowieso meer ons ding, vind mijn paard ook veel leuker. Waar hij met dressuur altijd zoekt naar afleiding is hij met springen totaal geconcentreerd. En vind het veel eerlijker, balk eraf of niet, weigering of niet. Lekker overzichtelijk ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 13:50

Dergelijke opmerkingen gewoon relativeren. Er van uit gaan dat de jury het niet zo gemeen bedoelde als die wellicht over kwam. :) Tenminste, dat is wat ik doe als er een opmerking staat waarvan ik denk "nou, dat kon ook subtieler." :+ Er is weinig tijd en geschreven woord komt vaak grover over dan bedoelt. :)

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 13:53

Ayasha schreef:
DAn heb je ook nog het verschil in jury's. De ene keer krijg je te veel punten, de andere keer wellicht wat mager... Als je daar niet mee kan leven kan je idd best gewoon blijven springen. :D
Ik heb op 1 dag wel eens 51% en 66% gereden met hetzelfde paard... Zat anderhalf uur tussen de proeven. Tsja, je hebt een merrie of je hebt ze niet. :D

Inderdaad, de ene jury wil dit zien en de andere weer wat anders.
Ach, we gaan gewoon door. Volgende keer weer beter. Alleen was bij mij de laatste wedstrijd een beetje jammer, omdat het net de selectie was voor de regio. Dus dat was een beetje zuur.

Evti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 13:54

Ik weet niet zo zeer of het strenger is geworden, wel vind ik het jammer dat ik heel weinig commentaar krijg. Helemaal bij een 5 0f een 6 zou ik graag horen wat er verbeterd zou kunnen worden/wat verkeerd was..

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 13:56

Ayasha schreef:
Dergelijke opmerkingen gewoon relativeren. Er van uit gaan dat de jury het niet zo gemeen bedoelde als die wellicht over kwam. :) Tenminste, dat is wat ik doe als er een opmerking staat waarvan ik denk "nou, dat kon ook subtieler." :+ Er is weinig tijd en geschreven woord komt vaak grover over dan bedoelt. :)

Ja en dat is denk ik precies waar ik moeite mee heb. Misschien dat we van de winter weer wat dressuur wedstrijdjes meepakken, maar alleen op locaties waarvan ik weet wat ik kan verwachten qua baan. Lees: zo minimaal mogelijke afleiding voor mijn ontplof koning ;).
Voor nu hou ik het bij springen en sgw.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 15:50

madelein schreef:
Ik zeg dus al dat ik juist wel snap dat ik geen wp gereden, maar de opmerking eronder erg demotiverend vond...

Je wilt toch eerlijk beoordeeld worden?
Dan lijkt het mij dat je beter notie kunt nemen van de beoordeling van de jury (die jou alleen op dát moment kan beoordelen) en werken aan je verbeterpunten. Zo werkt dat toch? Ik zou niet voor de gek gehouden willen worden, want met alleen maar positief commentaar als het 't nog net niet is, wordt niemand beter. Het motiveert mij juist om extra mijn best te doen als een score of commentaar niet naar wens is.