Dat gebeurt wel op onderlinge wedstrijden of clubkampioenschappen.
Dat gevoel heerst nu eenmaal op selectiewedstrijden... Of dat ook daadwerkelijk zo is weet ik niet, maar zo voelt het dus wel voor velen
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Pauline1964 schreef:Mijn mening is dat Bixie wedstrijden vooral bedoeld zijn om de jonge jeugd te stimuleren voor de paardensport. Je moet de hele wedstrijd leuk en eerlijk houden. De tijd dat er streng gejureerd komt vanzelf wel. Maar als je het aankomend talent nu al gaat afbreken, ben je volgens mij verkeerd bezig.
Pauline1964 schreef:Er zijn volgens mij een aantal juryleden die al te lang op dit vlak zitten en niet verder meer kunnen kijken. Ze zien dan niet meer dat een beginnende pony wel het in zich heeft met de ruiter, en willen dan geen goed advies geven, maar branden direct met bepaalde adviezen direct het af. Jammer dat ze niet verder willen zien dan hun eigen horizon.
femkejong schreef:B paarden is ook veel te streng! Het is de B.. ga er dan niet een M jury neerzetten. Natuurlijk
moeten ze alles kunnen jureren maar toch lees je dan dingen op je protocol terug die nog helemaal niet
aan de orde zijn voor de B. Hierdoor ben ik echt minder bezig met wedstrijd zoals meerderen. Jammer!
aadburg schreef:Het lijkt er steeds meer op dat je ook in de B met een paard moet komen met een flinke kronkel die tijdens de proef een paar keer omhoog komt en liefst nog een keer half de ring uitvliegt, als je dat dan als ruiter enigszins weet op te lossen zit je in de prijzen. Kom je met een wat gewoner paard dat netjes zijn ding doet zonder spektakel krijg je als commentaar dat het allemaal te braaf is, ja in de B dus.
Gevolg hiervan is dat ruiters met paarden gaan rijden waar ze eigenlijk niets mee kunnen maar wel punten rijden.
Ik begrijp heel goed dat dit door de wijze van punten tellen komt waardoor je een paar hele lage cijfers kunt compenseren op andere onderdelen. Wat mij betreft mag het totaalplaatje zwaarder wegen dus 1 of 2 keer veel verzet of een grove fout geen wp en dit meetellen in het klassement. Een beetje als bij het springen dus waarbij je verzet/ grove fouten kunt vergelijken met weigeringen c.q. balken die vallen.

Citaat:Het lijkt er steeds meer op dat je ook in de B met een paard moet komen met een flinke kronkel die tijdens de proef een paar keer omhoog komt en liefst nog een keer half de ring uitvliegt, als je dat dan als ruiter enigszins weet op te lossen zit je in de prijzen. Kom je met een wat gewoner paard dat netjes zijn ding doet zonder spektakel krijg je als commentaar dat het allemaal te braaf is, ja in de B dus.
Gevolg hiervan is dat ruiters met paarden gaan rijden waar ze eigenlijk niets mee kunnen maar wel punten rijden.
Ik begrijp heel goed dat dit door de wijze van punten tellen komt waardoor je een paar hele lage cijfers kunt compenseren op andere onderdelen. Wat mij betreft mag het totaalplaatje zwaarder wegen dus 1 of 2 keer veel verzet of een grove fout geen wp en dit meetellen in het klassement. Een beetje als bij het springen dus waarbij je verzet/ grove fouten kunt vergelijken met weigeringen c.q. balken die vallen.

Citaat:Ik vind het ook onzin hoor!
Het is de B, dus de categorie waar je je eerste wedstrijdjes in gaat rijden. Hoe kunnen ze dan van je verwachten dat je paard nageeflijk loopt, de juiste aanleuning heeft en z'n achterhand goed gebruikt?
Pauline1964 schreef:Er zijn volgens mij een aantal juryleden die al te lang op dit vlak zitten en niet verder meer kunnen kijken. Ze zien dan niet meer dat een beginnende pony wel het in zich heeft met de ruiter, en willen dan geen goed advies geven, maar branden direct met bepaalde adviezen direct het af. Jammer dat ze niet verder willen zien dan hun eigen horizon.
femkejong schreef:B paarden is ook veel te streng! Het is de B.. ga er dan niet een M jury neerzetten. Natuurlijk
moeten ze alles kunnen jureren maar toch lees je dan dingen op je protocol terug die nog helemaal niet
aan de orde zijn voor de B. Hierdoor ben ik echt minder bezig met wedstrijd zoals meerderen. Jammer!
Roodvos schreef:Een wedstrijd is geen talentenjacht. We hoeven/mogen niet eens kijken of een pony/paard/ruiter het wel/niet in zich heeft. We moeten de kwalititeit van het getoonde beoordelen en daar een cijfer aan geven. Dus als een paard bij het halthouden niet stil staat, tegen de hand komt en achteruit gaat, dan zou dat zomaar een 1 kunnen opleveren. Ongeacht of je Anky bent of niet. En maar goed ook, anders was er geen touw meer aan vast te knopen. Want geef je die getalenteerde combinatie nou juist een hoger cijfer (er zit veel meer in) of juist een lager cijfer (ze zouden veel beter moeten kunnen)?![]()
Ik zal niet ontkennen dat het wel eens mis gaat bij die beoordeling. Juryleden zijn ook maar mensen die tijdens een rubriek zo'n 700-800 cijfers geven. Dat is gemiddeld iedere 15-20 seconden een cijfer met afgewogen oordeel. Doe het maar eens, voor je lol, in je vrije tijd.
romyloverrr schreef:Onzin!
B paarden is net soepel eigenlijk vind ik.
Springen is meteen al 1 meter, dressuur alleen een beetje echte basis.
Van mijn zouden ze de B zelfs wat moeilijker mogen maken.
Wat in mijn ogen is de opstap naar de B springen groter als de B dressuur.
Edit: Iemand was mij al voor.