'zadelplak' toegestaan op wedstrijd?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rosanneh1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 18:14

Lijkt me niet dat dat kleine beetje plak er voor zorgt dat je ineens zoveel beter gaat rijden :+ Ik heb voor mijn houding meestal 7ens of 8en op mijn protocollen staan en een enkele keer commentaar over mijn beenligging gehad. Het is dus niet zo ernstig, maar ik vind het zelf erg storend.
Ik weet zelfs hoe ik er aan kom omdat het maar bij een van mijn pony's is. Die ene pony heeft namelijk een 17,5 inch zadel met weinig kniewrong. Dat zadel is gewoon wat te groot voor me. Ben ik de boel dan ook aan het bedotten als ik die omruil of als ik op mijn pony met een 16,5 inch zadel met veel wrong stap? Dat geeft hetzelfde effect als het plaksel.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 18:17

Dat plak verricht echt geen wonderen, het maakt de boel alleen stroever. Als men dat bedriegen vindt, dan kun je misschien ook meteen heel het dressuurzadel verbieden, dat heeft meestal een diepe zit en veel wrong, waardoor je in een houding gedrukt wordt, die veel moeilijker aan de nemen is op bijvoorbeeld een close contact (spring)zadel.

Mettee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 18:23

Schoentje schreef:
Dat plak verricht echt geen wonderen, het maakt de boel alleen stroever. Als men dat bedriegen vindt, dan kun je misschien ook meteen heel het dressuurzadel verbieden, dat heeft meestal een diepe zit en veel wrong, waardoor je in een houding gedrukt wordt, die veel moeilijker aan de nemen is op bijvoorbeeld een close contact (spring)zadel.

Helemaal mee eens!

Ik rijd op een paard van 1.69 en ik ben zelf 1.57 en kan heel erg moeilijk doorzitten,
als die spray een beetje helpt dan lijkt me dat super fijn! :)

Pacific

Re: 'zadelplak' toegestaan op wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 22:09

Ik ga ook helemaal met bovenstaande mee, zolang het paard er geen hinder van ondervindt en het imo zelfs meewerkt aan een betere houding: why not?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 23:28

terpentijn dat is natuurlijk gewoon klets wat je verkondigd, want het is geen wondermiddel waarmee je tig punten meer mee scoort :+ was het maar waar...

Als je slecht rijdt zonder, dan ook met...rijd je goed zonder, dan ook met.

Een dressuurproef bestaat nl uit het rijtechnisch correct uitvoeren van de oefeningen,
een correcte africhting is daarvoor nodig, daar gaat een beetje plak echt niet voor zorgen hoor!

En ook in een springparcour zul je zelf moeten passen en meten wil het uitkomen, helpt de plak dan daarbij?
De plak zal echt niet zorgen voor een foutloos rondje, een goede africhting wel!

En ik zou Schoentje nou niet bepaald catogorie butsmuts willen noemen omdat zij het gebruikt :')
als er iemand een partij kan rijden is zij het wel!
Die rijdt ook zonder plak iedereen het snot voor de ogen :D
Ik gebruik het zelf ook op wedstrijd en rijd momenteel al jaar en dag succesvol in de sport, ben ik dan een slechte ruiter cq butsmuts???
Lekker kort door de bocht....

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 23:30

Sommige zadels zijn nu eenmaal wat gladder dan andere. Die wat stroever maken is wel een uitkomst.

Mensen die hier tegen zijn moeten ook tegen rijbroeken met leren zitvlak zijn want die zorgen ook voor meer stroefheid.

Snap niet dat mensen dit als bedriegerij zien of slecht voor het paard.
Misschien moeten we allemaal maar zonder zadel gaan rijden want die zadels helpen ook mee aan houding :+

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 23:31

Rijlaarzen en chaps geven ook meer grip, alleen nog maar met blote kuiten rijden dus :D

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 23:34

Ik zeg glijmiddel wedstrijd, diegene die met glijmiddel het beste rijdt is de winnaar :Y) :D

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 23:35

Blote kuiten, geen handschoenen en leren teugels want stel je voor............ :D

Listiglistje: dat is echt wel een hele scherpe constatering :D

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 23:39

Schoentje schreef:

Pfff ik wou net zeggen, en mogen handschoentjes met anti slip, en rijbroeken met een lederen zitvlak dan ook niet meer??? Toen ik nog op de manege reed was er ook een paard met een spekglad zadel, het was makkelijker om er zonder zadel mee te rijden :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 00:01

ik vind het wel wat voor m'n springteugels :D

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 08:59

Wat een commentaren zeg.

Die plak gaat er heus niet voor zorgen dat je ineens 20 punten meer verdiend per proef :')

Zelfs als je ruiters letterlijk vast zou lijmen met secondelijm kun je de slechte zitten er nog uithalen.

Mensen die "bonken" in het zadel bonken (echt) vastgelijmd alsnog in hun lichaam wat je alsnog terug gaat zien aan het paard.

De aanleuning gaat er niet beter van worden het bewegen gaat er niet beter van worden. Alleen je zadel wordt er wat stroever van.

Wowwwwww wat een verandering.... :')

Was het maar zo dat we door een spray allemaal Adelinde's werden :D

Over stil zitten gesproken.. heb laatst Kirsten op een jong paard zien rijden... misschien heeft zij ook wel "plak" gespoten _O-

(Man wat kan die meid netjes zitten, die beweegt geen mm in dr lichaam)

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 10:02

listiglistje schreef:
Ik zeg glijmiddel wedstrijd, diegene die met glijmiddel het beste rijdt is de winnaar :Y) :D

_/-\o_ _/-\o_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 10:03

vur schreef:
listiglistje schreef:

_/-\o_ _/-\o_

_/-\o_ _O- :))

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 10:17

Gisteren kwam mijn instructeur af met de tip om eens zadelzeep te gebruiken: een beetje aan mijn laars, een beetje aan mijn zadel. Ik plakte als een vlieg op een stront! Wat een goed spul! En voor je witte rijbroek niet erg want het is gewoon zeep en heel goedkoop, want dit zal iedereen wel in de kast hebben liggen.
Ik ben fan! Het geeft me net dat ietsje meer grip.
En als dit al cheaten op wedstrijd is, dan is een zadel met megaveel kniewrong dat ook. Dan moeten we voortaan maar allemaal met een barebackpadje starten :) Oh nee want die zijn gemaakt van suede!

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 10:19

Is het 1 April ? :D

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 12:09

listiglistje schreef:

Ik gebruik glijmiddel op wedstrijd! Geleidt goed, dus smeer het op de dingetjes van mijn hartslagmeter op cross :')

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 12:41

mistid schreef:
listiglistje schreef:

Ik gebruik glijmiddel op wedstrijd! Geleidt goed, dus smeer het op de dingetjes van mijn hartslagmeter op cross :')

Glijdt goed zal je bedoelen zeker?

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 15:40

Nee, zoals het er staat. Veel mensen maken de plekken waar de electroden moeten nat met een spons met water, maar in het glijmiddel zitten ingrediënten die (volgens mij) beter geleiden dan water. Glijmiddel zit in een kleine tube die altijd in de zadelkamer ligt en water heb ik niet áltijd bij me.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 16:00

hessie31 schreef:
[
Gewoon je singel een gaatje losser en met zadel en al lichtrijden :Y)

:')

Kom je nu eens van je paard af? .. Ik denk dat ik nog maar even blijf zitten. :')

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 16:31

Nu ja, kennelijk is het toegestaan op wedstrijden, tjsa, dan ka ik er weinig meer over zeggen natuurlijk.
Waarom je dan met zo'n truuc zou willen winnen boven een ander is mij nog steeds een raadsel, maar goed, daar zit duidelijk hier niemand mee.
Ook snap ik niet dat er hier geregeld wordt beweerd dat het toch niet veel uitmaakt 'voor een keertje' of dat men het helemaal niet ziet als iets 'waarmee je beter gaat rijden', op een wedstrijd, want zoveel verschil maakt het niet.
Als men dat vindt snap ik niet dat je 't gebruikt uberhaupt.
De vergelijkingen met zadels, teugels, etc, vind ik overigens nergens op slaan.

Iedereen rijdt daar op wedstrijd me, met zadel en teugels. Niet iedereen rijdt met 'plak'.

Onthutsend hoevelen dit soort trics dus heel gewoon en geoorloofd vinden, zo blijkt uit dit topic. Om er maar beter bovenuit te steken, dan een ander.
als je het iemand vraagt krijgt je ook nog; Tsja als ik het niet doe doet een ander het wel, ik zal daar gek zijn... doe ik het toch ook gewoon?

Een moraal-loze maar ook gevaarlijke gedachtengang van mensen die zelf niet kunnen of willen nadenken, maar bij wie het gewin een eerste oogmerk is. ZIJ doen het, dus waarom IK ook niet?Of iets van: ik moet dat ook doen anders win ik immers niks? Wat een kritiekloze navolgerij.

Dus wat is de volgende stap in de sport in dat kader....? Het begint altijd met 'iets kleins'. In alle takken van het leven, waar een mens iets denkt te kunnen 'winnen'.
Het problematische gezanik begint dan pas naderhand, als het tot meerdere uitwassen heeft geleid.

Ik hou er niet van, het blijft naar 'ieder middel is geoorloofd' smaken, en daar leidt het ook maar al te vaak toe.

Blijkbaar ben ik hier in een (belachelijke, gezien de reacties) minderheid, met mijn opvattingen, dus laat ik het topic verder maar aan de wijzen die de juiste weg er mee weten.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 16:51

terpentijn schreef:
Nu ja, kennelijk is het toegestaan op wedstrijden, tjsa, dan ka ik er weinig meer over zeggen natuurlijk.
Waarom je dan met zo'n truuc zou willen winnen boven een ander is mij nog steeds een raadsel, maar goed, daar zit duidelijk hier niemand mee.
Ook snap ik niet dat er hier geregeld wordt beweerd dat het toch niet veel uitmaakt 'voor een keertje' of dat men het helemaal niet ziet als iets 'waarmee je beter gaat rijden', op een wedstrijd, want zoveel verschil maakt het niet.
Als men dat vindt snap ik niet dat je 't gebruikt uberhaupt.
De vergelijkingen met zadels, teugels, etc, vind ik overigens nergens op slaan.

Iedereen rijdt daar op wedstrijd me, met zadel en teugels. Niet iedereen rijdt met 'plak'.

Onthutsend hoevelen dit soort trics dus heel gewoon en geoorloofd vinden, zo blijkt uit dit topic. Om er maar beter bovenuit te steken, dan een ander.
als je het iemand vraagt krijgt je ook nog; Tsja als ik het niet doe doet een ander het wel, ik zal daar gek zijn... doe ik het toch ook gewoon?

Een moraal-loze maar ook gevaarlijke gedachtengang van mensen die zelf niet kunnen of willen nadenken, maar bij wie het gewin een eerste oogmerk is. ZIJ doen het, dus waarom IK ook niet?Of iets van: ik moet dat ook doen anders win ik immers niks? Wat een kritiekloze navolgerij.

Dus wat is de volgende stap in de sport in dat kader....? Het begint altijd met 'iets kleins'. In alle takken van het leven, waar een mens iets denkt te kunnen 'winnen'.
Het problematische gezanik begint dan pas naderhand, als het tot meerdere uitwassen heeft geleid.

Ik hou er niet van, het blijft naar 'ieder middel is geoorloofd' smaken, en daar leidt het ook maar al te vaak toe.

Blijkbaar ben ik hier in een (belachelijke, gezien de reacties) minderheid, met mijn opvattingen, dus laat ik het topic verder maar aan de wijzen die de juiste weg er mee weten.

:')
zie het als alle andere wedstrijden proppers onder voetbal schoenen voor meer grip, magnesium aan de handen van turnsters en sommigen ook voeten. een deel doet dat niet is het dan al oneerlijk? lijm in de pakjes ...en tuurlijk zouden schaatsers dat in hun trainingspak kunnen doen maar nee, de meest gestroomlijnde nemen zij om zo goed mogelijk te gaan.
kom op zeg.... je doet gewoon wat voor jou het fijnst werkt om je sport te beoefenen

Woopy_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 17:00

Kuggur schreef:
Zadelplaksel? Waarom krijg ik nu een visioen van iemand die van haar paard geworpen wordt, en in haar string op de grond belandt... :=

hahaha :')

Of je wil van je paard afstappen en je hele broek scheurt :+ en dan loop je daar nog niet wetend dat je kont vlak nog op je zadel vastgeplakt zit....

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 17:04

Terpetijn: wat een onzin verhaal zeg! Iedereen doet toch dingen om er op wedstrijd net even beter uit te komen? Extra mooi jasje (juist getailleerd voor de slanke ruiter, wat ruimer vallend voor de 'dikkere'), meer of minder knotten, zodat de hals van je paard op z'n voordeligst uit komt enz. enz. En nu zou een mini hulpmiddeltjes om te benen een beetje stiller te laten liggen ineens een schande zijn? Ja, heel vervelend hoor voor het paard, dan de benen van de ruiter ineens een heel klein beetje stiller liggen dan thuis. :roll:

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 17:04

Jee Terpentijn, met alle respect, maar ik vind dat jij dit spul veel groter ziet dan het is.

Als ik jou zou hoor (lees) lijkt het wel of je het over doping hebt i.p.v. een onschuldig hulpmiddeltje wat net even dat beetje extra meer grip geeft.

Heb het nog nooit gebruikt want er nog nooit eerder van gehoord maar wat was dat een uitkomst geweest op één van mijn zadels van vroeger. Zadel was glad waardoor ik een broek met leren zitvlak aan moest want anders gleed ik op dat zadel. Lag absoluut niet aan mijn zit.

Misschien moeten we de broeken met leren zitvlak dan voortaan ook maar gaan verbieden of de rubber teugels waarmee je meer grip hebt.