Mag KNHS ongevraagd op de trailer je paard I&R controleren?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-14 13:34

In andere takken van de paardensport is controle ook geregeld: bijv. in de rensport. De paarden gaan na de race in "parque fermee" tot alle controles en wegingen zijn geweest, pas dan wordt de uitslag vrij gegeven. Door alle weddenschappen spelen daar heel wat geld belangen en daar kan het ook georganiseerd worden.

Dit gebeurt ook in de Formule 1. De Paardenkrachten auto's gaan ook in parque fermee tot de uitslag bekend gemaakt kan worden. En daar gaat het om nog veeeeeeeeeeel meer geld.

Er moet in de aangespannen sport dus ook wel iets te regelen zijn. Het is maar een 'sport' hoor.

Bij de districtskampioenschappen mennen Dressuur werden wij vorig jaar ook bij het opgaan van het inrijdterrein gecontroleerd op papieren en chip. Daar houd je rekening mee met tijdig inspannen.

En het gaat hier om het principe:

Als mijn hond in de trailer zit te wachten tot ik terug kom, is die niet heel blij als je ongevraagd mijn trailer betreedt :Y) :Y)

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 13:40

Die opvoeding vind ik nergens op slaan. Je voedt je paard op zodat het naar jou luistert en gehoorzaam doet wat jij van hem verlangt. Mijn -voorheen- pony was door iedereen uit de wei te halen en te "handelen", behalve door de DA en de HS door het luchtje dat ze meedragen. Hield ik haar vast, geen enkel probleem. Mijn huidige paard is prima aaibaar, trailermak, controleur-mak, alles-mak, maar als je te schichtig (te "groot") bent in je bewegingen bij zijn hoofd, schrikt hij enorm en gaat door het dak van de trailer. Moet ik hem daarop opvoeden omdat er mogelijk iemand ongevraagd de trailer binnengaat? Lijkt me niet.
Als een controleur iets wil doen, verleen ik alle medewerking, maar niet in de trailer en niet ongevraagd.

liedje89 schreef:
Gem schreef:
Los van dit verhaal, waar ik ook mijn bedenkingen bij heb: hoe staat het met de hygiëne van deze I&R controleurs? Ze gaan alle vrachtwagens / trailers op en af en nemen zo onbedoeld al dan niet besmettelijke, ziekteverwekkende stoffen mee. Ik kom op wedstrijd zelf al niet graag aan andermans paarden, maar zij zitten dus overal aan.

Als je op wedstrijd een dierenartskeuring hebt of de I&R keuring bijv gewoon bij het ingaan van de ring gebeurt heb je dat probleem lijkt me ook?

Over die hygiëne: ja, ik vind het wel een issue wanneer iemand trailer in en uit loopt en viezigheid (mest, snot, schimmels, virussen of bacteriën) van de één naar de ander meeneemt. Een controleur in het open veld komt fysiek minder in contact met de paarden dan iemand die de trailers induikt.

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 14:02

janouk schreef:
van de website KNHS

het zijn "gewoon" officials

Controle van wedstrijddocumenten

Tijdens wedstrijden wordt gecontroleerd op de aanwezigheid van de benodigde wedstrijddocumenten (waaronder startpas en paardenpaspoort) en of de gevraagde gegevens hierin zijn geregistreerd volgens de bepalingen van het Algemeen Wedstrijdreglement. Een deelnemer is ervoor verantwoordelijk dat aan deze bepalingen wordt voldaan. Wanneer afwijkingen worden geconstateerd, kan je als official (federatievertegenwoordiger, I&R-controleur of jurylid) niet anders dan de maatregelen nemen zoals vermeld staan in het ‘rapport Federatievertegenwoordiger’ of het ‘rapport I&R-controleur’. In de meeste gevallen betekent dit dat de combinatie wordt gediskwalificeerd van (verdere) deelname. Voor deze diskwalificatie worden geen verliespunten toegekend. Door de KNHS wordt naderhand een administratieve maatregel genomen, zoals bepaald in het Algemeen Wedstrijdreglement.

en @ anouk:
er staat verderop in het besluit een verwijzing naar een ander artikel in een ander besluit. daarin staat dat er strafrechtelijk en bestuursrechtelijk vervolgd kan worden. Dat betekend dus dat er een BOA en/of toezichthouder bij aanwezig moet zijn. Uit eigen ervaring weet ik dat de KNHS toezichthouders/handhavers heeft :( dus ik neem aan dat de I&R controleurs zijn aangewezen...

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 17:15

janouk schreef:
In andere takken van de paardensport is controle ook geregeld: bijv. in de rensport. De paarden gaan na de race in "parque fermee" tot alle controles en wegingen zijn geweest, pas dan wordt de uitslag vrij gegeven. Door alle weddenschappen spelen daar heel wat geld belangen en daar kan het ook georganiseerd worden.

Niet alleen in andere takken, ook andere landen.

Ik heb in Amerika meegeholpen met identiteit en dopping controles. Paarden werden ook hier gecontroleerd nadat ze de ring in waren geweest. Identificatie was doorslaggevend voor de plaatsing, als hier iets niet in orde was werd je uit de uitslag geschrapt. Uitslagen van dopping duurt minimaal 3 weken. Dat werd achteraf bekeken.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 19:10

Persoonlijk vind ik controles na de wedstrijd eigenlijk veel meer vanzelf sprekend. Toen een vriendin van mij selectie ging rijden werd de chip etc. pas na de proef gecontroleerd. Ze kunnen met de controles die in de OP zijn uitgevoerd alleen kijken of de paarden die in de trailer/vrachtwagen staan een chip hebben. Maar als het paspoort niet aan het paard zijn oor geniet is heb je er nogsteeds weinig aan. Je kan bij wijze van spreken nogsteeds het andere paard zadelen en daarmee de proef rijden :+

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 20:38

miss_lizje schreef:
Persoonlijk vind ik controles na de wedstrijd eigenlijk veel meer vanzelf sprekend. Toen een vriendin van mij selectie ging rijden werd de chip etc. pas na de proef gecontroleerd. Ze kunnen met de controles die in de OP zijn uitgevoerd alleen kijken of de paarden die in de trailer/vrachtwagen staan een chip hebben. Maar als het paspoort niet aan het paard zijn oor geniet is heb je er nogsteeds weinig aan. Je kan bij wijze van spreken nogsteeds het andere paard zadelen en daarmee de proef rijden :+

Hier ben ik het dus helemaal mee eens :j

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 21:15

GamblersCup schreef:
liedje89 schreef:
Ik vind geen losse voeten en tanden trouwens ten alle tijden basis opvoeding ook in een trailer kan een paard normaal doen.

Dat mag jij vinden, leuke theorie. Maar je hebt met dieren te maken, de praktijk is heel anders. En dat maakt helemaal niet uit, want mensen hebben toch niks in je trailer te zoeken dus lopen geen risico.

Nou idd helemaal met Gamblerscup eens. Dat je verplicht bent op wedstrijd om je te onderwerpen aan een chip/paspoort controle; logisch en zal niemand een probleem van maken. Maar dat betekent niet dat er zo maar even een trailer of vrachtwagen opgestapt kan worden terwijl er niemand bij is.

En die losse voetjes hebben niks met basisopvoeding te maken in sommige gevallen. Het paard wat ik rijd is een schat van een dier die never nooit niet een mens expres pijn zou doen. Maar ze is wel een nogal kijkerig, nerveus typetje en bij een vreemde die haar zomaar even benaderd zonder bekende erbij, met ook nog eens een (in haar ogen)potentieel gevaarlijk iets in de handen; dan springt ze toch wel lichtelijk op code rood en zal ze proberen weg te stappen. Maar ja; ze staat in een trailer in dit scenario, dus wegstappen kan ze al niet...en chips er is ook nog eens geen bekende bij die dr kan kalmeren....nou dan heb je denk ik wel alle ingrediënten bij elkaar die haar in paniek zal doen omslaan en dan zal ze koste wat kost wegkomen. En dat daarbij hoogst waarschijnlijk die enge meneer/mevrouw een voorhoef tegen zijn/haar hoofd krijgt is dan bijna wel gegarandeerd.
Maar die klap zal niet gericht zijn gegeven en al helemaal niet bedoeld om die persoon te raken, maar een kat in nood maakt rare sprongen...en een paard in paniek nog meer

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 21:21

janouk schreef:

Dit gebeurt ook in de Formule 1. De Paardenkrachten auto's gaan ook in parque fermee tot de uitslag bekend gemaakt kan worden. En daar gaat het om nog veeeeeeeeeeel meer geld.

Er moet in de aangespannen sport dus ook wel iets te regelen zijn. Het is maar een 'sport' hoor.

Bij de districtskampioenschappen mennen Dressuur werden wij vorig jaar ook bij het opgaan van het inrijdterrein gecontroleerd op papieren en chip. Daar houd je rekening mee met tijdig inspannen.

En het gaat hier om het principe:

Als mijn hond in de trailer zit te wachten tot ik terug kom, is die niet heel blij als je ongevraagd mijn trailer betreedt :Y) :Y)

Zat ik ook te denken, mijn hond stal ik namelijk ook vaak in de trailer, lekker handig als dan een controleur binnen komt vallen.

Ik heb geen enkel moeite met controles, prima zelfs, maar wel in het bijzijn van de eigenaar van de dieren en niet als er ongevraagd voertuigen zijn betreden.
Er is echt bij elke discipline we een mouw aan te passen om het op een passend tijdstip en passenden plaats te doen.

(Even daargelaten dat je niet veel hebt aan chipnummer zonder de papieren en in principe bv mijn zwarte paard helemaal geen chipverplichting heeft. (heb er wel chip in laten duwen, had geen zin in geneuzel op wedstrijden, zag de bui al hangen).)

bliver

Re: Mag KNHS ongevraagd op de trailer je paard I&R controleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 06:59

Het makkelijkste is toch gewoon bij betreden van de losrijring denk ik. Bij de ingang zo'n oud mannetje met een chipreader. Jij geeft je paspoort en hij leest je chip. Als het correct is kun je het terrein op. is het niet correct kan je gelijk retour trailer. Het zelfde geld met entingen kunnen ze ook gelijk checken op deze manier

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 07:13

Nee juist de controle bij het verlaten van de wedstrijdring :j doen ze bij (dressuur)kampioenschappen ook. Mocht je paard er al gestrest van raken dan is je proef al geweest. Bij de meesten is het namelijk gewoon in orde ;)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 09:01

bliver schreef:
Het makkelijkste is toch gewoon bij betreden van de losrijring denk ik. Bij de ingang zo'n oud mannetje met een chipreader. Jij geeft je paspoort en hij leest je chip. Als het correct is kun je het terrein op. is het niet correct kan je gelijk retour trailer. Het zelfde geld met entingen kunnen ze ook gelijk checken op deze manier

Dat zal niet meevallen. Vaak is er niet eens een losrijring en moeten we ergens tussen de geparkeerde vrachtwagens losrijden, en zoals ik al eerder aanhaalde, de tijd is er vaak niet eens voor. Als je in een kwartier tijd van de wedstrijdring moet terugrijden, uitspannen, omkleden, een tweespan inspannen, en weer terug moet zijn, rijd je een eventuele losrijring alleen maar in hoog tempo door omdat de ring al open is en ze meestal al op je staan te wachten.
Bovendien wil ik de paspoorten al helemaal niet mee in de ring hebben. Sta ik daar 2 zenuwachtige dieren vast te houden, bij 2 dieren een opzet op te doen, met in de andere hand nog de paspoorten. En dan maar zien hoe die heel blijven, want bij het opzetten steigeren ze meestal ook nog. :+

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 09:11

Controleren mogen ze altijd daar hebben ze mijn inziens geen toestemming voor nodig maar wel met de eigenaar erbij.
Vraag me af wie er verantwoordelijk is als het paard in paniek raakt of zich blesseert op het moment dat er zonder aanwezigheid van eigenaar de trailer ingestapt wordt of als de controleur flink gebeten wordt.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 09:11

Neonlight schreef:
bliver schreef:

Dat zal niet meevallen. Vaak is er niet eens een losrijring en moeten we ergens tussen de geparkeerde vrachtwagens losrijden, en zoals ik al eerder aanhaalde, de tijd is er vaak niet eens voor. Als je in een kwartier tijd van de wedstrijdring moet terugrijden, uitspannen, omkleden, een tweespan inspannen, en weer terug moet zijn, rijd je een eventuele losrijring alleen maar in hoog tempo door omdat de ring al open is en ze meestal al op je staan te wachten.
Bovendien wil ik de paspoorten al helemaal niet mee in de ring hebben. Sta ik daar 2 zenuwachtige dieren vast te houden, bij 2 dieren een opzet op te doen, met in de andere hand nog de paspoorten. En dan maar zien hoe die heel blijven, want bij het opzetten steigeren ze meestal ook nog. :+

heb je helemaal gelijk in. Ik had ook even niet aan tuigpaarden gedacht maar aan een gewone dressuur of springwedstrijd

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 09:29

Neonlight schreef:
bliver schreef:

Voed je paard toch eens op :')
Nee gelukkig zijn de daar ook zelf wel achter dat er naar gekeken moet worden en inderdaad het is nog best lastig ook om ze te plannen.
Je kunt dan nog beter s'morgens vroeg controleren als iedereen aankomt dan tussendoor op de dag.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 09:34

Ik vind dit ook niet kunnen. Vragen ze gewoon toestemming aan de eigenaar dan is het een ander verhaal. Ik rij ook tuigpaardconcoursen en moet zeggen dat ik het tot nu toe alleen maar af en toe heb meegemaakt in de voorring of vooropstelling als we allemaal klaar staan om de baan te betreden.

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 10:36

_Zeppelin schreef:
stoffel schreef:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de anderkant van het verhaal, Ik had er namelijk al eerder iets van gehoord, (en in het verleden al heel wat gezien van onze heren tuigpaard rijders,) en ik vraag me af of ze zelf wel zo onschuldig zijn.

Ik vraag me af waar deze reactie op slaat?

Om het iets duidelijker te maken, ik ben eigenlijk wel benieuwt naar het verhaal van de controleur. Ik heb namelijk in de week na de wedstijd al het een en ander gehoord (het bewust bijna onderste boven rijden van controleurs en deze bedreigen), en deze toestanden zelf ook gezien op andere westrijden (ze zijn niet allemaal zo de meeste hebben wel fatsoen)
Ik vraag me dus af of ze (het team van deze beste man) wel zo onschuldig zijn als dat ze nu voordoen.

Verder vind ik dat hij zich gedraag als een kleuter die een spelletje niet kan winnen (in dit geval zijn gelijk niet kan kopen) en met een "IK DOE NIET MEER"
huilend naar zijn moeder (de op sensatie uitzijnde paardekrant) rent.

De controleurs hebben namelijk wel de bevoegdheid om (wanneer ze denken dat er iets niet in de haak is) de trailer/vrachtwagen te betreden

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-14 10:59

stoffel schreef:
De controleurs hebben namelijk wel de bevoegdheid om (wanneer ze denken dat er iets niet in de haak is) de trailer/vrachtwagen te betreden

Voor mijn nieuwsgierigheid
Waar staat beschreven, in welk protocol of wetregel, dat een controleur = official, dus geen wettelijke toezichthouder, dat een controleur zonder toestemming je trailer of vrachtwagen bij onderzoeken?

De regels voor politie of ambtenaren ken ik, maar ik ken geen protocol voor officials op een paardensport evenement waarin beschreven staat dat je zonder toestemming een auto, trailer of vrachtwagen mag onderzoeken.

En let wel, ik weet niet wat op deze locatie is gebeurd, het gaat mij om het principe.

kaatjemuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 11:09

in de verordening indentificatie en registratie van paardachtigen (PVV) 2009 staat aangegeven:

Voor de handhaving van verordeningen in medebewind wordt in beginsel het
handhavingstraject van de medebewindsvorderende wet gevolgd, in dit geval de
Gezondheids- en welzijnswet voor dieren (Gwwd) (Stb. 585).
Voor de handhaving van de Gwwd worden strafrechtelijke en bestuursrechtelijke instrumenten ingezet. Ingevolge artikel 108a Gwwd, juncto artikel 3, van het Besluit identificatie en registratie voor dieren, kan de
minister daarnaast bepalen dat het productschap bij overtreding van
medebewindsverordeningen tuchtrechtelijke maatregelen kan stellen.

aangezien er bestuursrechtelijk genoemd wordt (= toezichthouders) en strafrechtelijk (=BOA's), wordt de handhaving uitgevoerd door controleurs die daarvoor worden aangewezen (dus via deze verordening).
Handhavers en BOA's hebben een bepaalde bevoegdheid. Van de handhavers is al eerder genoemd.
BOA's mogen dus niet een afgesloten plaats zonder verdenking van een strafbaar feit betreden. Toezichthouders dus wel.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-14 11:55

Maar dit zijn niet de officials van de KNHS op de wedstrijd. Die hebben niets te maken met de handhaving Wet I&R paardachtigen te maken.

We hebben het hier over officials van de KNHS die controleren of je het juiste paard in de rubriek start en of je startkaart voldoet aan de eisen.

Dit zijn twee verschillende dingen

kaatjemuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 11:59

janouk schreef:
Maar dit zijn niet de officials van de KNHS op de wedstrijd. Die hebben niets te maken met de handhaving Wet I&R paardachtigen te maken.

We hebben het hier over officials van de KNHS die controleren of je het juiste paard in de rubriek start en of je startkaart voldoet aan de eisen.

Dit zijn twee verschillende dingen

Dus wel, die officials werken op basis van dat besluit. Als het officials zijn die niet zijn aangewezen (als toezichthouder of Boa), dan kunnen ze alleen constateren en rapporteren, maar verder geen actie ondernemen. Ik neem aan dat de officials dus zijn aangewezen als toezichthouder, op basis van die verordening, waar hun protocol dus al onder werkt...

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-14 12:19

Niet overtuigd nog

Dit staat op de site van de KNHS
Een I&R-controleur bezoekt onaangekondigd KNHS-wedstrijden teneinde controles uit te voeren op de aanwezigheid van de benodigde wedstrijddocumenten en controleert of hierin de gevraagde gegevens volgens de bepalingen van dit reglement zijn opgenomen.

De inhoud van het protocol ‘Controle van transponder- of DNA-gegevens’ dient bij het vaststellen van de identiteit van een paard door deze official in acht genomen te worden. De functie van I&R-controleur kan niet worden gecombineerd met enige andere (official)functie tijdens dezelfde wedstrijd.

Opgeven voor deze opleiding gebeurt via de regio. De opleiding bestaat uit het doorlopen van een aantal praktijkgerichte stages.

Maar ik kan het genoemde protocol niet vinden.
Wie kan mij een link naar het KNHS protocol sturen?

Als deelnemer aan een wedstrijd word je geacht het reglement te kennen; maar daar staat dit protocol niet in.

Gewoon nieuwsgierig.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 13:00

Overigens heb ik vernomen dat het in dit geval 2 soorten controleurs waren, van de KNHS voor de entingen, en de AID voor de chip-controle.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 16:06

Neonlight schreef:
Overigens heb ik vernomen dat het in dit geval 2 soorten controleurs waren, van de KNHS voor de entingen, en de AID voor de chip-controle.

Dat veranderd de zaak. Als ze van de aid waren zijn ze gewoon bevoegd om op deze manier te controleren. ik denk dat we er allemaal we over eens zijn dat dit niet echt vriendelijk is naar eigenaar en paard toe maar het mag wel

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 21:41

AID en KNHS, maakt het natuurlijk weer ander verhaal.

KNHS gaat alleen over het startgerechtigd zijn of niet op een wedstrijd.
AID gaat over iets meer.

Nibbit schreef:
Nee juist de controle bij het verlaten van de wedstrijdring :j doen ze bij (dressuur)kampioenschappen ook. Mocht je paard er al gestrest van raken dan is je proef al geweest. Bij de meesten is het namelijk gewoon in orde ;)

Tja, is maar hoe je het ziet.
Bij regiokamp. was gewoon aangekondigd dat iedereen, maar dan ook iedereen VOOR hij ging starten zich moest melden voor controle.
Dat kon je dus zelf netjes bijtijds doen, heb toen niemand horen piepen.
Was gewoon iets wat erbij hoorde, was uiteraard in dit geval aangekondigde controle, bij onaangekondigde allicht wat lastiger te organiseren.
Echter als je het dan meteen meldt aan deelnemers dat ze op x plaats op x tijdstip zich moeten laten
controleren kom je ook al een heel eind.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 13:50

Gem schreef:
Die opvoeding vind ik nergens op slaan. Je voedt je paard op zodat het naar jou luistert en gehoorzaam doet wat jij van hem verlangt.

Imo kunnen er toch voldoende situaties ontstaan waarbij het handig is als je paard voor (een ervaren maar onbekend paarden)mens handelbaar is. Er kan altijd iets met jou gebeuren en niemand staat 24/7 naast zijn paard lijkt mij? Ik vind het altijd raar dat mensen bijna trots verkondigen dat hun paard verschrikkelijk eenkennig is en dat alleen zijzelf de meest simpele handelingen ermee uit kunnen voeren, imo is dat niet positief voor het paard :? .