Starten tijdens dodenherdenking....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

M3lisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 17:39

antje_vip schreef:
In Ter Apel wordt doodleuk een autorace gehouden op 4 mei. :+ Dat vind ik zelf niet kunnen.

Maar toch liever een autorace waar ze de boel even stil leggen om 8 uur, dan mensen die gewoon doorgaan met hun leventje en de dodenherdenking niet 'boeiend' genoeg vinden om dat leventje uit respect even 2 minuten even te pauzeren.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 17:44

Dit jaar wordt voor ons dodenherdenking ook wat anders dan normaal. Er is een hardloopevenement voor een heel goed doel rond het tt terrein in Assen. We gaan daarheen maar voor mij met een dubbel gevoel. Ook al is alles ver voor 8 uur afgelopen en zijn we weer thuis dan.

Mijn moeder is haar vader verloren in de oorlog door een werkkamp. Haar ene broer is toen ondergedoken de ander is blijvend beschadigd uit het kamp gekomen. En zij heeft er levenslange trauma s aan overgehouden. Dus dodenherdenking is voor ons een erg beladen dag en moment.

Dan herdenk ik alle mensen die dankzij de idiote ideeen van een ander onvrijwillig zijn betrokken erin en zijn gestorven in oorlogstijd. Ongeacht welke oorlog, welke nationaliteit

En ik schrik best wel van sommige harde uitspraken in dit topic. Het gaat om 2 minuten even je mond houden en stilstaan bij het leed en verdriet van een ander. Even die twee minuten niet aan jezelf denken.
Laatst bijgewerkt door karuna op 02-05-14 17:45, in het totaal 1 keer bewerkt

chantaleddie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 17:45

er begint ook een robbie Williams concert om 8 uur.

als ik niet de kans heb om 8 uur even stil te zijn, doe ik dat gerust op een ander moment. ik vind dat je niet persé om 8 uur stil moet zijn, het leven draait gewoon door maar doe dit dan op een ander moment.
overigens is het me elk jaar gewoon gelukt om 8 uur stil te zijn.

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 17:48

Schokkend... Sommige reacties.

Laten we vooral de ruimte laten om wel te herdenken zonder daar labels op te plakken met een oordeel. Wie wil gedenken doet dat... Wie dat niet wil niet. Ieder is daarin vrij. Maar om de herdenking als onzin te labelen vind ik zelf echt pijnlijk.

Ik vind het bijzonder Daf dat ze dat zo doen met wedstrijden. Ik zou zelf niet willen rijden of jureren op dat moment.

fourseasons

Re: Starten tijdens dodenherdenking....

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 17:52

Jeetje zeg. Moeilijk hoor, om om acht uur even twee minuten stil te zijn. Al is het maar alleen even uit respect. Miljoenen mensen zijn overleden, onder andere voor ons. Sommige mensen hier hebben echt een beetje gebrek aan respect zeg.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 17:56

Er is al 1 persoon die stilte wil houden, de ts. En een persoon is imo genoeg om er rekening mee te houden. Ik zou idd de organisatie mailen, foutje misschien?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 18:19

karuna schreef:
Dit jaar wordt voor ons dodenherdenking ook wat anders dan normaal. Er is een hardloopevenement voor een heel goed doel rond het tt terrein in Assen. We gaan daarheen maar voor mij met een dubbel gevoel. Ook al is alles ver voor 8 uur afgelopen en zijn we weer thuis dan.

Mijn moeder is haar vader verloren in de oorlog door een werkkamp. Haar ene broer is toen ondergedoken de ander is blijvend beschadigd uit het kamp gekomen. En zij heeft er levenslange trauma s aan overgehouden. Dus dodenherdenking is voor ons een erg beladen dag en moment.

Dan herdenk ik alle mensen die dankzij de idiote ideeen van een ander onvrijwillig zijn betrokken erin en zijn gestorven in oorlogstijd. Ongeacht welke oorlog, welke nationaliteit

En ik schrik best wel van sommige harde uitspraken in dit topic. Het gaat om 2 minuten even je mond houden en stilstaan bij het leed en verdriet van een ander. Even die twee minuten niet aan jezelf denken.

Juist jouw laatste zin is de essentie van deze hele discussie, respect voor anderen en andere meningen is in de huidige maatschappij ver te zoeken. Met betrekking tot de dodenherdenking kan ik best wel voorstellen dat veel jongeren denken, okee, het moet maar terwijl ze het eigenlijk onzin, oude koek vinden. Ik zou het goed vinden om ze allemaal eens in de jaren vijftig te plaatsten met ouders en grootouders die de oorlog aan het lijf hebben gevoeld. Als ik als klein meisje buiten speelde en er kwamen vliegtuigen over dan moest ik naar binnen en anders werd ik gewoon naar binnen gesleurd, krijg je met een moeder die ternauwernood een bombardement overleeft. Of je bent met je vader aan het fietsen en word de sloot in gesleurd omdat hij als jonge man beschoten is door de Spitfire's. Zoiets is gewoon niet uit te leggen als je het niet gevoeld hebt. Maar dat betekend niet dat je er als jongere geen respect voor kunt hebben en de huidige generatie mag hopen dat ze het zelf nooit mee zullen maken. Ook nu zijn er jonge militairen genoeg die geestelijk zo kapot zijn door wat ze hebben meegemaakt, die zijn van binnen ook gestorven, ook zij hebben het respect nodig.
Tevens vraag ik mij af of alle mensen die 4 mei onzin vinden, 5 mei wel vieren, als je ballen hebt ga je dan vrijwilligerswerk doen en niet feestvieren, laat dat maar aan anderen over die ook de doden respecteren die ervoor gezorgd hebben dat wij de VRIJHEID kunnen vieren.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 18:27

Iedereen in de jaren '50 plaatsen is natuurlijk niet helemaal haalbaar, en ook niet nodig. Als je ziet hoe je Kosovaarse buren na zo'n 20 jaar in Nederland nog steeds slapeloze nachten hebben is dat ook wel voldoende. Althans dat zou het moeten zijn. In elk geval op 4 mei.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 19:43

TS, zoals ik de situatie in je OP lees, is de ene rubriek om half 8 afgelopen en begint de volgende pas om half 9. Als ze het programma met zo'n opening gepland hebben, zou het mij niet verbazen dat ze met de prijsuitreiking wel rekening houden met dodenherdenking.

Maar een aantal andere wedstrijden lijken dus wel gewoon door te gaan.
Ik vind het belachelijk evenals een aantal reacties. Schokkend dat deze van volwassen mensen komen.
Opdat wij nooit vergeten kan voor sommigen beter veranderen in opdat we enig besef gaan krijgen.

friendlyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 19:53

Er staat meestal ook standaard dat de prijsuitreiking een half uur na de rubriek is, en dat is ook gebruikelijk, maar in dit geval denk ik zomaar dat ze even voor 8 een inleidend verhaaltje houden dan 2 minuten stil en daarna de prijsuitreiking.

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 19:54

Jeetje wat schrik ik van de reacties hier..

Eigenlijk vind ik het onbeschoft,totaal niet respectvol en totaal niet weten waar je het over hebt.

Het is niet alleen maar herdenken van de 2de wereldoorlog, ook de militairen van "deze" tijd die gesneuveld zijn worden herdacht. en ikzelf hecht er veel waarde aan. Het is toch een moment van 2 minuten dat iedereen die dat wil hier even bij stilstaat..

Mijn kinderen zijn 13 en 8 en hebben meer respect hiervoor dan sommige hier in dit topic!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 19:57

Als ikzelf zou moeten starten dan had ik aangegeven dat ik iets later zou starten ivm dodenherdenking. (mocht het secretariaat hier zelf niks aan doen)

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 09:17

bigone schreef:
KimD schreef:
Als mensen erbij stil willen staan moeten ze dat vooral doen, maar interesseer het werkelijk geen malle moer die dodenherdenking en ga dan gewoon Door met mijn leven... ik verwacht van de mensen die dan iets organiseren dat ze ook gewoon doorgaan en niet stoppen voor zoiets. Vind ik echt onzin.

Dus om je vraag te beantwoorden, naar mijn mening ben je inderdaad een zeikerd. :j

Edit: op het werk wordt er verder ook geen aandacht aan besteed want er zijn mensen zoals ik die dat absoluut niet waarderen. Als je wilt herdenken doe je dat maar bij zo in bijeenkomst die in vrijwel ieder dorp wordt georganiseerd.

Ondanks dat je er geen begrip voor op kunt brengen en het allemaal maar onzin vind, is het misschien mogelijk dat je er respect voor opbrengt??? Of is dat ook teveel gevraagd. De mensen die op de nationale dodenherdenking herdacht worden zijn niet allemaal oude lijken maar ook jonge mensen van jouw leeftijd? die gesneuveld zijn tijdens vredesmissies. Schokkend voor iemand die de afgelopen jaren iemand verloren heeft tijdens oorlogsgeweld en je leest deze reacties.
Als iemand van zijn paard dondert en overlijd is het één en al treurnis op bokt, leeft iedereen zo erg mee en terecht en om dan deze commentaren over mensen die voor onze vrijheid gestorven zijn te lezen is inderdaad ronduit schokkend en wederom een bewijs hoe onze maatschappij verhard is.

Die mensen zijn echter al lang geleden gesneuveld en ik vind het inderdaad belachelijk, ze krijgen er immers niks van mee. ;) Ik ben er ook niet mee opgevoed, mijn kinderen zullen het dan ook niey van mij leren. Net zoals meer van die onzin. Maar ieder zijn eigen ding natuurlijk. +:)+

Edit: heeft niks met respectloos te maken, ik geef er gewoon geen hol om. En eerlijk is eerlijk, er wordt een krans neergelegd in het dorp en dat was de dodenherdenking....

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 09:28

Je doet het ook niet voor 'die' mensen.
Het is nog steeds nodig om stil te staan bij de gruwelen die een verknipte geest kan aanrichten.
Ten eerste om dankbaar te zijn voor wat we nu hebben en degenen die dat voor ons bereikt hebben te eren en te herdenken. Ten tweede om te voorkomen dat mensen de kans krijgen om weer zoiets aan te richten, verknipte geesten zijn er meer dan genoeg.
Daarnaast is het dus niet alleen voor de slachtoffers van de tweede Wereldoorlog, maar ook voor latere slachtoffers, denk bv aan voormalig Joegoslavië of Afghanistan waar Nederlandse mensen zijn gesneuveld om anderen de vrijheid zoals wij die kennen te geven.

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 09:29

@kimD, ik krijg gewoon een knoop in mijn maag van jou opmerking. nogmaals het is niet alleen van de 2de wereldoorlog maar ook voor degene die in de afgelopen jaren zijn gesneuveld.

Maar goed is jou mening.. :o

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 09:31

Citaat:
Die mensen zijn echter al lang geleden gesneuveld en ik vind het inderdaad belachelijk, ze krijgen er immers niks van mee. ;) Ik ben er ook niet mee opgevoed, mijn kinderen zullen het dan ook niey van mij leren. Net zoals meer van die onzin. Maar ieder zijn eigen ding natuurlijk. +:)+

Edit: heeft niks met respectloos te maken, ik geef er gewoon geen hol om. En eerlijk is eerlijk, er wordt een krans neergelegd in het dorp en dat was de dodenherdenking....

Dit is dus niet waar, dat die mensen al lang geleden gesneuveld zijn, zoals je meerdere malen hebt kunnen lezen herdenken we ook de mensen die de afgelopen jaren zijn omgekomen in oorlogen die NU zijn. Niet alleen WW2.

Uitspraken als 'ik geef er geen hol om', dat er dus mensen sterven voor jouw vrijheid, dat vind ik erg respectloos. En dat je dat je kinderen meegeeft is precies wat er mis is met de maatschappij.

Daarom blijft de dodenherdenking zo belangrijk. Opdat wij niet vergeten dat vrijheid niet vanzelfsprekend is!

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 09:41

Natuurlijk zijn de mensen die we herdenken al lang dood.. maar er zijn nog altijd veel mensen die ze in hun hart dragen. Die vaak aan ze terugdenken.. die de gruwelen nog in hun hoofd hebben.

Ik vind dat we herdenken om er met elkaar voor te zorgen dat dit nooit weer gebeurt. Dat onze kinderen en kleinkinderen in een veilige wereld kunnen leven. En ook de mensen die niets met de dodenherdenking hebben willen dit toch?

Probeer er daarom respect voor te hebben, 2 minuten terug kijken naar het verleden, om er voor te zorgen dat ons een vrije en veilige toekomst te wachten staat.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 09:41

Jolliegirl schreef:
Pion schreef:

Ja want die verhongeren van 2 minuten wachten

Jij bent duidelijk niet bekend in de horeca ;)
Als je toko vol zit gaat alles door.. Eten word koud in 2 minuten..biefstuk slaat door...

Ik vind dat je uit eigen gedachten de doden moet herdenken! En niet op zo'n gemaakte dag...

Ik heb sinds mijn 16e in de horeca gezeten en er werd bij alles wel degelijk rekening gehouden met 4 mei en de dodenherdenking. In het ziekenhuis gingen we een paar minuten eerder dicht (normaal 8 uur 's avonds) zodat we de eventuele laatste dingen zoals koffie nog voor de laatste mensen binnen konden schenken. In het restaurant waar ik heb gewerkt werd iets voor 8 de muziek uit gezet en even een moment van stilte en respect gevraagd voor de mensen die hier wel graag bij stil staan. Dit werd door eigenlijk iedereen gewaardeerd en ook de mensen die normaal niet de doden herdenken op 4 mei hadden wel het respect om even 2 minuten hun mond te houden.
Inmiddels werk ik in het hotelwezen en ook hier worden de doden herdacht. 's Avonds wordt er dan een tv bij de receptie neergezet en het keukenpersoneel / bediening gaat vaak in de "huiskamer" zitten.

Zou ik starten op maandag de 4e en ik zou tijdens 8 uur moeten rijden dan had ik ook gevraagd of ik later of eerder mocht starten of desnoods de dodenherdenking even 2 minuten de wedstrijd stil kunnen leggen. Ik zou zelf in ieder geval niet de proef inrijden op dat tijdstip. :n Dat ik dan op het paard zit zal mij niet veel uitmaken, dan kan ik ook mijn mond houden en hem/haar even stilzetten.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 09:46

Goedzo. Dan begrijp je dus vast wel dat je opmerking ontzettend onnozel is..... ;)

Ik zie wel wat er morgen gedaan word... T maakt me allemaal niet uit. Iets onzin vinden betekend niet gelijk dat ik er geen respect voor kan opbrengen...

Respecteer ook gewoon de mensen die niet aan 4/5 mei meedoen maar die op hun eigen manier respect ergens voor hebben.

En ik ben blijkbaar niet de enige die dodenherdenking niet bijzonder vind. Wat doet het...het lost niets op van de ellende die er nog is... De zogenoemde vrijheid valt in nederland soms nog vies en vuil tegen door die egoistische politieke lui!
Er word een krans gelegd..en thats it.. Ik zie er de meerwaarde niet van.

Ik bezoek liever een militaire begraafplaats of reis af naar duitsland/polen om daar de dingen te bekijken en erbij stil te staan... Steekt men nog wat van op ook!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 10:00

Het is een stukje respect vind ik. Natuurlijk hebben die mensen er niets meer aan. En nee, het lost de ellende van vandaag niet op. Maar als je je een beetje verdiept hebt in WOII en je een beetje empathisch vermogen hebt, dan heb je respect voor degenen die toen gestorven zijn en dan gedenk je dat vrijheid niet vanzelfsprekend is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 10:13

Ik bedacht me met betrekking tot die wedstrijd nog wat.. Is het niet in een gemeente die dodenherdenking vandaag al doet? Er zijn gemeenten in Nederland die het vandaag doen omdat het morgen zondag is..

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 10:21

Jolliegirl schreef:
Goedzo. Dan begrijp je dus vast wel dat je opmerking ontzettend onnozel is..... ;)

Ik zie wel wat er morgen gedaan word... T maakt me allemaal niet uit. Iets onzin vinden betekend niet gelijk dat ik er geen respect voor kan opbrengen...

Respecteer ook gewoon de mensen die niet aan 4/5 mei meedoen maar die op hun eigen manier respect ergens voor hebben.

En ik ben blijkbaar niet de enige die dodenherdenking niet bijzonder vind. Wat doet het...het lost niets op van de ellende die er nog is... De zogenoemde vrijheid valt in nederland soms nog vies en vuil tegen door die egoistische politieke lui!
Er word een krans gelegd..en thats it.. Ik zie er de meerwaarde niet van.

Ik bezoek liever een militaire begraafplaats of reis af naar duitsland/polen om daar de dingen te bekijken en erbij stil te staan... Steekt men nog wat van op ook!

Mijn opmerking onnozel, of die van iemand anders?

Ik vind het persoonlijk ook prima als mensen er zelf niet bij stil (willen) staan. Maar zou jij in een openbare ruimte gezellig die 2(!) minuten doorkletsen als er even stilte gevraagd wordt?

RenskeFrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 10:31

Ikzelf heb ook totaal niks met oorlog en vind het belachelijk dat er nog steeds zo ontzettend veel gebruik van gemaakt wordt om elk probleem op te lossen.
Maar des te meer daarom vind ik het ook erg belangrijk dat de traditie van Dodenherdenking en het bevrijdingsfestival erna in stand gehouden wordt. Juist omdat wij over het algemeen zo van geluk mogen spreken dat we in vrijheid en zonder angst om neergeschoten of platgebombardeerd te worden. Ik heb dan ook erg veel respect voor deze dag en hou er ook altijd rekening mee dat ik ofwel thuis ben ofwel zeker de tijd in de gaten heb en er rekening mee hou.

Ik vind het dan ook wel heel belangrijk dat er voor dingen die georganiseerd worden waar veel mensen samenkomen, hier mee rekening gehouden wordt en je de kans ook hebt om hierbij stil te staan.
Zelf zou ik niet zo snel aan zo'n wedstrijd meedoen rond die tijd. Ik heb ook wel eens een paardrijles op de manege afgezegd op 4 mei, aangezien ik om 20 uur les heb. Achteraf hoorde ik ook dat niemand er verder bij stil gestaan heb, en dat kun je ook niet verwachten bij zoiets. Daarom zit ik zelf liever thuis voor de tv of iets dergelijks.

wph1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 10:40

Dodenherdenking een dag eerder omdat anders de zondagsrust wordt verstoord??????? Uh ....het is een STILLE tocht @ herdenken ze zeker alleen de doden/militairen die van maandag t/m zaterdag zijn gesneuveld, want ja.....die op zondag stierven voor onze vrijheid verstoorden toch behoorlijk de zondagsrust .Zo gaat het nu gewoon belachelijk het kan toch gewoon op zondag gedaan worden.
Maar dat is in sommige gemeentes zo weet niet wat de rest van nederland doet
Laatst bijgewerkt door wph1 op 03-05-14 10:44, in het totaal 2 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 10:41

chantaleddie schreef:
er begint ook een robbie Williams concert om 8 uur.

als ik niet de kans heb om 8 uur even stil te zijn, doe ik dat gerust op een ander moment. ik vind dat je niet persé om 8 uur stil moet zijn, het leven draait gewoon door maar doe dit dan op een ander moment.
overigens is het me elk jaar gewoon gelukt om 8 uur stil te zijn.

Is al aangeven door de organisatie; het is dan ook 2 minuten stil als iedereen natuurlijk eraan mee werkt.
http://www.at5.nl/artikelen/126719/mojo ... ams-stilte