karuna schreef:Dit jaar wordt voor ons dodenherdenking ook wat anders dan normaal. Er is een hardloopevenement voor een heel goed doel rond het tt terrein in Assen. We gaan daarheen maar voor mij met een dubbel gevoel. Ook al is alles ver voor 8 uur afgelopen en zijn we weer thuis dan.
Mijn moeder is haar vader verloren in de oorlog door een werkkamp. Haar ene broer is toen ondergedoken de ander is blijvend beschadigd uit het kamp gekomen. En zij heeft er levenslange trauma s aan overgehouden. Dus dodenherdenking is voor ons een erg beladen dag en moment.
Dan herdenk ik alle mensen die dankzij de idiote ideeen van een ander onvrijwillig zijn betrokken erin en zijn gestorven in oorlogstijd. Ongeacht welke oorlog, welke nationaliteit
En ik schrik best wel van sommige harde uitspraken in dit topic. Het gaat om 2 minuten even je mond houden en stilstaan bij het leed en verdriet van een ander. Even die twee minuten niet aan jezelf denken.
Juist jouw laatste zin is de essentie van deze hele discussie, respect voor anderen en andere meningen is in de huidige maatschappij ver te zoeken. Met betrekking tot de dodenherdenking kan ik best wel voorstellen dat veel jongeren denken, okee, het moet maar terwijl ze het eigenlijk onzin, oude koek vinden. Ik zou het goed vinden om ze allemaal eens in de jaren vijftig te plaatsten met ouders en grootouders die de oorlog aan het lijf hebben gevoeld. Als ik als klein meisje buiten speelde en er kwamen vliegtuigen over dan moest ik naar binnen en anders werd ik gewoon naar binnen gesleurd, krijg je met een moeder die ternauwernood een bombardement overleeft. Of je bent met je vader aan het fietsen en word de sloot in gesleurd omdat hij als jonge man beschoten is door de Spitfire's. Zoiets is gewoon niet uit te leggen als je het niet gevoeld hebt. Maar dat betekend niet dat je er als jongere geen respect voor kunt hebben en de huidige generatie mag hopen dat ze het zelf nooit mee zullen maken. Ook nu zijn er jonge militairen genoeg die geestelijk zo kapot zijn door wat ze hebben meegemaakt, die zijn van binnen ook gestorven, ook zij hebben het respect nodig.
Tevens vraag ik mij af of alle mensen die 4 mei onzin vinden, 5 mei wel vieren, als je ballen hebt ga je dan vrijwilligerswerk doen en niet feestvieren, laat dat maar aan anderen over die ook de doden respecteren die ervoor gezorgd hebben dat wij de VRIJHEID kunnen vieren.