Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
StableDoor schreef:Ik zie dat er twee discussies gaande zijn. De vraag van TS was volgens mij: waarom een S&T? Hier zal ik even op reageren.
Men zegt altijd dat een S&T dient voor de verfijning, maar wat is nou die verfijning en waarom heb je daar ineens twee bitten voor nodig? Met die verfijning bedoelt men dat men nog nèt dat kleine beetje extra kan vragen. Nog net een beetje meer oprichting, nog net een beetje meer verzameling, etc. Maar heb je daarvoor een stang en een trens nodig? Nee, ik denk het niet. Ik denk, dat als je zo’n goede ruiter bent dat je aan verfijning kan gaan werken, je op een niveau zit waarbij je moet kunnen rijden met zo min mogelijk ‘hulpmiddelen’ en zo licht mogelijke hulpen. Als je een stang nodig hebt voor de verfijning, denk ik dat je misschien niet helemaal goed bezig bent. Een stang is een bit die een enorme inwerking heeft vergeleken met een trens, want een stang heeft een hefboomeffect: de kracht die jij op de teugels zet, wordt door de stang vergroot. Ik zal het even uitleggen met een versimpeld voorbeeld.
Stel, je rijdt met een trens. Je zet een kracht van 5N op je linkerteugel en een kracht van 5N op je rechterteugel. De totale kracht die je overbrengt op de mond is dan 5N + 5N = 10N. Nu rijdt je met stang en trens, weer zet je een kracht van 5N op elke teugel. Via de trens komt er dus 5N + 5N = 10N in de mond, maar de stang vergroot jouw kracht (in dit voorbeeld met een factor 2). Via de stang komt er dus (5N + 5N)*2 = 20N in de mond. De totale kracht van de trens én de stang in de mond wordt dus 10N + 20N = 30N. De kracht die jij overbrengt in de mond wordt dus veel groter!
Bovendien is er uit een onderzoek gebleken dat ruiters veel meer kracht op de teugels zetten dan dat ze denken. Dus zonder dat de ruiter het doorheeft, brengt hij een hele grote kracht over in de mond. Ook zijn er genoeg ruiters die met hun paarden op topniveau rijden zonder S&T, maar met een gewone trens.
Kortom: een stang wordt gebruikt voor verfijning, maar ik vind het niet nodig, omdat ik vind dat je als je op zo’n hoog niveau zit dat je toe bent aan verfijning, je moet kunnen rijden met zo min mogelijk ‘hulpmiddelen’ en zo licht mogelijke hulpen, en dat kan prima zonder stang.
0000 schreef:StableDoor schreef:Ik zie dat er twee discussies gaande zijn. De vraag van TS was volgens mij: waarom een S&T? Hier zal ik even op reageren.
Men zegt altijd dat een S&T dient voor de verfijning, maar wat is nou die verfijning en waarom heb je daar ineens twee bitten voor nodig? Met die verfijning bedoelt men dat men nog nèt dat kleine beetje extra kan vragen. Nog net een beetje meer oprichting, nog net een beetje meer verzameling, etc. Maar heb je daarvoor een stang en een trens nodig? Nee, ik denk het niet. Ik denk, dat als je zo’n goede ruiter bent dat je aan verfijning kan gaan werken, je op een niveau zit waarbij je moet kunnen rijden met zo min mogelijk ‘hulpmiddelen’ en zo licht mogelijke hulpen. Als je een stang nodig hebt voor de verfijning, denk ik dat je misschien niet helemaal goed bezig bent. Een stang is een bit die een enorme inwerking heeft vergeleken met een trens, want een stang heeft een hefboomeffect: de kracht die jij op de teugels zet, wordt door de stang vergroot. Ik zal het even uitleggen met een versimpeld voorbeeld.
Stel, je rijdt met een trens. Je zet een kracht van 5N op je linkerteugel en een kracht van 5N op je rechterteugel. De totale kracht die je overbrengt op de mond is dan 5N + 5N = 10N. Nu rijdt je met stang en trens, weer zet je een kracht van 5N op elke teugel. Via de trens komt er dus 5N + 5N = 10N in de mond, maar de stang vergroot jouw kracht (in dit voorbeeld met een factor 2). Via de stang komt er dus (5N + 5N)*2 = 20N in de mond. De totale kracht van de trens én de stang in de mond wordt dus 10N + 20N = 30N. De kracht die jij overbrengt in de mond wordt dus veel groter!
Bovendien is er uit een onderzoek gebleken dat ruiters veel meer kracht op de teugels zetten dan dat ze denken. Dus zonder dat de ruiter het doorheeft, brengt hij een hele grote kracht over in de mond. Ook zijn er genoeg ruiters die met hun paarden op topniveau rijden zonder S&T, maar met een gewone trens.
Kortom: een stang wordt gebruikt voor verfijning, maar ik vind het niet nodig, omdat ik vind dat je als je op zo’n hoog niveau zit dat je toe bent aan verfijning, je moet kunnen rijden met zo min mogelijk ‘hulpmiddelen’ en zo licht mogelijke hulpen, en dat kan prima zonder stang.
Ik denk eigenlijk dat het juist andersom werkt. Op een trens geef je 5N druk en komt er 5N aan bij je paard. Op een stang geef je (bijvoorbeeld, ben geen rekenwonder) 2N druk en voelt je paard alsnog 5N. Het resultaat is dus dat je je hulpen kleiner en onzichtbaarder kan geven en dat is imo verfijning. Niet meer kracht kunnen zettenNouja, je kan wel meer kracht zetten maar dat is imo nou net niet de bedoeling en heeft ook niets met verfijnen te maken. Als ik bovenstaande zo lees begrijp ik ineens ook heel erg goed waarom er zoveel ruiters 'tegen' stang en trens zijn! Op deze manier heb ik het niet geleerd en rijd ik er ook niet mee. Ik heb echter wel de ervaring dat je met een (nog) veel stillere hand toch heel fijn maar duidelijk met je paard kunt communiceren. En dat vind ik wel een voordeel
listiglistje schreef:MelkChocola schreef:Bedankt voor de reactie's!
Is dit van een normaal niveau verplicht?
Zijn er ook bokkers die zelf over zijn gegaan op stang en trens?
Vanaf het Z1 mag je t/m GP ben je het niet verplicht, maar internationaal wel.
Maar de meesten starten met, juist om de verfijning
YellowGray schreef:Ik erger me aan deze opmerking: Netjes rijden met een S&T is toch sowieso beter dan aan een trensje gaan plukken.
Ja, góh. Maar het is toch honderd keer fijner als je hetzelfde bereikt met alleen een trensje? Waarom streven jullie dát nou niet na? Of beter nog, gewoon helemaal zonder een bit? Voor mij bewijs je helemaal niks als je met een stang en trens een paard heel netjes rijdt. Ik heb pas echt respect als je dat zonder al die hulpmiddelen kunt.
En ik wil daarmee helemaal niet zeggen dat ik dat allemaal kan ofzo. Ik rijd niet eens B dressuur.
Lara_Silver schreef:Er zijn nog wel veel meer dingen die helemaal niet fijn kunnen zijn voor een paard. Een ruiter met overgewicht, hem aan de zak zitten om conditie te kweken of af te laten vallen. Een zadel dat niet helemaal past. Ontelbaar veel dingen. Dan is een goed afgestelde stang in de handen van een kundige ruiter nog het minste. En diegenen die hem fout gebruiken rijden zich vroeger of later toch helemaal vast. En meestal kun je net die mensen ook geen wijsheid bijbrengen.
YellowGray schreef:Omdat het gewoon niet fijner kán zijn voor een paard. Geen enkel paard denkt: "Leuk, een nieuw stuk metaal waarbij de druk op een ander punt gelegd wordt en waarbij de hulpen verfijnder gegeven kunnen worden!" Zelfs als de ruiter het paard op geen énkele manier in de weg zit en de twee teugels in een boog hangen en er helemaal niks gebeurt, dan nog heeft het paard meer in zijn mond wat gewoon simpelweg onprettiger is omdat er minder ruimte is voor de tong.
Ik heb het dus helemaal niet over het gevoel van de ruiter, dit staat voor mij pertinent op de tweede plaats.