Waarom stang en trens?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 20:27

Ik gebruik in de ring gewoon die optoming waarbij op dat moment het beste uit mijn paard gehaald wordt.

Thuis in training is dat gewoon merendeels met trensbit, maar dat komt omdat ik in de training niet continue de wedstrijdhouding vraag, maar afwissel in hoofd/halshouding.

In wedsrijdhouding/ring loopt hij gewoon het beste en fijnste met s&t.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 21:58

StableDoor schreef:
Ik zie dat er twee discussies gaande zijn. De vraag van TS was volgens mij: waarom een S&T? Hier zal ik even op reageren.

Men zegt altijd dat een S&T dient voor de verfijning, maar wat is nou die verfijning en waarom heb je daar ineens twee bitten voor nodig? Met die verfijning bedoelt men dat men nog nèt dat kleine beetje extra kan vragen. Nog net een beetje meer oprichting, nog net een beetje meer verzameling, etc. Maar heb je daarvoor een stang en een trens nodig? Nee, ik denk het niet. Ik denk, dat als je zo’n goede ruiter bent dat je aan verfijning kan gaan werken, je op een niveau zit waarbij je moet kunnen rijden met zo min mogelijk ‘hulpmiddelen’ en zo licht mogelijke hulpen. Als je een stang nodig hebt voor de verfijning, denk ik dat je misschien niet helemaal goed bezig bent. Een stang is een bit die een enorme inwerking heeft vergeleken met een trens, want een stang heeft een hefboomeffect: de kracht die jij op de teugels zet, wordt door de stang vergroot. Ik zal het even uitleggen met een versimpeld voorbeeld.
Stel, je rijdt met een trens. Je zet een kracht van 5N op je linkerteugel en een kracht van 5N op je rechterteugel. De totale kracht die je overbrengt op de mond is dan 5N + 5N = 10N. Nu rijdt je met stang en trens, weer zet je een kracht van 5N op elke teugel. Via de trens komt er dus 5N + 5N = 10N in de mond, maar de stang vergroot jouw kracht (in dit voorbeeld met een factor 2). Via de stang komt er dus (5N + 5N)*2 = 20N in de mond. De totale kracht van de trens én de stang in de mond wordt dus 10N + 20N = 30N. De kracht die jij overbrengt in de mond wordt dus veel groter!
Bovendien is er uit een onderzoek gebleken dat ruiters veel meer kracht op de teugels zetten dan dat ze denken. Dus zonder dat de ruiter het doorheeft, brengt hij een hele grote kracht over in de mond. Ook zijn er genoeg ruiters die met hun paarden op topniveau rijden zonder S&T, maar met een gewone trens.

Kortom: een stang wordt gebruikt voor verfijning, maar ik vind het niet nodig, omdat ik vind dat je als je op zo’n hoog niveau zit dat je toe bent aan verfijning, je moet kunnen rijden met zo min mogelijk ‘hulpmiddelen’ en zo licht mogelijke hulpen, en dat kan prima zonder stang.

Ik denk eigenlijk dat het juist andersom werkt. Op een trens geef je 5N druk en komt er 5N aan bij je paard. Op een stang geef je (bijvoorbeeld, ben geen rekenwonder) 2N druk en voelt je paard alsnog 5N. Het resultaat is dus dat je je hulpen kleiner en onzichtbaarder kan geven en dat is imo verfijning. Niet meer kracht kunnen zetten :n Nouja, je kan wel meer kracht zetten maar dat is imo nou net niet de bedoeling en heeft ook niets met verfijnen te maken. Als ik bovenstaande zo lees begrijp ik ineens ook heel erg goed waarom er zoveel ruiters 'tegen' stang en trens zijn! Op deze manier heb ik het niet geleerd en rijd ik er ook niet mee. Ik heb echter wel de ervaring dat je met een (nog) veel stillere hand toch heel fijn maar duidelijk met je paard kunt communiceren. En dat vind ik wel een voordeel :j

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 22:58

0000 schreef:
StableDoor schreef:
Ik zie dat er twee discussies gaande zijn. De vraag van TS was volgens mij: waarom een S&T? Hier zal ik even op reageren.

Men zegt altijd dat een S&T dient voor de verfijning, maar wat is nou die verfijning en waarom heb je daar ineens twee bitten voor nodig? Met die verfijning bedoelt men dat men nog nèt dat kleine beetje extra kan vragen. Nog net een beetje meer oprichting, nog net een beetje meer verzameling, etc. Maar heb je daarvoor een stang en een trens nodig? Nee, ik denk het niet. Ik denk, dat als je zo’n goede ruiter bent dat je aan verfijning kan gaan werken, je op een niveau zit waarbij je moet kunnen rijden met zo min mogelijk ‘hulpmiddelen’ en zo licht mogelijke hulpen. Als je een stang nodig hebt voor de verfijning, denk ik dat je misschien niet helemaal goed bezig bent. Een stang is een bit die een enorme inwerking heeft vergeleken met een trens, want een stang heeft een hefboomeffect: de kracht die jij op de teugels zet, wordt door de stang vergroot. Ik zal het even uitleggen met een versimpeld voorbeeld.
Stel, je rijdt met een trens. Je zet een kracht van 5N op je linkerteugel en een kracht van 5N op je rechterteugel. De totale kracht die je overbrengt op de mond is dan 5N + 5N = 10N. Nu rijdt je met stang en trens, weer zet je een kracht van 5N op elke teugel. Via de trens komt er dus 5N + 5N = 10N in de mond, maar de stang vergroot jouw kracht (in dit voorbeeld met een factor 2). Via de stang komt er dus (5N + 5N)*2 = 20N in de mond. De totale kracht van de trens én de stang in de mond wordt dus 10N + 20N = 30N. De kracht die jij overbrengt in de mond wordt dus veel groter!
Bovendien is er uit een onderzoek gebleken dat ruiters veel meer kracht op de teugels zetten dan dat ze denken. Dus zonder dat de ruiter het doorheeft, brengt hij een hele grote kracht over in de mond. Ook zijn er genoeg ruiters die met hun paarden op topniveau rijden zonder S&T, maar met een gewone trens.

Kortom: een stang wordt gebruikt voor verfijning, maar ik vind het niet nodig, omdat ik vind dat je als je op zo’n hoog niveau zit dat je toe bent aan verfijning, je moet kunnen rijden met zo min mogelijk ‘hulpmiddelen’ en zo licht mogelijke hulpen, en dat kan prima zonder stang.

Ik denk eigenlijk dat het juist andersom werkt. Op een trens geef je 5N druk en komt er 5N aan bij je paard. Op een stang geef je (bijvoorbeeld, ben geen rekenwonder) 2N druk en voelt je paard alsnog 5N. Het resultaat is dus dat je je hulpen kleiner en onzichtbaarder kan geven en dat is imo verfijning. Niet meer kracht kunnen zetten :n Nouja, je kan wel meer kracht zetten maar dat is imo nou net niet de bedoeling en heeft ook niets met verfijnen te maken. Als ik bovenstaande zo lees begrijp ik ineens ook heel erg goed waarom er zoveel ruiters 'tegen' stang en trens zijn! Op deze manier heb ik het niet geleerd en rijd ik er ook niet mee. Ik heb echter wel de ervaring dat je met een (nog) veel stillere hand toch heel fijn maar duidelijk met je paard kunt communiceren. En dat vind ik wel een voordeel :j

Zoals jij het zegt zou het moéten zijn, maar de realiteit is heel anders. Zoals uit dat onderzoek is gebleken wordt er veel meer kracht gebruikt dan de ruiter doorheeft. Ook wordt er in bijna alle gevallen met dezelfde 'kracht' gereden die de ruiter op een trens gebruikt: omdat de ruiter het 'gewend' is, en simpelweg omdat er óók een trens in hangt (op trens zet de ruiter zijn 'normale' kracht, maar die wordt (grotendeels) ook op de stang overgebracht).

Lante

Re: Waarom stang en trens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 23:18

@0000: mooi verwoord!

@Stabledoor: waarom zou die automatisch ook op de stang over gebracht worden volgens jou?

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 23:21

Vraag ik me ook af.

Trens en stang zitten onafhankelijk van elkaar in de mond.
Dus hoe wordt die druk automatisch over gebracht op beide bitten?
Mijn stangteugel hangt nl altijd iets losser dan m'n trens.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 23:33

Ik rijd op mijn trens en mijn stang hou ik erbij. Mijn paard is veel rustiger en constanter in de aanleuning met stang en trens dan met alleen een trensje.

Ik heb heel mijn Z1 op trens gereden en de eerste paar keer in het Z2 ook. Nu heb ik de laatste keren op stang en trens gereden omdat ik dat zelf moet leren en mijn paard ook. Ik heb speciale bitten voor paarden met tongproblemen ( :$ :') ). Ik rijd er mee omdat ik straks de overstap naar de Junioren wil maken en het dan verplicht is.

Stang en trens vinden mensen vaak sielughh....... terwijl ik hetzelfde doe als met trens alleen dan met kleinere hulpen. Oftewel het komt hetzelfde over op mijn paard.

Misschien moeten mensen eerst eens kijken hoe het er echt aan toe gaat tijdens te training en er zelf eens mee gaan rijden voordat ze erover gaan oordelen met stomme beweringen 8)7

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 23:51

Al die mensen die een S&T nodig hebben om een een foute basis te verbergen komen zichzelf toch vanzelf tegen in de hogere klassen, tot het paard dat het zo lang pikt ook lichamelijk niet meer kan volgen zelfs onder grof geweld. En diegenen die hem netjes gebruiken, met een goed bevestigde basis, een aanleuning die al op een trens gewoon helemaal goed zit, zullen nét dat beetje meer eruit kunnen halen, zonder te forceren. Het resultaat word mooier, het beeld 'net alsof het vanzelf gaat', een paard dat reageert op minuscule hulpen.

Met een stang heb je een andere inwerking die bij sommige oefeningen gewoon helpt. Maar dat zijn ook de mensen die diezelfde proeven kunnen rijden op een trens en zonder sporen, gewoon omdat hun paard goed opgeleid is. Een S&T hoort ten aller tijde een aanvulling te zijn voor een opleiding die reeds geslaagd is.

Sommigen hebben dat helaas niet begrepen, het mankeert aan een kwalitatieve opleiding, ze hebben een heel lief en eerlijk paard en moeten de dingen die wat minder goed gaan verdoezelen met kracht. Maar natuurlijk niet met zichtbare kracht, dus ze misbruiken maar al te graag hun sporen en S&T, werkt sterker in maar is minder zichtbaar. Het zijn ook die ruiters die de S&T een onnodige foute reputatie bezorgen. Nu moet ik zeggen dat ik van de foto's van sommige topruiters ook spontaan pijn aan mijn mond krijgt, slecht afgesteld of touwtrekken? Jammer, maar gelukkig zijn er ook meer dan genoeg die er eerlijk mee rijden en daarvoor gebruiken waar de het voor dient.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 00:00

Interessant topic, ik heb dat hele stang en trens gedoe ook nooit begrepen, en snap ook echt niet waarom het vanaf een bepaald niveau plots verplicht wordt.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 00:03

Snollygoster schreef:
Interessant topic, ik heb dat hele stang en trens gedoe ook nooit begrepen, en snap ook echt niet waarom het vanaf een bepaald niveau plots verplicht wordt.

Het is dus niet meer verplicht. :)

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 00:05

listiglistje schreef:
MelkChocola schreef:
Bedankt voor de reactie's!

Is dit van een normaal niveau verplicht?
Zijn er ook bokkers die zelf over zijn gegaan op stang en trens?

Vanaf het Z1 mag je t/m GP ben je het niet verplicht, maar internationaal wel.

Maar de meesten starten met, juist om de verfijning :)

Waarom is het internationaal dan wel nog verplicht?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 00:06

Dat moet je de FEI vragen :) niet ons....

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 00:11

Als je het mij vraagt, en ik spreek niet voor de FEI, zal het zijn omdat ze wellicht op het absolute topniveau iedereen met dezelfde optoming willen laten rijden. En waarom dan niet trens hoor ik alweer roepen, nou in veel andere landen mag je al veel eerder over op S+T dan pas in het Z en zolang het overal 'de standaard' gevonden wordt, zal daar niet zo snel verandering in komen.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 00:16

Oh oké. Het heeft mijn gedachtes wel even verhelderd!

YellowGray

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 00:18

Ik erger me aan deze opmerking: Netjes rijden met een S&T is toch sowieso beter dan aan een trensje gaan plukken.

Ja, góh. Maar het is toch honderd keer fijner als je hetzelfde bereikt met alleen een trensje? Waarom streven jullie dát nou niet na? Of beter nog, gewoon helemaal zonder een bit? Voor mij bewijs je helemaal niks als je met een stang en trens een paard heel netjes rijdt. Ik heb pas echt respect als je dat zonder al die hulpmiddelen kunt.

En ik wil daarmee helemaal niet zeggen dat ik dat allemaal kan ofzo. Ik rijd niet eens B dressuur.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 00:22

YellowGray schreef:
Ik erger me aan deze opmerking: Netjes rijden met een S&T is toch sowieso beter dan aan een trensje gaan plukken.

Ja, góh. Maar het is toch honderd keer fijner als je hetzelfde bereikt met alleen een trensje? Waarom streven jullie dát nou niet na? Of beter nog, gewoon helemaal zonder een bit? Voor mij bewijs je helemaal niks als je met een stang en trens een paard heel netjes rijdt. Ik heb pas echt respect als je dat zonder al die hulpmiddelen kunt.

En ik wil daarmee helemaal niet zeggen dat ik dat allemaal kan ofzo. Ik rijd niet eens B dressuur.

Maar als je nou nog nooit hebt gevoeld hoe ongelofelijk fijn de communicatie met je paard kan zijn op stang en trens. Als je nog nooit hebt meegemaakt dat een paard ook deze optoming heel fijn aan kan nemen en je aanleuning er nog net iets stiller mee wordt of je je paard net nog wat meer naar je hand toe kan rijden. Waarom vind je het dan knapper zonder? Gaat het dan puur om het gevoel dat je erbij hebt? Wil je dan echt niet geloven dat er tussen al die ruiters die het wel gebruiken, echt wel tussen zitten die er netjes mee omgaan, paarden die het wel fijner vinden en dat het misschien, heel misschien, toch niet alleen maar uiterlijk vertoon is van al die honderden mensen?

Oprechte vragen, want ik snap gewoon echt, echt niet hoe je ergens zo tegen kan zijn als je het verschil gewoon nooit hebt mogen voelen....

Aanvulling: Om een goed afgericht paard netjes met stang en trens te kunnen rijden, heb je een veel fijnere motoriek en veel meer ruitergevoel nodig dan enkel op een trens. Voor een paard dat niet gevoelig en erg vergevingsgezind is maakt het misschien niet zoveel uit, maar ik ken zeker wel paarden waar lang niet iedereen mee zou kunnen wegrijden op stang en trens terwijl diezelfde ruiters ze met alleen trens waarschijnlijk nog wel rond zouden krijgen. Is het dan wel knapper om alleen op trens te rijden? Ieder ruiterfoutje wordt namelijk door veel paarden wel uitvergroot als je er een stang bijhangt....Dus minder knap? Of bij goed gebruik eigenlijk juist een teken van met erg veel gevoel en goede timing kunnen rijden?

YellowGray

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 00:26

Omdat het gewoon niet fijner kán zijn voor een paard. Geen enkel paard denkt: "Leuk, een nieuw stuk metaal waarbij de druk op een ander punt gelegd wordt en waarbij de hulpen verfijnder gegeven kunnen worden!" Zelfs als de ruiter het paard op geen énkele manier in de weg zit en de twee teugels in een boog hangen en er helemaal niks gebeurt, dan nog heeft het paard meer in zijn mond wat gewoon simpelweg onprettiger is omdat er minder ruimte is voor de tong.

Ik heb het dus helemaal niet over het gevoel van de ruiter, dit staat voor mij pertinent op de tweede plaats.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 00:29

Er zijn nog wel veel meer dingen die helemaal niet fijn kunnen zijn voor een paard. Een ruiter met overgewicht, hem aan de zak zitten om conditie te kweken of af te laten vallen. Een zadel dat niet helemaal past. Ontelbaar veel dingen. Dan is een goed afgestelde stang in de handen van een kundige ruiter nog het minste. En diegenen die hem fout gebruiken rijden zich vroeger of later toch helemaal vast. En meestal kun je net die mensen ook geen wijsheid bijbrengen. Een hoop mensen hier missen wat relativeringsvermogen.

YellowGray

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 00:31

Lara_Silver schreef:
Er zijn nog wel veel meer dingen die helemaal niet fijn kunnen zijn voor een paard. Een ruiter met overgewicht, hem aan de zak zitten om conditie te kweken of af te laten vallen. Een zadel dat niet helemaal past. Ontelbaar veel dingen. Dan is een goed afgestelde stang in de handen van een kundige ruiter nog het minste. En diegenen die hem fout gebruiken rijden zich vroeger of later toch helemaal vast. En meestal kun je net die mensen ook geen wijsheid bijbrengen.

Ja maar dat is dus complete onzin en helemaal geen argument. Ja, natúúrlijk zijn die dingen erger! Maar waarom denk je dan: Ik ben supergoed voor mijn paard en ik doe alles goed, dus nu mag ik met een stang rijden want dan ben ik beter bezig dan de rest? Waarom denk je niet: Ik ben supergoed voor mijn paard en ik doe alles goed, dus ik doe mijn best om het hem zo prettig mogelijk te maken?

Dát snap ik dus niet. Dat een ander het slechter doet wil niet zeggen dat je ineens goed bezig bent.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 00:35

YellowGray schreef:
Omdat het gewoon niet fijner kán zijn voor een paard. Geen enkel paard denkt: "Leuk, een nieuw stuk metaal waarbij de druk op een ander punt gelegd wordt en waarbij de hulpen verfijnder gegeven kunnen worden!" Zelfs als de ruiter het paard op geen énkele manier in de weg zit en de twee teugels in een boog hangen en er helemaal niks gebeurt, dan nog heeft het paard meer in zijn mond wat gewoon simpelweg onprettiger is omdat er minder ruimte is voor de tong.

Ik heb het dus helemaal niet over het gevoel van de ruiter, dit staat voor mij pertinent op de tweede plaats.

Wat een vreemde aanname. Er zijn genoeg paarden die zich prettiger voelen met de mond wat voller. Er zijn er ook genoeg die het helemaal niet prettig vinden hoor, maar hoe jij dat hier zo even voor alle! paarden kan bepalen...Neem aan dat je niet met ze kunt praten. De enige manier die ik ken om te bepalen of het paard iets prettig vind of niet is het af te lezen aan het gedrag. Op die manier doe ik dingen bij het ene paard zus en bij het andere zo, gewoon omdat ze aangeven dat prettig te vinden. Mag hopen dat je deze ongelofelijk starre manier van redeneren niet toepast op andere zaken.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 00:37

Nu vul je in dat iemand anders denkt ik ben beter dan anderen want ik tijd met stang en trens. Das toch net zo goed niet correct? Waarom zou een bit geen probleem zijn en twee bitten wel?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 00:38

Ik beoefen wedstrijdsport en ik ben bezig mezelf en mijn paard beter te maken!

En op een manier waar we allebei veel plezier aan beleven.

mavantos

Als mensen geen been there done that kunnen zeggen vind ik niet dat je er wat over kunt zeggen

Misschien moeten we maar helemaal stoppen met rijden?!

YellowGray

Als er iemand een starre manier van redeneren heeft in dit topic dan kan ik wel wat andere mensen aanwijzen :=
Maar ik wist vantevoren al dat dit topic mijn mening niet zou waarderen. Ik ontstip dus ook maar.

Vind het wel bijzonder als er serieus een paard is wat supergelukkig van een stang wordt. Dat mag dan wel in de krant :D

Lara_Silver

@YellowGray: Zoals ik al zei, leer eens wat beter te relativeren. Een stang en trens in de handen van een kundige ruiter is echt niet erger dan een trens in de handen van diezelfde ruiter. En natuurlijk is het triest als je een trut hebt die er absoluut een stang in moet hangen omdat het zo mooi staat, maar rotte appels heb je overal. Je hebt ook mensen die een trens fout gebruiken. Word wellicht bestempelt als een non-argument, maar het klopt wel degelijk. Ook mis ik welke vorm van toevoeging voor dit topic dan ook in je posts. De vraag was niet waarom géén stang en trens, maar waarom wél. Als je dat niet kunt uitleggen, of enkel de gehele S&T is sieluugh discussie wil aanwakkeren, waarom reageer je dan?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 00:41

mavantos schreef:
Als mensen geen been there done that kunnen zeggen vind ik niet dat je er wat over kunt zeggen

Misschien moeten we maar helemaal stoppen met rijden?!

Wat een onzin. Sjef al op drie olympische spelen zien rijden?