Nederlandse Amateurruiter Club versus KNHS

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ben jij een voorstander?

Ja
94 (44%)
Nee
76 (35%)
Misschien
35 (16%)
Weet niet
8 (3%)

Totaal aantal stemmen: 213

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 20:15

Met een D-pony bij de paarden springen? Dan kan je toch beter een (klein) paard kopen?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 20:18

Pletje123 schreef:
Met een D-pony bij de paarden springen? Dan kan je toch beter een (klein) paard kopen?

Soms komt er per ongeluk een klein paard op je pad..
Eentje die je totaal niet zocht, maar die in gebruik zo leuk was dat je die niet meer kwijt wilt..
Tja, dan is rondje springen nog steeds heel leuk, maar dan is het springparcours in eens in verhouding stuk hoger dan bij de pony's als je boven de 18 bent.

Bij het mennen bv heb je indeling pony / paard die niet afh. is van leeftijd van de menner, maar gewoon van de maat van het paard.
(daar heb je overigens ook geen E-pony, daar is dat gewoon een paard)

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 20:19

Ik ga toch echt mn pony niet weg doen omdat ie niet mee kan op wedstrijden. Ben ten slotte geen prof :') Nou lig ik er niet wakker van hoor, dat dat niet (goed) kan, maar jammer is het wel en ik ben echt niet alleen.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 20:20

Maar hoeveerl % zou er dan met een pony bij de paarden willen springen?

Ik ben ook geen prof, maar als ik het idee heb dat mijn paard en ik niet verder komen in de sport, dan gaat ie wel weg.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 20:24

Pletje123 schreef:
Maar hoeveerl % zou er dan met een pony bij de paarden willen springen?

Ik ben ook geen prof, maar als ik het idee heb dat mijn paard en ik niet verder komen in de sport, dan gaat ie wel weg.

Ik sport graag met mijn pony's, echter ik doe ze niet weg als ze geen top capaciteiten hebben.
Denk dat dat ook de reden is dat ik mezelf meer recreatie ruiter dan sport ruiter vind.
(hoewel mijn fjord Z1 + 16 is geworden en klasse 2 endurance startgerechtigd voor haar pensioen en nu nog voor de wagen loopt (wedstrijden), maar vind mezelf dus toch meer recreatie dan sport ruiter)
Dat is dan weer een verschil tussen jou en mij, geen probleem hoor, van mij mag je.
Paard vind echt wel weer een passend baasje.
Alleen is dat denk ik wel een verschil in denken waardoor sommige ruiters allicht niet veel hoger zullen komen in de sport.

SophievdV

Re: Nederlandse Amateurruiter Club versus KNHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 20:30

Maar moet daarom dan alles op zn kop?

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 20:33

Dat zegt toch niemand? Zeg alleen dat het jammer is. Overigens heb ik ook gevraagd of ik dan niet DB/DL HC mocht starten en dan evt. door naar de paarden, maar dat mocht ook niet. Ondertussen maar met het dwaze idee gekomen om maar gewoon te kijken of paarden starten gaat lukken :Y)

Overigens valt alles op de schop ook wel mee. Op ponywedstrijden wordt het parcours ook 20x verbouwd. Als ze zouden willen kon er echt wel iets op bedacht worden.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 20:36

Nee, hoor, daarom schreef ik ook eerder dat het er prima naast kon.
Bovendien heb ik er geen enkel probleem mee om als amateur tussen profs te starten, vermaak me prima. (anders zou ik niet ondertussen wederom met een te klein paard wedstrijden rijden)

Echter stijgende startgelden, regels die moeten voorkomen dat ik leuk proefje om de hoek mee rijdt, of rondje 60 cm ga springen mogen wat mij betreft afgeschaft worden.
Zo had de KNHS vorig jaar(Gelukkig niet doorgegaan, ging toch ergens iets goed) ook het onzalige idee om in te voeren dat je maar 1 proef per jury mocht, wat het voor kleine verenigingen en de gemiddelde starter ook niet echt makkelijker maakte.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 20:38

Ja die regel dat een jurylid niet op 1 dag dezelfde combinatie 2 keer mag beoordelen vond ik ook flauwekul. Uiteindelijk bepaal je dat als ruiter zelf.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 20:42

Was overigens vooral probleem voor kleine verenigingen die niet 2 bakken voor wedstrijd ter beschikking hadden. En de boel in tijd verdelen zou jury leden en ruiters langer bezig houden en de kosten weer enorm opjagen.

(Ik rij graag 2 proeven op een wedstrijd, omdat ik dan maar 1 x hoef te poetsen er netjes uit hoef te zien en belangrijkste.. maar 1 x reiskosten kwijt ben)

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 20:45

Zo heb ik dat ook Sjolvir. Moet al gauw ver reizen, dan zijn twee proeven wel zo fijn ;)

Pommier

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 21:15

Ik heb nee gestemd. Ik vind overigens wel dat de KNHS eens mag kijken naar het springen om dit toegankelijker te maken voor de amateurs. (bijvoorbeeld van de BB een wedstrijdrubriek maken ofzo.) Verder vind ik dat degene die het niveau van een B proef te hoog vinden of de wedstrijden te duur vinden, ook prima wedstrijden kunnen rijden via de FNRS. Vraag een ruiterpaspoort aan en rijd bij de manege's in je omgeving wat wedstrijdjes op jouw gewenste niveau. Bij de FNRS kan je ook prima met een "standaard" paard je punten rijden en kijken of je vooruit gaat. En vanaf de F12 mag je volgens mij bij de KNHS instromen? Volgens mij schrijven de meeste manege's wel een rubriek eigen pony's uit. Lijkt mij een betere oplossing voor de amateurs dan een nieuwe bond in het leven roepen.

blacknorton

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 21:27

ik rij zelf geen wedstrijden op het moment vroeger wel heel veel. (toen er nog verschillende bonden waren). nu kom ik geregeld op concours om bij een vriendin te kijken. wat me op valt is dat het niet meer lol met je knol is iedereen ook de kinderen op ponies moeten presteren. en dat het startgeld/startkaart toren hoog en je er qua faciliteiten er niet veel op vooruit gaat. (oke het lijkt er meer op dat iedereen verplicht is op zand te rijden maar niet meer op naast gelegen weiland.)
ik houd niet van sinterklaas jury's maar er is ook een middenweg waar goed onderbouwd commetaar en lol met je knol en niveau op wedstrijden samen gaan. en waar je ook met je boereknol normaal mee kan rijden en niet met 10 punten minder begint omdat die niet een top afkomst heeft en een super uitstraling.

ik ben blij dat er vroeger leuke en leerzame wedstrijden (ponyspel) voor kinderen waren waar geen druk werd gelegd op de prestatie maar wel spelendewijs geleerd werd hoe je een net dressuurproefje moet rijden. en waarbij ook nog eens theorie aanbod kwam. ik heb daar nog steeds profijt van. (ik vind de bixie proeven ook te serieus en ingewikkeld voor de kinderen in vergelijking met het ponyspel)

vroeger gingen de bonden heel goed door elkaar en je merkte echt verschil in mentaliteit bij de verschillende bonden en volgens mij zijn uit alle bonden topruiters voort gekomen. zelfs met een net gereden B proef reed ik met mijn shetlander bij de knf luxe ponies eruit (er werd toen wel gejureerd naar hoe reed en niet naar uiterlijk) je mocht onder npc starten bij knb etc. dus dat moet nu ook lukken. concurrentie is goed voor de paardensport.
hopelijk komt door een nieuwe club de lol met je knol mentaliteit (vooral bij de jeugd en lage klasse), goed onderbouwd commentaar en beoordeling naar rijden als combinatie en niet talent paard weer terug. of dat onder knhs of naast de knhs in de basissport is maakt mij niet uit. Je krijgt zo weer de mogelijkheid om te kiezen wat voor mentaliteit je op het wedstrijdterrein wilt hebben. (zonder toevallig een gezellige actieve recreatieve knhs vereniging om de hoek te hebben)

starten onder de frns vind ik geen opties, starten tegen manege ruiters die wisselende combinaties vormen is ook niet fair. met eigen paard kan je iedere dag rijden en trainen op de manege rijd je vaak maar 1 of 2 keer iedere keer op een ander paard. ook de proeven/beoordeling sluiten niet goed aan bij je training. Bij Fnrs draait het om de ruiter, niet om de combinatie.

dat het niet nodig is bij andere bonden is doordat je nooit weer op een lager niveau uit komt. je bent immers zelf de sporter en niet het jonge of nieuwe paard. dat je als amateur dan wel tegen profs komt te staan is doordat je zelf talent hebt. of dat er een goed handicap verrekeningssysteem op zit dat de prof het veel moeilijker heeft om de zelfde prestatie (bv die 7) te halen als amateur. kortom de paarden sport is niet te vergelijken met het schaatsen en wielerrennen of de golf.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 21:30

FRNS-proeven zijn compleet anders dan KNHS-proeven, de hele insteek is gericht op manegeruiters. Niks mis mee maar daar schiet je niks mee op als amateur met eigen paard. En het lost ook niet op dat de complete startlijsten bij selecties volstaan met mensen met eigen stallen of mensen die de hele dag paarden van andere mensen rijden, waardoor de gewone hobbyruitertjes die naast hun baan of werk hun eigen paardje rijden er niet eens meer aan durven te beginnen.

marjan19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 21:55

Urielle schreef:
FRNS-proeven zijn compleet anders dan KNHS-proeven, de hele insteek is gericht op manegeruiters. Niks mis mee maar daar schiet je niks mee op als amateur met eigen paard. En het lost ook niet op dat de complete startlijsten bij selecties volstaan met mensen met eigen stallen of mensen die de hele dag paarden van andere mensen rijden, waardoor de gewone hobbyruitertjes die naast hun baan of werk hun eigen paardje rijden er niet eens meer aan durven te beginnen.

Maar als je er niet aan durft te beginnen, ligt dat dan aan die stallen of aan jezelf? Ook een hobbyruiter kan een paard goed voor elkaar hebben en een nette proef rijden toch? Als je van jezelf weet dat je er alles aan hebt gedaan om zo goed mogelijk te presteren, dan kun je je toch gewoon opgeven? Ik vind dat er hier nogal zwaar getild wordt aan de zogenaamde 'profs'. Dat zijn ook mensen die er voor trainen, net als een hobbyruiter. Of je nou overdag 10 paarden rijdt, of 's avonds alleen je eigen, dat moet niet uitmaken. Het enige wat een prof meer heeft is misschien de ervaring, maar dat ene paard moet op dat moment wel optimaal presteren, maar dat verlangt een hobbyruiter toch ook van zichzelf en paard?

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 21:58

Ik zou het niet verkeerd vinden als er een organisatie naast de KNHS komt.
Dan niet zozeer een recreatieve organisatie, maar zoiets als de NBVR.
Een volwaardig alternatief.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 22:01

Angela schreef:
Ik zou persoonlijk liever zien dat de KNHS wat gaat veranderen. Bijvoorbeeld dat je als (semi)prof (zeg 2 of 3 keer Z+) mag je alleen zonder recht op prijzen mag meerijden (tot aan je hoogste niveau). De punten moeten daarbij wel meetellen voor het paard.

Daarnaast zou de jury weer moeten gaan jureren naar het niveau van de proef, wat in de B en L wilt zeggen dat er geen verzameling/oprichting is, maar enkel een paard dat rechtgericht en ontspannen in aanleuning de proef loopt (hals horizontaal, iets rond). Hoger ingesteld zou ik zelfs afgestraft willen zien in de lage klasses (B/L1), als je je paard niet in een basishouding kunt rijden, heb je bij verzameling ook niets te zoeken.

Nu wilt de jury meestal zien dat het paard al klaar is voor de hogere klasses, terwijl dat niet het doel is van die proef. Er wordt meer verwacht als wat het niveau zou moeten zijn, en dat is jammer. Als het paard niet klaar is voor de volgende stap (M/Z), dan blijft de ruiter daar vanzelf hangen, of wordt dmv de verliespunten terug geplaatst in klasse. Ben je uitgereden in de klasse, maar kan een klasse hoger nog niet? Dan kun je HC of buiten de prijzen starten in je klasse tot je wel goed genoeg bent.

Een ander bond vind ik wat overdreven, ik zou liever zien dat de KNHS de (lagere)basissport eens gaat maken voor wie het bedoeld is: de amateurs en niet zoals het nu is iets waar de (semi)prof doorheen moet voor het paard.

In de B/L zou niet het beste paard moeten winnen, maar de beste combinatie. Als je op een niet getallenteerd paard toch een goede proef neer zet, zou dat hoger beloont moeten worden als een top-paard met een ruiter die de boel bij elkaar aan het trekken is. Helaas is dat vaak niet het geval.

Dit trouwens gericht op dressuur.

Misschien moeten we alle juryleden eens gaan voorzien van het boek "Das Gymnasium des pferdes". Maar misschien is het zoiezo niet verkeerd om dat boek gewoon voor elk lid cadeau te doen. Ik zie al jaren geen paard meer in de juiste houding lopen op dressuurwedstrijden, allemaal tot op het hoogste niveau is het de hals die als hoogste punt gedragen wordt i.p.v. de nek om maar even een voorbeeld te noemen.

Urielle schreef:
En het lost ook niet op dat de complete startlijsten bij selecties volstaan met mensen met eigen stallen of mensen die de hele dag paarden van andere mensen rijden, waardoor de gewone hobbyruitertjes die naast hun baan of werk hun eigen paardje rijden er niet eens meer aan durven te beginnen.

Sterker nog, ik ken zelfs mensen uit Noord-Holland die juist aan de andere kant van het land gaan starten want daar komen ze geen bekende tegen :? Het lijkt wel steeds meer een discipline te worden waarin je vorderingen en rijstijl niet gezien mogen worden ofzo.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 22:12

Wat een onzin allemaal weer.
Wedstrijden kunnen nog altijd voor weinig geld georganiseerd worden alleen zijn er steeds meer verenigingen die gewoon geld willen verdienen en vaak is er een tekort aan vrijwilligers waardoor het inschrijfgeld omhoog gaat. Maar als je daar een probleem mee hebt moet je gewoon aan de slag gaan met je vereniging om voor een redelijk bedrag een wedstrijd te organiseren.

Hier in de buurt (wat overigens dezelfde buurt is als waar sommigen in dit topic over klagen) rijden helemaal niet zoveel profs mee in de dressuur en de meeste van mijn lesklanten hebben dan ook geen moeite om vooraan mee te doen ook al hebben ze gewoon een normale baan en vaak hele simpele paarden. IN het springen zie je wel meer profs maar ook daar doen de amateurs vrij makkelijk mee.

Ik word er zo moe van dat nog altijd veel ruiters de schuld bij een externe factor leggen in plaats van naar zichzelf te kijken. In de B heb je geen profs en bij de dressuur in het L1 ook niet. Dat betekent dat je gewoon veel kilometers in deze klasses moet maken voor je overstapt. Als vaste combinatie kun je met goed trainen echt wel winnen van de profs die vaak net een combinatie is met het betreffende paard of het dier (wat wel veel kwaliteit heeft) te rijden heeft gekregen omdat hij lastig doet)
Gewoon hard werken, niet zeuren en lekker rijden.

schoentje schreef:
De verenigingen in België vallen toch ook onder 1 overkoepelende organisatie?
Ik denk dus dat een bond oprichten, die geheel los staat van de knhs moeilijk is. Ook om de redenen die ik noem in een eerdere post.
Volgens mij zijn er in Amerika meerdere die niet onder dezelfde organisatie vallen maar helemaal zeker weet ik dat ook niet
Maar in een klein land als Nederland lijkt het me onzin om er meer naast elkaar te hebben.

marjan19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 22:17

Katja schreef:
Wat een onzin allemaal weer.
Wedstrijden kunnen nog altijd voor weinig geld georganiseerd worden alleen zijn er steeds meer verenigingen die gewoon geld willen verdienen en vaak is er een tekort aan vrijwilligers waardoor het inschrijfgeld omhoog gaat. Maar als je daar een probleem mee hebt moet je gewoon aan de slag gaan met je vereniging om voor een redelijk bedrag een wedstrijd te organiseren.

Hier in de buurt (wat overigens dezelfde buurt is als waar sommigen in dit topic over klagen) rijden helemaal niet zoveel profs mee in de dressuur en de meeste van mijn lesklanten hebben dan ook geen moeite om vooraan mee te doen ook al hebben ze gewoon een normale baan en vaak hele simpele paarden. IN het springen zie je wel meer profs maar ook daar doen de amateurs vrij makkelijk mee.

Ik word er zo moe van dat nog altijd veel ruiters de schuld bij een externe factor leggen in plaats van naar zichzelf te kijken. In de B heb je geen profs en bij de dressuur in het L1 ook niet. Dat betekent dat je gewoon veel kilometers in deze klasses moet maken voor je overstapt. Als vaste combinatie kun je met goed trainen echt wel winnen van de profs die vaak net een combinatie is met het betreffende paard of het dier (wat wel veel kwaliteit heeft) te rijden heeft gekregen omdat hij lastig doet)
Gewoon hard werken, niet zeuren en lekker rijden.

schoentje schreef:
De verenigingen in België vallen toch ook onder 1 overkoepelende organisatie?
Ik denk dus dat een bond oprichten, die geheel los staat van de knhs moeilijk is. Ook om de redenen die ik noem in een eerdere post.
Volgens mij zijn er in Amerika meerdere die niet onder dezelfde organisatie vallen maar helemaal zeker weet ik dat ook niet
Maar in een klein land als Nederland lijkt het me onzin om er meer naast elkaar te hebben.

Beter had ik het niet kunnen verwoorden!
Alleen weet ik dat bij onze vereniging dik bakhuur betaald moet worden, en er vaak zelfs geld bij moet. Dit komt door een stichting en een vereniging apart. Stichting vraagt bakhuur. Belachelijk eigenlijk, maar er wordt niet naar winst gestreefd, er moet vaak zelfs geld bij. Met als gevolg dat er nu minder wedstrijden georganiseerd zullen worden..

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 22:21

Dat soort situaties maken het inderdaad moeilijk. Maar ook dat kan voor een gedeelte opgelost worden als leden actief naar sponsoren zouden zoeken.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 22:28

Ik denk dat veel mensen dan toch ook wel uit gaan van hele fanatieke amateurs. Want er zijn immers ook een boel amateurs die het leuk vinden om zo af en toe een wedstrijdje te rijden gewoon voor de lol, niet perce omdat ze een grote sportieve motivatie hebben. Die hebben toch helemaal niets aan de KNHS, de KNHS maakt het hen alleen maar lastig doordat de kleine onderlinge wedstrijdjes steeds vaker verdwijnen onder de KNHS vlag en er dan geen lol meer aan is om voor een keertje mee te doen. Als men spreekt van een amateur vereniging vraag ik me ook af of je niet meer op die groep zou doelen, zeer als je niet zeker onder de KNHS vlag verder wilt?

Ik zie het hier in de regio vooral bij de menwedstrijdjes. Allerlei kleinschalige verenigingen die eerder 1 of 2 keer per jaar of zelfs nog minder vaak een wedstrijdje willen organiseren gaan toch over naar onder de KNHS vlag (omdat op hun "wilde" wedstrijd dus anders geen hond meer "mag" komen?). Het word daardoor weer duurder, er moeten aan allerlei pietluttige regeltjes voldaan worden die het er niet leuker op maken voor een kleine vereniging of een sportieve recreant, ik vind dat wel aardig zonde eigenlijk :list:

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 22:32

Die regeltjes vind ik vaak nog niet zo slecht. Heb iets teveel wilde wedstrijden gezien die echt levensgevaarlijk zijn.

Verder vind ik dat de KNHS juist goed bezig is om de amateur die maar weinig wil starten tegemoet te komen met de impulsrubrieken waarvoor je geen startkaart nodig hebt.

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 23:06

marjan19 schreef:
Urielle schreef:

Maar als je er niet aan durft te beginnen, ligt dat dan aan die stallen of aan jezelf? Ook een hobbyruiter kan een paard goed voor elkaar hebben en een nette proef rijden toch? Als je van jezelf weet dat je er alles aan hebt gedaan om zo goed mogelijk te presteren, dan kun je je toch gewoon opgeven? Ik vind dat er hier nogal zwaar getild wordt aan de zogenaamde 'profs'. Dat zijn ook mensen die er voor trainen, net als een hobbyruiter. Of je nou overdag 10 paarden rijdt, of 's avonds alleen je eigen, dat moet niet uitmaken. Het enige wat een prof meer heeft is misschien de ervaring, maar dat ene paard moet op dat moment wel optimaal presteren, maar dat verlangt een hobbyruiter toch ook van zichzelf en paard?

Sluit me helemaal bij Marjan19 aan. En hoe erg is het nou helemaal om tegen profs te rijden? Als je goed rijdt haal je je punten toch wel. En of je een eerste prijs wint op de amateurclub of bij de KNHS zoals het nu is.. Ik zou wel weten waar ik blijer zou zijn :D Daarnaast denk ik ook dat stevige concurrentie er voor zorgt dat je als ruiter het maximale uit je proef wilt halen en je maximaal in wilt zetten voor je training. En als je dat doet hoef je echt niet onder te doen voor de profs.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 23:33

Ik snap best dat je bepaalde regels een verbetering kan vinden maar dat lijkt me alsnog geen reden om ze bij iedereen maar door de strot te douwen. Als mensen het toch normaal vinden om levensgevaarlijk te doen maakt 1 dag meer of minder ook niet zoveel uit bovendien gaat het er op echt onderlinge/vriendschappelijke wedstrijden ook net zo vaak juist niet zo hard aan toe, immers speelt het competitie element wat minder. Een boel regels zijn ook wel aardig pietluttig op de "wilde" wedstrijd hier was het bijv vrijwel standaard om een keer tussendoor met je groom te ruilen, vader en zoon die met dezelfde pony starten, iemand een keer extra door de waterbak laten gaan omdat ze die ook maar een keer per jaar tegen komen etc. dat soort dingen mogen dan (eigenlijk) niet meer, dat is logisch omdat de KNHS niet op recreanten gericht is maar als je als recreant nergens anders meer een wedstrijdje kan rijden :$ .

Een impuls rubriek is vaak toch helemaal niet te vergelijken met een onderlinge wedstrijd, kwa sfeer en opzet. Vind het ook een beetje raar om te beweren dat de KNHS de recreant zo te gemoed komt met die impuls rubrieken dat was niet nodig geweest als de KNHS het niet eerst lastiger had gemaakt, beetje sigaar uit eigen doos dan >;)

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 23:53

Als je niet bij de profs wil rijden kan je fnrs starten toch? Dus waarom zou er dan daar boven op nog een bond nodig zijn?