Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Pletje123 schreef:Met een D-pony bij de paarden springen? Dan kan je toch beter een (klein) paard kopen?
Pletje123 schreef:Maar hoeveerl % zou er dan met een pony bij de paarden willen springen?
Ik ben ook geen prof, maar als ik het idee heb dat mijn paard en ik niet verder komen in de sport, dan gaat ie wel weg.

Urielle schreef:FRNS-proeven zijn compleet anders dan KNHS-proeven, de hele insteek is gericht op manegeruiters. Niks mis mee maar daar schiet je niks mee op als amateur met eigen paard. En het lost ook niet op dat de complete startlijsten bij selecties volstaan met mensen met eigen stallen of mensen die de hele dag paarden van andere mensen rijden, waardoor de gewone hobbyruitertjes die naast hun baan of werk hun eigen paardje rijden er niet eens meer aan durven te beginnen.
Angela schreef:Ik zou persoonlijk liever zien dat de KNHS wat gaat veranderen. Bijvoorbeeld dat je als (semi)prof (zeg 2 of 3 keer Z+) mag je alleen zonder recht op prijzen mag meerijden (tot aan je hoogste niveau). De punten moeten daarbij wel meetellen voor het paard.
Daarnaast zou de jury weer moeten gaan jureren naar het niveau van de proef, wat in de B en L wilt zeggen dat er geen verzameling/oprichting is, maar enkel een paard dat rechtgericht en ontspannen in aanleuning de proef loopt (hals horizontaal, iets rond). Hoger ingesteld zou ik zelfs afgestraft willen zien in de lage klasses (B/L1), als je je paard niet in een basishouding kunt rijden, heb je bij verzameling ook niets te zoeken.
Nu wilt de jury meestal zien dat het paard al klaar is voor de hogere klasses, terwijl dat niet het doel is van die proef. Er wordt meer verwacht als wat het niveau zou moeten zijn, en dat is jammer. Als het paard niet klaar is voor de volgende stap (M/Z), dan blijft de ruiter daar vanzelf hangen, of wordt dmv de verliespunten terug geplaatst in klasse. Ben je uitgereden in de klasse, maar kan een klasse hoger nog niet? Dan kun je HC of buiten de prijzen starten in je klasse tot je wel goed genoeg bent.
Een ander bond vind ik wat overdreven, ik zou liever zien dat de KNHS de (lagere)basissport eens gaat maken voor wie het bedoeld is: de amateurs en niet zoals het nu is iets waar de (semi)prof doorheen moet voor het paard.
In de B/L zou niet het beste paard moeten winnen, maar de beste combinatie. Als je op een niet getallenteerd paard toch een goede proef neer zet, zou dat hoger beloont moeten worden als een top-paard met een ruiter die de boel bij elkaar aan het trekken is. Helaas is dat vaak niet het geval.
Dit trouwens gericht op dressuur.
Urielle schreef:En het lost ook niet op dat de complete startlijsten bij selecties volstaan met mensen met eigen stallen of mensen die de hele dag paarden van andere mensen rijden, waardoor de gewone hobbyruitertjes die naast hun baan of werk hun eigen paardje rijden er niet eens meer aan durven te beginnen.
Het lijkt wel steeds meer een discipline te worden waarin je vorderingen en rijstijl niet gezien mogen worden ofzo. schoentje schreef:Volgens mij zijn er in Amerika meerdere die niet onder dezelfde organisatie vallen maar helemaal zeker weet ik dat ook nietDe verenigingen in België vallen toch ook onder 1 overkoepelende organisatie?
Ik denk dus dat een bond oprichten, die geheel los staat van de knhs moeilijk is. Ook om de redenen die ik noem in een eerdere post.
Katja schreef:Wat een onzin allemaal weer.
Wedstrijden kunnen nog altijd voor weinig geld georganiseerd worden alleen zijn er steeds meer verenigingen die gewoon geld willen verdienen en vaak is er een tekort aan vrijwilligers waardoor het inschrijfgeld omhoog gaat. Maar als je daar een probleem mee hebt moet je gewoon aan de slag gaan met je vereniging om voor een redelijk bedrag een wedstrijd te organiseren.
Hier in de buurt (wat overigens dezelfde buurt is als waar sommigen in dit topic over klagen) rijden helemaal niet zoveel profs mee in de dressuur en de meeste van mijn lesklanten hebben dan ook geen moeite om vooraan mee te doen ook al hebben ze gewoon een normale baan en vaak hele simpele paarden. IN het springen zie je wel meer profs maar ook daar doen de amateurs vrij makkelijk mee.
Ik word er zo moe van dat nog altijd veel ruiters de schuld bij een externe factor leggen in plaats van naar zichzelf te kijken. In de B heb je geen profs en bij de dressuur in het L1 ook niet. Dat betekent dat je gewoon veel kilometers in deze klasses moet maken voor je overstapt. Als vaste combinatie kun je met goed trainen echt wel winnen van de profs die vaak net een combinatie is met het betreffende paard of het dier (wat wel veel kwaliteit heeft) te rijden heeft gekregen omdat hij lastig doet)
Gewoon hard werken, niet zeuren en lekker rijden.schoentje schreef:Volgens mij zijn er in Amerika meerdere die niet onder dezelfde organisatie vallen maar helemaal zeker weet ik dat ook nietDe verenigingen in België vallen toch ook onder 1 overkoepelende organisatie?
Ik denk dus dat een bond oprichten, die geheel los staat van de knhs moeilijk is. Ook om de redenen die ik noem in een eerdere post.
Maar in een klein land als Nederland lijkt het me onzin om er meer naast elkaar te hebben.
marjan19 schreef:Urielle schreef:FRNS-proeven zijn compleet anders dan KNHS-proeven, de hele insteek is gericht op manegeruiters. Niks mis mee maar daar schiet je niks mee op als amateur met eigen paard. En het lost ook niet op dat de complete startlijsten bij selecties volstaan met mensen met eigen stallen of mensen die de hele dag paarden van andere mensen rijden, waardoor de gewone hobbyruitertjes die naast hun baan of werk hun eigen paardje rijden er niet eens meer aan durven te beginnen.
Maar als je er niet aan durft te beginnen, ligt dat dan aan die stallen of aan jezelf? Ook een hobbyruiter kan een paard goed voor elkaar hebben en een nette proef rijden toch? Als je van jezelf weet dat je er alles aan hebt gedaan om zo goed mogelijk te presteren, dan kun je je toch gewoon opgeven? Ik vind dat er hier nogal zwaar getild wordt aan de zogenaamde 'profs'. Dat zijn ook mensen die er voor trainen, net als een hobbyruiter. Of je nou overdag 10 paarden rijdt, of 's avonds alleen je eigen, dat moet niet uitmaken. Het enige wat een prof meer heeft is misschien de ervaring, maar dat ene paard moet op dat moment wel optimaal presteren, maar dat verlangt een hobbyruiter toch ook van zichzelf en paard?
Daarnaast denk ik ook dat stevige concurrentie er voor zorgt dat je als ruiter het maximale uit je proef wilt halen en je maximaal in wilt zetten voor je training. En als je dat doet hoef je echt niet onder te doen voor de profs.
.