[HK]M1 debuut; wie nog meer?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 21:07

Caro_MarjaH schreef:
Ik meld mij ook hier. Ik ben 2 jaar geleden voor het eerst in mijn leven wedstrijden gaan rijden (ik wordt over 2 weken 48 :D ) en afgelopen mei ben ik M1 gestart. Ik heb nu 2 wp en rij vaak tussen de 170 en 180. Het is het steeds net niet. Op dit moment loop ik erg tegen mezelf aan, mijn eigen onkunde en een paard dat zich van nek tot schoft vastzet waardoor de nageeflijkheid wat problematisch is. Bovendien ben ik behoorlijk gespannen op concours en dat heeft z'n weerslag op het paard die door mijn spanning geen impuls meer heeft ;-(
Vorige week heb ik een 3daagse clinic gehad en dat was echt een eyeopener. Veel geleerd over mijn houding en hoe ik dat vastzetten van de hele hals van het paard moet gaan oplossen. Met al die aanwijzingen zijn we nu weer aan het trainen en gaan we ons weer voorbereiden op het eerstvolgende concours.

Gelukkig ben ik niet de enige 40+ :D

Noppert

Re: M1 debuut; wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 21:12

Hier nog een (ruime) 40+ :D

3timesmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 21:33

En ik ben over een paar maandjes 40+, dus nee je bent niet alleen :D

MioEnTia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 21:39

Ben sinds juli weer wedstrijden gaan rijden, en hoefde toen nog maar 2 winstpunten om over te gaan naar het L2. Inmiddels heb ik nu 9 winstpunten in het L2. Met ups en downs, de eene keer terugkomen met 3 winstpunten, andere keer 1 en de laatste keer niks.
Wat dat betreft twijfel ik wel of ik gelijk over zal gaan. Misschien wachten tot alles wat stabieler is...

Maar daarintegen loopt Mio de oefeningen zoals schouderbinnenwaarts, contragalop etc zo makkelijk...
Alleen de verruimingen zijn er moeilijk, hoewel ze wel elke keer een stukje vooruit gaan.
Ben nogal aan het twijfelen dus haha!

_KellyAV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 08:10

Ik vind zelf de contra's lastig, paard kan het opzich wel. Ik ga zo vreselijk hard nadenken over hoe ik moet zitten, welke hulpen ik moet geven en dan is het al weer teveel en springt hij over. Nu oefen ik steeds kleine stukjes en als hij eens verkeerd aan springt in galop rijdt ik gewoon door

Nynke_Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 18:45

_KellyAV schreef:
Ik vind zelf de contra's lastig, paard kan het opzich wel. Ik ga zo vreselijk hard nadenken over hoe ik moet zitten, welke hulpen ik moet geven en dan is het al weer teveel en springt hij over. Nu oefen ik steeds kleine stukjes en als hij eens verkeerd aan springt in galop rijdt ik gewoon door

Dit heb ik dus met links/rechtomkeert. Hij springt dan niet over, maar valt uit elkaar naar draf. :P Maar dat verbetert nu al wel gelukkig. Ik moet simpeler denken :)

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 19:01

Leuk al die 40-plussers die ook nog zo fanatiek mee doen. Ik ben er ook zo een. Tussen de wedstrijden van mijn dochter door pak ik er ook af en toe eentje mee. We starten al een tijdje M1 maar net als bij Caro_MarjaH is het vaak net niet. Paard loopt met lostijden heerlijk rond en beheerst de oefeningen prima maar eens we de ring in rijden is hij niet meer vooruit te branden. Nu oefenen we thuis nauwelijks proeven omdat meneer ze zo gemakkelijk uit zijn hoofd leert (gemakkelijker dan ik) maar dat gaan we nu toch maar doen. Ik merk dat hij erg terug komt als de oefeningen elkaar zo snel opvolgen. En thuis dus trainen op overdreven veel impuls. En ja, dat zweepje mis ik toch wel heel erg.

Caro_MarjaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 20:07

Het valt me mee dat er nog zoveel 40+ers rondrijden ;-) Leuk om niet de enige te zijn!

Op dit moment ben ik mijn paard eigenlijk gewoon aan het corrigeren, even tijdelijk geen concours dus totdat het beter gaat. Half januari staat mijn eerste concours weer gepland dus tot die tijd lekker trainen. Mijn paard kakte behoorlijk in tijdens de proeven, zeker zonder de zweep erbij. Nu is het besef gekomen dat ik daarvan een grote oorzaak ben door mijn spanning, ik verstrak waardoor mijn paard ook verstrakt en dus niet meer loslaat en dan kunnen een aantal onderdelen gewoon niet meer naar behoren uitgevoerd worden en dat kost kostbare punten.
We gaan nog even lekker verder trainen en corrigeren en hopelijk kan ik daarna wel weer winst gaan rijden.

3timesmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 11:41

herkenbaar allemaal.
Ik start ook mijn paard af en toe tussen de wedstrijden van mijn dochter door. (alles voor de kids hé)

Maar mijn paard heeft eerder het probleem dat ze snel en nogal kijkerig is. Ze oogt dan heel mooi maar voel dat de ontspanning vaak ver te zoeken is. We halen meestal wel winst maar zonder zweepje is het toch moeilijker om ze gebogen rond mn binnenbeen te houden zodat ze overal makkelijker voorbij loopt.

Sporen draag ik liever niet omdat ik vind dat mn been soms hier niet stil genoeg voor is en ze is al zo sensibel dat ik haar niet meer in de war wil brengen.

cathyenbeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 11:58

Ik meld me hier! Alleen ik heb nog geen flauw idee wanneer ik M1 ga starten,

Ik heb al meer dan anderhalf jaar geen wedstrijden meer gereden, maar heb al lang de punten voor M1. De knopjes zitten er wel degelijk op, maar het lastige vind ik om de controle te houden, vooral in galop. 11 januari heb ik o.l wedstrijd, alleen geen idee in welke klasse ik moet gaan starten; even een stapje terug en L1 rijden en juist focussen op controle. gewoon L2 rijden, kijken of we alles nog gewoon goed kunnen? Of lekker gedurfd rijden en voor die M1 gaan? Ik weet het echt niet.

Joosiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 12:28

Cathenbeau, ik heb een beetje hetzelfde als jou. Ik mag ook al een paar maanden M1 starten, alleen is onze galop nog niet voldoende voor de M1. Ik heb mijn eerste wedstrijd, zoals het nu lijkt, weer in januari of februari en dan heb ik ook 4/5 maanden geen wedstrijden gereden.
Ik ga eerst nog wel een keer L2 starten. Het is de eerste keer weer indoor en dan kunnen we even weer ritme opdoen.

Ik ben onderling wel al een keer M1 gestart om te kijken hoever we ongeveer zijn.

Noppert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 13:57

Grappig zoveel 40+ hier. Mijn dochter start ook M1 met haar pony en zegt dat ik niet zo moet miepen omdat de M1 veel makkelijker is dan de L2.............

Lon83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 15:04

Noppert schreef:
Grappig zoveel 40+ hier. Mijn dochter start ook M1 met haar pony en zegt dat ik niet zo moet miepen omdat de M1 veel makkelijker is dan de L2.............

Ik moet zeggen dat ik de lijnen en oefeningen ook makkelijker vindt dat L2, maar er wordt wel meer verzameling gevraagd, algehele controle, zweeploze impuls :'), maar WAUW zeg maar... En dan is met een heel braaf paard er moeilijker uit te rijden. Dus wat oefeningen betreft ben ik het er mee eens, maar de hogere standaard wordt wel een struikelblok!

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 15:06

Lon83 dat is inderdaad precies het struikelblok. En met het M2 krijg je dat nog eens extra.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 15:58

Ik vind de M1 proeven ook makkelijker rijden hoor :) en leuker ook! Ik was helemaal klaar met het wijken :P

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 16:01

Ja ik ook, heb totaal 3 jaar in het L2 rond gereden en in die tussentijd was ik er 2 jaar door ziekte tussenuit (herseninfarct) en dit jaar weer begonnen.
Maar ik was die oefeningen echt zo zat.

Mando kan erg goed verzamelen en we zijn hard bezig aan de galop want dat is soms voor mij wel eens een "ik sla het over" puntje _O- maar hij doet het super goed.

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 15:12

ik heb ook best lang in het L2 rondgereden, nu iets meer dan een jaar, maar heb er ook een tijdje uitgelegen met zadelproblemen. Gelukkig is dat probleem helemaal opgelost en konden we eindelijk weer wedstrijden starten.
Nu heb ik ivm het werk weer niet heel veel tijd om te trainen, maar ook omdat ik de stallen bij ons op stal allemaal moet schoonmaken en de wei en weet ik veel wat allemaal, ik heb nieteens tijd voor mijn eigen pony en te trainen, heb haar nu in twee weken tijd 4x getraind waarvan 2x longe en 2x ohz.
Het wordt tijd dat ik weer fanatieker kan trainen, want ze moet van achter nog zoveel sterker worden waardoor ze de oefeningen nog makkelijker aan kan en verzamelender kan gaan lopen en gaat dragen. Daar loop ik nu een beetje tegen aan al gaan de oefeningen wel goed. Ze moet gewoon voor wat opgerichter gaan worden, best moeilijk met een pony met vrij korte hals.

DeniiSee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 15:21

Ik meld me ook :D
Wel waarschijnlijk pas in februari of maart want zijn nog leuke finale's waar we aan mee mogen rijden in L2.
Ik rij met een pony tussen de paarden, zijn in juli begonnen en nu L2+11. Rijden vaak hele hoge punten, en hele leuke reacties :D
thuis trainen we af en toe Z onderdelen al mee, appyuementen en 2 weken geleden een groene wissel gereden!
Schouderbinnenwaarts doet hij nu met zn ogen dicht en 2 vingers in zn neus hihi. Zijn met les nog meer bezig met de lengtebuiging nog beter te krijgen, meer activeren in galop en daarna verzamelen maar wel actief door blijven springen. En alles makkelijker en groter te maken!

Pony heet BA Aram, ruin van 5 jaar en 9 maanden oud. :) Hij is nu zo'n 2 jaar in mijn bezig en zijn vorig jaar rond deze tijd begonnen met een schema trainen, vanaf januari zijn we pas iedere week fanatiek gaan lessen. Dus hij is heeel snel gegaan! Soms heeft hij ook even 3-4 dagen rust, om even alles te verwerken, lekker even het bos in en uitwaaien. Doet hem heeel erg veel goed!

Lon83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 21:55

Pfiew, paard krijgt tegenwoordig elke dag flinke portie haver, en LOOPT eindelijk weer :) Hij was erg futloos, maar dit lijkt de oplossing te zijn. Hij krijgt 's ochtends, bij zijn normale voer, een halve kilo haver, en 's avonds geef ik zelf, naar gelang hoe hard hij gewerkt heeft. Eindelijk heb ik het idee dat ik weer vooruit kom in mn trainingen, stond al zo'n tijd stil... (of zelfs achteruit)
Nu nog vervoer, en dan kan ik eindelijk die stomme laatste L2 puntjes verzamelen :D

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 22:16

Ik mag M2. Mag dat ook hier? Y;(

Ik heb de B, L1 en L2 uitgereden Tot 30 punten.
Maar ben dat nu niet van plan.
Ik rij nu ook wel nette punt in de M1.

Ik loop nog het meest aan tegen de contra galop. Een gebroken lijntje of rechts of links omkeert gaat prima. Maar een slangevolte is toch wel wat lastiger.

De keertwendingen zijn ook nog een obstakel.
Dus nog even oefenen en hopelijk Februari de M2 in.

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 22:21

Ik meld me ook graag! Heb zelf wel paar keer m gestart met verschillende paarden maar met mijn eigen paard wordt het de eerste keer. Hij is nu net 2x mee geweest in de l2 en dat gaat wel aardig dus na de selecties gaan we t maar eens in de m1 proberen. De oefeningen zijn opzich t probleem niet, vooral oprichting, buiging en nagefelijk blijven zijn onze grootste aandachtspunten. Hij is vaak of los maar te rond of bovenin en net te strak.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 10:51

Lon83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 11:30

Grappig dat veel mensen niet zo zeer moeite hebben met de oefeningen, maar juist met oprichting, buiging, etc. Zou de M1 ook echt zo opgezet zijn? En dat in de M2 dan weer de moeilijkere oefeningen komen? Kan ik me goed voorstellen :) Eerst weer meer aandacht voor de 'basis', daar hogere eisen aan stellen, en de klasse er boven ook de oefeningen uitbreiden. Wat een prachtig systeem eigenlijk! :D

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 13:43

Volgens mij wordt er in de M1 nog niet zo heel streng naar oprichting gekeken. Als je paard maar regelmatig nageeflijk loopt dus niet dat ie met zijn kop loopt te zwaaien grof gezegd. Maar kan wel begrijpen dat ze het wel (meer) willen zien, een goed in balans lopend paard.
Snap dat je vanaf de M2 wel echt meer oprichting wil zien, je paard moet moeilijkere oefeningen verrichten, daarbij moet ie echt goed op de achterhand zijn waardoor die van voor ook weer meer opgericht wordt. Als ie dat niet is kun je de oefeningen ook niet optimaal uitvoeren. Het hoort er gewoon bij en hier train je ook naartoe, dan is de wedstrijd gewoon een oefening, een soort toets hoe je er voor staat. Met goede training van de achterhand, gaat de voorhand vanzelf ben ik van mening. Tenminste dat merk ik zelf wel.

FleurHunter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 14:50

Lon83 schreef:
Grappig dat veel mensen niet zo zeer moeite hebben met de oefeningen, maar juist met oprichting, buiging, etc. Zou de M1 ook echt zo opgezet zijn? En dat in de M2 dan weer de moeilijkere oefeningen komen? Kan ik me goed voorstellen :) Eerst weer meer aandacht voor de 'basis', daar hogere eisen aan stellen, en de klasse er boven ook de oefeningen uitbreiden. Wat een prachtig systeem eigenlijk! :D

Dat is ook de fout van veel mensen, de basis is niet voor elkaar. Als je paard goed loopt in de buiging en oprichting en goed aan je been is, kun je elke oefening rijden!