Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Nibbit schreef:Ik denk dat het aantal te behalen wp er ook mee te maken heeft. Als je mag overstappen bij 5, en moet bij 10 of 15? Net als vroeger, dan zijn zulke ruiters wat eerder de klasse uit.
tita schreef:Als jij je gup goed voor elkaar hebt, maak je evenveel kans om te winnen van een Z-ruiter.
Want het is nog altijd wel een harmonie, samenspel tussen mensn en dier
En als een Z-ruiter gewonnen heeft is Jaaa zie die daar die was Z dats niet fair.
Heeft een B-ruiter gewonnnen is het van Jaaaa ik heb die Z-ruiter eruit gereden.
Ik stoor me er helemaal niet aan en dadelijk op de NK in hogere klasses moet je met je simpel paard tegen paarden die dagwaarde hebben van 50.000-150.000 euro.... gaan we dan weer klagen met zijn alle
tita schreef:Ik denk het wel heb genoeg ervaring kan ik eerlijk zeggen
Sterker nog ik won met mijn pony van Madeleine Witte- de Vrees in de M-paarden.
Kelly_Taco schreef:Ik heb 2x Z gereden maar wilde 3 jaar geleden heel graag met mijn nieuwe paard in de B beginnen.
Paard had een enorm verleden onder het zadel en gaf overal extreem veel spanning op.
Ik wilde hem in alle rust laten wennen aan de wedstrijden zonder b.v. al te moeten doorzitten en middengalop te moeten rijden (dat zit in de L1 wel en niet in de B).
Ik kreeg absoluut geen medewerking van de KNHS en dispensatie dus ook niet gekregen.
Beetje irritatie dan wel als ik lees dat hier iemand wel dispensatie heeft gekregen met een paard wat nota bene al L1 had gestart (mijn paard was nog nooit op wedstrijd geweest).
Naja kort door de bocht wil ik eigenlijk zeggen dat een hoop mensen ook een goede reden hebben om dispensatie aan te vragen.
Mensen die dressuur rijden om te winnen op kampioenschappen zijn so wie so al niet goed bezig. Dressuur is er voor het paard, het paard niet voor de dressuur. Ik kan me er totaal niet druk om maken of ik eerste of laatste wordt. Als mijn paard maar heeft gelopen zoals ik dit trainingstechnisch gezien graag wil.
dat is mijn mening FriesWytske schreef:@ Litiglistje Volgens mij gaat het hier niet specifiek om de klasse B. Maar om de dispensatie die sommige ruiters/amazones makkelijk kunnen krijgen.

demo_love schreef:Kelly_Taco schreef:Ik heb 2x Z gereden maar wilde 3 jaar geleden heel graag met mijn nieuwe paard in de B beginnen.
Paard had een enorm verleden onder het zadel en gaf overal extreem veel spanning op.
Ik wilde hem in alle rust laten wennen aan de wedstrijden zonder b.v. al te moeten doorzitten en middengalop te moeten rijden (dat zit in de L1 wel en niet in de B).
Ik kreeg absoluut geen medewerking van de KNHS en dispensatie dus ook niet gekregen.
Beetje irritatie dan wel als ik lees dat hier iemand wel dispensatie heeft gekregen met een paard wat nota bene al L1 had gestart (mijn paard was nog nooit op wedstrijd geweest).
Naja kort door de bocht wil ik eigenlijk zeggen dat een hoop mensen ook een goede reden hebben om dispensatie aan te vragen.
Mensen die dressuur rijden om te winnen op kampioenschappen zijn so wie so al niet goed bezig. Dressuur is er voor het paard, het paard niet voor de dressuur. Ik kan me er totaal niet druk om maken of ik eerste of laatste wordt. Als mijn paard maar heeft gelopen zoals ik dit trainingstechnisch gezien graag wil.
Dat moet imo ook de reden van het bestaan van dispensatie zijn. De werkelijke uitzonderingen.
Maar ook in jouw geval: waarom niet wat langer thuis door trainen en af en toe extern op les gaan, of HC starten in de L1 zonder doorzitten en middengalop?
fokfanaat schreef:Nirvana_ schreef:Het is voor het paard niet goed om in de B te starten, daar verzameling en oprichting afgestraft worden. Dat is de andere kant van de medaille.
als het paard goed is afgericht kan ej hem ook met minder oprichting en in arbeidstempo voorstellen.
tita schreef:Als jij je gup goed voor elkaar hebt, maak je evenveel kans om te winnen van een Z-ruiter.
Want het is nog altijd wel een harmonie, samenspel tussen mensn en dier
En als een Z-ruiter gewonnen heeft is Jaaa zie die daar die was Z dats niet fair.
Heeft een B-ruiter gewonnnen is het van Jaaaa ik heb die Z-ruiter eruit gereden.
Ik stoor me er helemaal niet aan en dadelijk op de NK in hogere klasses moet je met je simpel paard tegen paarden die dagwaarde hebben van 50.000-150.000 euro.... gaan we dan weer klagen met zijn alle
Niet iemand die blij is 2x Z te hebben gereden, weer een jong paardje heeft en deze puur voor de ervaring mee wil nemen maar waarvoor L eigenlijk nog te hoog gegrepen is. Daarvoor vind ik dispensatie prima want inderdaad je moet ook voor HC een startkaart aanvragen. Ook kunnen ze wel eens kijken wanneer de Z punten zijn gehaald. Bij de pony's is het sowieso makkelijker en een aantal jaren geleden was het niveau ook lager dan het nu is.
fokfanaat schreef:ik ken ze niet hoor, profs die geen Z willen rijden en voor prijzen in de lagere klasses gaan
Nibbit schreef:Maar dat zou dan ook voor onervaren ruiters gelden en of dat nou zo handig is? Misschien is het een idee om ruiters die met dispensatie B-dressuur starten op 15 of 20 winstpunten te stellen. Dan zijn ze zo de B weer uit.Ik denk dat het aantal te behalen wp er ook mee te maken heeft. Als je mag overstappen bij 5, en moet bij 10 of 15? Net als vroeger, dan zijn zulke ruiters wat eerder de klasse uit.