Dispensatie, te soepel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nibbit

Re: Dispensatie, te soepel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 12:15

Ik denk dat het aantal te behalen wp er ook mee te maken heeft. Als je mag overstappen bij 5, en moet bij 10 of 15? Net als vroeger, dan zijn zulke ruiters wat eerder de klasse uit.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 12:24

Nibbit schreef:
Ik denk dat het aantal te behalen wp er ook mee te maken heeft. Als je mag overstappen bij 5, en moet bij 10 of 15? Net als vroeger, dan zijn zulke ruiters wat eerder de klasse uit.

Dat is niet meer haalbaar met tegenwoordig (vaak) 2 proeven.....

Beetje handige ervaren ruiter rijdt zo 2 of 3 wp per proef bij elkaar, als je 5 à 6 wp per wedstrijd rijdt gaat het hard, maar je moet pas bij 30 (behalve het Z)!

Maar een troost, vaak rijden deze ruiters alleen de selectiewedstrijden of de grotere belangrijkere wedstrijden (met veel prijzengeld) of ze starten maar 1 proef.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 12:29

Als jij je gup goed voor elkaar hebt, maak je evenveel kans om te winnen van een Z-ruiter.
Want het is nog altijd wel een harmonie, samenspel tussen mensn en dier

En als een Z-ruiter gewonnen heeft is Jaaa zie die daar die was Z dats niet fair.
Heeft een B-ruiter gewonnnen is het van Jaaaa ik heb die Z-ruiter eruit gereden.

Ik stoor me er helemaal niet aan en dadelijk op de NK in hogere klasses moet je met je simpel paard tegen paarden die dagwaarde hebben van 50.000-150.000 euro.... gaan we dan weer klagen met zijn alle

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 12:32

tita schreef:
Als jij je gup goed voor elkaar hebt, maak je evenveel kans om te winnen van een Z-ruiter.

En als een Z-ruiter gewonnen heeft is Jaaa zie die daar die was Z dats niet fair.
Heeft een B-ruiter gewonnnen is het van Jaaaa ik heb die Z-ruiter eruit gereden.

Ik stoor me er helemaal niet aan en dadelijk op de NK in hogere klasses moet je met je simpel paard tegen paarden die dagwaarde hebben van 50.000-150.000 euro.... gaan we dan weer klagen met zijn alle

Ik denk niet dat de gemiddelde B-ruiter van een Z-ruiter kan winnen in de B. Gewoon omdat een Z-ruiter heel makkelijk scheefheid kan corrigeren en beter in balans zit. Het gaat dus niet om het niveau (wat imo prima is voor de B), maar om de ruiters die in een klasse rijden. Ik vind dus ook niet dat er een probleem is met NK's, want dat is dan het niveau wat je rijden wilt.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 12:34

Ik denk het wel heb genoeg ervaring kan ik eerlijk zeggen

Sterker nog ik won met mijn pony van Madeleine Witte- de Vrees in de M-paarden.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 12:36

tita schreef:
Ik denk het wel heb genoeg ervaring kan ik eerlijk zeggen

Sterker nog ik won met mijn pony van Madeleine Witte- de Vrees in de M-paarden.

Het gaat hier over de klasse B en over ervaren/niet ervaren ruiters, niet over M, eigen ervaring en NK's....

dat heeft nl echt helemaal niets met het topic te maken!

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 12:37

helemaal mee eens, het verschil tussen B en L1 is imo ook zo minimaal, dat elke handige ruiter ook zonder problemen kan starten in het L1

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 12:38

Ik heb 2x Z gereden maar wilde 3 jaar geleden heel graag met mijn nieuwe paard in de B beginnen.
Paard had een enorm verleden onder het zadel en gaf overal extreem veel spanning op.
Ik wilde hem in alle rust laten wennen aan de wedstrijden zonder b.v. al te moeten doorzitten en middengalop te moeten rijden (dat zit in de L1 wel en niet in de B).
Ik kreeg absoluut geen medewerking van de KNHS en dispensatie dus ook niet gekregen.
Beetje irritatie dan wel als ik lees dat hier iemand wel dispensatie heeft gekregen met een paard wat nota bene al L1 had gestart (mijn paard was nog nooit op wedstrijd geweest).

Naja kort door de bocht wil ik eigenlijk zeggen dat een hoop mensen ook een goede reden hebben om dispensatie aan te vragen.

Mensen die dressuur rijden om te winnen op kampioenschappen zijn so wie so al niet goed bezig. Dressuur is er voor het paard, het paard niet voor de dressuur. Ik kan me er totaal niet druk om maken of ik eerste of laatste wordt. Als mijn paard maar heeft gelopen zoals ik dit trainingstechnisch gezien graag wil.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 12:38

@ Litiglistje Volgens mij gaat het hier niet specifiek om de klasse B. Maar om de dispensatie die sommige ruiters/amazones makkelijk kunnen krijgen.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 12:40

Kelly_Taco schreef:
Ik heb 2x Z gereden maar wilde 3 jaar geleden heel graag met mijn nieuwe paard in de B beginnen.
Paard had een enorm verleden onder het zadel en gaf overal extreem veel spanning op.
Ik wilde hem in alle rust laten wennen aan de wedstrijden zonder b.v. al te moeten doorzitten en middengalop te moeten rijden (dat zit in de L1 wel en niet in de B).
Ik kreeg absoluut geen medewerking van de KNHS en dispensatie dus ook niet gekregen.
Beetje irritatie dan wel als ik lees dat hier iemand wel dispensatie heeft gekregen met een paard wat nota bene al L1 had gestart (mijn paard was nog nooit op wedstrijd geweest).

Naja kort door de bocht wil ik eigenlijk zeggen dat een hoop mensen ook een goede reden hebben om dispensatie aan te vragen.

Mensen die dressuur rijden om te winnen op kampioenschappen zijn so wie so al niet goed bezig. Dressuur is er voor het paard, het paard niet voor de dressuur. Ik kan me er totaal niet druk om maken of ik eerste of laatste wordt. Als mijn paard maar heeft gelopen zoals ik dit trainingstechnisch gezien graag wil.

Dat moet imo ook de reden van het bestaan van dispensatie zijn. De werkelijke uitzonderingen.
Maar ook in jouw geval: waarom niet wat langer thuis door trainen en af en toe extern op les gaan, of HC starten in de L1 zonder doorzitten en middengalop?

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 12:40

LL ben ik het dus niet met je eens.

Ik ben 12 jaar uit de sport geweest heb de laatste 10 jaar alleen maar buiten gestapt met mijn nu 31-jarige pony.
Nooit een jong paard zelf opgeleid... en ik win "gewoon" van bepaalde Z-ruiters.
Als je correct rijdt kom je ver een Z ruiter wil niet zeggen dat je per defenitie gaat winnen.

En als jij met een gewoon paard wint in van een echte prof is dat hetzelfde of het nu B-L- of Z is
Want die paarden worden al heel anders getraind waar wij gewone mensen niet tegen op kunnen.

Bovendien als je paard niet fatsoenlijk kan lopen hoort ie zelfs in de B niet thuis :) dat is mijn mening

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 12:45

FriesWytske schreef:
@ Litiglistje Volgens mij gaat het hier niet specifiek om de klasse B. Maar om de dispensatie die sommige ruiters/amazones makkelijk kunnen krijgen.

Het gaat hier wel specifiek om de klasse B en 2 x z ruiters die daarvoor dispensatie krijgen van de KNHS. (ik zou zeggen lees de OP)

De rest van de klasses zal mij een worst wezen, daar moet je maar je best voor doen, maar van de B moeten
ze af blijven, want daar rijden echt een ander soort ruiters in rond als de hogere klasses.

En als je dat niet gelooft dan ga maar eens een paar wedstrijden bezoeken en bekijk daar maar eens een hele B rubriek!

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 12:50

Tja.. paard wat ik help trainen is over een jaar echt wel Z niveau, maar zowel de vaste ruiter als paard hebben geen wedstrijdervaring, dus zijn we aan het overwegen om een ruiter met wedstrijdervaring erop te zetten om in het M/Z te starten... Maar dat is natuurlijk niet leuk tegenover de vaste ruiter.

Het is voor het paard niet goed om in de B te starten, daar verzameling en oprichting afgestraft worden. Dat is de andere kant van de medaille :)

Verder ben ik het met Kelly_Taco eens. Dressuur is er voor het paard, niet andersom, en de ruiters die het nodig hebben om te winnen als motivatie voor hun rijden hebben imo niks in de wedstrijdring te zoeken.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 12:52

demo_love schreef:
Kelly_Taco schreef:

Dat moet imo ook de reden van het bestaan van dispensatie zijn. De werkelijke uitzonderingen.
Maar ook in jouw geval: waarom niet wat langer thuis door trainen en af en toe extern op les gaan, of HC starten in de L1 zonder doorzitten en middengalop?

Thuis was het probleem er niet of in veel mindere mate.
Ik heb altijd al extern met hem gelest op andere locaties.

Het grootste probleem wat ik met hem heb is het losrijden met andere ruiters (met name die met wedstrijdstress). Hij is zo extreem gevoelig dat hij erg reageert op die gespannen ruiters/combinaties. Dat valt helaas alleen op wedstrijd te trainen.
Uiteindelijk heb ik hem ook HC B gestart hoor. Maar omdat je dan net zo hard alle kosten moet betalen (startkaar, startgeld e.d.) heb ik dispensatie aangevraagd. Want als ik alle kosten moet betalen vind ik eigenlijk ook dat ik het recht heb om dan officieel in die klasse te mogen starten.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 12:54

Nirvana_ schreef:
Het is voor het paard niet goed om in de B te starten, daar verzameling en oprichting afgestraft worden. Dat is de andere kant van de medaille :).

als het paard goed is afgericht kan ej hem ook met minder oprichting en in arbeidstempo voorstellen.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 13:03

fokfanaat schreef:
Nirvana_ schreef:
Het is voor het paard niet goed om in de B te starten, daar verzameling en oprichting afgestraft worden. Dat is de andere kant van de medaille :).

als het paard goed is afgericht kan ej hem ook met minder oprichting en in arbeidstempo voorstellen.

Dan nog is het paard teveel in balans en gebruikt het zijn achterhand te goed. Ken iemand die daardoor serieus minpunten in de B heeft gekregen - omdat het paard op een hoger niveau thuishoorde :+

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 13:06

Ja hoor. Tuurlijk. Of zou dat dan de reden zijn dat ik in elke klasse 7 winst heb voor ik het weet en dan alleen maar met bagger punten terug kom? Ik denk het niet.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 13:08

Nirvana, dat is een hele vreemde redernatie, dan zou een paard nooit hoger gestart kunnen worden, omdat hij "te "goed" is.

mijn ervaringen zijn anders, paarden die boven niveau lopen en nette proeven afleveren vliegen de klasses door.

Bovendien kun je niet eens minpunten krijgen in de B.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 13:11

Nies_ schreef:
Ja hoor. Tuurlijk. Of zou dat dan de reden zijn dat ik in elke klasse 7 winst heb voor ik het weet en dan alleen maar met bagger punten terug kom? Ik denk het niet.

Huh?? Wat schrijf jij nou hier? Wordt er niet wijs uit haha

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 13:17

Dat was een reactie op degene boven mijn reactie die denkt dat een paard minder punten krijgt omdat hij te goed is. Kan wel zijn dat je, net zoals ik, die klasse wel een keer gezien hebt en je concentratie gewoon niet bij elkaar kunt rapen, of dat je denkt dat we het gewoon even gaan doen. Dat werkt niet, dan is je paard nog niet te goed. :+

Paroeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 13:40

tita schreef:

En dit zegt genoeg over de B-ruiters zelf... Net of iedereen Z heeft gereden ook super kan rijden met een nieuw en jong paard. Ik ben dan ook een 'Z-ruiter' maar sta toch vaak onderaan met mijn jonge gup in de B omdat ze het nog mega spannend vind. Ik heb een aantal jaren geleden bij de pony's in de Z gereden, paar puntjes gehaald maar nu nog 1x Z word ik eigenlijk meteen afgestraft. Het heeft zijn voor en nadelen maar ik vind het veel oneerlijker dat er 'profi's' zijn die telkens net voor de Z hun paard verkopen en dan weer lekker in de B kunnen beginnen met een nieuw paard, wat allang op L/M niveau loopt. Daarbij is het ook zo triest dat ze inderdaad alleen voor de kampioenschappen mee rijden, altijd maar 1 proef starten en ook andere grote wedstrijden. Dat noem ik pas prijzenkapers, laat de KNHS daar maar eens iets tegen doen ;) Niet iemand die blij is 2x Z te hebben gereden, weer een jong paardje heeft en deze puur voor de ervaring mee wil nemen maar waarvoor L eigenlijk nog te hoog gegrepen is. Daarvoor vind ik dispensatie prima want inderdaad je moet ook voor HC een startkaart aanvragen. Ook kunnen ze wel eens kijken wanneer de Z punten zijn gehaald. Bij de pony's is het sowieso makkelijker en een aantal jaren geleden was het niveau ook lager dan het nu is.

En daarvoor is een NK; daar komen nou eenmaal de beste (en vaak ook de duurste) paarden naartoe, maar dat is dan weer een andere discussie ;)

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 13:57

ik ken ze niet hoor, profs die geen Z willen rijden en voor prijzen in de lagere klasses gaan

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 14:03

fokfanaat schreef:
ik ken ze niet hoor, profs die geen Z willen rijden en voor prijzen in de lagere klasses gaan

We hebben het denk ik niet over de profs maar gewoon de normale kleine wedstrijden waar iemand met zijn 2-3e paard opnieuw begin in de B

Ken er zat die ooit lichte toer hebben gestart, verkopen die handel en opnieuw beginnen. Vinde ze leuk, hun goed recht
Dat ik er dan tegen moet starten in de B en nu in de L1 zal mijn kont roesten.

Rijk van prijzengeld word je niet in de basis sport

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 14:08

Nibbit schreef:
Maar dat zou dan ook voor onervaren ruiters gelden en of dat nou zo handig is? Misschien is het een idee om ruiters die met dispensatie B-dressuur starten op 15 of 20 winstpunten te stellen. Dan zijn ze zo de B weer uit.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 14:12

Of een BB klasse in het leven roepen net zoals bij springen....en daarbij de dispensatieruiters of ruiters die meerdere malen hoger als M gereden uitsluiten :D