Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Nies_ schreef:Als je toch niet hoger op wil zie ik niet in waarom je persee officieel zou moeten starten en al helemaal niet waarom mensen die wel echt hogerop willen daarom eerst vreselijk simpele klasses uit moeten rijden.
Big_Appie schreef:Amen. BB is hier in het noorden eigenlijk altijd al op stijlpunten. Dus kunnen de ruiters gewoon 80/90 cm springen + stijlpunten + prijzen.Nies_ schreef:Als je toch niet hoger op wil zie ik niet in waarom je persee officieel zou moeten starten en al helemaal niet waarom mensen die wel echt hogerop willen daarom eerst vreselijk simpele klasses uit moeten rijden.
Precies! BB is fijn voor het vertrouwen en de ervaring en de B is technisch ontzettend makkelijk en zou geen probleem op moeten leveren na goede trainingen
margreet4 schreef:Daar ben ik het niet mee eens marissa161.
Als je de BB steeds beter gaat rijden en vaker parcoursen gezien hebt krijg je door het steeds meer te doen waarschijnlijk meer vertrouwen om ook hoger te starten.
Tenminste dat is bij mij zo!
Yucca schreef:Van mij zouden ze de BB naar 90 cm moeten halen en stijlpunten geven, maar geen officiële klasse. De jury zit er toch, dus waarom niet? De B is in principe niet moeilijk, maar ik kan me voorstellen dat voor mensen die weinig springervaring/achtergrond hebben een B parcours op een wedstrijd toch best heftig kan zijn. En of dat nu tussen de oren is of niet: dat maakt voor de beleving niet uit.
Ilse_123 schreef:Hier worden geen stijlpunten gegeven in de BB, en juist dat is het belangrijkste aan zo'n beginners klasse, nu weten mensen nog niet waar ze aan toe zijn.
Hier is de BB 80 tot 90 cm en staat het B-parcours gewoon op 1 meter. Kan me best voorstellen dat je als ruiter knap zenuwachtig wordt als je BB iets rijdt wat nog geen 80cm is om dan vervolgens met een heel dik B-parcours geconfronteerd te worden (ook niet zo lekker voor paarden die nog wat vertrouwen moeten opdoen). joeluna schreef:Daar heb je ook gelijk in, ik vind voor kinderen van 7-10 ofzo vind ik 70-80 cm al een behoorlijke hoogte. 1 m voor een paard is volgens mij wel te doen.
Percy schreef:Vaak is BB echt wel 80 cm. hoor. Soms nog lager en dat is best jammer. Hier in België mag je pas officieel starten als je een 90 cm. parcours volbrengt. Die 10 cm. is niet zoveel verschil meer.
smurffie schreef:Heel eerlijk zou ik juist de drempel voor het springen wat hoger houden.
Zo komen degene die angst hebben in een parcours het niet toch proberen, of degene die er niet klaar voor zijn toch maar want het is maar 80 cm..
Scum schreef:in het zuiden zijn er geen oefenrubrieken op wedstrijden. Ik heb het een paar jaar geleden een keer gezien, maar toen stond het meteen op 70-80. En de oxers staan heel smal. Dat is nog heel wat anders dan een B parcours, wat hier minstens op 1 meter staat en waarbij de oxers ook 1 meter breed staan.
Onderlinge wedstrijden zijn niet meer toegestaan, dat heeft de KNHS vorig jaar ingesteld. Je krijgt een schorsing als je daaraan deelneemt.
Ik zie er zeker wel brood in om een rubriek 90 cm in te lassen, ook met oxers van 90 cm breed. Misschien met een barrage die dan wel op B hoogte staat. En dat ze daar dan stijlpunten aan vastknopen vind ik ook prima.
En dan zou ik het geen verplichte rubriek maken, zodat iedereen toch nog de keuze heeft om meteen B te gaan starten.
Als je het wedstrijdelement eraan gaat toevoegen denk ik wel dat profruiters dit ideaal zullen vinden voor jongere paarden. En dat is voor de amateurs dan weer niet zo leuk.
Ik ben wel benieuwd of ze in het zuiden deze rubriek uit zullen gaan schrijven, want dat is met de A klasse, of BB zoals die in het noorden heet dus niet gebeurt.
joeluna schreef:smurffie schreef:Heel eerlijk zou ik juist de drempel voor het springen wat hoger houden.
Zo komen degene die angst hebben in een parcours het niet toch proberen, of degene die er niet klaar voor zijn toch maar want het is maar 80 cm..
Ik heb ook angst in het parcours, maar omdat ik het zo graag wil en een doorzetter ben ga ik toch.
Dus ik zou volgens jou niet op wedstrijd mogen dan? Omdat ik angst heb?