Hindernissen makkelijker?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

NadjaNadja
Hoofdmoderator

Re: Hindernissen makkelijker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 21:27

Het probleem is niet dat je niet hogerop wil, maar het simpelweg niet altijd lukt of kan.
En wat betreft verplicht KNHS starten; nee, dat hoeft niet. Maar in mijn buurt (noorden van Friesland) vind je echt weinig tot geen onderlinge springwedstrijden. Zo nu en dan eens een BB parcours, maar dat geeft niet de echte wedstrijd-sfeer, zoals ook al eerder is vermeld.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 21:30

In vergelijking met de dressuur is het wel schever. Zo kan iedere leek die fatsoenlijk een rondje kan sturen een winstpunt in de B dressuur halen, vandaar dat het ook de beginners rubriek is. Maar ik zie om mij heen heel veel mensen die prima kunnen rijden, maar die zie ik nog geen B springparcours rijden. Dat bedoel ik met scheve verhouding.
Ik klaag verder niet hoor, ik ben bijna zo ver dat we een B parcours aankunnen, maar merk om mij heen wel dat mensen de springsport minder toegankelijk vinden.

Big_Appie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 21:36

Nies_ schreef:
Als je toch niet hoger op wil zie ik niet in waarom je persee officieel zou moeten starten en al helemaal niet waarom mensen die wel echt hogerop willen daarom eerst vreselijk simpele klasses uit moeten rijden.

Precies! BB is fijn voor het vertrouwen en de ervaring en de B is technisch ontzettend makkelijk en zou geen probleem op moeten leveren na goede trainingen

Big_Appie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 21:45

Als ze een 90 cm parcours bouwen, is die 'wedstrijd sfeer' er dan opeens wel?

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 21:48

Van mij zouden ze de BB naar 90 cm moeten halen en stijlpunten geven, maar geen officiële klasse. De jury zit er toch, dus waarom niet? De B is in principe niet moeilijk, maar ik kan me voorstellen dat voor mensen die weinig springervaring/achtergrond hebben een B parcours op een wedstrijd toch best heftig kan zijn. En of dat nu tussen de oren is of niet: dat maakt voor de beleving niet uit.

marissa161

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 21:53

Big_Appie schreef:
Nies_ schreef:
Als je toch niet hoger op wil zie ik niet in waarom je persee officieel zou moeten starten en al helemaal niet waarom mensen die wel echt hogerop willen daarom eerst vreselijk simpele klasses uit moeten rijden.

Precies! BB is fijn voor het vertrouwen en de ervaring en de B is technisch ontzettend makkelijk en zou geen probleem op moeten leveren na goede trainingen
Amen. BB is hier in het noorden eigenlijk altijd al op stijlpunten. Dus kunnen de ruiters gewoon 80/90 cm springen + stijlpunten + prijzen.

margreet4 schreef:
Daar ben ik het niet mee eens marissa161.
Als je de BB steeds beter gaat rijden en vaker parcoursen gezien hebt krijg je door het steeds meer te doen waarschijnlijk meer vertrouwen om ook hoger te starten.
Tenminste dat is bij mij zo!

Ik heb ook een paard wat heel moeilijk kan doen met parcoursen ( kijkerig, schrikken, niet meer vooruit willen etc.). Ik ben springlessen gaan volgen en daar oefenen we heel vaak parcoursen. Ook zijn er vaak wel oefenparcoursen te vinden om te oefenen. Dan oefen je daar parcoursen op lagere hoogte en gaat pas starten in de BB/B als je denkt dat je er klaar voor bent. Dan zul je zien dat de hoogtes best meevallen
Laatst bijgewerkt door marissa161 op 08-09-13 21:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Big_Appie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 22:02

In het midden word in de bb ook stijlpunten gegeven +prijzen.
Enigste verschil met officieel starten is dat je dus geen winstpunten kan rijden

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 22:03

Yucca schreef:
Van mij zouden ze de BB naar 90 cm moeten halen en stijlpunten geven, maar geen officiële klasse. De jury zit er toch, dus waarom niet? De B is in principe niet moeilijk, maar ik kan me voorstellen dat voor mensen die weinig springervaring/achtergrond hebben een B parcours op een wedstrijd toch best heftig kan zijn. En of dat nu tussen de oren is of niet: dat maakt voor de beleving niet uit.

Dat zou een strak plan zijn. Iedereen tevreden maar ik heb het idee dat de mensen die lager willen starten vinden dat iedereen dan op dat lage niveau moet beginnen of is dat niet zo? Ik lees dat er een aantal mensen zijn die lager willen starten maar geen één die daarbij opmerkt dat de B gewoon de B moet blijven en voor de mensen die dat willen de start moet kunnen zijn.

Daarblij ben ik er van overtuigd dat elk paard een meter zou moeten kunnen springen en, met training, dat ook nog een parcours vol zou moeten kunnen houden. Ik had vroeger ook een maximale hoogte die uitsluitend tussen mijn oren bestond. Ben daar vaak overheen gegaan maar het voelde niet goed dus heb ik op den duur andere uitdagingen gezocht in de sport.

Ik ben officieel gestart maar heb vroeger ook vaak zat onderling gesprongen, was net zo leuk.
Als je niet verder wilt in de springsport heb je ook geen winstpunten nodig.

cremme: ik denk dat je hier een beetje fout zit met je vraag en ik snap ook niet over welke klasse je het hebt eigenlijk.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 22:33

Hier worden geen stijlpunten gegeven in de BB, en juist dat is het belangrijkste aan zo'n beginners klasse, nu weten mensen nog niet waar ze aan toe zijn.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 22:36

Overigens heb je hier in de omgeving wel regelmatig mogelijkheid om oefenparcoursen te rijden op elke gewenste hoogte (dus ook op 50-60 cm danwel op 1 meter of 1:10). Ook zie je vaak dat een BB-rubriek begint met wat 80cm hindernissen, maar tegen het einde gewoon een paar 90cm sprongen heeft staan. Dan is de overgang 80cm/1meter minder groot.

Maar inderdaad, ervaring opdoen, wedstrijd element is toch vaak anders dan oefen (hoe vaak zie je niet dat een ruiter netjes rijdt als het oefen is, maar vervolgens allerlei rare dingen gaat doen als het officieel is).

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 22:36

B mag gewoon b blijven wat mij betreft. En tussen de oren of niet. De stap bb naar b lijkt groot. Van mij mag bb wat dat betreft best naar 90 cm. Bb naar b is de enige overstap met 20 cm verschil. Dat zou van mij bedt dichter bij elkaar mogen liggen.

Dat er in het noorden veel bb parcoursen zijn, vind ik ook wel meevallen cq tegenvallen.

MerelV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 22:38

Ilse_123 schreef:
Hier worden geen stijlpunten gegeven in de BB, en juist dat is het belangrijkste aan zo'n beginners klasse, nu weten mensen nog niet waar ze aan toe zijn.

Helemaal mee eens. Van mij hoeft er geen lagere officiële klasse te komen dan de B, maar zou wel graag zien dat BB iets hoger gebouwd wordt en dat de jury stijlpunten geeft, zodat je weet of je klaar bent voor B. Nu staat BB hier op 70-80 en B toch wel echt op de maximale hoogte, wat het verschil vrij groot maakt!

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 22:41

Dat was met de start van die stijlpunten nu juist de ellende. Heel veel ruiters werden daar zenuwachtig van en probeerden te netjes te rijden waardoor het mis ging.

Vaak is BB echt wel 80 cm. hoor. Soms nog lager en dat is best jammer. Hier in België mag je pas officieel starten als je een 90 cm. parcours volbrengt. Die 10 cm. is niet zoveel verschil meer.

Er kan toch ook een wedstrijdelement toegevoerd worden aan de BB? Stijlpunten geven lijkt mij een best goed idee maar zet het dan wel inderdaad op die 90 cm. Het zijn paarden, paarden zijn tegenwoordig aan de maat en veel kleintjes kunnen ook veel aan.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 22:44

Dat verschilt dan inderdaad per regio :-) Hier is de BB 80 tot 90 cm en staat het B-parcours gewoon op 1 meter. Kan me best voorstellen dat je als ruiter knap zenuwachtig wordt als je BB iets rijdt wat nog geen 80cm is om dan vervolgens met een heel dik B-parcours geconfronteerd te worden (ook niet zo lekker voor paarden die nog wat vertrouwen moeten opdoen).

Die regeling zoals in Belgie met de 90cm parcoursen klinkt ook prima. De stap is dan inderdaad ook minder groot.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 22:57

bij ons op stal is er nu in de BB eigenlijk altijd de mogelijkheid om een parcours 90cm te springen (vaak veel animo op alle concoursen hier dus ook fijn dat er nu de keuze is om 90 te starten). Maar een stijlbeoordeling krijgen we niet, dat is eigenlijk het enige dat ik anders zou willen zien. verder kunnen alle klassen gewoon hetzelfde blijven wat mij betreft.
De regeling in België klinkt goed, dan is de overstap van 80cm naar 1m een stuk beter te doen.

Sachaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 00:02

Is dit ook ergens verder op internet te vinden? Ik kan er niets van vinden..

AmberB_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 09:02

joeluna schreef:
Daar heb je ook gelijk in, ik vind voor kinderen van 7-10 ofzo vind ik 70-80 cm al een behoorlijke hoogte. 1 m voor een paard is volgens mij wel te doen.

Hier ben ik het ook mee eens. Ik vind 70-80cm voor jonge kinderen toch al een flinke hoogte. Op mijn D-pony rijd een meisje van 10. Dit jaar hebben ze veel bixie gereden (dat is 50cm springen) maar vanaf januari wilt ze nu graag wel officieel starten. Met dressuur is dit geen probleem, maar 80cm springen is nog echt te hoog voor een klein meisje waarbij de benen amper onder het zadel uitkomen.
Ze kan best goed rijden, maar ik vind de overgang voor het springen te groot. Ook zie ik niet echt BB springen voor pony's en welke hoogte dit dan is.

bij de paarden heb ik afgelopen maand mijn debuut gemaakt in de klasse B. (paardlief is 163, 6jaar). Ik zei altijd al tegen mijn paps dat 1m te hoog is. Ik heb toen eerst en half jaar goed les genomen (nog steeds om de week) en toen een aantal BB parcourtjes gereden. Vervolgens op een wedstrijd eerst bb gestart en daarna B gestart. Dit ging erg goed. Ik dacht ook dat ik het te hoog zou vinden, maar dit viel me alles mee. Ik denk dat je door goede instructie en oefening kan oefenen op de hoogte en zelfvertrouwen kan opbouwen in het springen waardoor je uiteindelijk niet meer naar de hoogte kijkt en niet meer bang bent om die 1m te springen.

Toen ik 18 werd wist ik dat B springen voor mijn pony te hoog zou zijn. Daarom ben ik alleen in de dressuur verder gegaan. Als ik met hem wil springen rij ik wel een oefenparcour, maar dan gewoon voor de lol.

B springen voor paarden moet niet lager of makkerlijker worden omdat we met ponies willen springen, we kleine paarden hebben of een angst hebben voor de hoogte.
Begrijp me niet verkeerd, de overgang van de BB naar de B is soms inderdaad groot, maar door training kan je zelf die overgang kleiner maken.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 09:23

Heel eerlijk zou ik juist de drempel voor het springen wat hoger houden.
Zo komen degene die angst hebben in een parcours het niet toch proberen, of degene die er niet klaar voor zijn toch maar want het is maar 80 cm..

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 09:30

Percy schreef:
Vaak is BB echt wel 80 cm. hoor. Soms nog lager en dat is best jammer. Hier in België mag je pas officieel starten als je een 90 cm. parcours volbrengt. Die 10 cm. is niet zoveel verschil meer.

En toch zie je vaak ruiters de serie A gewoon uitrijden en pas het volgende seizoen die 10 cm hoger mee pakken. Met jonge paarden wordt er zelfs eerst een paar clear roundjes gereden voordat ze de 90 cm moeten doen.
Ik ben wel blij met het systeem in België. Wie rustig aan wil kan letterlijk vanaf 60 cm opbouwen en diegene die snel hoger wil kan ook meteen in een hogere klasse starten. Toch iets waar België beter in is dan Nederland. :+

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 09:44

in het zuiden zijn er geen oefenrubrieken op wedstrijden. Ik heb het een paar jaar geleden een keer gezien, maar toen stond het meteen op 70-80. En de oxers staan heel smal. Dat is nog heel wat anders dan een B parcours, wat hier minstens op 1 meter staat en waarbij de oxers ook 1 meter breed staan.

Onderlinge wedstrijden zijn niet meer toegestaan, dat heeft de KNHS vorig jaar ingesteld. Je krijgt een schorsing als je daaraan deelneemt.

Ik zie er zeker wel brood in om een rubriek 90 cm in te lassen, ook met oxers van 90 cm breed. Misschien met een barrage die dan wel op B hoogte staat. En dat ze daar dan stijlpunten aan vastknopen vind ik ook prima.
En dan zou ik het geen verplichte rubriek maken, zodat iedereen toch nog de keuze heeft om meteen B te gaan starten.

Als je het wedstrijdelement eraan gaat toevoegen denk ik wel dat profruiters dit ideaal zullen vinden voor jongere paarden. En dat is voor de amateurs dan weer niet zo leuk.

Ik ben wel benieuwd of ze in het zuiden deze rubriek uit zullen gaan schrijven, want dat is met de A klasse, of BB zoals die in het noorden heet dus niet gebeurt.

joeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-13 10:02

smurffie schreef:
Zo komen degene die angst hebben in een parcours het niet toch proberen, of degene die er niet klaar voor zijn toch maar want het is maar 80 cm..

Ik heb ook angst in het parcours, maar omdat ik het zo graag wil en een doorzetter ben ga ik toch.
Dus ik zou volgens jou niet op wedstrijd mogen dan? Omdat ik angst heb?

joeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-13 10:04

Scum schreef:
in het zuiden zijn er geen oefenrubrieken op wedstrijden. Ik heb het een paar jaar geleden een keer gezien, maar toen stond het meteen op 70-80. En de oxers staan heel smal. Dat is nog heel wat anders dan een B parcours, wat hier minstens op 1 meter staat en waarbij de oxers ook 1 meter breed staan.

Onderlinge wedstrijden zijn niet meer toegestaan, dat heeft de KNHS vorig jaar ingesteld. Je krijgt een schorsing als je daaraan deelneemt.

Ik zie er zeker wel brood in om een rubriek 90 cm in te lassen, ook met oxers van 90 cm breed. Misschien met een barrage die dan wel op B hoogte staat. En dat ze daar dan stijlpunten aan vastknopen vind ik ook prima.
En dan zou ik het geen verplichte rubriek maken, zodat iedereen toch nog de keuze heeft om meteen B te gaan starten.

Als je het wedstrijdelement eraan gaat toevoegen denk ik wel dat profruiters dit ideaal zullen vinden voor jongere paarden. En dat is voor de amateurs dan weer niet zo leuk.

Ik ben wel benieuwd of ze in het zuiden deze rubriek uit zullen gaan schrijven, want dat is met de A klasse, of BB zoals die in het noorden heet dus niet gebeurt.

Wat bedoel je met dat je niet aan een onderlinge wedstrijd mag meedoen? Je mag toch wel aan een wedstrijdje meedoen die niet meetelt bij de knhs?

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 10:08

joeluna schreef:
smurffie schreef:

Ik heb ook angst in het parcours, maar omdat ik het zo graag wil en een doorzetter ben ga ik toch.
Dus ik zou volgens jou niet op wedstrijd mogen dan? Omdat ik angst heb?

Nee dat stel ik niet.
Maar stel nou de hindernissen waren lager geweest was je wellicht eerder gestart terwijl je het toen niet aankon.
Heel veel ongelukken gebeuren door te angstige ruiters, die filter je als je de grens hoger stelt.

Eigenlijk was jou angst voor dit parcours niet groot genoeg om niet te starten. Er zijn ook mensen die dat wel hebben, komen die een 80/90 wel veilig rond?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 10:12

Dit geeft ook weer aan hoe erg het niveau van Nederlandse ruiters weer is gedaald.
Enerzijds vind ik het prima, dat laagdrempelige, maar het zou juist de knhs moeten wakker schudden het probleem bij de basis , betere instructeurs , moeten aanpakken ...

marshmellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 10:22

Als je niet eens over de 1m kan/durft met je paard, waarom zou je dan officieel willen starten?
Je weet van jezelf dan al dat je altijd in de klasse blijft hangen lager dan 1m, dus dan hebben wedstrijden ook niet zoveel zin.
Ook zitten die lagere klasses de andere ook alleen maar in de weg, omdat die eerst hele simpele parcoursen moeten rijden voor ze eindelijk naar het 'echte' springwerk over kunnen op wedstrijd.
Snap niet helemaal waarom je niet gewoon BB kan starten, maar perse officieel zou willen.
Tsja je krijgt punten en prijzen, maar mag hopen dat je niet op wedstrijd gaat om alleen maar wat prijzen binnen te halen..

Dus ik zeg; lekker zo laten als dat t was :)