Zo veel trainen en nog geen winstpunten in de l1

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CK88

Re: Zo veel trainen en nog geen winstpunten in de l1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 15:28

Ik heb ook een tijdje een springpaard op wedstrijd gestart. Eigenlijk wou ik hem alleen zadel mak maken en voor de ervaring een keer een proefjes starten. De B waren we zo door met altijd prijs en de L1 hadden we ook de punten van de L2 zo, met vaak in de prijzen.
Nu had dit springpaard zijn bouw redelijk mee, maar het was écht geen dressuurpaard. :P Daarbij ben ik ook nog eens een slordige proeven rijder, maar hij deed het wel!
Misschien toch een keertje verschillende instructrices proberen?
Dit was het springpaard:
http://fotoserve.sunshine-it.nl/~claudi ... g_2429.jpg

Fee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 15:40

Ik ben het er juist helemaal niet mee eens..
Ik rijd een haflinger, ben door de B heen gevlogen, binnen 4 wedstrijden had ik mijn punten ruim voor het L1. En nu binnen drie wedstrijden ook alweer 6 punten in het L1, terwijl er bijvoorbeeld aan het wijken echt nog heel wat gesleuteld kan worden. Ik verbaas me elke keer weer hoe ik die punten rijd.

En het is ook nog niet eens een 'sport haflinger'... Neigt meer naar het ouderwetse type nog.

Dus waarschijnlijk schort er dan echt wat aan de basis en moet je daar aan werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 17:41

44Myrthe44 schreef:
Joolien schreef:
Even een aanvulling: Zeggen dat je tegen sterkere combinaties moet wil zeggen dat jou combinatie gewoon niet sterk genoeg is, niet andersom.

Dat is helemaal waar.
Maar het neemt niet weg dat de lat de afgelopen jaren steeds hoger is gelegd.
Waar je 10 jaar geleden 190 voor kreeg, krijg je nu 160 voor..
En voor de ''gewone'' ruiter met het ''gewone'' paard die alleen leuk basissport wil rijden kan dat wel eens jammer zijn.

Ik lees al even mee, maar hier wil ik toch even op reageren.. Ben het niet met je eens, zowel mijn paard als mijn pony waren erg simpel te noemen, gewone beesten, met niks extra's en ik ben een gewone ruiter die het altijd gewoon als hobby heeft gedaan. Toch ben ik met beide Z2 dressuur geworden, niet met monsterscores en bij grotere deelnemersvelden (kampioenschappen bijvoorbeeld) bungelde ik onderin de middenmoot. Maar ook de gewone ruiter met het gewone paard kan best leuk meedoen in de sport :j Dat je dan niet iedere wedstrijd wint, wil niet zeggen dat het nog steeds een uitdaging is om zelf te zien dat je toch promoveren kunt naar weer een hoge klasse :)

TS, blijf vooral kritisch naar je eigen rijden kijken, dat je geen winst in het L1 haalt wil toch zeggen dat er ergens behoorlijk iets schort. Dan kan je proefje nog heel netjes zijn, maar als je basis nog niet goed is, dan red je het gewoon nu nog even niet.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 18:36

Onze kinderen hebben vroeger op all-round paarden, dus niet specifiek dressuur of springen bijna altijd nk gereden, als je, met welk paard dan ook regelmatig geen wp rijd dan is het niet aan het sterke deelnemersveld maar toch vaak aan eigen rijkunstige kwaliteiten te wijten. In welke regio je ook rijd.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 19:41

vonneke schreef:
Dat is dus echt niet weer.

Ik jureer door heel Brabant en kreeg ook de klasse B voor mijn neus.
Een paard wat keurig in een stille aanleuning loopt maar niet door de hals is kan bij mij echt winnen.

Maar het probleem is vaak dat de paarden niet stil in de aanleuning zijn. Wisselen van halslengte en hoogte.

Maar wanneer de aanleuning stil is en de proef keurig verreden kunnen ze makkelijk winnen

Dat is ook meerdere malen voorgekomen

Dan kom ik toch ook in Brabant op andere concoursen dan jij. De paarden die met een lange nek lopen (wel gewoon naar het bit toe, maar geen ronding in de hals zeg maar) die zie je zelfs nog maar nauwelijks en kom je ze tegen dan zitten ze zo rond de 160. Ik vind dat trouwens geen probleem, terecht dat iemand die zijn paard al verder afgericht heeft ook hoger in de ranglijst komt te staan.
Maar vroegah zag ik die nog wel heel veel op concours.

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 19:45

Ik heb nog nooit een dressuugefokt paard uitgebracht. Ik rij alleen maar met springgefokte paarden. Zorg dat je basis er goed in zit en werk de proef goed af. Ik rij met deze paarden ook goede punten. Ook 2 wp per proef. Ga eens naar een oefendressuur dag waar je ook commentaar op je proef kan krijgen. Dat wordt bijv in Ermelo wel gedaan.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 19:48

Mijn ervaring is dat het toch echt doorgaans niet zo goed is als dat de ruiter/amazone denkt dat het is.
Kortom echt niet dat de jury je paard niet leuk vind.
Het is echt niet het probleem dat je springpaarden rijdt in de L1.

Momenteel gaat het hier ook als oud hout, gelukkig snap ik dat het MIJN probleem is en niet die van de jury.
Kortom, wij meten km's maken, hij moet veel mee, anders kruipt hij in zijn schulp en kan je er niets meer mee.
Tel daar bij op dat ik dan te veel eraan ga rijden, waardoor hij nog meer blokkeert en tja, dan heb
je een bagger proef.
Voor ons maar 1 methode om daar door heen te komen, toch op wedstrijd gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 17:46

Urielle schreef:
[naam] schreef:
Dat is dus echt niet weer.

Ik jureer door heel Brabant en kreeg ook de klasse B voor mijn neus.
Een paard wat keurig in een stille aanleuning loopt maar niet door de hals is kan bij mij echt winnen.

Maar het probleem is vaak dat de paarden niet stil in de aanleuning zijn. Wisselen van halslengte en hoogte.

Maar wanneer de aanleuning stil is en de proef keurig verreden kunnen ze makkelijk winnen

Dat is ook meerdere malen voorgekomen

Dan kom ik toch ook in Brabant op andere concoursen dan jij. De paarden die met een lange nek lopen (wel gewoon naar het bit toe, maar geen ronding in de hals zeg maar) die zie je zelfs nog maar nauwelijks en kom je ze tegen dan zitten ze zo rond de 160. Ik vind dat trouwens geen probleem, terecht dat iemand die zijn paard al verder afgericht heeft ook hoger in de ranglijst komt te staan.
Maar vroegah zag ik die nog wel heel veel op concours.

Een paard wat met een lange nek loopt, loopt volledig uit elkaar en zal dus niet hoog scoren.

CKR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 17:56

Ik ben bang dat je toch rijtechnisch het een en ander moet verbeteren, ik rij ook met springgefokt(v. Burggraaf, v. Moeder onbekend op papier maar is gelders) en ben de L1 Door gevlogen in 5 wedstrijden. We begonnen wat mager maar eindigde met 204. Nu 2x L2 gestart en 3x winst. Paard is redelijk grof en erg lang gelijnd. Voor mij een nadeel dat ik hem nu al flink bij elkaar moet rijden maar zo lang je rijtechnisch dat doet punten kan oplossen maakt het denk ik niet uit hoe je paard er uit ziet hoor ;) of het nou een warmbloed of een koudbloed is. Als jij goed rijdt, kan de jury echt niet om je heen!

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 18:20

Ik heb gister in het l1 3 winstpunten en een ticket voor de regiokampioenschappen gekregen, mijn paard is '3/4 knabstrupper en 1/4 spring kwpn. Echt een duikboot maar het word steeds beter

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 15:55

Hey Loes *D

Ik denk niet dat het ligt aan springpaard zijn, maar met het feit dat A. wat groter en langer gebouwd is.
Daardoor is het moeilijk om haar bij elkaar te rijden. Scherp maken aan je been, veel overgangen en zijgangen voor je de proef in gaat.
Wat je er achter in rijdt moet je voor weer kunnen sluiten.

Ik kan het wel met je eens zijn dat er in de B/L1 steeds meer wordt verwacht dat je paard geslotener is. Zoals je weet kreeg ik afgelopen winter ook het commentaar (in de B) dat hij meer op de achterhand moet. Voor een langer paard is dat gewoon erg moeilijk, zeker in de lagere klasses, als je nog niet zo ver bent in de training. Ik/jij zult wat langer training nodig hebben om dat geslotener te krijgen, terwijl andere paarden dan van nature meer hebben.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 15:59

Yucca schreef:
Hey Loes *D

Ik denk niet dat het ligt aan springpaard zijn, maar met het feit dat A. wat groter en langer gebouwd is.
Daardoor is het moeilijk om haar bij elkaar te rijden. Scherp maken aan je been, veel overgangen en zijgangen voor je de proef in gaat.

Ik kan het wel met je eens zijn dat er in de B/L1 steeds meer wordt verwacht dat je paard geslotener is. Zoals je weet kreeg ik afgelopen winter ook het commentaar (in de B) dat hij meer op de achterhand moet. Voor een langer paard is dat gewoon erg moeilijk, zeker in de lagere klasses, als je nog niet zo ver bent in de training. Ik/jij zult wat langer training nodig hebben om dat geslotener te krijgen, terwijl andere paarden dan van nature meer hebben.

Ik vind dit onzin .....mijn paard is 1.82 m en 3.5 meter lang :D maar die loopt van jongs af aan prima punten hoor!

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 16:04

listiglistje schreef:
Yucca schreef:
Hey Loes *D

Ik vind dit onzin .....mijn paard is 1.82 m en 3.5 meter lang :D maar die loopt van jongs af aan prima punten hoor!

Goh, zijn alle paarden hetzelfde ja? Bijzonder....

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 16:06

Ja, maar niet elk paard is het hetzelfde.
Het is in het algemeen zo dat een langer paard wat een beetje op de voorhand gebouwd is, moeilijker is om te sluiten. Een korter paard zet zich weer makkelijker strak.

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 16:09

Jammer dat TS na 3 juli niet meer heeft gereageerd, misschien is ze druk :-)
Denk dat er hier wel leuke/goede tips gegeven zijn én op een goede manier wordt bijgedragen aan het topic.

_Loes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-13 12:09

Idd erg bijzonder dat alle paarden hetzelfde zijn haha..
Je hebt helemaal gelijk hoor Joyce, Anka is ook een lang paard.. maar wilde graag eens een mening van anderen horen;)
En inderdaad die opmerking van geslotener blijven is waar, maar het is pas l1.. ;)

Moet toch maar gaan springen haha :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 12:23

_Loes schreef:
Je hebt helemaal gelijk hoor Joyce, Anka is ook een lang paard.. maar wilde graag eens een mening van anderen horen;)
En inderdaad die opmerking van geslotener blijven is waar, maar het is pas l1.. ;)

Lees eens goed wat er in de L1 verwacht wordt. Ik probeer het op te zoeken maar kan het even niet vinden. Daar wordt al een begin gemaakt naar een gesloten paard, richting het verzamelen.
Nu gaan springen is misschien niet heel verstandig want blijkbaar is je basis ook niet helemaal in orde ;)

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 12:29

Ik heb alleen de OP van TS gelezen en niet alle reacties, maar ik ben het hier absoluut niet mee eens. Een paard dat goed voor elkaar is is goed voor elkaar en die krijgen hun punten echt wel! Of het nu een springer is of niet... Het probleem is denk ik meer dat 9 vd 10 paarden niet correct gereden worden en als ik soms zie wat er op wedstrijd in het L1 rijd, dan vraag ik mij serieus af, hoe dat ooit punten in het B heeft kunnen rijden. Maargoed dat is een andere discussie.

Zie hier mijn Springpaard ( cyber van Berkenbroeck x Wundermeyer ), 5 jaar oud, M1 met 12 winstpunten en wint alles wat er te winnen valt en loopt alleen maar rond de 200 pnt.

http://www.youtube.com/watch?v=_63AtKr0dZY

Dit is overigens niet banketstaaf bedoeld hoor! Maar ik denk dat als je veel lest bij een goede instructeur, jij ook echt je punten wel gaat rijden! :)

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 12:55

Ha, ha, jij wilt vast heel bokt over je heen hebben met de slofteugel boven aan het zadel vast ;) . Maar moet zeggen dat ik dat ook al vaker gedaan heb bij een van onze paarden :D . Alleen vind ik bij jou op het filmpje wel dat je met heel veel druk rijd.

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 14:43

Ik denk ook wel dat het niveau hoger ligt dan een aantal jaren geleden. Maar er wordt ook meer gevraagd, al vanaf de B.

Voorbeeld:

Vorige week heeft het meisje dat op mijn merrie rijdt (heb ik zelf M2 mee gereden)een onderlinge wedstrijd gereden. Het lukt haar nog niet haar helemaal fijn rond te rijden dus heeft ze zich meer geconcentreerd op het rijden van de oefeningen wat ze heel netjes heeft gedaan. Paard liep niet met de neus in de wind maar in een constante aanleuning met lange nek zeg maar (weet niet hoe ik het anders moet omschrijven).

Meisje heeft zelf geen wedstrijd ervaring, het was een onderlinge wedstrijd om ervaring op te doen, de jury gaf ook commentaar na de wedstrijd.

Ze werd na de proef bij de jury geroepen die haar wel even zou leren hoe het paard rond te rijden. Paard staat dus min of meer op rust, ze moest hem oppakken, been er aan houden en "spelen met de handen" om hem na te laten geven. Nouja zeg, hoe leer ik iemand zagen _-:( . Zo deed de jury ook al bij de combi ervoor, dat paard stond helemaal lang met holle rug, oh-oh wat erg.

Meisje had 160 punten en was zwaar teleurgesteld. Er stond ook echt helemaal niets positiefs op de coupon, had bijna overal een 4 of 5 voor zonder commentaar, alleen aan het eind dat ze hem meer rond moest rijden.....

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 15:12

Odeale schreef:
Ik denk ook wel dat het niveau hoger ligt dan een aantal jaren geleden. Maar er wordt ook meer gevraagd, al vanaf de B.

Voorbeeld:

Vorige week heeft het meisje dat op mijn merrie rijdt (heb ik zelf M2 mee gereden)een onderlinge wedstrijd gereden. Het lukt haar nog niet haar helemaal fijn rond te rijden dus heeft ze zich meer geconcentreerd op het rijden van de oefeningen wat ze heel netjes heeft gedaan. Paard liep niet met de neus in de wind maar in een constante aanleuning met lange nek zeg maar (weet niet hoe ik het anders moet omschrijven).

Meisje heeft zelf geen wedstrijd ervaring, het was een onderlinge wedstrijd om ervaring op te doen, de jury gaf ook commentaar na de wedstrijd.

Ze werd na de proef bij de jury geroepen die haar wel even zou leren hoe het paard rond te rijden. Paard staat dus min of meer op rust, ze moest hem oppakken, been er aan houden en "spelen met de handen" om hem na te laten geven. Nouja zeg, hoe leer ik iemand zagen _-:( . Zo deed de jury ook al bij de combi ervoor, dat paard stond helemaal lang met holle rug, oh-oh wat erg.

Meisje had 160 punten en was zwaar teleurgesteld. Er stond ook echt helemaal niets positiefs op de coupon, had bijna overal een 4 of 5 voor zonder commentaar, alleen aan het eind dat ze hem meer rond moest rijden.....

Teleurstelling moet je ook gewoon mee leren omgaan...

Voordat ik zelf op wedstrijd ging, ben ik zeker 10 jaar met iemand anders mee geweest. In die tijd had ik simpelweg geen paard om wedstrijden mee te rijden. Maar ik leerde wel kritisch kijken en weet nu precies waarom mijn punten terecht zijn. Ik heb nog nooit meegemaakt dat ik me totaal niet in de punten kon vinden.
Wel eens twee nagenoeg gelijke proeven gereden, bij de ene kreeg ik 167 en bij de andere 188. Hoewel ik me heb verbaasd over de lage punten, kon ik me wel geheel vinden in het commentaar dat bij de proeven werd geleverd.

Als je niet met teleurstelling om kan gaan, moet je niet aan een jurysport beginnen.
En met teleurstelling omgaan begint in mijn ogen met leven en laten leven... Wat gebeurd is kan je niets meer aan veranderen!

Niet de sport willen veranderen omwille van je eigen punten. Maar daar zijn al meerdere opmerkingen over gemaakt in dit topic.

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 09:57

Punt was ook niet de teleurstelling maar wel de demotivatie en het advies dat werd gegeven. Het was maar een onderlinge wedstrijd om ervaring op te doen. We wisten ook wel dat ze nog niet klaar was voor een officiële wedstrijd.

_Loes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-13 08:02

Joolien schreef:
_Loes schreef:

Lees eens goed wat er in de L1 verwacht wordt. Ik probeer het op te zoeken maar kan het even niet vinden. Daar wordt al een begin gemaakt naar een gesloten paard, richting het verzamelen.
Nu gaan springen is misschien niet heel verstandig want blijkbaar is je basis ook niet helemaal in orde ;)

Sorry, maar wat is dit nou weer voor rare opmerking.. het springen gaat al aardig goed, van het weekend bb gesprongen en dat was echt een super mooi rondje. Daarbij heb ik om de week extra springles met goede instructie..

Aan z'n antwoord heb ik echt niets :') :')

DeniiSee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 08:38

Ik denk dat als je gewoon goed en netjes rijd, je gewoon aan je punten komt.
Ik rij zelf met m'n pony van 1.50 tussen de paarden, en we hebben alleen maar hoge punten tot nu toe gereden. (Pony is 5 jaar, zelf ingereden etc.)
hebben nu 207,205 en 202 gereden. Telkens eerste plaatsen. :)

anke_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 12:21

_Loes schreef:
Sorry, maar wat is dit nou weer voor rare opmerking.. het springen gaat al aardig goed, van het weekend bb gesprongen en dat was echt een super mooi rondje. Daarbij heb ik om de week extra springles met goede instructie..

Aan z'n antwoord heb ik echt niets :') :')

Nou denk niet dat Joolien het aanvallig bedoelt, maar ben het wel met haar eens:j. Tijdens het springen moet je kunnen schakelen naar voren en weer terug. Dit wordt ook in de L1/L2 gevraagd. Ook als je hoger gaat springen is het dressuurmatig rijden tussen de hindernissen belangrijk. zelf gaat het bij mij ook iets minder goed(volg daarom extra privéles) en begin daarna pas met springen. Ik vind persoonlijk als je op de gok naar een hindernis rijdt en maar hopen dat het goed gaat geen springen :o
maar misschien kan je springinstructeur je wel helpen bij de dressuurmatige problemen?! ;)