Ik denk ook wel dat het niveau hoger ligt dan een aantal jaren geleden. Maar er wordt ook meer gevraagd, al vanaf de B.
Voorbeeld:
Vorige week heeft het meisje dat op mijn merrie rijdt (heb ik zelf M2 mee gereden)een onderlinge wedstrijd gereden. Het lukt haar nog niet haar helemaal fijn rond te rijden dus heeft ze zich meer geconcentreerd op het rijden van de oefeningen wat ze heel netjes heeft gedaan. Paard liep niet met de neus in de wind maar in een constante aanleuning met lange nek zeg maar (weet niet hoe ik het anders moet omschrijven).
Meisje heeft zelf geen wedstrijd ervaring, het was een onderlinge wedstrijd om ervaring op te doen, de jury gaf ook commentaar na de wedstrijd.
Ze werd na de proef bij de jury geroepen die haar wel even zou leren hoe het paard rond te rijden. Paard staat dus min of meer op rust, ze moest hem oppakken, been er aan houden en "spelen met de handen" om hem na te laten geven. Nouja zeg, hoe leer ik iemand zagen

. Zo deed de jury ook al bij de combi ervoor, dat paard stond helemaal lang met holle rug, oh-oh wat erg.
Meisje had 160 punten en was zwaar teleurgesteld. Er stond ook echt helemaal niets positiefs op de coupon, had bijna overal een 4 of 5 voor zonder commentaar, alleen aan het eind dat ze hem meer rond moest rijden.....