Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
) en die is na 2 proefjes helemaal uitgeblust. Als ze dan nog helemaal naar huis moest, zou ik dat echt teveel voor haar vinden.
Gini schreef:Ja, want mensen die een endurancerit van 20 km rijden zijn echt al supercompetitief en moeten echt al high-tech spullen hebben om hartslag en dergelijke bij te houden.
).

) mij niet zo moeilijk voor een paard, zeker niet als die regelmatig buiten loopt en nergens stress van ervaart etc. Maar ik ken verder ook niks van dressuur, dat dan weer niet
Gini schreef:Ja, want mensen die een endurancerit van 20 km rijden zijn echt al supercompetitief en moeten echt al high-tech spullen hebben om hartslag en dergelijke bij te houden.![]()
Persoonlijk denk ik dat 11 km heen en terug + 2 dressuurproeven rijden intensiever is dan die endurancerit. Daarom vond ik het een gekke vergelijking dat een endurancepaard dit wel aan zou kunnen.
Daarbij ging het mij ook niet om "niet aankunnen". Een paard zal hier niet dood bij neervallen. Maar ik zou het met mijn paard niet doen. Ik wil op wedstrijd en ik wil presteren en ik wil dat kunnen doen met alle luxezorgen voor mijn paard. Lekker even rusten met een hooinetje, lekker wat water drinken, geen gewicht op de rug.
Gini schreef:Welke exacte gemoedstoestand er ook in het spel was, paardlief voelde zich duidelijk niet optimaal in de situatie en was blij dat die even stil kon staan op de trailer.
Ik vind dit best wel interessante materie voor een aparte discussie. Ik denk dat veel mensen onderschatten wat een wedstrijd en de hele wedstrijdsituatie met een paard doen, voornamelijk mentaal, maar ook lichamelijk. Ook al zijn het dan maar B-proefjes.
De voorbeelden van buitenritjes en dagtochten horen hier dus niet allemaal thuis. Neem een jong, goed getraind paard mee op een buitenrit van ocharm 5 km, maar laat er genoeg nieuwigheden en mentale uitdagingen in zitten en het paard komt doodmoe thuis. In het koppie wel te verstaan.
Hoe koel een paard ook is, een wedstrijdsituatie brengt altijd extra mentale belasting mee voor een paard.