Stappend naar wedstrijd hoe lang is eerlijk?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Re: Stappend naar wedstrijd hoe lang is eerlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 12:55

Doesburg? Waar is de wedstrijd dan, moet je dan ook de brug over? Maar dan inderdaad wel veel asfalt wegen en niet fijn berijdbare berm.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-13 13:01

steenderen, grootste gedeelte is fietspad, wel veel asvalt ja, maar daar hebben we ijzers voor

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 13:15

Dat is te doen, veel fietspad (beetje illegaal maar een stuk veiliger dan de 60 weg daar). En in het weekend weinig landbouw verkeer. En idd gelukkig veel bomen op het fietspad die schaduw geven en eventueel rust bij Ijsselstrand.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-13 13:20

daarom. ik vertrek op tijd, dan kunnen we de tijd nemen. daar ff het zadel er af, ken wel mensen die ook gaan, dus kan m wel aan een trailer zetten in de schaduw.

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 13:30

Het ligt eraan wat je paard gewend is.

De mijne heeft nog redelijk veel stress van wedstrijden (ook door mij hoor ;) ) en die is na 2 proefjes helemaal uitgeblust. Als ze dan nog helemaal naar huis moest, zou ik dat echt teveel voor haar vinden.

Je kunt zelf je paard het beste inschatten: als jij denkt dat het geen probleem voor hem is, dan denk ik dat het geen probleem voor hem is. Veel succes!!!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 14:18

Ik zou het zadel er pas af doen na je wedstrijd en er op laten zitten totdat je je proefjes hebt gehad :-)

Je zult niet de eerste zijn die dat doet waarbij het paard denkt 'ah, lekker ff rollen' en dan zit je daar met een zanderig paard waar het zadel weer op moet :))

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 14:23

Voor veel paarden is het heerlijk om na een wedstrijd met drukte en/of stress even lekker een half uur (of wat langer) buiten te rijden om tot rust te komen, lekker even uitwaaien. Niet meteen de stal of trailer in moeten.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-13 14:59

stress heeft ie op de wedstrijd gelukkig niet. normaal gesproken duikt ie meteen naar de grond om te grazen zodra ie de trailer uitkomt.

we zullen eht zien morgen

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 22:32

Heel veel succes alvast :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 12:03

Gini schreef:
Ja, want mensen die een endurancerit van 20 km rijden zijn echt al supercompetitief en moeten echt al high-tech spullen hebben om hartslag en dergelijke bij te houden. :D

Dat niet, maar er zit wel een minimumsnelheid aan die wedstrijden en die houdt in dat je grotendeels draaft, af en toe een galopje en maar beperkt stappen ... Is toch een verschil met 11 km stappen en later weer 11 km terug.

(ik weet trouwens niet hoe het in Nederland zit, maar in België kan je al langer meedoen met 20 km en dat is aan minimum 10km/u).

Is offtopic, weet ik, maar wilde het wel even vermelden .. Een endurance-wedstrijd van 20 km is anders dan een bosrit van 20 km (tenzij je traint voor de endurance :Y) ).

Succes ermee TS, het is best warm maar als je alles goed in de gaten houdt moet dat goedkomen :)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 12:17

Ja, maar dat is juist wat ik zeg.
Ik denk dat ik mij niet zo goed heb uitgedrukt. Ik zag gewoon veel argumenten voorbijkomen die gingen over endurancepaarden. Endurancepaarden doen dit ook, dus waarom zou deze pony het niet kunnen. Uiteraard rijden endurancepaarden 80, 120 en zelfs 160 km, wat is dan 22 km. Maar dat is het hem juist, die paarden hebben een training die volledig toegespitst is op die lange afstand.

De ritten voor beginnende ruiters zijn 20 km (dacht al dat ik gek werd, maar in België bestaan die wedstrijden dus gewoon). Om even te proeven van de endurance. Maar wat wil dat zeggen? Dat de endurancecommissie 20 km ook al een mooie afstand vindt voor een ongetraind beginnend paard. Meer moet het al niet zijn om te beginnen.

Daarom dat ik de vergelijking met endurance juist zo moeilijk vindt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 12:25

Ok, op die manier .. Maar toch, de beginklasse in België is inderdaad 20 km, maar dan wel aan 10 km/u en dat doe je niet in stap .. Dat is grotendeels draf en hier en daar stukken/stukjes galop en echt maar beperkt stappen. Dus dat is dan de beginnersklasse, en dat is dan in mijn ogen toch nog meer dan wat TS wil doen, 11 km stappen, proefjes rijden en 11 km terug .. Dat doet ze ook niet op 2u tijd wat je in de endurance-beginnersklasse wel moet .. Dat bedoelde ik ;)

Dus het lijkt (ik zeg lijkt ;) ) mij niet zo moeilijk voor een paard, zeker niet als die regelmatig buiten loopt en nergens stress van ervaart etc. Maar ik ken verder ook niks van dressuur, dat dan weer niet :+

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 12:33

Ach, ik denk ook niet dat het paard van TS dood zal neervallen hoor. En we zullen straks wel horen hoe het allemaal gegaan is.
Maar ik persoonlijk zou het gewoon niet doen. Puur persoonlijk. :D

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 12:39

Gini schreef:
Ja, want mensen die een endurancerit van 20 km rijden zijn echt al supercompetitief en moeten echt al high-tech spullen hebben om hartslag en dergelijke bij te houden. :D

Persoonlijk denk ik dat 11 km heen en terug + 2 dressuurproeven rijden intensiever is dan die endurancerit. Daarom vond ik het een gekke vergelijking dat een endurancepaard dit wel aan zou kunnen.

Daarbij ging het mij ook niet om "niet aankunnen". Een paard zal hier niet dood bij neervallen. Maar ik zou het met mijn paard niet doen. Ik wil op wedstrijd en ik wil presteren en ik wil dat kunnen doen met alle luxezorgen voor mijn paard. Lekker even rusten met een hooinetje, lekker wat water drinken, geen gewicht op de rug.

En endurancewedstrijd van 20 kilometer is in NL nagenoeg niet te vinden meestal zijn die rond de 30.

Een beetje paard in met een basisconditie moet het makkelijk aan kunnen 22 kilometer op laag tempo en 2 proefjes. Paarden zijn bewegingsdieren en afstand is niet zo snel de belemmerende factor maar wel het tempo.

Hoop wel dat TS op de wedstrijd het paard wat kan laten drinken en grazen. Dat lijkt mij tussendoor wel belangrijk :j

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 13:20

Daarom, lichamelijk zal een paard er niets aan overhouden. Maar ik kijk meer naar de mentale belasting die altijd gepaard gaat met wedstrijden. De (lichte) stress van de ruiter, veel andere paarden en mensen en diens stress, geluiden, gedoe, presteren,...

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 13:41

ts heeft een nuchter gelders paard, als ik het profiel zo bekijk en de oude topics geloof ik niet dat 1 van beiden een enorme zenuwpees is.:)

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-13 16:16

Heenweg aleen gestapt. Had een rugzak op die ontzettend klepperde als ik ging draven. 2.5 uur over gedaan. ..was wel wat langer dan 11 km gok ik.

Toen we daar aan kwamen liep hij nog even fit als toen we net vertrokken. Uurtje laten grazen en langzaam weer klaargemaakt om wat te gaan doen eerste proef ging redelijk. 2e proef viel hij wat stil... hij moest nodig plassen bleek toen hij de proef uitkwam. .. Tijdens het losrijden iemand tegengekomen die ons weer terug wilde brengen. Was ik erg blin mee...kan zelf niet meer zitten :p paard stond in de trailer ook meteen te slapen.

Al met al..het is me niet tegen gevallen, maar ik zou het niet snel nog een keer doen.vooral voor mezelf. Ik was moe waardoor ik in deze hitte er ook jiet meer aan kon rijden.

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 21:08

Wijze les, paard kon het in elk geval wel aan :D
Fijn dat je een lift terug kon krijgen!

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 21:12

Toch goeie ervaring geweest? Als je wat meer had kunnen draven en het iets koeler was geweest, ging het waarschijnlijk nog wel wat vlotter :)

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 21:12

Pfoe.. stel je voor dat je met die hitte ook nog 2,5 uur terug had gemoeten! Gelukkig dat iemand je wilde brengen :(:).
Knap dat het gelukt is hoor, ik vind 11 km nog een hele afstand en zou het met mijn paard niet aandurven, dus respect!
Wat waren je punten trouwens?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 22:14

De temperatuur zal idd wel een grote rol gespeeld hebben. Fijn dat je toch met de trailer terug kon.

Ik wil niet de betweter uithangen, maar ik wil toch even de opmerking van een paar berichten boven me aanhalen dat het paard het in elk geval aankon. Ik denk dat we eigenlijk kunnen stellen dat dat in deze situatie niet het geval geweest is en dat TS ook wel in belang van haar paard gedacht heeft. Paard gaf duidelijk aan moe te zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 22:35

Was 'ie moe, of verveelde hij zich de tandjes, na 2,5 uur stappen....

Wij hebben vandaag een kort ritje van 20 km gemaakt, met draf en galop, en onze beesten kwamen zo fris als een hoentje thuis hoor. En dat zijn echt maar heel simpele recreatiebeesten die net 2,5 mnd stil hebben gestaan ivm onze vakantie...

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 22:43

Welke exacte gemoedstoestand er ook in het spel was, paardlief voelde zich duidelijk niet optimaal in de situatie en was blij dat die even stil kon staan op de trailer.

Ik vind dit best wel interessante materie voor een aparte discussie. Ik denk dat veel mensen onderschatten wat een wedstrijd en de hele wedstrijdsituatie met een paard doen, voornamelijk mentaal, maar ook lichamelijk. Ook al zijn het dan maar B-proefjes.

De voorbeelden van buitenritjes en dagtochten horen hier dus niet allemaal thuis. Neem een jong, goed getraind paard mee op een buitenrit van ocharm 5 km, maar laat er genoeg nieuwigheden en mentale uitdagingen in zitten en het paard komt doodmoe thuis. In het koppie wel te verstaan.

Hoe koel een paard ook is, een wedstrijdsituatie brengt altijd extra mentale belasting mee voor een paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 22:46

Misschien een leuke discussie voor op Rijtechnisch-discussies :j

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 12:35

Gini schreef:
Welke exacte gemoedstoestand er ook in het spel was, paardlief voelde zich duidelijk niet optimaal in de situatie en was blij dat die even stil kon staan op de trailer.

Ik vind dit best wel interessante materie voor een aparte discussie. Ik denk dat veel mensen onderschatten wat een wedstrijd en de hele wedstrijdsituatie met een paard doen, voornamelijk mentaal, maar ook lichamelijk. Ook al zijn het dan maar B-proefjes.

De voorbeelden van buitenritjes en dagtochten horen hier dus niet allemaal thuis. Neem een jong, goed getraind paard mee op een buitenrit van ocharm 5 km, maar laat er genoeg nieuwigheden en mentale uitdagingen in zitten en het paard komt doodmoe thuis. In het koppie wel te verstaan.

Hoe koel een paard ook is, een wedstrijdsituatie brengt altijd extra mentale belasting mee voor een paard.

is inderdaad exact wat ik bedoel.