Afmelden wedstrijden wegens overmacht en toch een rekening

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 13:31

Hier in het zuiden is de financiële basis vd verenigingen duidelijk een stuk beter dan elders. Duizenden euro's op de spaarrekening is hier standaard, geen uitzondering. Daarnaast hielden we toen ik nog secretariaat deed (2 jr geleden) zo'n 4000,- over aan een 2daags concours. Dit was wel allemaal sponsorgeld, de wedstrijd betaalde zichzelf, dus ook de terreinkosten a 2000,- Dus voor mij gaat het zielige verhaal van armlastige verenigingen niet op, dan maar 1x per maand papier ophalen zoals ik ook 15 jaar lang gedaan heb. Ik vind niet dat deelnemers een organisatie gezond moeten maken, dat moet de organisatie zelf doen. Vandaar dat ik ook zeg dat de organisatie niet volledig afgeschermd moet worden door de KNHS, kosten delen is in mijn ogen veel eerlijker.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 13:31

MizzMontana schreef:
Hier ben ik het wel mee eens.
Als je je netjes op tijd afmeld en er staat al iemand op de wachtlijst waarmee ze jou plekje kunnen opvullen dan zou de vereniging geen rekening meer moeten sturen. Maarja, zie dit maar eens te controleren bij alle wedstrijdsecretariaten.

Voor mijzelf weegt het betalen van het startgeld nooit mee bij het afmelden. Als het overmacht is door een paard dat niet fit is of een gevaarlijke situatie door het weer dan meld ik me af en betaal ik het startgeld als ze daar om vragen. Maar krijg ook regelmatig een mailtje terug bedankt voor het afmelden zonder rekening.

Zelf heb ik ook een aantal jaren het wedstrijdsecretariaat van een vereniging gedaan en bij ons was netjes afmelden geen rekening sturen maar niet op komen dagen zonder afmelden was een rekening nasturen. Werd die rekening niet betaald dan ging de naam op een lijstje en de volgende wedstrijd het antwoord dat ze niet konden starten.

Het wel of niet hebben van een reservelijst doet niets af aan de betalingsverplichting.
Enig idee hoeveel werk een afmelder te weeg brengt?

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 13:35

Ja, computer aanzetten, concoursprogramma opstarten en deelnemer deleten. Niet zo heel veel dus. Vroeger was het veel meer werk met al die losse coupons uitsorteren, ringnrs invullen, etc. Nu 1dag voor wedstrijd printer aanzetten en klaar.... Snap me goed, weet precies hoeveel werk het is, heb jaren een 2daags concours met dressuur, springen en afdekingsdressuur in mijn eentje gedaan. Dusvafmeldingen vallen echt wel mee

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 13:37

gr_roos schreef:
Ik vind dat het nu wel een zeur topic wordt :o je weet dat er regelementen zijn als je lid wordt van de KNHS. Als je daar niet van op de hoogte bent kan de KNHS er niets aan doen en had je je beter moeten inlezen voor je lid werd.

De kosten bij een wedstrijdorganisatie neerleggen vind ik ook niet netjes, zij kunnen ook niets doen aan het weer, een kreupel paard, een scheet die dwars zit enz....

:')

Vooral die scheet doet het hem!

miisshOrse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 13:38

Ik betaal hier heel regelmatig rekeningen voor startplaatsen waar ik uiteindelijk niet rijd.. Denk aan missende ijzers, kreupel, weersomstandigheden etc. Als de inschrijfdatum gesloten is moet je gewoon betalen. De organisatie heeft op deze opbrengst gerekend en kan die plaats vaak niet meer opvullen zo net van te voren. Vind het dus geen probleem..

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 13:39

Marcella, feit blijft dat er geen dierenarts bij jou paard is geweest, dit geef je zelf ook aan, en dat jij eventueel achteraf een verklaring gaat regelen. Hoe jij dat doet geef je niet aan. Ik zie dus geen reden om achteraf excuus aan te bieden.

Het aantal starts op een wedstrijd en in of uitlopen heeft niets met het kwijtschelden van startgeld te maken. Grote concoursen hebben vaak ook meer kosten. Ik ben wel benieuwd wat een vereniging netto aan een start overhoudt.

Ibonn, waarschijnlijk weet jij wel welke wedstrijd ik bedoel. Dat is een stichting, zij hebben geen vereniging om op terug te vallen, dus ook geen leden om inkomsten te genereren. Daarnaast is sgw een vies wordt in Noord Holland. Als je terrein vergoeding ook nog een met 300 tot 400% wordt verhoogd dan houdt het snel op. Springwedstrijden zijn hier niet enorm druk bezet en dressuur rijdt iedereen het liefst in de buurt, grote concoursen met meer als 6 ruiters in je klasse is voor een aantal ruiters erg beangstigend ;)

Patty83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 13:42

Ibonn schreef:
Hier in het zuiden is de financiële basis vd verenigingen duidelijk een stuk beter dan elders. Duizenden euro's op de spaarrekening is hier standaard, geen uitzondering. Daarnaast hielden we toen ik nog secretariaat deed (2 jr geleden) zo'n 4000,- over aan een 2daags concours. Dit was wel allemaal sponsorgeld, de wedstrijd betaalde zichzelf, dus ook de terreinkosten a 2000,- Dus voor mij gaat het zielige verhaal van armlastige verenigingen niet op, dan maar 1x per maand papier ophalen zoals ik ook 15 jaar lang gedaan heb. Ik vind niet dat deelnemers een organisatie gezond moeten maken, dat moet de organisatie zelf doen. Vandaar dat ik ook zeg dat de organisatie niet volledig afgeschermd moet worden door de KNHS, kosten delen is in mijn ogen veel eerlijker.

Volgens mij maak je hier een beetje de omgekeerde wereld van. Ik ga als vrijwilliger toch niet heel veel moeite doen om sponsorgelden binnen te halen (wat met de crisis ook steeds moeilijker wordt) en papier op te halen etc. zodat de vereniging geen startgeld hoeft door te berekenen aan mensen die zich na sluitingsdatum afmelden?!!
Wedstrijd betaald zichzelf is ook hier het geval in een normale situatie.
Bestuur en wedstrijdsecretariaat etc. investeren al heel veel vrije tijd zodat er überhaupt wedstrijden gereden kunnen worden, een beetje waardering lijkt mij meer op zn plaats dan de opmerkingen dat ze eigenlijk nog meer zouden moeten doen om geld op de spaarrekening van de vereniging te krijgen.

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 13:42

Dat ben ik niet met je eens Ibonn. Ik heb net weer een 2 daags concours achter de rug met vele starts.
Last minute afmeldingen kosten best veel tijd. Zeker als je alles al netjes geprint in mappen hebt.

Ik heb ieder jaar de discussie met deelnemers die zich afmelden over wel of niet betalen. Als wij als organisatie iedereen die afmeldt geen rekening zouden sturen dan kost dat ons honderden euro's. Dat zijn bedragen die wij niet kunnen missen op onze begroting. We zijn al blij als we een concours kunnen organiseren zonder dat er geld bij moet. Soms zijn er jaren dat we er wat aan over houden en soms zijn er jaren dat er geld bij moet.

Nou ken ik zeker wel coulance, sterfgevallen in de naaste familie of paarden die overlijden vind ik coulancegevallen. Paar jaar terug kreeg ik een afmelding van iemand die net haar paard had verloren door atypische myopathie. Die heeft echt geen rekening gekregen.

Maar is je paard kreupel, ben je zelf ziek of vind je dat je vanwege het weer niet kunt starten, dan moet je toch echt je startgeld betalen.

Wij hebben ook wel eens afgezegd omdat het mij te glad was om de weg op te gaan met een trailer. Heel jammer maar ik betaal liever dan het startgeld en blijf lekker thuis.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 13:43

simpie schreef:
tamaramt schreef:
Ik heb eerder dit jaar tot 2 x toe een wedstrijd af moeten zeggen ivm vele sneeuw/ijs op de weg welke ik dermate gevaarlijk vond dat ik hierdoor niet met de trailer weg durfde.
Beide keren was het terrein ook niet ijsvrij; ik heb het geld van 1 wedstrijd terug gekregen omdat die wedstrijd afgelast werd door de weersomstandigheden.
De andere wedstrijd ging door en moest ik dus evengoed € 20 betalen.

Heel erg zuur vond ik zelf. Ik ga geen onnodig risico nemen met dergelijke weersomstandigheden en ik denk dat de verenigingen idd beter zouden moeten kijken naar dergelijke afmeldingen.
Niet op komen dagen etc is idd gewoon betalen vind ik.

Het probleem zit hem in het feit dat wij als organiserende vereniging wel alles hebben moeten regelen en betalen, denk aan jury's en prijzen. Als we de mensen niet het startgeld laten betalen, wie draait er dan op voor het verlies, de vereniging..... en dat kan ook de bedoeling niet zijn. (zelf lid van het wedstrijdsecretariaat van zowel een landelijke rijvereniging als een Kring).

Eens. En als je de regel aan zou passen en alles gaan versoepelen hoe zou het dan worden voor de secretariaten?
Zouden ruiters en amazones dan heel makkelijk omgaan met op het laatst afmelden en komt de organisatie voor veel laatste moment aanpassingen te staan? Je baseert het aantal jury's ook op het aantal deelnemers en je wil niet op het laats juryleden afbellen. En zo zijn er nog wel meer dingen die je op een aantal deelnemers baseert.

willie57

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 13:46

Wij zijn een aantal jaren terug op weg naar een wedstrijd aangereden door een auto en onze trailer kon niet meer verder rijden. Politie erbij en konden gelukkig lopend met het paard weer naar huis. Netjes het wedstrijdsecretariaat gebeld en het hele verhaal verteld. Paar dagen later al de rekening in huis. Was goed flauw, maar heb toen de rekening ingediend bij de verzekering (het ongeluk was niet onze schuld) en kreeg keurig netjes het geld vergoed. Vond het niet netjes dat we moesten betalen want het hakt er wel in zo'n ongeluk. Je staat te trillen op je benen, bent blij dat je er zelf incl. paard goed bent afgekomen. Trailer helemaal stuk en in het begin toch onzeker om weer met trailer te rijden. Was dus echt boos toen die rekening van 15 euro in de bus viel. Gaat niet om die 15 euro, maar meer het principe naar je medemens toe. Het is moeilijk waar je de grens moet trekken van wel of niet moeten betalen.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 13:46

Ik zou niet weten wat het afdragen van contributie en de kosten vd startpas te maken hebben met het inschrijfgeld bij een andere vereniging?
Ze zullen overigens wel strak moeten zijn met het innen vd startgelden na afmelding,als je eens weet hoeveel mensen er afmelden zonder geldige reden.
Dat is zuur voor de mensen die nooit afmelden zonder geldige reden,maar zo werkt het wel.
Wanneer je het makkelijker maakt om af te melden vallen er nog meer mensen uit.
Ik ben dan vaak ook 1 vd weinigen die met slagregens en flinke wind nog op wedstrijd ga.Daar sla ik mezelf ook wel eens voor de kop voor,maar voor de organiserende vereniging is het ook wel zo leuk als er wat mensen op komen dagen.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 13:47

Vrijwilligers werven is soms ook al een hele sport. Een wedstrijd organiseren kost gewoon tijd, veel mensen moeten in deze tijd extra werken om financieel het hoofd boven water te houden en houden daardoor minder tijd over voor de vereniging.

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-13 13:48

gr_roos schreef:
Marcella, feit blijft dat er geen dierenarts bij jou paard is geweest, dit geef je zelf ook aan, en dat jij eventueel achteraf een verklaring gaat regelen. Hoe jij dat doet geef je niet aan. Ik zie dus geen reden om achteraf excuus aan te bieden.

Het aantal starts op een wedstrijd en in of uitlopen heeft niets met het kwijtschelden van startgeld te maken. Grote concoursen hebben vaak ook meer kosten. Ik ben wel benieuwd wat een vereniging netto aan een start overhoudt.

Ibonn, waarschijnlijk weet jij wel welke wedstrijd ik bedoel. Dat is een stichting, zij hebben geen vereniging om op terug te vallen, dus ook geen leden om inkomsten te genereren. Daarnaast is sgw een vies wordt in Noord Holland. Als je terrein vergoeding ook nog een met 300 tot 400% wordt verhoogd dan houdt het snel op. Springwedstrijden zijn hier niet enorm druk bezet en dressuur rijdt iedereen het liefst in de buurt, grote concoursen met meer als 6 ruiters in je klasse is voor een aantal ruiters erg beangstigend ;)

Ik had je hier over een PB gestuurd. Kan je dit misschien buiten het topic houden? Ik vraag je ook helemaal geen excuus. Ik vraag een aanpassing van je bericht omdat je beschuldiging gooit voor het regelen van valse documenten.

Hoe dat doe geef ik wel aan want ik geef in de eerste post daarover al aan dat de wond er nog zit

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 13:48

miisshOrse schreef:
Ik betaal hier heel regelmatig rekeningen voor startplaatsen waar ik uiteindelijk niet rijd.. Denk aan missende ijzers, kreupel, weersomstandigheden etc. Als de inschrijfdatum gesloten is moet je gewoon betalen. De organisatie heeft op deze opbrengst gerekend en kan die plaats vaak niet meer opvullen zo net van te voren. Vind het dus geen probleem..

Hier precies hetzelfde. Eén en dezelfde wedstrijd zelfs beide edities op het laatste moment af moeten melden: paard kreupel en dik sneeuw/gladheid terwijl ik onder het zadel een uur stappend over asfalt heen had gemoeten :n Dik balen, maar heb wel gewoon uit eigen beweging netjes betaald.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 13:48

ponyparadijs schreef:
MizzMontana schreef:
Hier ben ik het wel mee eens.
Als je je netjes op tijd afmeld en er staat al iemand op de wachtlijst waarmee ze jou plekje kunnen opvullen dan zou de vereniging geen rekening meer moeten sturen. Maarja, zie dit maar eens te controleren bij alle wedstrijdsecretariaten.

Voor mijzelf weegt het betalen van het startgeld nooit mee bij het afmelden. Als het overmacht is door een paard dat niet fit is of een gevaarlijke situatie door het weer dan meld ik me af en betaal ik het startgeld als ze daar om vragen. Maar krijg ook regelmatig een mailtje terug bedankt voor het afmelden zonder rekening.

Zelf heb ik ook een aantal jaren het wedstrijdsecretariaat van een vereniging gedaan en bij ons was netjes afmelden geen rekening sturen maar niet op komen dagen zonder afmelden was een rekening nasturen. Werd die rekening niet betaald dan ging de naam op een lijstje en de volgende wedstrijd het antwoord dat ze niet konden starten.

Het wel of niet hebben van een reservelijst doet niets af aan de betalingsverplichting.
Enig idee hoeveel werk een afmelder te weeg brengt?

Ja dat weet ik, zoals ik schrijf heb ik zelf het secretariaat gedaan.

Edit: Maar het secretariaat op zich kost veel werk, daar voegt die afmelding voor mij persoonlijk niet veel aan toe. Maar de inkomsten zijn er wel gewoon als je een vervanger hebt.
Laatst bijgewerkt door MizzMontana op 14-05-13 13:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-13 13:50

Ik snap de voors en ik snap de tegens.

Betalen moet sowieso.

Iedereen bedankt voor het lezen en de moeite voor het beantwoorden!

tagger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 13:53

Ik vind eigenlijk dat het keurig afmelden ook wel een beetje beloond mag worden.
Anders komen combinaties gewoon niet opdagen. We kennen allemaal het beeld van de roepende ringmeester..

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 13:54

TS, betalen moet je.

Hier bij onze vereniging krijg je ook gewoon een factuur. Ik bedoel, stel dat meer dan de helft van de aangemelden niet komt opdagen wegens noodweer/ziek paard e.d. maar er zijn wel alvast gemaakte kosten gemaakt zoals aanwezige juryleden, huur spullen, terrein e.d. Hoe moet de vereniging dat dan betalen?

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-13 13:54

tagger schreef:
Ik vind eigenlijk dat het keurig afmelden ook wel een beetje beloond mag worden.
Anders komen combinaties gewoon niet opdagen. We kennen allemaal het beeld van de roepende ringmeester..

feitelijk gezien maakt dat dus niet uit. Je krijgt hoe dan ook de rekening, mits een schappelijke vereniging treft

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 13:54

tagger schreef:

Het zou wat zijn als we de normale omgangsvormen en fatsoensnormen moeten gaan belonen.
Jammer genoeg is dat precies waar het heen gaat in deze wereld...

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 13:55

Mijn laatste Posts gingen vooral over het wel of niet afmelden van de hele wedstrijd en als reactie op Posts dat organisaties dat niet kunnen dragen. Dat is voor mij echt geen argument, organiseren houdt een zeker risico in en dat risico is voor de organisatie. Dat kun je opvangen door een goede financiële basis.

Voor individuele gevallen moet er gewoon een duidelijke regel komen, nu is er willekeur. De vele "makkelijke" afmeldingen owv regen, liever iets anders doen, katers, etc daarvoor mag gewoon startgeld gerekend worden maar een paard met een flinke blessure, zieke ruiters of sterfgevallen zouden een andere regeling moeten krijgen. Maar dan overal en voor iedereen.

En zeker wat al eerder genoemd is, na een afmelding moeten betalen terwijl jouw startplek opgevuld wordt door iemand van de wachtlijst. Dat is gewoon dubbel cashen vd organisatie en de KNHS staat het toe omdat ze dan keihard aan het reglement vasthouden, betalen bij afmelding na sluitingsdatum. Is mij ook gebeurd en heb geweigerd te betalen, dan sta je op de zwarte lijst maar ik heb ook mijn principes :D

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 13:58

@tagger: ook bij keurig afmelden op de dag zelf?

Ik snap wel dat de regel er is, je zorgt er zo voor dat mensen alleen af melden als er een situatie van overmacht is en niet omdat ze even geen zin hebben of omdat het even niet uit komt.
En het bepalen van die overmacht is aan de ruiter of amazone zelf en als het betalen van twee tientjes de beslissing beïnvloed of je bij noodweer en met een kreupel paard wel of niet moet starten dan ligt dat imo ook bij de ruiter zelf.

tagger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 13:59

Doordat je even doorgeeft dat je verhinderd bent, kan jouw startplaats voor een andere combinatie worden gebruikt. Dat zijn inderdaad normale omgangsvormen.
Om dan botweg toch een rekening te sturen, is misschien niet zo klantvriendelijk.

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 13:59

Bij wachtlijsten bracht ik afmelders ook geen startgeld in rekening.
Maar ik zou willen dat ik nu nog wachtlijsten had, helaas wordt het aantal starts ieder jaar minder.
Hoezo crisis?

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 14:00

Ik heb vorig jaar winter ook een keer een wedstrijd de dag zelf afgezegd ivm gevaarlijk weer. Ik voelde me helemaal schuldig naar
het wedstrijdsecretariaat omdat het voor hen best heel vervelend is volgens mij. Ik heb meteen het geld
overmaakt naar de betreffende vereniging. Zou mooi worden als iedereen ging afbellen maar niet betalen.

Sorry maar ik vind het echt gezeur dat je dan niet wilt betalen. Het staat aangegeven bij inschrijven dus je
bent al op de hoogte lijkt me. De reden dat je afzegt maakt imo niets uit.