Uitgesloten door baan verkennen, kinderachtig?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lielle

Re: Uitgesloten door baan verkennen, kinderachtig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 13:41

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 13:42

Hier in de buurt is een bak waar je niet eens op je paard van 1.65 kan blijven zitten. Deur zit ook aan de zijkant. Heeft dat 'afstappen' ook niet te maken met bij "A de ring verlaten". Dus als je dan met een dichte 20 x 40 bak voorbij de A bent gereden, dat je dan wel 'in' de ring mag afstappen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 13:43

Citaat:
Artikel 130 - Verlaten van de ring tijdens de proef
4. De deelnemer dient te allen tijde de ring te paard te verlaten. Indien dit niet geschiedt wordt het aan het oordeel van de (voorzitter van de) jury overgelaten te beslissen of de desbetreffende combinatie, gezien de omstandigheden al dan niet wordt uitgesloten.

daar is dus een uitweg voor

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 13:43

Ja Sammie, dat klopt. Je moet bij een dichte ring waarbij je af moet stappen om eruit te komen, eerst voorbij A rijden en dan pas afstappen.

karin1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 13:44

Ik ben geen wedstrijdruiter, maar zoals ik het hier lees vind ik die regel van de peesbeschermers best wel hypocriet t.o.v. het niet mogen verkennen van de baan. Diegene die de peesbeschermers af moest doen heeft tegen de tijd van een 3e onderdeel ook al een mooi rondje van de baan gezien....

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 13:44

Als er NG staat heeft ze toch geen verliespunten gereden.
Dan is ze gewoon niet gestart en naar mijn idee staat dat hetzelfde als afgegroet.

Dan zou ze dus geluk hebben

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 13:45

Maw, als je een kijkerig paard hebt in de M gewoon je peesbeschermers laten zitten :)) Die -2 haal je dan elders weer ergens op :))

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 13:46

Met het rijden van peesbeschermers aan het begin van de proef heeft niet veel nut. Als jij een kijkerig paard hebt kunnen die paar rondjes je gigantisch helpen.
Met peesbeschermers heb je amper een voordeel op de rest, terwijl je dat met een paar rondjes de baan verkennen wel hebt.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 13:46

Maar dat zijn onderdelen die al beoordeeld zijn, en niet opnieuw gepunt worden.

Toch? Het staat er idd niet, maar zou wel zo eerlijk zijn.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 13:47

Lielle, als jij het al niet meer weet... :oo
Laatst bijgewerkt door Gini op 13-05-13 13:48, in het totaal 1 keer bewerkt

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 13:48

Lielle schreef:

Dat is idd niet zo.

Als je bijvoorbeeld een grote volte rijd maar die fataal in de soep komt en jij rijd daarom nog een keer dat onderdeel word de eerste keer beoordeeld en krijg je er gewoon -2 bij.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 13:48

CK88 schreef:
Uitsluiting is diskwalificatie, dat zei die jury wel tegen me tenminste.

Maar je bent niet uitgesloten want je proef is nog niet begonnen.
Dus je bent Niet Gestart, NG en dat betekend dat je geen verlies hebt gereden.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 13:49

mavantos schreef:
Lielle schreef:

Dat is idd niet zo.

Als je bijvoorbeeld een grote volte rijd maar die fataal in de soep komt en jij rijd daarom nog een keer dat onderdeel word de eerste keer beoordeeld en krijg je er gewoon -2 bij.

dat weet ik. Maar hier staat expliciet dat na het herstellen van de vergissing mbt harnachement, kleding etc, de proef opnieuw begint. En dat vind ik eigenlijk raar.

Citaat:
Bij gebruik van niet toegestane hulpmiddelen tijdens de proef, die echter wel toegestaan zijn bij het losrijden, dient dit onmiddellijk hersteld te worden, bestraft te worden als een vergissing en dient de proef opnieuw begonnen te worden.

@kelly, nee er staat expliciet uitsluiting in het reglement en dus twee verliespunten. Dat is nl altijd bij uitsluiting (in de dressuur, heb in de sgw daar pas een hele discussie over gehad met de knhs) tenzij het onder het lijstje uitzonderingen valt, dat ik al eerder heb geplaatst.
Laatst bijgewerkt door Lielle op 13-05-13 13:58, in het totaal 2 keer bewerkt

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 13:51

Nee Kelly, de regel van het niet baan verkennen gaat voor op de start van de proef. Dus zou uitsluiting kloppen hier.

Lielle, de proef begint inderdaad opnieuw, maar er staat elders inderdaad ook dat een al gereden figuur bij een tweede keer rijden niet opnieuw beoordeeld mag worden. Dit is dus een van de grijze delen van het reglement.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 13:52

Ik denk dat het wedstrijdsecretariaat je gewoon gematst heeft en ng op de lijst heeft gezet.
Gebeurd wel vaker,vroeger verdween het couponnetje met een verliespunt ook regelmatig in de vuilnisbak!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 13:53

Ik sluit me aan bij Lielle. Als je dan dus een calculerende ruiter hebt die denkt 'kijkerige ring, kijkerig paard, laat die peesbeschermers maar zitten' dan heeft die daar dus echt voordeel van als deze weer opnieuw mag beginnen na 2 onderdelen.

(zelfs als de jury het niet ziet, dan rij je twee onderdelen, dan kijk je (gespeeld) verschrikt en ruk je die peesbeschermers eraf en dan begin je weer opnieuw).

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 13:57

@KV, het staat er een beetje anders:

Citaat:
b. In beginsel mag een deelnemer géén onderdeel van de proef opnieuw doen, behalve wanneer er door de (voorzitter van de) jury is beslist - door middel van het geven van een (bel)signaal - dat er een fout in het programma is gemaakt.
c. Wanneer een ruiter echter begonnen is aan de uitvoering van een bepaald onderdeel van de proef en hij probeert vervolgens op eigen initiatief dezelfde beweging/oefening te herhalen, moet de jury uitsluitend de eerste keer dat deze beweging werd uitgevoerd in ogenschouw nemen voor de waardering en dit handelen van de deelnemer tegelijkertijd bestraffen als een vergissing in het programma.

en c is dus hier niet van toepassing, want het is op verzoek van de jury. Erg grijs dus.

@apple, dat laatste gaat niet op. Geldt als val en dus uitsluiting. En als je voorlezer het doet is het hulp van derden. Mss naar de jury stappen en blond roepen 'helemaal mijn peesbeschermers vergeten'.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 13:57

ambre schreef:
Ik denk dat het wedstrijdsecretariaat je gewoon gematst heeft en ng op de lijst heeft gezet.
Gebeurd wel vaker,vroeger verdween het couponnetje met een verliespunt ook regelmatig in de vuilnisbak!

maar ng en dan wel de tweede proef starten mag ook niet!

@TS, het kan dus zijn dat je hierover vragen krijgt van de knhs.
Laatst bijgewerkt door Lielle op 13-05-13 13:59, in het totaal 1 keer bewerkt

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 13:58

Vrijwillig verlaten vd baan staat ook bij de subtop vaak onder ng.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 14:01

@lielle, je hebt gelijk. Naar de jury stappen en blond roepen 'helemaal peesbeschermers vergeten' is dan wellicht het handigste :D

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 14:17

kleinvosje schreef:
Nee Kelly, de regel van het niet baan verkennen gaat voor op de start van de proef. Dus zou uitsluiting kloppen hier.

Lielle, de proef begint inderdaad opnieuw, maar er staat elders inderdaad ook dat een al gereden figuur bij een tweede keer rijden niet opnieuw beoordeeld mag worden. Dit is dus een van de grijze delen van het reglement.

Hoe kan ze uitgesloten zijn als ze de proef nog niet is begonnen?
Kan iemand me dat uitleggen?
Je komt niet voor niets bij A binnen, dan begint je proef.
Dus voor die tijd kunnen ze je ook niet diskwalificeren lijkt mij.
Hooguit uitsluiten van deelname maar dan ben je dus Niet Gestart.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 14:25

uitsluiten van deelnamen van beide proeven = diskwalificatie.
Maar als je normaal uitgesloten bent dan mag je alleen die proef niet meer doen.

Toch?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 14:34

Kelly_Taco schreef:
kleinvosje schreef:

nee, je mag niet starten. Het reglement definieert dit als uitsluiting, zo staat het er gewoon. Ik snap jouw verwarring, maar het verschil zit het erin dat in het geval van TS de jury zegt dat ze niet mag starten, terwijl anders je zelf die keuze maakt.

@mavantos, tweede deel klopt. Eerste niet helemaal, je mag bv ook beide proeven niet starten als de inentingen niet kloppen van een paard, maar dan mag je weer wel met een ander paard starten. Bij diskwalificatie mag je helemaal niet meer starten en vervallen evt gewonnen prijzen.

en om het duidelijk te maken spreekt de knhs dus wel over diskwalificatie als je papieren niet kunt tonen, maar dan voor de combinatie, niet voor de ruiter.
/add
en daarmee klopt de opmerking van Mavantos dus gewoon

Citaat:
Deelnemers, die de benodigde documenten niet op het eerste verzoek (dan wel uiterlijk voor het einde van de desbetreffende rubriek) aan de official overleggen, zijn – met uitzondering van het gestelde in lid 2 sub a van dit artikel – in overtreding.
De combinatie wordt gediskwalificeerd van (verdere) deelname aan de wedstrijd, hetgeen dient te wordt aangegeven op de startcoupon. Voor deze diskwalificatie van de combinatie worden geen verliespunten toegekend.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 15:01

Kelly_Taco schreef:
kleinvosje schreef:

Is mij wel overkomen met het rond de ring rijden met een te lange zweep. Jury uit zijn auto en hoppatee, weg wezen jij, je mag niet starten en dus gediskwalificeerd (of uitgesloten, dat weet ik even niet). Het resultaat was wel weer twee winstpunten foetsie.

Dank je wel voor het plaatsen van het hele artikel Lielle.

XxDancexX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 16:07

Ik vind het wel overdreven, maar zo zijn de regels...